Khamis, 27 September 2012

KAJIAN PANAS!!! BN BAKAL MENANG BESO.. ERM.. YE KE..

boleh caya ke kajian macam ni.. atau hanya nak sedapkan warga kerja bn supaya buat kerja main-main.. tak salah masa pru12 dulu pun ada kajian mengatakan bn menang lah.. sampai ngangga mulut oo.. dah-dah keputusan 5 negeri beb jatuh ke tangan pembangkang... rasanya... kita tak leh nak syok sangat.. pembangkang ni cukup licik.. kerja keras lagi.. dan lagi.. belasah pekakas pakatan sampai lebam.. jangan hanya kita hanya defend sahaja... attack.. itu yang penting... bila mana pembangkang dah tak da modal.. kita bagi mereka defend pulak.. dan sebarkan berkenaan perkara paling busuk dalam pakatan... baru hooo liaw...

walau apa pun tak nafikan bn dah kembali di terima oleh rakyat secara majoriti.


Berdasarkan laporan terbaru kajian pilihanraya yang dilakukan oleh Pusat Kajian Demokrasi Dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) tidak syak lagi Barisan Nasional (BN) sudah berada di landasan yang betul untuk menghadapi Pilihanraya Umum Ke 13 (PRU 13).Kajian tersebut yang dilaksanakan bermula 1 September hingga 16 September 2012 lepas melibatkan seramai 1,536 orang respondan dari seluruh negara.Kurang 746 orang berbanding 2,282 orang responden yang ditemubual semasa tempoh kajian sebelumnya (31 Mac - 15 April 2012).Di peringkat pusat,daripada 1,536 responden yang dikajiselidik itu,seramai 676 orang ataupun 44% daripadanya yakin BN akan memenangi PRU 13 dan mengekalkan penguasaan sebagai Kerajaan Pusat.Hanya 461 orang sahaja yang memilih Pakatan Rakyat (PR).Manakala baki 399 orang ataupun 26% lagi memberikan jawapan tidak pasti,berkemungkinan besar terdiri dari golongan atas pagar.Angka 26% adalah amat besar bagi sebuah negara demokrasi yang membangun seperti Malaysia dan amat signifikan dalam menentukan jatuh bangun sesebuah kerajaan.

Sekiranya kajian dan rekod pilihanraya lalu dijadikan sandaran, golongan pengundi atas pagar acapkali akan mengundi berdasarkan isu semasa dan umumnya sebahagian besar golongan ini sebenarnya lebih cenderung bersama BN.Dengan hanya 30% sahaja respondan yang memilih PR sebagai pemenang sementara baki 70% lagi jelas tiada keyakinan terhadap kemampuan PR, tidak sukar untuk kita jangkakan pada PRU 13 kelak akan menyaksikan PR terpaksa melepaskan banyak kawasan DUN dan Parlimen yang kini sedang dikuasai mereka.Dalam PRU 12 yang dilangsung pada tahun 2008, calon-calon pembangkang menguasai sejumlah hampir 49% undi dari seluruh negara dan kesannya membolehkan mereka menang di 83 kerusi Parlimen.Jika peratusan 30% yang memilih PR itu diterjemahkan dalam konteks peratusan undi pilihanraya, bermakna mereka akan keciciran lebihkurang 1 per 3 kawasan-kawasan Parlimen dan DUN yang kini dalam penguasaan PR. Sementara itu, seandainya trend sokongan golongan atas pagar terus cenderung bersama BN termasuklah seperti mana yang dibuktikan dalam beberapa siri pilihanraya kecil sebelum ini, itu adalah satu petanda malang untuk PR. PRU 13 kelak tidak hanya akan menyaksikan kebangkitan semula BN, lebih dari itu impaknya bakal menyebabkan penguasaan 22 tahun PAS di Kelantan juga bakal menemui noktah akhir. Secara keseluruhannya,kajian oleh UMCEDEL itu membuktikan BN sudah pulih dari kejutan tsunami politik 2008 dan ia selari dengan kebangkitan semula BN sebagaimana ditunjukkan melalui peningkatan undi sokongan dan kemenangan dalam banyak siri pilihanraya kecil sebelum ini.

1 ulasan:

  1. KEHKEHKEH ANUWAR TGH BERANGAN BROO..BUDAK2 U SEME DAH TOLAK PEMBAWAKAN SONGSANG ANUWAR. NAMPAK GAYE ANUWAR TAKDE PELUANG LG NAK MELIWAT MINDA BUDAK TU HUHUHU

    BalasPadam