Selasa, 14 Mei 2013

tak perlu emosi dengan gambar ini!!

ada pro n kontra, tetapi kita fikirkan rasionalnya.. kalau baik, baiklah caranya, kalau buruk, buruklah caranya, disebalik hal ini, pada pedapat positif aku, orang bukan Islam dah mula memandang, baguslah Islam ni, solat di mana-mana pun boleh, tapi di satu sudut, aku rasa elok ke surau je kot, lagi bersih dan suci.. itu terpulang lah, solat adalah tiang agama!!


ps: Islam itu mudah dan indah!!

48 ulasan:

  1. Setuju sangat Islam itu mudah dan indah

    BalasPadam
  2. Betul islam itu mudah, tp jgn smbil mudah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanda takwa
      Bersolat walau di mana sahaja
      Alhamdulillah

      Padam
    2. Solat tak salah, dimana pun dianjurkan... tapi yang salah ialah pembawaan... apakah berdemo tu dpt pahala? disuruh dlm islam? jadi kalau rosak pangkal, maka rosaklah hujungnya.

      Padam
  3. Islam itu indah, wajib dipertahan keindahannya. Islam itu mudah,tapi jangan ambil mudah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerana tidak mengambil mudah urusan solat, maka ianya didirikan dengan rasa tanggungjawab kepada apa yang disyariahkan.

      Bersolatkan dimana sahaja kerana Allah berada di mana sahaja.

      Jangan ambil mudah hingga bila surau penuh, tak payah nak bersolat.

      Padam
    2. Bodo la kalau bagi alasan surau penuh tak yah solat....hehehe

      Padam
    3. Setuju dengan kau.

      Sebab itu, mereka bersolat seperti di dalam gambar.

      Aku faham ada sesetengah orang hutan yang baru kenal komputer pelik dengan gambar2 ni. Kalau dia tengok gambar orang bersolat di jalan-jalan raya di Kota Mekah, pasti mereka terloncat2 macam beruk. Maklumlah, orang hutan baru dapat internet.

      Padam
    4. Aku pelik sbb apa yg dibuat tu mcm kerajaan x pernah kisah keperluan org islam. Masjid, surau, bilik solat disediakan. Air sembahyang x pyh bayar. Nk kata darurat, x nmpak mana daruratny. Nk kata kena bekerja teruk hingga terpaksa solat dimana shj, boleh pulak dtg perhimpunan. Nk kata negara tgh huru hara x jugak. Pelik betul aku.

      Padam
  4. Betul ke kiblat mereka tu? Jangan jadi macam solat orang PAS membelakangi pejabat DAP mengadap Bangunan Darul Ridzuan tahun 2009 dulu sudah la. Memang salah arah kiblat pun, hanya solat untuk menunjuk-nunjuk..

    BalasPadam
  5. tu yg aku sarankan ayat last aku tulis, lagi bagus solat di surau.. betul tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. apsal nak mempersoalkan tentang kiblat. Keyakinan mereka di situ. Jangan berburuk sangka.

      Islam masuk ke Tanah Melayu dulu pun bukan kerana saudagar itu bersolat di dalam bilik, tapi di tempat terbuka.

      Dalam situasi manusia sebegini ramai, apa kebarangkalian bahawa surau itu sendiri telah penuh dan padat dengan manusia.

      Kami bukan UMNO yang terpaksa mengundi samada nak teruskan mesyuarat atau berhenti solat Jumaat.

      Padam
    2. pilihan ikut keadaan maa.... kalau bilik kososng yang bersih ada ngape pilih luar yang sempit lagi kotor ....hehehe ... ada otak pakai ada mata lihattttt...

      Padam
    3. Kau tahu sajalah, admin mana pernah tengok gambar2 pelik..spesis hutan baru dapat internet.

      Dia mungkin tak pernah tengok orang solat atas kereta di bandaraya New York.

      Almaklumlah, orang hutan

      Padam
    4. Tgok keperluan la org kt negara lain. Ko rasa org kt negara lain kalau jumpa bilik solat dekat dgn dia, dia nk ke solat atas kereta?

      Padam
  6. Haji Muaaz Said:
    Puak2 ini sgt pandai menjawab....antara jawapan nya ialah ini bumi Allah dimana mana pun boleh solat !....kita diam sebab malas nak bertekak dgn org bodo sombong!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jadi, adakah saudara menetapkan bahwa solat itu perlu didirikan hanya ditempat yang dikhaskan.\ seperti surau atau masjid?

      Saya pulangkan semula ayat saudara "Jangan bodoh sombong"

      Dirikanlah solat walau dimana saudara berada sekiranya diyakini tempat itu suci dan bersih. Ini bumi Allah yang fitrahnya suci dan bersih.

      Padam
    2. aiii macam takbur bunyi niiii....tiada keikhlasan... hehehe... bukan red bean army dap...hehehe

      Padam
    3. bukan tak boleh sembahyang di manan-mana tapi kalau ada tempat yang lebih sesuai pilihlah tempat yang lebih sesuai itu...islam itu suci...dikuathiri timbul riak dan perasaan ingin menunjuk2.. mereka sahaja yang tahu...mudah2an amalan mereka diterimaNYA.

      Padam
    4. Solat tdk dikhususkn dimana tempatnya. Tp peserta itu bukan dlm darurat. Jika dibiarkn fahaman spt saudara itu, maka akan sunyilh rumah Allah drpd jemaah. Akan rosaklh fungsi masjid sbg tempat penyatuan jiwa umat islam. Akan hilanglh simbol masjid sbg pusat kekuatan dan tarbiah insan. Akan lahir manusia yg menganggap masjid itu tidak lg releven sbg tempat ug wajib dikunjungi.

      Benar solat boleh dibuat dimana shj, tp betulkn pemahaman saudara ttg keadaan yg membolehkn kita mendirikan solat dimsna shj. Krn itu seruan "Haiya Allas Solah" itu terlalu berat utk dilakukan kecuali bg yg benar-benar beriman.

      Padam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Tahniah kepada Headbomb yang kononnya berakidahkan tauhid kepada Allah tetapi menyiarkan gambar untuk dijadikan perbahasan.

    Lalu ada yang mengeji perbuatan ini.

    Tahniah, semoga niat memaparkan gambar ini dan tujuannya dapat aku ketahui di akhirat nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. daku tidak mempertikaikan, tapi kan aku cakap, ada pro n kontra, kepada pengomen tak perlulah komen mcm ilmu sampai kelangit, sekadar kita tahu.. apa yg patut dan apa yg tak patut, emo 24 jam.. ceh

      Padam
    2. Solat ini milik kau dan milik aku sebagai muslim

      Kau publish gambar ini dengan tujuan untuk perbahasan kerana yang bersolat itu muslim dari parti PAS.

      Itu tujuan kau.

      Sepatutnya kau bangga bila syariat ditegakkan dimana sahaja. Bukan menghentam.

      Semoga kecelakan ke atas ibubapa kau yang gagal mendidik dengan Islam yang syumul. Semoga perbahasan ini menjadikan engkau dan ibubapa kau muflis di akhirat.

      Jangan emo. Aku sedang berdoa dengan Tuhanku.

      Padam
    3. amboi...sampai mak bapak tuan tanahpun terkait sekali....hahahaha

      emo ni...emo ni...hahaha

      yg tak ble blah "aku sedang berdoa dgn Tuhanku"......boleh pulak sambil doa, sambil taip komen....kahkahkah....ko ni betul ke?

      Padam
  9. Salute mereka khusyuk sujud walaupun Amoi disebelah baju sleeveless.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yekeee tak terganggu mata telinga....hehehe...betapa manusia itu suka menip....hahaha....

      Padam
    2. Orang kafir dan munafik sahaja yang mempersoalkan kekusyukan orang yang sedang bersolat.


      Padam
    3. HEHEHE.... BAGUS...AKU PUN BERFIKIR BEGITU..

      Padam
  10. Islam mudah bukan ambil mudah. Mudahny nk solat jika tiada air boleh tayamum. Tp kalau x usaha nk cr air dulu tu ambil mudah namany. Mudahny solat boleh solat dimana shj, tp kalau xnk usaha cr tempat yg sesuai dan khusus supya jumlah jemaahny ramai tanda bersatu tu ambil mudah namany. Mudahny solat boleh dibuat dihadapan siapa shj, tp kalau sukahati nk solat depan org tgh duduk, terlunjur, bising, bercampur aduk lelaki perempuan, muslim bukan muslim tu ambil mudah namany.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itupun ramai nak emo bro, kita bukan nak nafikan, masalahnya.. hal yang mudah tak perlulah ambil mudah betul, macam diaorang ajer terer agama, terus hukum orang.. ni lah masalah ajaran pas.. aku menyampah lama dah.. nak ajak orang buat baik, tapi maki hamun, keji hina.. macam bagus, tapi penakut letak nama, hehe.. kalau betul woorior letak la nama, blog ke.. ini tanpa nama lepas tu menyalak 24 jam sbb kalah kah kah kah

      Padam
    2. tau tak pe bro...asik pakai ANON...ANON..ANON....takut apa?....hahahaha

      kemudahan dah ada tak mau digunakan.....teknologi yg ada disia2kan

      Padam
  11. Sori lari tajuk:

    Jom dgr lagu LAIN KALILAH....hahahaha

    http://klboyzwangsa.blogspot.com/2013/05/lagu-buat-macai-anwar-ibrahim.html

    BalasPadam
    Balasan

    1. Headbomb ni dahlah bodoh english, Ugama sendiri pun fail.

      Jangan emo:

      This is how you spell crowd

      c. r. o. u. d. = croud maknanya entah


      c.l.o.u.d. = awan
      c.r.o.w.d. = orangramai
      c.r.o.w.n. = mahkota
      c.l.o.w.n. = badut

      Kalau bodoh, jangan tunjuk bodoh.
      Lu hina ugama gua, gua hina lu nyer english yang FAIL

      Padam
    2. lagu Eddie Hamid : BO LA WEI ke?

      fail
      fail
      fail

      Padam
    3. bukan BO LA WEI eddie hamid ni org Sabahan/Sarawakian ni punya video.....mantap bah liriknya....ada sinis2.....hahahaha

      anda dah dengar?

      Padam
    4. hehe emo 24 jam kang malaun2 pr bro..

      Padam
    5. kikikiki.....cuba bro letak gambar NA sembahyang org amik gambar....mana satu Orang Hutan kita semua nak tahu.....kahkahkah

      makan nasi bungkus pun kecoh....makan guna tgnpun kecoh.....hirup suppun kecoh.....kahkahkah..siapa ORANG HUTAN yg lebih ORG HUTAN di Sepilok?....muaaahahahahahaha

      Padam
  12. Nampak sgt org2 emo dlm ni jd bebal x sudah. Haha. Lantak kaula labu. Nak menang 24 jam. Haha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. emo AGAMA ke atau sebab PARTI?.....haaaaa, yg tu persepsi cucuk2 je jari ni kat keyboard....hehe

      Padam
  13. teruk Tuan rumah kena tibai.....hahahaha...apa la nasib bro....setiap kali JGN, itulah yg pembaca akan buat....hahahaha

    lain kali tulis je....LU PIKIRLAH SENDIRI...sbb masing2 ada pandangan tersendiri

    tak pasal2 bro jd Orang Hutan....kahkahkah...yg lg kelakar, si penggelar baca juga tulisan "Orang Hutan" ni & menakjubkan, dia faham.....adakah satu spesies cuma malu nak mengaku?.....muuuaaahahahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha tak pe, kira mereka dah terbako le tu, bukan dalam blog ni je siarkan gambar tu, ek eleh.. keh keh.. biarlah den bukan mcm pencacai kalau dah emo sampai ke tua emo.. kah kah kah

      Padam
    2. hahahaha.....dah rentung gamaknya....kita lihat dgn JELAS seJELAS-JELASnya bagaimana cara pembangkang berfikir.....mereka mcm tak boleh nak ermmmm....ermmmm....haaa sesapa sambung la ye....saja nak bg berpikiaq sikit naaa....hahahahaha

      Padam
  14. aku cuma berminat dgn APEK CHINA mari yg amik gambar brader tgh solat tu

    ada iras2 ni tak di sini?:
    http://harapan-esok.blogspot.com/2012/05/gambar-koleksi-gambar-nik-aziz-solat.html

    muaaahahahahahahaha....tgk betul2, mcm mana nak bezakan Orang Hutan dgn org celik IT...kahkahkahkah

    BalasPadam
  15. Kalau bukan menunjuk-nunjuk tak yah lah ambil gambar -kusyuk ke tu depan belakang amoi pakai senglet seluar pendek.

    BalasPadam
  16. Ada anon 1:12 pm kt ataih yg marah bila org tny khusyu' ke tidak solat org lain. Sampai tuduh munafik dan kafir. Aku nk tny masa TGNA kata solat org umno x dak pahala tu, boleh letak taraf munafik dan kafir pd dia dak?

    BalasPadam
  17. Harap-harap boleh khusyuk..!

    BalasPadam