Selasa, 12 Mac 2013

KOMPLEN DARI PELAJAR UNISEL!!! nilaikan lah sendiri!!!

sembang memang kasi bimbang je pakatan rakyat.. kata nak kasi percuma.. percuma atuk dia.. hahaha... kalau bercakap.. cipan pun boleh say yes yes yes... tapi bila menajalkan orang dia juga no 1... ini lah dia pesen pakatan rakyat di selangor... pelajar unisel pun dah tensen beb dengan perangai pihak universiti tu... kata duit simpanan kat selangor ada 2 billion... ai pelajar yang belajar di universiti berjenama selangor pun tak mampu nak jaga.. lepas tu.. dah mati kutu salah kan umno... ek eleh..


Luahan pelajar UNISEL. Ada hati Kerajaan PR nak kasi Pendidikan Percuma sedangkan PTPTN pun belum PELAJAR UNISEL perolehi. Pelbagai alasan yang diberikan. Belum lagi potongan mengarut sehinggakan setiap orang mendapat wang PTPTN yang berbeza. 

Itu belum masuk lagi masalah Kad Diskaun 1Malaysia yang mengambil masa berbulan lamanya untuk pelajar UNISEL dapat daripada IPTA dan IPTS lain. 


Nak tadbir sebuah Universiti pun dah tunggang-langgang. Ada hati nak berforum pendidikan percuma pada hari jumaat ini di LT2 (Lecture Theatre 2, tingkat 3) yang membarisi mahasiswa basi seperi Adam Adli dan Bawani? 


Sudah cukup sudah... sebarkan kepada semua bagaimana kerajaan PR hanya tahu berjanji, tetapi pada hakiki, mereka tergigit kuku nak laksanakan apa yang mereka janji. Bukan kuku tangan sahaja, tapi habis sampai ke kaki

ps: berjanji semua boleh.. tapi bila dah dapat kuasa kau tunggulah habuan dia..

17 ulasan:

  1. KELAM kabut pemimpin-pemimpin BN apabila PR mencadangkan agar PTPTN dihapuskan. Sejak perkara ini dibangkitkan boleh dikatakan setiap hari akhbar-akhbar perdana serta blog-blog penyokong kerajaan termasuk yang picisan cuba menjustifikasikan bahawa cadangan PR itu adalah mustahil dilaksanakan.

    Kata mereka cadangan itu akan menyebabkan kerajaan akan menanggung beban sebanyak RM43 billion di mana segala beban itu akan berpindah ke bahu rakyat dan rakyatlah yang akan menderita.

    Nampak benar yang kerajaan BN tidak mampu berfikir panjang atau berfikir di luar kotak. Tidak mungkin Dato’ Seri Anwar, seorang yang berpengalaman sebagai Menteri Kewangan dan Menteri Pelajaran akan mencadangkan sesuatu yang tidak masuk akal dan membebankan rakyat.

    PR sentiasa mendahulukan rakyat dan tidak akan sekali-kali membiarkan rakyat menderita sepertimana yang dilakukan BN hari ini. Kerana itulah, PR menjanjikan pendidikan percuma untuk semua peringkat jika PR memerintah.

    Bagi membuktikan kepada rakyat bahawa PR bukannya bercakap kosong seperti yang dituduh oleh BN, maka kerajaan negeri Selangor akan melaksanakan cadangan ini di dua IPTS iaitu Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) dan Universiti Industri Selangor (UNISEL) sebaik sahaja menang pilihanraya yang dijangka paling lewat pada September depan.

    Untuk makluman, jumlah untuk menampung kos pendidikan di KUIS ialah RM369.98 juta dan UNISEL RM851.29 juta. Dengan jumlah sebanyak itu, BN memandang sinis janji PR dan menuduhnya sebagai janji palsu.

    Namun, PR mempunyai pemimpin yang mampu memandang ke hadapan dan menyedari bahawa untuk melahirkan generasi yang cemerlang, maka ia harus bermula dengan memastikan para pelajar tidak dibebankan dengan hutang serta tidak perlu menanggung kerisauan memikirkan kos pengajian dan sara hidup. Hanya dengan cara ini maka mereka dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran.

    Sebenarnya, memberikan pendidikan percuma di kedua-dua universiti ini bukan mustahil sepertimana yang dimomokkan BN.

    Dengan kebijaksanaan kepimpinan PR di Selangor, belanjawan Selangor 2012 negeri ini mengaggarkan peningkatan hasil cukai (8.23%) dan hasil bukan cukai (40.12%) untuk 2012. Simpanan tunai kerajaan Selangor kini mencecah RM1.2 bilion – jumlah tertinggi dalam 28 tahun.

    Kecekapan dan ketelusan kepimpinan membantu menjadikan penjimatan dan pelonjakan pendapatan negeri sesuatu yang berterusan dan dengan itu, pendidikan percuma kepada kedua-dua universiti tersebut adalah tidak mustahil sama sekali.

    Hari ini, walaupun mendapat pinjaman PTPTN, masih lagi ada pelajar yang bekerja secara separuh masa di hari minggu untuk menampung hidup mereka. Kita juga sering membaca pendedahan mengenai pelajar-pelajar pusat pengajian tinggi yang membuat kerja-kerja haram termasuk menjadi GRO atau pelacur.

    Kita faham bahawa tekanan pelajar hari ini bukan sahaja untuk lulus periksa, tetapi yang lebih sukar ialah tekanan arus kemodenan dunia di mana gajet atau barangan teknologi canggih adalah satu keperluan dan bukan lagi kemewahan. Kerana itu, ramai pelajar-pelajar universiti terpaksa mencari wang tambahan untuk memenuhi keperluan ini.

    Jelaslah di sini bahawa pinjaman PTPTN yang tidak seberapa itu tidak membawa erti kepada mereka.

    Justeru, sebaiknya pelajar tidak dibebankan langsung dengan yuran dan kos-kos lain. Dengan cara ini, mereka tidak perlu mencari wang tambahan dan bolehlah menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran dan sekali gus menjadi insan yang berjaya di masa hadapan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pernah masuk U ke? Klu pernah..inilah contoh komen mahasewel yg cgpa sekadar cukup makan. Study btl2 ke time tu? Apsal tak score? Aku dpt biasiswa..tak perlu byr balik pun..tak sia2 pulun study selama ni..

      Padam
    2. ala, bangkai2 ni cakap je pandai. Baru acah-acah nak tarik balik PTPTN kat unisel dulu, gelabah tak tentu pasal, siap nak jual tanah Unisel untuk tampungyuran pelajar. Kalau dah dua-tiga tahun jual tanah semata-mata nak bagi pendidikan percuma hingga tiada tanah atau aset lagi, kemudian khalid gagap/ assmin ali nak jual ape nanti?? Nak jual aiskrim pulak ke???

      Padam
    3. aduhhhh..ni nak bagi percuma semua ke?makan percuma?minum?mandi?hahaha...penah tgk tempat belajar y percuma?pernah masuk mana2 tmpt y xde yuran x?klu ada..nmpk pelajar makin bersemangat g blaja ke g mhabiskan masa?ye la..free..apa nk kesah fail ke lulus ke..lulus cukup makan ke?mmg x amek hal punye..x yah g jauh..g skola y yuran murah tu cukup la..suruh belaja pn ssh..tu x bayar mahal tu..da mcm tu..bayang la klu bg free..negara mana y bg pelajran free tanpa ada menjejaskan kos sara hidup y lain?bg contoh please..sedih..pengalaman menteri kewangan y cuba ambil pinjaman IMF tu di kata berpengalaman? tolong la sedar wahai insan..kena pecat baru tu salah ni salah..time x kena pecat diam je...mcm ni ke????mcm tu ke???please be logic...kiram serang malaysia (misuari terlibat) misuari ada jumpa siapa? siapa y nyanyi sabah nk hilang?

      Padam
    4. Jangan cakap la...Anuwar masa dalam BN pun tak ada bagi pendidikan percuma??? mana ada benda yg percuma?? mana sumber nak tampung bayar pengurusan universiti?? tak ada pun anuwar cakap sumber mana???

      Padam
    5. Al-Juburi memang suka perkara yang percuma-percuma ni. Nak ngentot dengan chinadoll pun dia dapat secara percuma jugak... pernah dengar dia bayar chinadoll atau pelacur tak?? Tak pernah kan... cuba tanya Nalakaruppan rakan setenis dengan Al-Juburi dulu...

      Padam
    6. Gua ada beberapa kemusykilan tentang pendidikan percuma ini..

      1) Walaupun dengan pendidikan yang berbayar, kenapakah kebanyakkan pelajar-pelajar Malaysia tetap tidak menghargai nilai pendidikan tersebut?? itu yang berbayar.. Apakah jaminan PR apabila memberikan mereka pendidikan percuma, pelajar-pelajar tersebut akan lebih cemerlang di peringkat dunia?? Adakah mereka akan lebih menghargai pendidikan percuma ini??

      2) Mohon pembuktian NEGARA MAJU mana yang menyediakan sistem pendidikan percuma?? Even Jepun, Korea, USA, UK sekalipun tidak memberikan pendidikan secara percuma malahan bayaran/kos pendidikan sahaja adalah lebih mahal? Untungnya Malaysia disediakan PTPTN.. Selain itu biasiswa JPA, MARA, tajaan Agensi-agensi Kerajaan turut disediakan bagi mereka yang cemerlang dan tahu nilai pendidikan tersebut..

      3) Orang yang cemerlang dan berjaya sahaja tahu bahawa sebelum sesuatu kejayaan tersebut dicapai, susah payah ketika belajar itu adalah pengalaman yang sangat berharga..

      4) Pernah tengok tak beza budak yang terlalu dimanjakan sehingga apa yang dia dapat semua akan diberikan sewenang-wenangnya dengan seorang budak yang perlu berusaha lebih untuk mendapatkan sesuatu yang dimahukannya??? Perbezaan dua-dua situasi ini adalah lebih ketara di mana budak yang dididik bahawa untuk mendapat sesuatu itu adalah dengan berusaha keras akan lebih berjaya dan cekal berbanding budak yang dimanjakan itu..

      Saya lebih bersetuju bahawa anak-anak muda / pelajar diterapkan dengan sikap dimana tidak semua perkara di dunia ini diperolehi dengan mudah dan saya lebih setuju sekiranya Kerajaan Malaysia lebih mengajar rakyatnya untuk BERUSAHA dan MEMBUANG SIKAP MALAS..

      Padam
  2. aku pun belajaq sungguh2,x payah bayaq ptptn pun...bodo punya budak bagi komen macam belajaq sains pungkuq je..sahih penggikut nuar berahim..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang melalak suruh hapus PTPTN siap buat OccupyDataran dulu pun cpa cukup2 makan je. Mane le layak nak dapat PTPTN free...

      Padam
  3. apas semua nak free.. gila.. wei nak pi kincin pun 3 posen kena tau.. aku sarankan puak2 pr buat demo supaya memansuhkan duit masuk tandas yang menyusahkan.. hehe

    BalasPadam
  4. KERJA CARA ISLE....

    Kakitangan KUIN minta MB Kedah berlaku adil dan saksama

    ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak diminta berlaku adil dan saksama dalam menilai kemelut di Kolej Universiti Insaniah (KUIN) yang berlarutan sejak empat tahun lalu.

    Pensyarah Kulliyyah Perhotelan dan Perkhidmatan Halal KUIN, Mohd Farid Alias, berkata Azizan sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah KUIN perlu mengambil tindakan disiplin terhadap Rektor KUIN, Prof Datuk Dr Jamil Osman kerana memalukan dan menjatuhkan imej KUIN di peringkat nasional serta melakukan pembaziran kewangan KUIN.
    "Jangan hanya kerana Jamil kawan rapatnya, Azizan buat-buat terlepas pandang pulak dengan kesalahan besar yang dilakukan," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

    Mohd Farid berkata, kenyataan Jamil yang mengakui terlepas pandang terhadap pengambilan 34 pelajar di bawah kelayakan masuk adalah kesalahan yang serius dan kerajaan negeri perlu mengambil tindakan tegas terhadap Jamil yang diamanahkan untuk menguruskan KUIN.

    "Akibat kesalahan besar yang dilakukan itu, duit KUIN yang juga wang rakyat Kedah melayang sebanyak RM272,000. Jumlah ini adalah satu jumlah yang sangat banyak dan boleh digunakan untuk membantu rakyat yang susah dan memberi kebajikan kepada kakitangan KUIN," katanya.

    Mohd Farid berkata, Jamil sebenarnya bukanlah terlepas pandang dalam kes itu kerana sebelum ini sudah ada beberapa pegawai KUIN yang menegur dan memaklumkan kepada beliau mengenai perkara berkenaan kerana ia bercanggah dengan peraturan dan syarat yang ditentukan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).

    "Kesalahan ini boleh dikategorikan sebagai kecuaian berat yang disengajakan dan boleh dikenakan tindakan surcaj oleh pihak KUIN terhadap Jamil. Jika kakitangan KUIN yang membangkitkan isu hak mereka yang diabaikan dalam media boleh dikenakan tindakan tatatertib, kenapa Jamil yang mengaku melakukan kesalahan secara terangan-terangan di dalam media umum tidak dikenakan tindakan surcaj atau sebarang tindakan disiplin?," katanya.
    Ahad lalu, Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi, Prof Datuk Dr Rujhan Mustafa membuat lawatan mengejut ke kampus KUIN di Mergong di sini menyelidik aduan warga kerja serta pelajar KUIN.

    Ketika lawatan itu, Rujhan memberitahu pemberita KUIN dikompaun RM272,000 kerana mengambil 34 pelajar di bawah syarat kelayakan. Selain itu aliran tunai KUIN bagi tempoh 2007 hingga 2010 juga didapati negatif.

    Sementara itu, Mohd Farid berkata, semasa lawatan Rujhan itu, Jamil memberi maklumat yang salah dengan menyatakan asrama pasang siap di kampus induk KUIN di Kuala Ketil boleh disediakan selewat-lewatnya pada 17 Mac ini sedangkan ia mustahil untuk disiapkan dalam tempoh itu kerana sekarang ini ia adalah di peringkat pembinaan konkrit.

    Katanya, selain itu, kenyataan Jamil terhadap wakil KPT itu berhubung aliran tunai kewangan KUIN 2011 adalah positif juga tidak benar kerana aliran tunai kewangan KUIN untuk tahun itu sangat negatif.

    Mohd Jamil turut mendakwa Jamil terus menipu masyarakat dengan mengatakan bahawa KUIN menjelaskan semua tunggakan dan pemotongan kepada pihak ketiga sehingga bulan Februari tahun ini.

    "Saya ada bukti bahawa setakat 10 Mac 2013, pemotongan caruman KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) saya hanya dibayar bagi bulan Ogos 2012 saja. Bagi gaji bulan September 2012 sehingga bulan Februari 2013 caruman belum dibuat sehingga sekarang.

    "Hasilnya dividen KWSP bagi tahun 2012 hanya dikira bermula dari caruman bulan Januari hingga bulan Julai 2012 saja," katanya. - BERNAMA

    BalasPadam
  5. aku tak masuk U pun tapi aku tahu mana ada pelajaran percuma, gaji cikgu/pensyarah nak kena bayar, bangunan sekolah/U nak kena buat dan maintenance, letrik / air nak kena bayar, semua kemudahan pelajar nak kena sediakan, bukan kah kerajaan perlu sediakan, kalau kerajaan dah tak ada pendapatan sebab semua nak bagi percuma, mana nak ambil duit lagi? alamatnya gadaikan negara la pulak! baru padan dengan muka anak cucu pelajar yang nak kan semua percuma tu. Merempat di tanah air sendiri.

    BalasPadam
  6. Nak bg pendidikan percuma memang dak mustahil. Sapa kata mustahil? Tp kita kena tahu setiap perkara mesti ada akibat. Ada check n balance. Tak dak benda dlm dunia ni yg sempurna. Lebih had tu, had ni jadi kurang. Lebih had ni, had tu jadi kurang.

    Mana ada benda dlm dunia ni yg semuanya lebih? Ada ka? Pendidikan percuma. Tol percuma. Tarif ayaq rendah. Tarif elektrik rendah. Cukai kurang. Subsidi lebih. Gaji naik. Teknologi termaju. Harga barang murah. Kemudahan 1st class. Elaun utk penganggur. Bantuan perniagaan ditambah. Faedah pinjaman bank rendah. Pendek kata semua benda la yg murah atau free. Aku rasa kalau mcm ni la mentaliti mahasiswa la ni, alamat semuanya pakat-pakat buka mulut luas-luas tunggu kerajaan dtg suap mulut depa la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh kasi percuma, lepas tu tengok la ranking universiti kat Malaysia ni menjunam ke tempat 1000++ dalam dunia. Masa tu graduan Malaysia hanya layak jadi tukang bancuh simen je kat negara orang lain. Mungkin tu yang mahasewel2 perjuangkan sangat kot..

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  7. berok yg kat atas sekali tu kate pendidikan percuma boleh ditampung dgn kutipan cukai...ko nie mesti xde rumah kan? asyik menyewa sampi beranak pinak pun menyewa sampi mampos, ko tau skang cukai pintu kat selangor da naik berganda ganda...nk bg pendidikan percuma PR naikan semua cukai yg ade kat selangor?

    BalasPadam
  8. mana pergi berok betina yang suka wakakakakaka dan YA AMPOOOONNNN tu?? Hari ni kene senggugut ke???

    Kah kah kah kah kah

    BalasPadam