Jumaat, 17 Mei 2013

air air air, semakin surut air takungan di empangan negeri selangor?



Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) memaklumkan berlaku penyusutan ketara paras kolam imbangan dan utama di negeri ini.

Penyusutan dikatakan berpunca daripada peningkatan permintaan bekalan air berikutan cuaca panas ketika ini.

Bacaan paras kolam air yang dicatat di beberapa kolam utama setakat 10 pagi semalam menunjukkan penurunan yang ketara dan berada pada tahap kritikal.

Penolong Pengurus Besar, Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam SYABAS, Priscilla Alfred berkata, pihaknya mengaktifkan Pelan Tindakan Kecemasan kod hijau apabila berlaku gangguan air membabitkan 15,000 akaun pengguna di kawasan Subang Jaya sejak Selasa lalu.

Bagaimanapun katanya, Kolam Air Lapangan Terbang Subang yang mengalami penyusutan mendadak kelmarin menunjukkan peningkatan setelah mendapat bekalan air alternatif dari Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1.

“Kebanyakan kawasan yang menghadapi gangguan bekalan air sejak Selasa lalu mula menerima bekalan air tengah malam kelmarin dan pulih secara berperingkat,” katanya.

Beliau berkata, di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya jumlah permintaan semasa bekalan air terawat adalah di tahap 4625 JLH (purata sehingga semalam) berbanding dengan jumlah kapasiti pengeluaran boleh agih iaitu 4661 JLH.

Jelasnya, ada beberapa loji daripada 34 loji sedia ada beroperasi melebihi kadar kapasiti reka bentuknya.

Kadar rezab bekalan air dilaporkan berada pada tahap rendah iaitu kurang dari satu peratus menyebabkan paras beberapa kolam air utama menurun.

ps: malas dah nak cakap camne, kalau lepas ni buat bodo juga pasal langat 2 tu, pokok kau lah pr, sedutlah air lombong mana tau leh jumpa haiwan prasejarah kat dasar, leh jual, leh tambah aset, tak pun guna air laut selat melaka sedut, tapis, rawat, hehehe.. poning kepala den.. hahaha

sumber : shah alam rebel

17 ulasan:

  1. Puak-puak PR tak percaya berita seperti ni. Mereka kata: "Kami Tak Percaya, Jangan Dera Kami". Dicadangkan supaya pihak syabas jemput Ketua-ketua Cabang /Ranting PKR/Ketua-ketua PAS /DAP untuk beri peneragan supaya mereka mudah faham tentang masalah air di Selangor. Kalau tidak sampai mampos mereka tak percaya....macam cerita PENDEKAR BUJANG LAPOK.. Walau perkara itu "SiRos yg mereka gila-gilakan telah dilarikan orang" mereka tetap berkata "COBAAN, COBAAN, COBAAN" walaupun kepala hotak mereka diketok dengan belakang parang....Adoooooi punyalah bengap/bodoh/bahlol puak2 ni.

    BalasPadam
  2. Kisah empangan nak kering ni dari dulu dah dimainkan. Ali Tinju pun dah berlakon pegang baldi beratur ambil air.

    Apa kata Headbomb lupakan jer kisah air di Selangor. Pi lantak kat depa. Cuba perihatin sikit pada masalah rakyat, cuba jenguk Pekan Pahang. Kata pembangkang, sana pun ada masalah air.

    Bantu PM salurkan maklumat yang sebenar bagi mata pembangkang terbuka.

    Terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pekan pahang ade masalah air?? Empangan mane pulak yang kering kat pahang tu??

      Padam
    2. Ko ada buat kajian ke pasal masalah air kt Pahang? Sapa pakar yg ko lantik buat kajian kt Pahang tu? Kt Selangor tu mmg dh ada kajian 5 tahun lepas lagi yg jangka krisis air pd 2014. Kalau x mau percaya kajian tu ko buatlah kajian ko sendiri.

      Padam
    3. dia ingat air yg keluar kat paip tu terus sedut dkt empangan kot, tanpa dirawat.. muahahah

      Padam
  3. Sape la bodo yg komen air kat pahang tu? Benti le jd orang dn bterusan le jd kaldai tunggangan belakang belaan nuor.

    BalasPadam
  4. Bodo, TV3 dah highlight kampung felda di pahang 3 generasi tiada air. Empangan2 kat selangor semua penuh. aku pergi kat situ pancing ikan, aku tahu. tiada isu air langsung.

    dah banyak tahun dahulu sudah tahu kegunaan air akan turut meningkat, habis tidak membina lebih banyak pump dan loji rawatan?

    Syabas tu private company, bukan tanggungjawab kerajaan negeri! bodo!

    BalasPadam
    Balasan
    1. habis tidak membina lebih banyak pump dan loji rawatan?

      ------------------------------------------------------

      Ape punye BODOW ler komen ko ni. Kerajaan pusat dah lama rancang nak bina loji rawatan air dan kolam takungan kat hulu langat tu. Kerajaan manifesto bukan janji la yang dok bangkang tiap-tiap hari menghasut rakyat jangan terima pembangunan infrastruktur dari kerajaan pusat tu. Kononnya sebab projek tu kroni BN yang punye, kemudian cerita pasal tarif air akan meningkat kalau loji tu dibina.

      Weh, kalau tau tu bakal membebankan rakyat, suruh la kerajaan negeri manifesto bukan janji yang TERLALU PANDAI bab ekonomi tu kasi subsidi banyak2 pada rakyat dalam bab air di Selangor tu. Bil meningkat kalau air bersih dan terawat mencukupi, rakyat tak akan tentang. Tapi kalau bil rendah, air kejap ade, kejap macam air teh, kejap keluar macam air kencing lebih baik suruh rakyat selangor gali telaga sendiri je... tak paham lagi ke atau ko ni spesis katak bawah nonok??

      Padam
  5. Masalh air di Selangor dah lama dibangkitkan, air dalam keadaan kritikal, ada faham? Ini tidak boleh dipolitikkan, nanti rakyat yang susah. Apa kata kita buat ujikaji, janagan salurkan air di rumah MB dan wakil rakyat PR selama sebulan. Biar dia tahu makna takda air.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau rumah wakil rakyat PR takde air, camner nak basuh nonok adun bukit lanjan yang suka bermukah dengan pemuda Melayu PR tu.... membusuk le nonok amoi celaka tu... hehe

      Padam
  6. Kawan gua beritau..najib akan tunaikan. Aku hanji, so tak salah sokong pr sebab nak halang penyamun rompak hara sgor..pr so the best..tak mcm umno berperang sesama sendiri demi kuasa..nasib penyokong pr tak menunton berita dari rtm, tv3 dan astro awani..sokong media kita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. umno berperang sesama sendiri?? kah kah kah kah kah kah... bangang betul pencacai haprak fuckatan kat sini...

      umno berperang sesama sendiri ke atau pr yang tengah perang dingin sesama sendiri. Kalau pemimpin PR tu semuanya elok berpakat, takde la letak calon sampai 7 kerusi bertanding sesama sendiri, takde la nak umumkan nama calon MB pun sampai assmin kene buat PC menentang khalid gagap yang gagal tu.

      Kalau pemimpin PR tu segalanya indah berpakat, kerajaan selangor hari ni dah tau la sape2 yang jadi exco wahai BAHALUL oii....!!!!! Ini tidak, nak calonkan assmin sebagai exco kanan negeri pun kene tentang habis-habisan sama khalid gagap dan wan jijah. Yang mereka nak letak ADUN bukit lanjan pelacur kelas atasan PR... lawak la weh..

      Padam
    2. "dalam media kita" tu ada cerita ke pasal ape fuckatan rakyat letak calon sampai 7 kerusi bertanding sesama sendiri?? Atau ko ni memang bangang semulajadi eh pencacai 8:45pg???

      Padam
  7. abaikan aje berita air tak ada di sgor. org sgor bkn percaya masalah bekalan air akan dtg. mrk tak habis2 percaya sandiwara BN.biasalah mcm beruk dpt cincin. BN x payah tunjuk hadap sgt nak sgor ni. dah masalah nanti pandai la rakyat sgor ajar kerajaan PR tu mcm depa ajar kerajaan BN dulu. tak gitu? yg pastinya jelas dan nyata DAP mmg lebih menyinar dr PAS dan PKR. hah org melayu yg pilih PR fikir sendiri la. inilah model Allah nak tunjuk jika mrk tawan putrajaya. PAS lemah x bermaya akibat 'bertahlul'?? mcm ni nak ganti UMNO? ye btl walau UMNO telah berdosa besar blm terlambat dr bertaubat nasuha. tp kalau kuasa dah terlepas dlm sepenggal saja mcm2 undang2 boleh dibuat. jadilah 'minoriti menakluk majoriti' ilmu tu boleh belajar ngan israel mcm negara 'negara jiran' tu.

    BalasPadam
  8. Saya ingin memberikan infor kepada semua dari sudut kejuruteraan awam dan hidrologi mengenai masalah air di Lembah Kelang. Ia adalah dari sumber-sumber yang sahih dan tidak memihak kepada mana-mana parti politik, Syabas atau kerajaan Selangor. Anda nilailah sendiri !

    Memahami sistem perbekalan air di Lembah Kelang dan projek langat 2 serta isu-isu berkaitan.

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/05/memahami-sistem-perbekalan-air-di.html

    BalasPadam
  9. SAYA SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA BERSYUKUR KEPADA ALLAH KERANA MEMBERI SATU MUSIBAH DI NEGARA MALAYSIA.LAYARI BLOG SAYA WWW.CINRAI.BLOGSPOT.COM

    BalasPadam