Khamis, 22 Disember 2011

HARUKAKAH DI BERI PERCUMA NANTI..

apa sebab surat kabo paling hensem dalam peradaban suratkhabar yang ada dalam muka bumi ini boleh merundum jualan dia pulak? cuba cerita.. kenapa.. apa tak cukup cerita fitnah yang di canang dalam surat khabar tu. best ape baca.. boleh weng otak ma.. nanti jadi khayal dan boleh jadi pentabsub paling power dalam parti pus.. eh pas..so kerana berita fitnah yang mungkin dah naik menyampah orang nak membacanya... yelah kalau hari-hari cerita khak tuih.. baik bagi beruk je baca.. hehe.. jangan mara aa.. nanti kena jual...

jom baca bawah ni.. ye...


Sumber dalaman memberitahu penulis satu berita yang amat membimbangkan mengenai perkembangan Harakah, iaitu akhbar rasmi parti PAS. Akhbar ini pernah mendapat sambutan hangat pada tahun 1999 dengan cetakan 400,000 nashkah sekali terbit kerana rakyat mendambakan berita alternatif yang lebih terbuka dan adil.

Namun, akhir-akhir ini cetakan Harakah khabarnya hanya sekitar 100,000 naskhah bagi setiap keluaran manakala jualan bersih secara purata adalah sekitar 80,000 naskah. yang mana hampir sama dengan akhbar New Straits Times. Ini adalah sesuatu yang tidak sihat bagi Pakatan Rakyat terutama dalam keadaan pilihanraya umum yang semakin hampir.

Kadar jualan bersih Harakah ini adalah jauh lebih rendah berbanding akhbar-akhbar berbahasa Melayu yang lain seperti Utusan Malaysia (170,000 sehari), Berita Harian (160,000 sehari) dan Sinar Harian (180,000 sehari). Pastinya ini adalah tamparan hebat bagi Harakah setelah kempen menolak akhbar-akhbar perdana pro-kerajaan terus giat dijalankan.

Ada yang menganggap bahawa perkembangan ini adalah berpunca dari trend pembacaan rakyat yang lebih gemarkan bahan ringan dan kurang minat lagi dengan berita-berita politik. Ini boleh dibuktikan dengan peningkatan berterusan jualan akhbar-akhbar tabloid seperti Harian Metro dan Kosmo di sebalik kemerosotan jualan akhbar-akhbar yang dianggap serius.

Namun begitu, ini tidak bermakna yang pengurusan Harakah harus mengambil ringan perkembangan ini kerana ia mungkin berkait rapat dengan hasil kajiselidik beberapa pihak yang mendapati populariti pemimpin-pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) terus merosot dari sehari ke sehari.

Penulis bimbang, trend kemerosotan jualan ini nanti dianggap sebagai petunjuk bahawa sokongan terhadap PAS dan PR juga semakin merosot.

Melalui cakap-cakap santai di laman sosial, kita mendapati bahawa terdapat di kalangan rakyat yang membandingkan mutu berita-berita yang dipaparkan di Harakah yang dikatakan jauh lebih rendah dan kadangkala tidak boleh dijadikan sandaran berbanding Malaysiakini dan The Malaysian Insider.

Ini kerana cara penulisan dan persembahan wartawan mereka yang disertai fakta-fakta yang lebih menyakinkan menyebabkan populariti kedua-dua portal tersebut terus kekal tinggi sedangkan Harakah lebih gemar menulis secara am dan rambang.

Mungkin ini juga adalah petanda bahawa rakyat, terutama bangsa Melayu yang membaca Harakah kini terdiri dari generasi baru yang tidak lagi berminat dengan gaya penulisan akhbar itu yang tidak banyak berubah sejak 15 tahun dahulu.

Selain itu, secara dasarnya, akhbar Harakah juga terlalu ekstrem dalam memaparkan berita politik melalui pandangan sehala semata-mata sedangkan rakyat lebih gemarkan akhbar yang kelihatan lebih terbuka dengan memaparkan berita dari kedua-dua
belah pihak.

Ini terbukti dengan tindakan Harakah yang seolah-olah menutup berita mengenai kemelut Dato’ Dr. Hasan Ali walaupun beliau diberi tempat di Utusan Malaysia dan juga TV3 untuk menjelaskan kedudukannya di dalam parti.

Selain dari faktor-faktor di atas, faktor keluaran dua kali seminggu juga mungkin perlu diambil kira oleh pengurusan Harakah dalam menangani masalah kemerosotan jualan.

Apapun, Pengerusi Harakah, iaitu Datuk Mustafa Ali harus bertanggungjawab atas kemerosotan jualan akhbar rasmi parti ini. Jika perlu, mungkin beliau harus meletakkan jawatan bagi membolehkan rombakan besar-besaran dapat dilakukan untuk mengembalikan semula kegemilangan Harakah - Azman Ariffin.

2 ulasan:

  1. BRO..ADE MAKCIK KAT KAMPONG WA JUAL HAPRAKAH TIMBANG KATI JEK KAT PENGUSAHA TEMPE. DIA KATE DULU DIA MMG SUKE BELI NASKAH TU. SIAP KUMPUL MENIMBUN2 SEYHH!. SKANG NIH DIA DH MALAS NAK BELI LG. DIA CKP LG DIA STAT NAK BELI KOSMO..DALAM TU MACAM2 ADAAA HUHUHUHU

    BalasPadam
  2. hehe.. harukaka..bagi lombu je baca.. keh keh..

    BalasPadam