Ahad, 12 Mei 2013

bro besyukurlah kita hidup di malaysia ni! tak payah lah nak bangga sangat dengan singapura tu.


Kita sering terdengar keluhan dan rintihan warga islam/orang melayu di singapura yang dikatakan tertindas dan dianak tirikan oleh pemerintah di sana..

Ini aku nak cerita keluhan warga cina singapura.Kenalan aku bekerja sebagai doktor pakar disebuah hospital kerajaan singapura dan menceritakan luahan orang cina singapura. Pekerja kerajaan singapura dulu ada sistem pencen bila bersara, tapi Pemerintahnya menghapuskan jadi bila cukup umur maka orang-orang cina terpaksa bekerja walau umurnya sudah mencapai 70tahun kerana desakan hidup yang sentiasa meningkat hinggakan ada yang minta adik ipar aku injek ubat untuk terus tidor dan tak bangun-bangun.

Perkara yang tak dihebohkan tapi kadar bunuh diri amat tinggi. Kes tertinggi 70 orang sehari. Tapi kerajaannya menutup kerana takut terdedah kelemahan sistem pemerintahannya untuk menangani masalah bunuh diri.

Dari makluman yang diterima, hospital kerajaan memang ada tapi ada consultant fee dan perlu bayar harga ubat yang mahal. Perkataan biasa yang kenalan aku dengar terutama dari golongan tua: Lebih baik mati dari hidup di Singapura.

Moralnya di sini, tak kira semua kaum dan agama kita bersyukur sangatlah hidup di Malaysia ini.
Apa lagi sebenarnya yang kita mahukan??
Klinik 1 Malaysia bayar hanya RM1. Kat mana nak cari?
Beribu-ribu kebaikan yang kerajaan BN bawa selama ini di Malaysia amat tak ternilai dan tak terbalas oleh rakyat Malaysia.
Hargailah ia sebelum nikmat itu hilang dibawa oleh propaganda dan penipuan Pakatahn Haram..

Sebarkanlah kepada rakan-rakan kaum cina yang ada..

sumber klik sini

27 ulasan:

  1. patutlah orang cina singapura selalu kata bila sudah pencen mahu duduk malaysia. hospital sini murah

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab tu mereka besli aset di Johr. Sebab tu banyak tanah johor jatuh kat tangan mereka. Sebab tu kos hidup orang johor tinggi. sebab tu tanah melayu semakin mengecil.

      Sebab tu kita sokong BN. Sokong BN maknanya kita membantu orang singapore dapat memiliki aset di Johor dengan menukar status tanah kepada status antarabangsa.

      ............. baru faham ke?

      Padam
  2. Kaum yang kurang ajar tu tak akan sedar selepas PRU13......dia tak ingat atau buat-buat tak ingat roda tu bulat ada masa diatas dan ada masa dibawah.........tak payahlah susah payah nak ingatkan mereka.....fikirkan lah nasib kaum melayu pada tahun-tahun mendatang terutama anak cucu kita.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. undilah Barisan Nasional

      Padam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macam mana nak hapuskan SRJK ia ada dalam perlembagaan, nak ubah perlembagaan perlu ada 2/3 ahli parlimen BN - sekarang mana ada 2/3, so cakap mebazir sahaja.

      Padam
    2. Sekurang2nya pemimpin2 negara sedar perkara ini...bila berkesempatan nanti perlu dihapuskan juga..

      Padam
  4. Jgn berkokok lebey-lebey...
    HOMELESS kat singapok ramai siot!!!

    BalasPadam
  5. ehh kau baru ke bro?80an 90an mana ada nk jumpa org mengemis kt sana.skrng ni melambak2 org mengemis kt sana sbb x cukp makn.yg x ada umah x usah citela..untung kt sini makn pakai idup kjaan sponsor.tu pu kata kjaan mcm2!

    BalasPadam
    Balasan
    1. homeless kat spore?

      biar betul beb.

      area mana?

      Padam
  6. Bukan "lebik baik mati dari hidup di s'pura" tapi "lebih baik mati dari sakit di S'pura".. Ada seorang menteri S'pura yg berasal dari Penang pernah berkata "kalau x mampu bayar harga perubatan yg tinggi di S'pura, masuk la hospital di JB"
    Dgn harga rumah flat yg mencecah S$1juta di pasaran terbuka maka ramailah warga S'pura yg x mampu untuk memiliki rumah dan terpaksa buat kemah dan tinggal di tepi pantai.. Untuk Bangsa ku di Msia, jgn la terpedaya dgn pembangkang.. Sokongi la terus perjuangan UMNO untuk kemajuan Bangsa Melayu.... Jgn biarkan Satu2 Negara Melayu di bumi ini tergadai!!!!
    Dari Anak Melayu S'pura

    BalasPadam
  7. patutlah hartanah di JB banyak dibeli warga singapork..dorang nak habiskan masa tua disini...

    ada kemungkinan mereka ni pengundi hantu dap?

    gen2felda (kempen rosmah tutup aurat)

    BalasPadam
  8. MALANGNYA MASIH RAMAI MELAYU TAK SEDAR DIRI.....BERPECAH BELAH....TAK TAHU ERTI BERTERIMA KASIH.....DI BERI PELUANG MEMAJUKAN DIRI....DAH JADI BIJAK & PANDAI, LANGSUNG BERSIKAP TIDAK MENGENANG BUDI...TANGAN YG MEMBERI DI GIGIT NYA PULA.....LUPA ASAL USUL...
    JGN MARAH KAN CINA SAJA.....ITU DAH MEMANG TABIAT MEREKA.....TYPICAL CHINESE....BILA SUSAH, MERAYU RAYU MINTA KERAJAAN BANTU, BILA DAH DI TOLONG, DI TIKAMNYA TGN YG MEMBERI DALAM PRU13.....

    BalasPadam
  9. betul tu bro.. singapura punya hospital A&E satu kali masuk aje $90 temasuk ubat biasa2 aje.. kalau nak murah pergi Polyclinic harga dlm $12 tak masuk ubat. tapi polyclinic bukan office hours aje. mon-fri n sat half dah. kalau sakit ringin tak payah lah pergi hospital.. Banyak menteri singapura asal malaysia. PM singapura punya bini pun dgr org Perak.. aku rasa ni satu plan jangka panjang. kalau malaysia dikausai oleh cina senang nak combined... menteri2 ex rakyat malaysia aku keluar muka or cerita pasal kampung halaman mereka..mungkin lah...ni andaian aku aje lah. mungkin ia mungkin tidak yg banyak beli tanah pun org melayu kat JB.. org melayu singapura tak akan korang nak musuhi kita. insyallah selagi darah bangsa dan agama masih dalam tubuh org melayu islam singapura kita akan tolong org melayu malaysia seberapa yg mungkin. insyallah ....

    BalasPadam
  10. aku pi temasik arituh naik cab ..driver melayu singapore..berbakul2 kutukan dia kat malaysia...tak tahu apa motif dia..tapi since aku kat singapore aku senyap je..kalo kat JB aku tunjal2 je kepala pakcik tuh..

    BalasPadam
  11. maaf biar saya ulas sedikit apa yg sebenarnya terjadi di SINGAPURA...kepada warga singapura atau malaysia,melayu khasnya jgn memburuk2kan keadaan politik atau nasib bangsa melayu di singapura atau malaysia.....
    Melayu singapura hidup aman damai sejak singapura terpisah dari malaysia,sehinggalah kira 20-25thnthn dulu dimana ramai cina malaysia mula berhijah ke kota singa setelah kononnya kerajaan malaysia tidak berlaku adil dan peluang pekerjaan hanya tertumpu pd bangsa melayu@bumiputra.....
    mula2 mereka hantar anak2 mereka bersekolah disingapura....selepas itu ramai diantara pelajar2 cina malaysia yg berkerja disingapura setelah tamat belajar....
    angka meraka bertambah dr tahun ke setahun......
    Apa yg terjadi pd melayu singapura yg didakwa ter tindas,sebenarnya dilakukan oleh cina malaysia,yg dulunya ditindas oleh kerajaan malaysia.....setuju?????ramai melayu singapura sedar akan wujudnya sikap racism dlm diri masyarakat cina dari malaysia...kerana apa????mereka tidak menjalani perkhidmatan negara sebagai mana rakyat singapura tulen.....
    mereka bekerja disingapura,kemudia ramai yg mula menukar status kerakyatan...akhirnya..berkembanglah generasi mereka hari ini.....anti kerajaan malaysia!!!kerana menidakan hak mereka!!!
    Sekarang kalau nampak kete singapura tentunya ramai yg kata mereka ni org singapura....
    Jgn salah sangka..ramai rakyat malaysia yg berstatus penduduk tetap singapura dibenarkan memandu kereta pendaftaran singapura...sedangkan warga singapura TIDAK BOLEH/DIBENARKAN memandu kereta pendaftaran malaysia.....!!!percaya tak???
    OK bab pemilikan rumah pulak.....tiap kali lalu kawasan perumahan,sekarang ni hot di NUSAJAYA,,,org2 melayu malaysia nampak kete singapura parking dpn rumah terus kata....wah!!!!habis rumah disini orng luar beli..sbb inilah harga rumah melambung2!!!
    sebenarnya mereka ni adalah warganegara malaysia,ada taraf PR singapura atau bekas rakyat malaysia yg membeli hartanah di sini kerana masih ada kaum keluarga yg berwarganegara malaysia.....untuk pengetahuan semua rakyat malaysia ramai cina singapura dah berhijrah ke CANADA,UK,AUSTRALIA dan NEW ZEALAND.....begitu juga org melayu singapura...yg tidak mempunyai ramai saudara mara dimalaysia dah berhijrah ke negara2 yg lebih RELAX/TENANG untuk persaraan........tentang kos perubatan dan kehidupan disingapura tidak dinafikan mmg tinggi tapi servisnya mmg ibarat langit dan bumi dgn malaysia....singapura negara maju dan berpendapatan tinggi tentunya semua khidmat yg disediakan kerajaan seimbang dgn pendapatan rakyat.....
    sebagai org melayu saya rasa melayu singapura dan malaysia sama saja sbb kita berasal dr TANAH MELAYU satu waktu dulu....kalau cina boleh bersatu kenapa melayu tidak????pd mereka cina melayu atau singapura tetap cina!!!!tapi org melayu warna ic dan pasport jd isu.....!!kepada melayu singapura jgn lah memburuk2kan singapura..tinggal di singapura atau jb ada lebih ada kurangnya.....pada melayu malaysia pulak ..adakalanya bila hendak berkata2 tu fikir2kan..sbb ramai diatara kita,lebih2 lg yg tinggal luar bandar dan yg tidak ada saudara atau kenalan di singapura cpt termakan hasutan dan cerita/info yg tidak benar dr pihak2 yg cuba menghasut.....akhirnya kita turut sebarkan maklumat yg salah pd generasi muda kita....
    maafkan saya jika apa yg saya tulis ini mengging perasaan sesetengah pihak....hanya untuk kita pelajari bersama dan berkongsi maklumat itu saja niat saya......

    BalasPadam
  12. Cakap ape pon tak guna. Harap admin dan lain-alin boleh korek lebih byk realiti hidup di singapore yang kononnya dianggap pencacai pakatan haram jauh lebih baik dr Malaysia. Kongsikan di blog ini untuk tatapan semua orang Melayu.

    BalasPadam
  13. anon 8:42.... Red bean army memang bagi maklumat yg tak tepat..ini asasnya untuk naikkan semangat rasis...menghasut kejalanan...melemahkan sesuatu yg dikira merugikan objektif jahat mereka..Pelbagai teknik tulisan dan pelbagai penyamaran bangsa dan agama.. Sabelum Pru 13..bolih lah .. Tapi sekarang sorry... cukuplah rakyat cina terperangkap dan terpedaya...keh keh keh.

    Next issue.. is Singapore dah interfere Pilihanraya disini..secara gelap dan melatih Parti Pembangkang dalam beberapa aspek... Red Bean Army cuba nak cover..keh keh keh.
    Singapore non comodities walaupun banyak reserve duit...tak akan dapat bertahan diEra ...bolih bertahan dalam 10 tahun saja..dan akan menghadapi zaman kesempitan..ini pasti...sekarang dah tahap beku...
    Orang Melayu sana hidup mereka baik tapi dunia politik terbatas dan diprogramkan..perkara ini tidak akan dapat dipertahankan...dgn Malaysia didalangi kuasa Dap maka akan tercipta peluang eko growth untk singapura dan Pap sustaining the power..
    Jangan tak sebut...Mr Red Bean Army...penguasaan Mais ,,amat terkonkong dalam memerangi ajaran sesat disinun.
    Banyak perkara lagi kalau nak cerita...Yg paling pening..Jgn layan tulisan agen RED BEAN ARMY dap ni..keh keh keh...catch U !
    K

    BalasPadam
  14. komen2 hasutan atau perkauman yg keterlaluan gua delete, posting tu nak buka mata bukan suruh menghina atau mencaci.. peace

    BalasPadam
  15. Komen berbau pecah belah Melayu ....Jangan share atau layan..sbb ini yg dikhehendaki pencetusnya...Red Bean Army Dap... I know what U did ..last GE13..

    Melayu jangan terperangkap dan terpedaya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Meyingkap kepuusan PRU13 di P151 Simpang Renggam:

      Liang Teck Meng............18,754
      Suhaizan Kayat.............14,048

      Harap Melayu dapat bersatu memberi undi kepada calon Melayu
      Komposisi kaum M-56.79% C-33.12%

      Melayu telah berpecah!!!!!

      Padam
    2. hahahaha.....nak menyokong Melayu PAS buat apa?....Melayoookah?....ingat perjuangan bangsa boleh membawa kpd Kufur, nabi tak mengaku ummat atau s enang kata ke Neraka la jawabnya

      Melayu Simpang Renggam buat keputusan bijak mengundi BN sebab pemerintah tertinggi adalah UMNO

      jika mereka mengundi calon PAS?.....maka ketua tertinggi adalah biaDAPigs....betul atau tidak non?

      kenapa bila dah tertonggeng baru nak sebut MELAYU?....ke mana assobiyah menghilang.....sungguh MUNAFIK & HINA mempermainkan agama

      Padam
  16. JANGAN BIARKAN MELAYU TERPINGGIR DI TANAH MELAYU.

    BalasPadam
  17. tgk video ni klau nak rasa sapa yg racis. melayu yg kulit sawo matang dan muslim india pasti marah di perlakukan begini........

    inikah bumi malaysia yg majoriti melayu islam?????

    http://www.pisau.net/hot-bn-jahat-bangsa-cina-tak-rasis-sebarkan/

    BalasPadam
    Balasan
    1. hanya Melayu yg mengaku Melayu, sedar asal usul, bersyukur atas kejadian Allah shj yg akan merasa marah & terHINA

      golongan yg menolak asal penciptaan kaum oleh Allah takkan merasa apa2, bahkan akan meyokong tindakan biaDAP rasis Cina biaDAPigs yg memilih warna kulit sebagai kayu ukur sedangkang kePELATan & langsung tak tau BM dr kalangan kaum ini adalah sgt menCURIGAkan & perlu diteliti secara serius taraf kerakyatan mereka

      Padam
  18. KENAPA HARUS KITA SESAMA AGAMA BERBALAH KERANA ONAR KAFIR LAKNATULLAH??? BERSATULAH KITA WAHAI ORANG2 ISLAM, UNTUK AGAMA KITA. JGN KITA DI GULA2 KAN ORG KAFIR2 INI. SESUNGGUHNYA MEREKA MMG BANGSA YG TIDAK KENANG BUDI, TIDAK MENGHORMATI NEGARA DAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA. SEMOGA ALLAH TAALA MENYATULAN ORG2 ISLAM INI SUPAYA KITA SEMUA TIDAK DI TINDAS (MENTAL) OLEH MEREKA. ISLAM BERBALAH SESAMA ISLAM, BANGSA LAIN YG MELIHAT BERSORAK SORAI, BERTEPUK TANGAN DAN KETAWA MENGILLAI. KITA SENDIRI YG RUGI KERANA BERLAKU PERPECAHAN UMMAH..WASALLAM..

    BalasPadam
  19. tanpa nama 842,
    x dpt dinafikan kamu hidup aman damai tp apa 'pencapaian' kaum melayu yg membanggakan di pulau tu? kami melayu malaysia pun hidup aman damai smp abang nuar maka huru hara malaysia ni. kerajaan singapura lg utamakan orang luar drpd anak tempatan dan ini diterjemahkan bila undi PAP dlm pilihanraya merosot dan salah satu sbb utama adalah kebanjiran warga asing yg menduduki kerusi2 penting konglomerat singapura spt CEO, COO dll. cina malaysia ditindas kerajaan malaysia? hahaha ini dongeng abad 21lah. tertindasnya smp ada 32 org cina terkaya dlm list top 40. lps tu kamu kata sbnrnya cina2 yg beli rumah di nusajaya tu asalnya cina malaysia. mana kamu tau? kamu interview mereka2 ni ke? kebanjiran warga singapore terutama cina bukan satu perkara yg sembunyi jgnlah kamu nak tutup kebenaran ini. seterusnya pasal perubatan bezanya di sini kami ada PILIHAN. kalau mampu, dgn RM1 kamu boleh dpt ubat yg bermutu tinggi (ini diakui oleh rakan2 doktor sy yg dah tinggalkan kerajaan). tentang servis dah kamu bayar RM1 takkan nak expect segalanya tiptop. asalkan basic service dpt, penyakit sembuh syukurlah. kalau mau servis bagus, boleh ke hospital2 swasta yg bersepah dan bayarlah pakai duit atau guna insurans pada mereka yg beringat. jadah apa kalau gomen pun caj mahal2. org melayu malaysia x pernah atau mahu bermusuh dgn melayu singapura kami pun byk rakan dan saudara di pulau tu. tp kami sedih nasib Islam di sana azan pun x boleh kuat, melayu x duduk di kerusi2 penting dlm kerajaan mahupun swasta dan orang melayu stakat berniaga kuih muih di kampung glam saja. tp yg lg sedih bila melayu singapura bangga berlagak mcm budak x sedar diri dgn kami dgn kata mereka berjaya tanpa tongkat dan dibrainwash zikir meritokrasi dgn jayanya oleh tuan mereka iaitu PAP sedangkan pencapaian mereka sendiri x seberapa.
    jentayu

    BalasPadam