Khamis, 17 Januari 2013

gambar bogel dah tersebar!!! habislah.. listen..listen..


wow, gambar bogel siapa ni? tapi bukan pasal gambar diatas yang aku nak sembang, biasalah orang kita ni terutama pakatan lah, korang bagilah beribu-ribu fakta kebenaran, apa korang ingat pak maun macam diorang ni nak ambil tau.. yang diorang tau.. umno.. umno.. rasuah, kroni, pak meteri kaya.. tapi pemimpin diorang yang cap ayam telo diorang tak nak tengok, pemimpin diorang yang makan rasuah diorang tak nak tengok.. pemimpin mereka yang berzina mereka tak mau tengok... lanthoilah.. mentaliti gapo dio ni.. hehehe

ISU LISTEN.. MEH KITA BACA,  ANDA TAU MANGKUK AYUN MINACHI SOSIALIS YANG DI ANGKAT HERO OLEH PENCHACAI SEKARANG NI, KORANG TAU KE DIA SIAPA.. DAH TENTU LAH DIA OTAK TEGAR PAKATAN, KAKI PROVOKASI, IKUT CAKAP KETUANYA YANG DIANGGAP COMRAT..(komunis style)

bayangkan hampir 1 bulan baru meletup isu ini, sebab apa kawan-kawan, sebab nak cover malu, sebab nak cover barah pakatan yang semakin parah tu.. ada faham.. penchacai.. eleh, low class la war games kamu.. kah kah kah...

OK NAK FAKTA, ATAU BACA JE AUTA NI.. baru decide...

yes komrat, eleh proksi komunis, biasalah beb..

Listen, listen, listen. Menjawab tuduhan Bawani, ahli Parti Sosialis Malaysia. Isu pendidikan percuma :

1. Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi di negara berkeaan seperti pelajar harus membayar kos pengakutan dan pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan yang tidak sama rata sebenarnya telah mengabaikan golongan yang berpendidikan rendah untuk masuk ke dalam universiti. 9 daripada 10 pelajar yang memasuki universiti di Argentina datang daripada golongan kaya.

2. Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan pendidikan percuma?

Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

3. Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:

"Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes." Rujuk link pada komen saya dibawah.

" Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

4. Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan merupakan yang paling tinggi di dunia. Kita perlu bayar untuk sesuatu yang percuma.

5. Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka.Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya. Dan Malaysia hanya mengenakan 10% bayaran untuk pendidikan tertiaty (universiti, kolej) dengan 90% disubsidi kerajaan.

6. Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja, tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi?

Komen : Di Malaysia, kalau x nak bayar cukai pendapatan, bayarlah zakat untuk pemotongan terus. Sharifah juga harus dipersalahkan. Belum sempat Bawani menghabiskan hujahnya, terus Sharifah memotong. Tetapi saya juga difahamkan yang Sharifah terpaksa memotong kerana kesuntukan masa program. Bawani pula bertanyakan selepas waktu program bukan Q & A session. Ini yang dianggap sebagai sejenis provokasi kerana sepatutnya soalan itu ditanyakan kepada panelis, bukannya moderator. Dan menjadikan Ambiga sebagai idola sudah menggambarkan mentalitinya.

sumber dari fb

ps: listen ye hahaha.. dah terjawab, pelajar unisel pun ekau tak jaga, budak tadika tak dapat lagi rm50, itu di selangor, nak sembang pasal free education... pui..

10 ulasan:

  1. sekolah bolasepak jer yg free diBrazil sbb tu dia keluarkan bintang2 bolasepak. bab lain2 mereka hamepeh. Ini yg kita nak buat perbandingan?

    BalasPadam
  2. menarikla fakta...hasil kajian ke?, boleh saya tau sumbernya dan kongsi artikel?

    BalasPadam
  3. PAS pun terpaksa kutip duit untuk mengoperasikan Tadika PASTI. Dalam ceramah mereka kutip duit sebagai S.O.P nak cover kununnya pakatan takde duit, padahal semua auta nak tutup mereka dah dapat beratus ribu dan juta dari dana asing. Itulah sebabnya Duit haram selalunya buat benda haram.

    Selalunya Unit Amal yang ditauliahkan sebagai 'amil' untuk kutip derma karung. Mereka turut mempunyai bahagian-bahagian tertentu dari jumlah kutipan. Sebab itulah siapa paling banyak kutip duit, mereka mereka akan dapat habuan banyak biasanya 10% dari kutipan. Jadi tak heranlah amil-amil ini akan berlegar tak kira masa dan mengaut selagi boleh.

    BalasPadam
  4. Bangang sungguh Headbomb ni.

    Soalan Minah BAWANI tu perlu dijawab sepontan oleh Listen Kak Pah, bukan selepas buat kajian atau lepas melayari internet cari maklumat.

    Inilah bodohnya Listen Pengerusi SW1M yang gagal menjawab soalan tersebut dan terus meroyan tak tentu hala. Kak Pah Listen tu pernah buat forum yang sama di du universiti sebelum ni, tapi tak pernah dapat tentangan yang bernas. Apalagi, listen10000x er senjata dia.

    Yang kau merepek konon nak berhujah bodoh ni apeha? Mabuk daun ketum ke apa?


    satu agi, sebab kau ni lemban sikit... berkaiatan kes anugerah tanah di Kelantan kpd 2 DAP tu, nampaknya pisau.net dah terkantoi.

    Aku nasihatkan lah, agar tak teus dilihat bodoh, dipandang bangang, dibaca badigol, tak payah terima duit upah tulis benda mengarut ni. Anggaplah perjuangan kau dah selesai.

    BalasPadam
  5. kekeke, tu dah jawab, kau kot minum air ketum kah kah kah.. baca sambil panas hati ker.. keh keh keh

    BalasPadam
  6. panas hati? listen...listen....listen

    nampaknya ada orang sudah panassss.........dah mula melalut.

    yo bro, air daun ketum lapan kole, masuk tulis kaw-kaw punya.

    kalau tarak, miss soru, tarak masyuk.

    BalasPadam
  7. lagu haram jadah pencacai PAS ni hahaha.. sekejap boleh pakai sekejap tak boleh pakai...macam kalimah Allah.. balaci balaci DAP.. malu la...haram jadah nya PAS hahaha..

    BalasPadam
  8. this is UMNO blog and you can see the attitude of the blog..
    thanks..

    BalasPadam
  9. mcm attitude puak pakatan baguih bona pui

    BalasPadam

  10. politik ni mcm main chess (catur)

    ada masa kene undur

    ada masa kene buat2 serang

    ada masa kene umpan

    ada masa kene menebas

    baru bleh checkmate! hehe

    tak sabar tggu hasil siasatan RCI sabah (terbaeekkk!! ada 'bontot' yg mula panas)

    tak sabar tggu kes tanah balak kat klantan (dngr citer ada lg tanah jadi korban)

    tak sabar tggu kes saman nalla

    tak sabar outcome drama CEC DAP

    juga drama PAS mengenai kalimah Allah

    pasal Tabung Memali

    pasal amanat kapir

    main chess mesti guna otak ;)

    he he he

    -jairil a/l johali-




    BalasPadam