Rabu, 29 Disember 2010

tahniah HARIMAU MUDA MALAYSIA

AKU BERBANGGA KERANA SEMANGAT PASUKAN MALAYSIA UNTUK MENJADI JUARA TERBUKTI DI STADIUM BUNG KARNO... SAFEE SALI... ANDA LAH PENYERANG TERHEBAT DI MALAYSIA.... JARINGAN MEMUKAU... AKU LEPAK DI KEDAI MAMAK DI EREA RUMAH KU.. MASA GOL TERSEBUT MEMANG PAKCIK PUN MELOMPAT GEMBIRA BILA GOL DARI SAFEE SALI... TAHNIAH JUGA KEPADA GOL KEEPER TERHEBAT MALAYSIA KHAIRUL FAHMI.... SEBAB.... MENYELAMATKAN PENALTI... PERGHH MEMANG KELAS BEB... AKU BANGGA DENGAN KEHEBATAN KAMU HARIMAU MALAYA... KITA JAGOAN ASEAN... YAHUUUU!!!!


SELAMAT BERJUANG



UNTUK PASUKAN MALAYSIA YANG AKAN BERJUANG PADA MALAM INI... AKU DOAKAN KALIAN AKAN BERJAYA... KAMU SUDAH MEMBUKTIKAN YANG KAMU SEMUA ADALAH YANG TERBAIK.... AYUH LAWAN HABISAN DAN TUNJUKKAN PASUKAN KITA ADALAH YANG TERBAIK DI NUSANTARA INI.... AYUH HARIMAU MALAYA KAMU KEBANGGAAN RAKYAT MALAYSIA.... MALAYSIA BOLEH!! MALAYSIA BOLEH!!! PASUKAN BOLASEPAK KITA AKAN MENGENGGAM PIALA AFF PADA TAHUN INI.... YIHAAAA

macam-macam gelagat


salam hari rabu.. hehe kekentalan seorang usahawan adalah dapat menghandle masalah walaupun kekadang pikir alahai sakitnya dup dap hatiku... hehehe.. begitulah kerenah pelanggan... yang kita kena tahu.. yang kita kena fahami... hehe... yang mula2 dah comform tetiba kata tak jadi banyak... dan yang lagi satu kalau yang bayar harga kancil nak kualiti macam bmw pun ada... hai macam-macam hehe... tapi tak mengapa, itu adalah adat kan... cuma kita terfikir, kalau nak yang terbaik kenapa tak laburkan sahaja RM ke tempat yang boleh dirasakan paling terbaik... dan mungkin kita memang berpuas hati dengan apa yang kita bayar... hehehe... tapi perjalananku ini takkan terhenti.. masih ramai lagi diluar sana memerlukan khidmat dariku... hehehe.. InsyaAllah apa yang terbaik aku persembahkan....

Ahad, 26 Disember 2010

aku bangga dengan kamu Harimau Malaya


TAHNIAH MALAYSIA KALAHKAN DENGAN BERGAYA INDONESIA TU.. KEH KEH 3-0 LAGI... MEMANG AKU TABIK SPRING BEB DENGAN KORANG, MAIN HIGH KLASS BEB... INDONESIA JAGUH KAMPUNG JE TU... AKU YAKIN KITA BOLEH PEGANG PIALA SUZUKI TAHUN NI... BRAVOO MALAYSIA.. BRAVO... AKU BANGGA DENGAN KORANG... MACAM TU LAH... KORANG SEMAKIN POPULAR... RAKYAT MALAYSIA AKAN SAYANG KORANG.... TAHNIAH TAHNIAH PASUKAN MALAYSIA... KORANG DAH GEGARKAN NUSANTARA NI... YEARGHHHH!!!

Sabtu, 25 Disember 2010

jangan woo kekeke

salam semua hehe.. korang tau... atau pernah jadi kat korang semua... logik tak kalau korang kutuk kereta korang contoh... lembab tul kete aku ni... hantu tul la kete aku ni pehal ni... kekadang kalau korang niat nak tukar kereta baru.. korang tengah drive lepastu korang "cakap ingat next year nak tukar kete lain lah..." percaya atau tak tetiba je kereta yang korang pakai sekarang akan jadi mcm2 masalah... tak caya..ke... macam jadi kat aku... kereta aku ni dah masuk 6 tahun dah... sebelum ni kalau meragam pun x da la macam sekarang ni... mula2 kluch... plate... ni terbaru batery... sedangkan x sampai setahun pun tukar kekeke.... ini punca tersasul cakap nak tukar kete la ni... hah ambik... "apa kete kita guna sekarang ni... pun pandai emo ek... huhuhu"


*sekadar hiasan

Khamis, 23 Disember 2010

hanya mampu senyum..

Salam... sihat ke.. wah lagi berapa hari je dah nak ke tahun baru... 2011.. kejap giler masa berlalu... azam tahun ni pun tak pasti dah capai lom... kekeke... erm dalam bulan 12 ni aku rasa.. ada pro dan kontra... berlaku... yang baik semua datang dari Allah yang buruk datang dari aku sendiri... aku ni insan pinjaman... walaupun merancang macamana pun mungkin belum tertulis tercapai lagi... kena lipatkan usaha yang maksimum... erm lagi satu yang aku tengok... kalau ada sesuatu berlaku tu... ada tersirat yang Allah nak tunjukkan kat kita... supaya kita bersyukur... diam tak diam juga umur pun dah semakin meningkat.... huhu... selangkah lagi dalam era kehidupan yang penuh bermakna... hehe... aku percaya apa yang aku lakukan selama ini akan dapat di capai sekiranya, aku cekal.. sabar.. usaha semaksimum mungkin... doa... tawakkal... InsyaAllah... ada jawapan... aku akan ajar minda sentiasa berkata ok.. walau perit yang datang.. belajar senyum... walau dugaan yang hadir sungguh tak disangka... minda ok.. otak cerdas... Amin...


Sabtu, 18 Disember 2010

aku la....


bila minda berkata boleh, ia akan mengaktifkan satu badan supaya boleh semuanya... memang ada kesulitan tetapi... tempuhinya dengan sabar, kerana kesabaran itu menjadikan kita manusia yang hebat... dan selalunya walau apa yang terjadi anggaplah ia sebagai ujian yang mengajar kematangan diri... bila diri ini sudah biasa dengan cobaan... selalunya ajarlah otak kita sentiasa berfikiran positif... jangan mengalah, jangan kebelakang... kita tetap akan capai apa kita impikan... ADIOS..!!!

Jumaat, 17 Disember 2010

ai semua


aku tak tau nk kata apa.. yang penting aku akan buat sampai jadi... aku akan teruskan perjuangan aku dalam perniagaan ini... jangan mengalah, teruskan usaha, jangan pandang ke belakang.. ayuh ke depan...

Khamis, 4 November 2010

tahniah BN

Inilah dia kebangkitan rakyat yang menolak politik kotor cara Pas pis pus, DAPig dan PKR.. kemenangan di Galas dan Batu Sapi, moga PRU13 nanti BN menguasai semula negeri-negeri yang ditakluk oleh pakatan... Pas dah bagi jalan nak kongsi kuasa dengan UMNO tak mau.. tolak perpaduan.. so sekarang ramai dah mula buka mata... berkawan dengan DApig dan PKR akan menghancurkan kuasa Melayu Islam itu sendiri... Hidup UMNO, HIDUP BN... ini adalah tanah tumpah darahku... amin... dok cakap rasuah lah pengundi hantu lah, dan macam-macam tohmahan dari pembangkang memakan diri sendiri... GO GO GO BN... takbir... ALLAH HUAKBAR...

Khamis, 21 Oktober 2010

erm apa da...

Salam apa kabar... anda pernah jadi sengal? pernah kawan dengan orang sengal.. jumpa orang sengal.. malah rasa nak muntah bila sembang dengan orang sengal hehehe.. berbalik kepada cerita sengal... adalah satu hari tu hehe.. sebenarnya tak baik kutuk customer hahaha.. tapi itulah ragam manusia bernama pelanggan.. ada ok ada tak ok... yang tak ok nilah aku panggil sengal... hahaha... macam ni... kalau diikutkan logik akal... mungkin ya kita bukan terbaik... tetapi... kalau diikutkan realiti nak dapat satu harga yang betul2 ekonomikal... kita servey dan ikut kemampuan.... tetapi ada juga yang jenis tak pikiaq semua tu.. janji hati puas... jangan sok merana dengan permasalahan lak.. hehe.. BAK KATA ORANG LU PIKIR LAH SENDIRI... HEHEHE

Isnin, 6 September 2010

sesuatu dalam hati terpendam....

Apakah yang anda lakukan sekiranya anda selalu dijadikan kambing hitam, apakah juga anda lakukan sekiranya anda di tuduh itu dan ini padahal anda tak lakukan itu semua, inilah dunia... bila ada sesuatu kesalahan akan dihempap dengan batu yang berat kepada orang yang dikata membawa masalah itu... lagi satu cerita apa yang anda dapat rasakan... start dari umur 3 bulan anda dijaga bukan ibu bapa anda sendiri... anda seorang lelaki... pada masa itu nenekda anda yang menjaga anda dari umur sekecil itu.... sampai anda dibelai dimanja oleh nenekda anda ibarat ibu dan ayah anda.... kasih dan sayang nenekda anda kepada anda ibarat ditatang minyak yan penuh... tiada tolok bandingannya.... tetapi episod suka dan duka anda dengan nenekda anda hanya anda mencapai umur 7 tahun... selepas itu ibu da bapa anda ingin menjaga dan mengambil kembali anda walau ditentang nenekda anda, sebab kasih dan sayang nenekda anda memang tidak ada tolok bandingannya, alasan... untuk menyekolahkan anda... takut anda tak jadi orang baik... padahal ikutkan logik anda dijaga sebegitu elok oleh nenekda anda... padahal anda langsung tak kenal apa itu kasih dan sayang dari ibu dan bapa anda sebenar... realitinya anda diambil juga oleh kedua ibu bapa anda, dengan drama air mata yang cukup shahdu oleh nenekda anda tercinta... dia tak boleh terima anda dibawa begitu sahaja, anda pula di letak dalam kereta dan dikunci supaya anda tak kemana-mana... anda digula-gulakan beli permainan untuk anda setuju tinggal dengan ibu bapa anda... walau anda menangis memanggil nenekda anda berkali, sampai tangisan tu dah takda suara... itulah keadaan anda pada umur 7 tahun... tanggungjawab ibu bapa untuk menjaga anda pula... tapi hakikatnya jiwa anda adalah dengan nenekda anda... dialah ibu dialah ayah, dialah nenek, dialah datuk... tapi apakan daya seorang nenek untuk menghalang anaknya mengambil cucunya... apa haknya... cerita itu pada tahun penghujung 1986... pada ketika itu memang budak-budak lagi... tetapi ingatan ini tak boleh lupa apa yang terjadi pada masa itu..

Setelah bertahun-tahun... sekarang umur pun dah 30 dah pun berumah tangga... anak pun dah 2... realitinya.. nenekda dah pun meninggal dunia yang fana ini pada julai 2007...Al-Fatihah, kenangan dengannya takkan ku lupa... kasih dan sayang kepadanya tiada tolok bandingannya... aku kehilangan seseorang yang dalam hidupnya kasih sayangnya untukku... aku realitinya tidak pernah tahu apa itu kasih dan sayang, sebab diikutkan aku bukan anak yang di puja-pujapun... bayangkan selama ini... segala apa yang berlaku semuanya akan menuding jari keatasku... oh... tetapi aku tetap ada mak... dia yang melahirkan ku... dia faham situasi anaknya... tetapi kelompok yang tak kenal dek untung dan lupa diri inilah yang merosakkan, cuba mensabotaj hubungan aku dengan mak... aku percaya walau seteruk mana sekelompok mensabotajku... lagi kuat aku mengharungi hidup ini... kalaulah arwah nenekku ada... rasanya teruk diaorang kena... Al-Fatihah untuk nenekku..

Pengajarannya.. sekiranya anda berumahtangga, ada anak, sayangi lah anak-anak anda, didiklah anak-anak anda dengan kasih dan sayang, jangan sampai mereka pun kempunan kasih sayang anda... jagalah keluarga anda dengan ikhlas dan selalulah bersyukur... berdoa, menjalankan perintahnya... walaupun aku sendiri tak rasai kasih sayang seorang bapa, takda kenal apa itu sayang kepada adik beradik, aku bersyukur kerana aku dah pun menjadi seorang bapa kepada kedua anakku yang kusayangi... InsyaAllah dengan khudrat ini aku akan jalankan tanggungjawabku kepada anak dan isteriku serta keluargaku... kepada insan-insan yang sentiasa mensabotajku.... insaflah... moga Allah memberi pintu hidayah... amin...

(sebahagian cerita ini adalah dari novel ks)


Sabtu, 4 September 2010

hari raya bakal menjelma

Salam semua, masa memang cepat berlalu, sedar tak sedar dah nak raya dah... Ramadhan pergi meninggalkan kita semua tak lama lagi, panjang umur ketemu lagi tahun depan.... Raya raya.. semua balik kampung... syiok... kalau dapat main meriam buloh pergh... layan.. tapi sekarang kalau kantoi pi balai lah... hehehe.. alangkah seronoknya berjumpa sanak saudara.. bersalam salaman... memohon maaf... gerenti meriah ghayer ni... so semua balik kampung jangan ligan bawa keter... masak lak nanti kalau kemalangan, malang tak berbau da... KEPADA SEMUA SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI, ADA SALAH DAN SILAP HARAP DIMAAFKAN...

Rabu, 25 Ogos 2010

bermulanya jiwa nan baru...

Salam semua, selamat berpuasa.. heh.. diam tak diam dah masuk minggu ke 2 kita berpuasa.. erm.. lagi 2 minggu lagi raya pulak.. selama ini baru aku tahu mengapa dan kenapa hidup kita ini adakalanya tidak mengambarkan apa yang kita nak.. sebab.. Allah mengatahui segalanya.. aku terfikir.. kehidupan ini hanyalah sementara, kalau dia nak ambil dan bagi adalah kehendak darinya... kita ni merancang.. baik da buruk itu adalah satu cara untuk kita sama-sama fikirkan perkara yang baik dan terhebat untuk kita.. aku sangat-sangat percaya berkat usaha, doa, istiqomah yang tidak kenal putus asa akan ada satu jawapan yang indah akan datang jua dalam hidup aku nanti... cuma kesabaran yang tersangatlah hardcore kena ada dalam diri ini untuk menghadapinya... dan jiwa baruku ini adalah dengan selalu fokuskan minda supaya kekayaan dan kebahagian selalu ada kat dalam diri... aku ada terbaca dalam buku berani gagal... bisnes man ni dikelilingi hutang dan bakal muflis... dan dia cadangkan dirinya bercuti.. dan menghayati keindahan kehidupan dan membuang jauh-jauh masalah yang besar dalam hidupnya.... so jawapan kepada rakannya... "saya sentiasa baik-baik sahaja, cuma keadaan bisnes saya sahaja.. tapi itu bukannya bebanan dekat saya.." dan dia hanya tersenyum girang.. dan mendengar lagu dari bob marley, dont worry be happy... punya lah rilek bisnesman ni ek.. kalau kita.. erm takpa kita belajar lah dari yang hebat... sebab kita jadikan diri kita ni lagi besar dari masalah... banyak masalah lagi aktif otak untuk bekerja... hehe ok jumpa lagi...

Sabtu, 21 Ogos 2010

kesyahduan kehidupan...

Salam, apo kabar.. lama sangat tak update aku punya blog.. hehe.. erm.. kawan-kawan.. kekadang kita terasa kehidupan kita ini sentiasa tak adil.. itu mainan minda yang lemah rasanya.. memang betul dugaan, cabaran, malah kekadang datang bertimpa-timpa kat diri.. macam nak jatuh jiwa dan raga fikirkan.. tapi kalau diikutkan sangat maunya terpeleot badan sampai lemah lemah... bila lemah otak pun hantar kat seluruh badan jadi kongsoi... so itulah kegagalan sebenar disebabkan ikutkan minda yang selalu negatif... kehidupan ini memang sentiasa di uji... kalau tak de ujian bukan hidup namanya.. sebagai seorang muslim... kita wajib percaya qada dan qadar Allah yang tentukan... dan kita juga kena ingat seteruk yang datang, teruk lagi insan lain yang mungkin kena ujian yang sangat dasyat dari kita... bersyukurlah... start hari ni apa kata kita ajar minda kita.. aku boleh, aku takkan kalah, aku memang hebat... walau seteruk cobaan datang aku tempuhinya dengan sabar... sememangnya kita dilahirkan kat muka bumi ini pun dah di jadikan juara sebenarnya, ambillah iktibar dari insan-insan yang pernah gagal.. belajar daripadanya... sebab manusia akan berubah kerana 2 perkara... pertama... orang yang kita jumpa dan kedua buku yang kita baca.... jadikan hidup ini adalah yang terindah dan teristimewa walau kita tak kaya... tak da duit banyak... tapi kerana kita bersyukur.. insyaAllah yang baik sentiasa datang.. amin...

Selasa, 10 Ogos 2010

promosi perniagaan / kad kahwin murah











IDEA KAD KAHWIN SEMPOI

*DESIGN DIREKA KHAS
*1 / 2 / FULL COLOR PRINTING
*LIPAT2 ATAU 3 DAN SAIZ POSKAD
*500 PCS
*ENVELOPE PERCUMA
*WARNA KAD PILIHAN PELANGGAN
*PENGHANTARAN PERCUMA (TERMA DAN SYARAT)

Hubungi
016 6233610 / 012 6301963 / 03 61412752

Khamis, 29 Julai 2010

ini adalah amanah.....

SEMANGAT WAJA MEMBENTUK JATI DIRI MELAYU...


LAWAN!!
LAWAN!!
LAWAN!!
SEHINGGA TIADA
SATUPUN MUSUH
BERANI MENYERANG....

JANGAN BIARKAN JIWA PENGECUT BERMAHARAJALELA DALAM DIRIMU...AYUH BANGKIT DAN LAWAN..
MANA MARUAH MANA MANA...JADILAH JATI DIRI ANAK MELAYU ISLAM YANG UNGGUL.... FIGHT FOR YOUR RIGHT!!!

INI ADALAH TANAH TUMPAH DARAHKU... AKAN KU PERTAHANKAN DEMI KESELESAAN ANAK-ANAK DAN CUCU-CUCUKU....

Isnin, 26 Julai 2010

itu bukan jawapan


Salam, lama tak memblogkan diri.. ok apa makna kawan dan lawan.. lawan sampai jadi abu!!! bila nak menegakkan benang yang basah.. apakah nikmat sebenar kalau kita hanya mampu melihat pihak musuh memenangi agendanya.. adakah dengan gelak ketawa mereka kita hanya duduk dan biarkan... OHH!! sekiranya itu pilihan kita jangan kata nak menang, seri pun belum tentu... ya mungkin ada nama, mungkin ada pengikut... tetapi itu kehendak fitrah manusia bila dah ada nama, kononnya semuanya adalah indah dan betul bagi pihaknya...

Ingat masa perjalanan terus berlalu.. bukan dengan cara mengatakan peluang lain itu sebagai sampah... so LAWAN TETAP LAWAN.. biar dilambung ombak, tetap ku teruskan cita-cita... rezeki orang jangan di sanggah.. itu milik Allah... adakalanya rezeki yang tak di duga itu datang mencanak-canak.... adakah dengan kata-kata manis untuk melihat orang di sekeliling menabik hormat dengan kita..... PEDULIKAN KAWAN-KAWAN YANG HANYA SENYUM DI DEPAN DAN DI HAYUN KAPAK DI BELAKANG!!!!....

Sesungguhnya apa yang nak di usahakan itu adalah yang terbaik buat agama, bangsa, diri, keluarga tercinta, orang sekeliling.... PILIHAN AKU ADALAH ADALAH KERANA AKU INGINKAN SESUATU YANG INDAH KELAK.... jangan hipokrit untuk memperjuangkan sesuatu.... INI KHAS UNTUK RAKAN-RAKAN YANG FAHAM APA ERTI SAHABAT, DAN APA ERTI UKHWAH...

Rabu, 14 Julai 2010

hidup bukan begini

SALAM SEMUA, INI BUKAN PROTES, TETAPI HANYA MELUAHKAN APA YANG TERPENDAM ISI HATI YANG LUNAK...ADAKAH KITA INI DIJADIKAN MISKIN ATAU KAYA.. ADAKAH KITA DITAKDIRKAN BEGITU... ADAKAH INI ADALAH NASIB SEMATA-MATA.. ADAKAH MEMANG DAH TERTULIS... MENGAPA KITA MANUSIA YANG SEMPURNA INI DI UJI.. MENGAPA.. KEINGINAN KITA KADANG HANYA TERMAMPU... DAN REALITI YANG KAYA MAKIN KAYA..

ADAKAH DITAKDIRKAN KITA KAIS PAGI MAKAN PAGI

ADAKAH KITA HANYA MELIHAT DAN TERTANYA-TANYA, DAN MENGINSAFI DIRI....
ADAKAH INI IBU KITA, ADAKAH INI SAUDARA KITA..

SEKIRANYA YANG KAYA MAKIN KAYA, ADAKAH ITU JUGA NASIB... ADAKAH MEREKA DITAKDIRKAN MEMANG KAYA.. KAYA HARTA DAN SEGALANYA MUDAH UNTUK MEREKA DAN WANG ADALAH PERKARA SENANG UNTUK MENDAPATKANNYA...

INIKAH REALITI DUNIA, ADAKAH INI MEMBUATKAN SEGALANYA MENJADI TIDAK ADIL... KENAPA.. KENAPA MISKIN BERTAMBAH MISKIN... KENAPA...

ADAKAH KITA HANYA MAMPU BERSEDIH DAN SEDIH DAN SEDIH... ADAKAH INI JAWAPANNYA.. ADAKAH INI KEADAANNYA KITA YANG DALAM REALITI KEHIDUPAN ERA BARU SEKARANG INI... KENAPA KENAPA....

MEMIKIRKAN SEHINGGA JIWA PARAH DAN TEKANAN YANG MEMUNCAK, ADAKAH INI BIASA BAGI DIRI KITA... ADAKAH INI PERJALANAN YANG BIASA KITA BANGGAKAN... KENAPA.. WANG DARI GAJI ATAU PERNIAGAAN ITU CUKUP MEMBERI TEKANAN SAHAJA..KENAPA...

SEMEMANGYA KITA PERLU BANGKIT DAN JANGAN BIARKAN NASIB SEMATA-MATA.. BANGKIT DARI PERANGKAP KESUSAHAN.. PERANGKAP KEKUFURAN... SEBAB BILA KETIADAAN KESYUKURAN DALAM DIRI.... MAKA MUSUH NYATA KITA, IBLIS DAN SYAITAN AKAN MELAKUKAN SEBAIK MUNGKIN UNTUK MENYESATKAN KITA....

JAWAPANNYA, ADALAH KERANA KITA ADALAH HAMBA YANG NAIF, DAN SIAPALAH KITA UNTUK TENTUKAN SEGALANYA, DENGAN MENDEKATKAN DIRI KEPADANYA KITA BOLEH MENGEMBALIKAN KESEMPURNAAN KEHIDUPAN....DENGAN MERENDAHKAN DIRI DAN SUJUD PADANYA SUPAYA KEEGOAN KITA DIHAPUSKAN....KESEJAHTERAAN HIDUP ITU DAH TERJAMIN SEKIRANYA KITA SENTIASA MENGINGATINYA... JADI SEBAGAI HAMBANYA YANG LEMAH KEMBALILAH KEPADANYA....ALLAHHUAKBAR...

DAN KESIMPULANNYA DALAM MENGEJAR KEBAHAGIAN, KEPENTINGAN DUIT ADALAH SEGALANYA DALAM ERA SEKARANG... MEMOHON MOGA REZEKI YANG MELIMPAH RUAH HADIR DALAM HIDUP... DENGAN USAHA TANPA JEMU... SEAWALNYA KEGAGALAN DAN KEKALAHAN MEMANG AKAN HADIR UNTUK MENUNJUKKAN BAHAWA SETIAP YANG TERJADI ADA JAWAPANYA.. BERJUANG UNTUK KEHIDUPAN HAKIKI...

Selasa, 13 Julai 2010

jiwa kacau orang

Salam semua.. erm corat dan coret lagi kali ini.. erm entahlah.. dalam waktu ini keadaan minda yang dalam keadaan tertekan dan dalam aura kurang menyenangkan.. entahlah apalah yang nak dikatakan lagi dalam kehidupan ini... adakah keadaan begini yang mungkin terjadi dan sentiasa terjadi (harap-harap tak begitu lah)... kekadang apa yang kita harap dan kita idamkan mungkin juga tak kesampaian.. (belum lagi tu sabarlah).. sebab ini terjadi dan sudah jadi adalah dasar kesilapan yang tidak dirancang dengan teliti... apabila rasa tertekan dengan situasi begini... ada jawapannya,

selalunya masa time-time sekolah dululah (masa zaman cinta monyet.. hehe) selalu dok layan lagu macam ni.. masa dalam keadaan tertekan, nak tau... ok dengarkanlah...


takda lah hilang 100% tekanan tu cuma dia bagi jerit sama mengikut irama lagu hehe.. sekurang-kurangnya adalah sikit luahan...(tapi bukan semua boleh begini)

layan juga lagu happy-happy macam ni... segarlah sikit... (tak semua suka lagu punk)


lompat, lompat.. yiha...

tetapi logik akal bukan semua problem tiada jalan penyelesaian, bukan semua tekanan boleh memeningkan... anggaplah ini suatu pembelajaran dan dugaan kehidupan untuk hambanya yang lemah macam ku ini... mungkin juga dengan adanya tekanan mengajar kita erti sebenar kehidupan yang penuh pancaroba ini... BANGKITLAH MINDA!! BANGKITLAH JIWA KAYA!! KUATKAN USAHA!! YAKINKAN JATI DIRI!! BANGUNLAH DARI TIDUR... AMIN...

Isnin, 12 Julai 2010

itulah penangan...


Salam, apa khabar.. anda sihat... so World Cup 2010 dah melabuh tirainya.. Sepanyol dah membuktikan merekalah pasukan terhebat dunia.. ikutkan majoriti size badan player Sepanyol ni kurang lebih orang kita jer kat Malaysia ni.. bila lah pasukan kita akan merasa ke World Cup pulak ek.. entohlah.. kalau betul2 perancangannya dari sekarang tak mustahil boleh punya.. yang penting yakin boleh.... World Cup 2010 di Africa pun telah mempopularkan seekor sotong kurita bernama Paul.. hehehe semua tau kan.. si penilik psikik yang leh meramal pasukan mana menang dan kalah.. 7 perlawanan dari negara Jerman si Paul ni teka semuanya betul ajer... dah tu final pun dia meneka dengan tepat Sepanyol yang menang... kita sebagai umat Islam tak bolehlah percaya sebab Qada Qadar Tuhan yang tentukan... Adios...z

Isnin, 5 Julai 2010

berilah satu kehebatan kehidupan..

Salam semua, harap sihat hendaknya.. story kali ini berkisarkan kenapa RM tak pernah cukup-cukup dan kenapa keadaan ini berlaku? Kadang-kadang pening pun ada, terseliuh otak pun ada, betullah kata orang hebat... setiap detik kesengsaraan dan kelesuan hidup semua berkisar tentang RM$$$$$$... kenapa? Adakah ia warisan... contoh, kalau keluarga dari zaman dahulu susah.. genarasi seterusnya pun akan terkena tempias begini... bukan nak kata begitu semuanya betul.. tetapi hakikatnya dan realitinya keadaan dan suasana ekonomi memang tak mengizinkan... kerja keras dan keras pun kalau dapatnya pun cukup-cukup... maka masalah lah jadinya.. kekadang jadi pelik dan ajaib kenapa selain bangsa dan rumpun kita masalah $$$ mereka majoritinya tiada masalah... sebab apa, kenapa, tak cukup ilmu kewangankan kita semua, tak cukup menyimpankah kita.. tetapi nak tak nak kena akui... majoriti dari kita menghadapi masalah $$$ ni..

So berbalik kepada belajar daripada insan-insan hebat... teringat saya pada insan ini... katanya "ramai orang bukan merancang untuk susah, tetapi perancangan tak betul yang membuatkan mereka susah..." ada betul apa yang mereka yang dikatakan sebab... yang kita tahu.. kerja dapat gaji dan itu jerlah yang survive kan kita, kalau peniaga.. kalau hari ini dapat sales, daripada sales tulah yang survivekan kehidupan... erm... KENAPA, MENGAPA DAN SEBAB APA keadaan ini terjadi? Sebab ILMU!!!! Diri ini sentiasa berdoa supaya dimurahkan rezeki hendaknya.. dan banyakkanlah $$$ sebanyak mungkin untuk keluarga tercinta.... Mudahkanlah Ya Allah dengan berkatMu... dengan usaha ini berbaloi untuk keluarga tercinta...Amin, Anda rakan-rakan sekalian doakanlah sekali untuk keberkatan semua dan dimurahkan rezeki hendaknya...

p/s: Sekiranya makanan Rohani kurang dan kita pula sombong dengannya... Bertaubatlah.. Amin...

Khamis, 1 Julai 2010

kalau selalu layan....

Salam.. hi apo kabar? semua sihat? hehe bersyukur kepada Allah memberikan kesihatan yang baik untuk menulis dan membebel dalam blogku ini... ok kawan-kawan.. apa yang nak saya storykan kali ini.... anda semua kalau layan lagu kan.. lagu yang jenis macam mana agaknya... sedih, sentimental, lagu happy, lagu rancak, ai macam-macamlah... so kalaulah anda bekerjaya yang rutinnya isnin-jumaat bekerja 9-5 tu.. cuba kalau anda layan lagu sedih semacam ni masa nak pergi kerja... (kalau student lak, masa pagi-pagi nak pergi kuliah)...

dengarkan...



Ok apa yang jiwa dan raga anda dapat rasakan... adakah syiok... hehe.. masa anda dengar lagu macam ni kan.. time tulah sebenarnya anda banyak giler masalah.. masalah cinta lah, masalah kerja, masalah study, masalah negara... takker rasa bagai nak meletup suasana tu kan... so lagu sedih-sedih ni kalau dilayan selalu boleh melenyapkan kreativiti dan kurangkan stamina jiwa dan raga.. tak caya anda cuba... masa pagi-pagi nak ke tempat tujuan anda (kerja dan study)...

Ok dengan situasi sama cuba pulak anda dengar lagu macam ni.. masa dan keadaan sama



Apa pulak keadaan jiwa dan raga anda... rasa ada semangat tak? hahahaha.. so sama-samalah kita happy-happykan diri.. dari dok selalu sangat cerita, layan movie, dengar lagu asyik yang sedih ajer... so cuba kita tukar yang rancak, yang bermotivasi... so tak mustahil kalau ada masalah pun rilek jer sambil terhibur... so sama-sama kita go go for good life.. hehehe.... (macam pakar motivasi lak aku...)

Isnin, 28 Jun 2010

apa yang diimpikan....






Salam, pahabaq.. anda semua ok.. tak stress-stress ek.. erm kita hadirkan nilai positif dalam jiwa kita seharian... walau kita sebenarnya dalam permasalahan maksimum...(lantokkannya).. saya ni kalau ada masa ok yang line clear barulah bleh nak bloging ni.. kalau kita hitungkan hari.. lagi berapa hari atau 1 sentengah bulan jer kita akan berpuasa.. hehe.. pastu raya... erm.. sempoi... tetapi.. kalau anda perasan juga.. punyalah cepat masa tu berlalu... berlalu meninggalkan kita tanpa belas kasihan... cuma kita imbas kembali masa awal tahun 2010... apa lah azam kita masa tu ek.. adakah %-peratusan azam tu dapat dicapai.. takpun hanya imiginasi sahaja... contoh.. yang nak dapat kerjaya hebat.. nak jadi kaya.. nak jadi bisnesman.., nak kawen.. macam-macamlah... adakah ia tercapai... cakap terus terang saya sendiri rasanya masih belum 100% tercapai apa yang saya idamkan dan azamkan masa awal tahun 2010 nan lalu... sekarang dah nak masuk Julai 2010.. erm.. memang pantas der masa berlalu... tetapi kita masih belum terlambat.. masih sempat berjuang dan berusaha apa yang kita nak idamkan dan azamkan tu...

Bila sebut pasal usaha juga adakah kita ni memang berusaha sebaik mungkin... adakah kita ini buat sesuatu perkara hangat-hangat taik ayam candu.. sendiri boleh fikir ye tak.. sebab apa perkara yang dilakukan selalunya berlandaskan niat.. tak gitu semua.. sekarang ni pun demam bola world cup masih membara... macam pasukan bola juga... kalau kita anggap kita ni pasukan terbaik.. kita boleh dapat keputusan selepas perlawanan.. adakah gerenti pasukan yang kita anggap kuat boleh menang... haha, dah terbukti pun... pasukan hebat kantoi (Itali, Perancis, England).. pasukan kerdil pula buktikan keupayaan... itu cerita pasal bola.. pasal lain... ini pasal diri dan keadaan semasa...

"Perubahan yang kita nak bermula dari diri kita" dalam dunia ni semua perkara dan situasi berubah.. tetapi apakah yang tak berubah-ubah... cuba ler teka... senang jer perkataan 'BERUBAH' tu.. yang tak ubah-ubah... betui kan.. hehe.. so tekadkan azam anda.. saya manasihati diri sendiri juga supaya... kalau nak genggam bara api biar jadi abu... kalau buat sesuatu biar sampai jadi... ok.. yezza.. nanti kita sambung.. hehe.. bye..

Khamis, 24 Jun 2010

oh masalah.. bestnya...

Stress wo, jangan stress

Cbrtzcbh.. warghhhhh...

Pening-pening....

kalau sampai macam ni stressnya... uk ai...

Salam semua, pekabor? erm malam-malam buta ni saja jer nak tulis-tulis sambil pekena nescafe panas.. uit sedap.. heh.. tuan tuan perasan tak, tak kisah siapa anda, datangnya masalah selalunya akan mematangkan lagi kita sebenarnya.. kenapa ada masalah.. kalau masalah datang bertimpa-timpa, apa perlu buat.. adakah dengan masalah tu juga anda mengalami tekanan tahap dinasour yang boleh mengakibatkan urat otak leh terseliuh.. bagi saya setiap masalah memang ada jalan penyelesaiannya.. cuma cara dan teknik untuk kita handlekannya jer.. kekadang terfikir juga, dari orang biasa sampai orang yang terover biasa.. selalunya tak lari dari masalah, betui tak? betul.. betul.. (style upin & ipin cakap) hehehe...

Lagi banyak masalah lagilah macho kita ni tau, kalau yang perempuan lagi ayu.. tak percaya carilah masalah.. tak kisah masalah tu memang kecil atau besar... sebab ada ayat power yang saya pernah baca.. 'orang hebat didunia menganggap mereka lagi besar dari masalah' contoh dengan masalahlah orang berjaya bangkit...dan seterusnya berjaya... dengan masalah juga setiap insan didunia ini boleh berubah... dan menjadi insan terbaik... kawan-kawan kalau ada masalah kita cerita kepada orang yang sesuai dan boleh dipercayai... dan kalau ada masalah duit jangan pinjam along.. hehe.. kalau ada masalah rumahtangga... pergi kaunseling atau sebagainya.. kalau ada masalah susah nak dapat jodoh... suruh mak ayah carikan... kalau ada masalah kerja.. boleh jumpa bos.. kalau ada masalah perniagaan boleh berjumpa dengan orang-orang yang berjaya dalam perniagaan dan boleh kongsikan dengan mereka (betul ke ape yang aku cakap ni)...

Erm kalau cerita tak abis ni.. saya saja jer menulis hal masalah ni sebab dengan menulis dapat meluahkan apa yang terbuku.. (masalah la tu.. hehe) dengan menulis juga boleh dapat idea-idea baru... oklah jumpa lagi nanti ek... salam muhibbah... (skema lak aku hehe)...

Rabu, 23 Jun 2010

misterinya alam angkasa....



Salam, hi pekabor? Lagi sekali saya tit tot, mengampu sket, heh.. Ok video ni lak kalau di perhatikan... misterinya objek terbang tersebut.. apakah ia? makhluk ker, kapal ker? atau sewaktu dengannya...orang panggil UFO... kalau di negara barat mereka kaji objek-objek misteri ni bagai nak rak.. kat Malaysia pun banyak kes berkenaan dengan UFO ni.. tapi video ni lain macam sikit.. Nak kata kapal pun bukan, nak kata beskal pun bukan, tak pun alien terbang kot.. mana tau.. alam sekitar.. eh silap, alam semesta ni luas.. mungkin realitinya kita bukan salah satu makhluk yang ada.. jadi.. apa keheanya..

Isnin, 21 Jun 2010

adakah kita.....

Salam, sihat semua? kembali dengan story mory cap ayam dari saya hehe, kupasannya, adakah hanya kita sahaja mahkluk yang ada di galaksi ini..? Jeng jeng... erm.. tak pasti.. kalau anda tak pasti saya lagi la tak pasti.. heh.. so saksikan video yang saya upload ni... gambar-gambar yang tidak diketahui di ambil dari kapal angkasa NASA.. jeng.... kalau diikutkan banyak misteri yang manusia tak mengatahuinya... kalau ada (makhluk asing).. adakah mereka nak berkawan atau nak menawan... adakah memang ada kehidupan di luar sana... saksikanlah...

Sabtu, 19 Jun 2010

kalau hebat rupanya tersalah tune.....



Kalau nak di ceritakan kat mana-manalah, orang yang nak tunjuk hebat ramai, tetapi... kekadang tersalah teknik leh malu dengan diri sendiri.., contoh kalau bekerja ke... mungkin kita anggap kita hebat dari segala pengalaman.. tetapi sebenarnya ada orang yang lagi dan lagi hebat dari kita.. sama juga kalau kita dah berada dalam zon selesa atau dah kaya atau memang dah kaya.. tetapi kerana kita anggap kita ni erm hebatlah dari segala serbi... kita lupa nak berbakti pula kepada orang-orang yang memerlukan... contoh orang susah ker.. adakah kita membantu?.. So tak hebat lagi la tu... Kalau kita ada ilmu yang mungkin bermanfaat tuk semua, adakah kita ikhlas nak memberikan tunjuk ajar? Ataupun kita rasa kalau aku bagi ilmu ni nanti dia lebih pandai dari aku...(tu pasal tak leh nak maju-maju).

So tak salah merendah diri dari kita memandai-mandai dan tunjuk terer tetapi hakikatnya kita ni hampeh... Di sebalik video tu, ia memberi pengajaran juga kat diri saya... kalau tak tahu bertanya, kalau nak sesuatu kena usaha... yearghhh... orait jumpa lagi nanti dengan story cap ayam dari saya.. hehehe....

Jumaat, 18 Jun 2010

sepatutnya kita lebih hebat



Salam, apo kabar semua. ok mai dok cerita pasal keadaan orang kita amnya... selalunya yang dituduh malas, dengki, racist, tak tau berniaga, semuanya ada pada orang melayu.. semuanya yang tak elok jer persepsi tentang bangsa kita.. yang nyata kita dah merdeka lebih separuh abad.. tetapi kalau kita nilaikan pencapaian kita secara realiti memang agak ketinggalan jauh juga dari bangsa-bangsa lain... kat Malaysia ni.. cuba kita tengak ek... ni ambillah secara positif sebab sampai bila kita semua asik nak tertinggal dari serba serbi bidang... pikir-pikirkanlah... contoh... yang menceburi perniagaan.. berapa kerat sahaja yang mungkin berniaga ni adalah rutin hidup... kalau berkerja pulak... fikiran kita dapat gomen ui best ni... selamat... kalau kerja swasta pula... majoritinya kerja untk sektor yang sederhana takda pulak kuantiti yang berjawatan yang sangat hebat contoh akauntan, jurutera, doktor dan sebagainya (ada tu ada tapi tak maksimum).

Anda mungkin perasan.. kalau ada bangunan rumah kedai baru nak buka, yang ramai kita tengok yang buka perniagaan bukan dari majoriti bangsa kita... ada tu ada tapi sedikit.. thah!! hairan juga mana lah diorang dapat modal besar-besar... tak caya anda tengok disekeliling erea rumah or office anda... yang ramai buka perniagaan majoriti siapa ma? Yang ramai bekerja makan gaji (jadi kuli ler) majikannya pula majoritinya bukan juga dari bangsa kita...

Sekarang ni heboh isu gula... kalau anda semua tau gula ni pemborongnya siapa kan... pastu ayam pula... naik pulak harganya. Memang 60% kuasa beli tu ada pada bangsa kita tetapi yang memasarkan, memborong, mengilang, dan segala bentuk keperluan asas (majoritinya) bukan di usahakan oleh bangsa kita..(ada tu ada tapi tak maksimun).

Kalau diikutkan bangsa kita ni sangat hebat pada era Kesultanan Melayu Melaka sebab, pada masa tu, bangsa kita terkenal dengan ilmu perdagangan, ilmu perniagaan, ilmu pembinaan.. pada era tersebut bangsa kita adalah satu bangsa yang disegani diseluruh pelusuk Nusantara.... setelah Portugis mengalahkan Empayar Melaka.. ramai yang dah lari ke negeri lain, segala bentuk ekonomi dipantau, segala ilmu perniagaan, perdagangan diharamkan.. pada era penjajahan itu, bangsa kita ditindas... di buli... segala ilmu-ilmu untuk generasi akan datang di pupuskan... so kenyatannya sebelum penjajahan Pertugis... empayar Melayu Melaka adalah yang teragung di Nusantara, rakyatnya semua kaya raya... tetapi oleh kerana dikalahkan oleh Portugis... segala macam kehebatan itu hanya tinggal sejarah....

Sekarang mungkin kita merdeka.. tetapi sacara halusnya kita juga ditindas dengan cara ekonomi... kalau Tanah tumpah darah kita ini tak dipertahankan... anak-anak generasi seterusnya.... mungkin teraniaya... Jadi belum terlambat untuk kita bangkit dari segi ekonomi,
Jangan jadi Melayu mudah lupa.... Kita boleh buktikan kita adalah yang terbaik dari pencapaian yang pelbagai untuk negara iaitu tanah tumpah darahku... amin....

Rabu, 16 Jun 2010

perperangan menguntungkan siapa?

Hitler dengan Janeral perangnya

Kanak-kanak yang teraniaya dengan perang

Askar bersekutu berlatih untuk menyerang Normady, Perancis 1944

Askar Jerman

Kereta kebal pihak USA

Bom atom digugurkan ke kota Nagasaki

Pembunuhan kejam oleh tentera Jepun keatas tawanan

Banzai..

Salam, lama tak mengampu dan menulis blogku ini, pagi-pagi ni, baru habis tengok brazil ngan korea utara, brazil menang 2-1. Apa yang nak daku rumuskan sekarang ni adalah berkenaan perang.. manusia berperang berabad lamanya.. dari pakai pedang, panah, meriam, sumpit, macam-macam senjata yang mungkin sesuai untuk peperangan... dari zaman perindustrian, peperangan dah beralih arah dengan cara berbeza...zaman era baru ni... taktik peperangan dan senjata pun dah semakin maju dan moden... Terpikiaq lak... mengapa manusia berperang... disebabkan kuasa? atau dendam, atau nak lebih tanah jajahan... atau suka-suka... atau nak menunjukkan senjata baru dan test kat musuh... yang nyata dengan peperangan banyak nyawa terkorban... nyawa insan tidak berdosa yang dicagarkan...

Mugkin dengan membunuh dan menakluk tanah jajahan adalah cara terbaik untuk menunjukkan kuasa... masa perang dunia ke 2, Nazi jerman menakluk hampir seluruh Eropah.. cuma Britain jer payah nak takluk... sebab... taktik dan strategi yang tak betul.. sebab menganggap musuh tak punya apa-apa dan mungkin senang di kalahkan... kerana kuasa yang nak lebih.. russia pulak nak di takluk... erm... tamak.. tak salah Nazi Jerman pada masa perang tersebut adalah negara yang sangat moden dari segi senjata (macam Amerika sekaranglah), banyak senjata canggih pada era tersebut dicipta... dashyat... Akhirnya kalah dengan tentera bersekutu di ketuai Amerika dan Britain.... realitinya yang sengsara siapa agaknya masa tu.. orang awamlah.. sebab statistik perang pada masa tu hampir 40 juta nyawa manusia terkorban... aduyai.....

Kalau kat Asia pula, Jepun menakluk hampir seluruh benua Asia, tentera Jepun ni... erm zaman tu amat-amatlah kejam, sebab kalau nak ikutkan binatang lagi mulia dari diaorang... semua negara yang ditakluk... hampir semua di layan style kuku besi... potong kapara... rogol, bunuh... buli, seksa... macam-macam kejahatan yang dilakukan oleh tentera Jepun yang telah mempalit mimpi ngeri pada setiap orang pada zaman tersebut... Tetapi yang jadi mangsa? Orang awam juga,.. bayangkanlah kalau kita semua ni hidup pada zaman tersebut... nak Facebook pun tak bley wo... Akhirnya kalah juga dengan 2 bom atom di gugurkan ke bandar-bandar utama mereka... Yang jadi mangsa siapa? Insan tak berdosa juga... erm perang-perang... macam-macam...

Itu cerita perang dulu iaitu dunia ke 2, banyak pancaroba dengan perang ni... so... tak pasti zaman ni... perang yang macam mana yang mungkin boleh meletus.. harap-harap tidak ada lagi perang yang boleh membantutkan kenikmatan hidup... so PERPERANGAN MENGUNTUNGKAN SIAPA SEBENARNYA? .....

link