Sabtu, 28 September 2013

GUA ANTI CINA DAP!! SO WHAT?? TAHU TAK KORANG AGENDA MEREKA NAK UBAH SEJARAH TANAH MELAYU NI?? LAGI NAK JILAT??

kalau ada melayu yang sanggup menjilat dap, aku sarankan korang pergi berubat lah, rasanya mandrem setan dap tu dah ketara merasuk korang, tu pasal, apa dap buat untuk menjahanamkan kesatuan orang melayu, korang suka, siap puji lagi, bhagal, nak kata sekolah tinggi-tinggi, tapi otak letak kat vuntut, ada faham... sedarlah dap adalah musuh orang melayu, agenda mereka cukup bahaya untuk kita, tapi tulah, selagi pas jilat sampai bersih tuan dap tu, selagi tulah dap makin jadi big bos, apa tak reti malu ke kalau pas, orang melayu kata jadi keldai dap??

sanggup jual kati semua sekali, asalkan kuasa kita pegang, pi latantakkan semuanya, umno kita perlu kita tumbangkan, golongan ini tidak akan peduli nasib anak bangsa dan agama, mereka memperalatkan orang pandai, jadi pesan aku sedar-sedarlah, dap adalah perosak!!


AWAS DAP NAK UBAH SEJARAH TANAH MELAYU!!

Pada 15 September lalu, akhbar Nanyang Siangpau memaparkan pendapat tulisan individu bernama Phang Sin Cai yang mahu 'selarikan' sejarah orang Cina di Tanah Melayu.

Hujahnya tentang sejarah dapat mengeratkan hubungan dan perpaduan rakyat tentunya sesuatu yang baik untuk negara tetapi terdapat beberapa ayat membawa maksud tersirat yang diselitkan penulis dan boleh mengundang persoalan tujuan sebenar artikel itu dikongsi kepada umum.

Sin Cai membuat hujah persatuan Cina perlu 'menyelaraskan rekod sejarah' untuk tatapan generasi muda Cina khususnya di sekolah-sekolah vernakular, umpama rekod sejarah yang diajar di semua sekolah kini salah dan perlu 'diubah suai'.

Antara perkara yang menimbulkan persoalan termasuk cubaan penulis ini mengetengahkan 'pejuang daerah Setiawan' ketika isu Chin Peng mahu 'pulang' ke kampung halamannya itu menjadi perdebatan ramai.

Isu 'pejuang daerah' turut dikaitkan dengan penubuhan 100 tahun persatuan Cina, Sejarah Cheng Ho yang dikatakan menjangkau 600 tahun dan Bukit Cina, Melaka yang 'dikunjungi' jutaan pelancong dari China setiap tahun.

Adakah pendapatnya itu secara halus mahu menguatkan agenda segelintir pihak mahu menukar status orang Cina di negara ini juga sebagai kaum Bumiputera?

Ada yang akan katakan ini cuma 'terlebih sensitif' terhadap pendapat seorang individu Cina tetapi penulisannya tentang pepatah 'tiada orang Cina, tiada bandar', beserta petikan kata-kata Tun Dr. Mahathir Mohamad yang didakwanya menyokong pepatah itu membuatkan artikelnya itu berubah nada.

Jika benar ini antara cara halus mengubah sejarah untuk 'menjadikan' orang Cina sebagai bumiputera, maka nyata dengan sengaja ia mengabaikan fakta bumiputera hanya untuk penduduk kepulauan Nusantara (Malay Archipelago) dengan sejarah cara hidup serta penempatan ribuan tahun, bukannya mereka yang berhijrah ke rantau ini 'ratusan' tahun dahulu.

Cubaan mengubah status orang Cina sebagai 'pribumi' juga umpama satu penghinaan kepada kaum Cina yang memegang teguh bahasa, budaya dan tradisi nenek moyang mereka yang diwarisi daripada sejarah lebih 2,000 tahun tamadun China.

Pengarah Institut Peradaban Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) merangkap Ketua 1 Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Profesor Datuk Dr. Abdul Latiff Abu Bakar melihat usaha meletakkan orang Cina sama seperti bumiputera sebagai aneh.

Menurut beliau, fakta sejarah dan Perlembagaan sendiri boleh menyangkal keras usaha pihak terbabit kerana status bangsa, Raja-Raja Melayu, bahasa dan agama telah pun ditafsirkan.

"Orang Melayu contohnya, penting dalam sejarah asal Tanah Melayu dan warisannya diiktiraf Perlembagaan. Mustahil untuk mereka sangkal fakta ini mahupun untuk samakan (Bumiputera) dengan bangsa lain.

"Orang Melayu penduduk asal, ada sistem politik, pentadbiran kukuh dengan Raja, Bendahara, Temenggung dan sebagainya daripada rumpun kepulauan Melayu sementara orang Cina, peniaga yang berasal dari China, kelompok dari benua lain," katanya.

Beliau menjelaskan, bilangan penduduk Cina tidak ramai dan tidak memberi kesan dalam pentadbiran Tanah Melayu ketika itu dan hanya pada abad ke-19 barulah ramai orang Cina berhijrah ke sini sehingga membentuk kelompok sendiri dan menguasai ekonomi.

Tambahnya, orang Cina ketika itu dibawa masuk penjajah untuk membantu ekonomi orang Inggeris dan selepas merdeka, mereka mewarisi penguasaan ekonomi negara.

"Ketika kita dijajah, hanya ada Residen British dan pembesar Melayu, tiada pentadbir Cina. British juga hanya berunding dengan Raja-Raja Melayu dalam pentadbiran.

"Kumpulan penentang (komunis) di zaman Jepun juga bukan berjuang untuk negara tetapi mahu menyebar ideologi komunis dan membentuk negara republik dengan menghapuskan sistem Raja-Raja Melayu. Hanya MCA yang turut serta ke arah kemerdekaan," dakwanya.

Beliau berpendapat usaha mengubah status orang Cina sebagai bumiputera hanya untuk memporak peranda sejarah negara yang akhirnya akan membawa kepada pengiktirafan komunis dan Chin Peng.

Baginya, golongan tersebut bukannya mahu menegakkan demokrasi berperlembagaan tetapi mahu mewujudkan Republik Malaya dengan alasan hak asasi dan 'demokrasi bebas'.

Abdul Latiff menganggap tuntutan itu tidak rasional, dibuat golongan nasionalis sempit serta berharap tiada yang berkompromi dan menolak terus cubaan mengubah tafsiran bumiputera kerana ia boleh menghancurkan negara.

Beliau juga melihat orang Melayu yang menyokong agenda tersebut hanya untuk tujuan politik demi menarik undi orang Cina secara bermusim dan tidak akan berkekalan.

"Terima hakikat ada beza antara penduduk asal dan yang bukan, Perlembagaan menjaga pengiktirafan ini kerana tidak mahu pribumi tersia-sia di bumi sendiri.

"Pribumi sudah terima mereka dan berikan kerakyatan, maka mereka juga perlulah hormat apa yang sudah ditetapkan dalam Perlembagaan," jelasnya.

Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara (MPN), Profesor Datuk Dr. Zainal Kling pula menyarankan pihak yang mahu 'menulis semula' sejarah orang Cina di negara ini menerima dahulu yang buruk bersama yang baik, bukannya membuat tafsiran sendiri.

"Lahir di sini tidak memberikan hak kerakyatan, oleh itu tidak boleh kata penderhaka seperti Chin Peng sebagai pejuang. Jika mahu selaras sejarah, kena terima asas utama mereka bukan pribumi dan datang dari wilayah lain.

"Banyak juga fakta dalam sejarah yang kita tidak tulis seperti penjahat-penjahat berbangsa Cina yang kononnya pelombong, golongan gengster, pelacur, tauke penindas buruh Cina dari tanah besar China dan banyak lagi. Mereka kena terima fakta ini sama, bukan yang baik-baik sahaja," ujarnya.

Beliau turut mendakwa ideologi komunis dikembangkan di Tanah Melayu sebelum merdeka kerana mahu membalas dendam terhadap Jepun yang menakluk sebahagian wilayah China pada 1931 dan bukannya untuk perjuangkan kemerdekaan negara.

Selain itu, beliau memaklumkan sejarah menunjukkan orang Cina menjadi tali barut Portugis menyerang Melaka dengan memberi tongkang mereka kepada tentera penjajah dan membantu British hingga berjayanya Perjanjian Pangkor.

"Mereka kena terima semua fakta ini dahulu, janganlah buat tafsiran sendiri, ambil sejarah yang baik sahaja," jelas Zainal.-25/9/2013 -Utusan

ps: lagi mau jilat? insaf-insaflah wahai melayu penyokong dap, pi tenung muka anak bini, mak ayah, adik, cuba fikir apa akan jadi kalau kita di bawah kuasa dap? ce fikir beb!!

26 ulasan:

  1. Apa yg kita nak buat adalah penting drpd apa yg mereka nak cakap!

    BalasPadam
  2. Sdra HeadBomb,
    izin saya
    Saya juga.

    WONG TACK MAU TUTUP LAMP

    Tiap hari rabu ,di kuala lumpur, di jalan bandar, depan panggung dewan bandar raya,akan berkumpullah cinions cinabeng kiasu t shirt hijau yang masih marah terhadap kegagalan mereka bantu tanah besar cina PRC mencapai kedudukan pengeluar nadir bumi terbesar di dunia, dan PRC juga mengawal London Metal exchange.

    Tak ramai tahu,dan juga tidak di dedahkan kasih sayang sanjungan mereka kapada kepentingan PRC.

    Selagi Lamp tak tutup, selagi itu cinion cinabeng kiasu pendatang tidak berhimpun untuk hari malaysia.

    La ni, musim abu,ya abu, abu yang nak di impot dari bangkok.
    Cinions cinabeng kiasu pendatang yang tidak undang nak buat bantahan sekatan membawa masuk abu.
    Provokasi demi provokasi.
    Chief Instigator adalah cinabeng Pulau pinang.
    Cinabeng rata rata adalah
    1.sengaja cari pasal
    2.suka cari isu
    3.suka civil disorder
    4.gemar disharmony
    5.gemar disobedience
    6.gemar demo jalanan,tapi takut serta demo
    7.ta akan puas hati,ta pernah puah hati
    8.tak pernah cukup
    9.mintak itu minta ini.
    10.tak suka bayar cukai,(BRIm 1 BRIM 2,ramai di lembah kelang mampu pakai kereta mewah.... adalah cinabeng.
    Kesukaan dan kegemaran
    1.free punya (apa saja)
    2.pangkat bintang darjah kebesaran perengkat negeri dan persekutuan,sanggup beli dari sultan melaka dan sulatan mindanao,sanggup hulur kapada siapa saja yang tawar kan bintang.
    suka sangat tampal stiker kerete yang ada perkataan PDRM/Polis/dll,dan sambil itu tuduh polis dan pdrm tak adil/rasuah/berat sebelah/
    3.ta pau makanan di open house resmi.
    4.gemar lempar soal "sekarang u apa mau ? "
    5.suka bayar kurang
    6.suka timbang kurang
    7.suka skim cepat kaya (malah kerja kuat)
    8.main saham (tak payah kerja)
    9.cakap mandarin di rancangan tv dan upacara resmi kerajaan.
    10.suka, ya, suka benar mohon paspot antarabangsa tak pasal pasal (kerana standby berambus, benci sangat duduk di negeri malaysia)
    11.suka main judi semua jenis(tak payah kerja)
    12.curi pasir,mashor nya ada rankaian di pejabat daerah,ptd,jps
    13.curi tanah (sama aja)
    14.curi balak,sebab ada perlindungan olih pati politik/kerabat/jabatab utan
    15.teroka haram cameron highlands (sama aja)
    dan ramai betul mereka terlibat dengan black ekonomi di ekonomik ekosistem malaysia dan seranta.
    ada 125 lagu,penat tulis


    Maka, bukan saja kita perlu TPM yang tak tunduk kpd cinabeng.,adalah satu tugas dan tangungungjawab semua pemimpin tegak diri,dan tidak tunduk,kerana nak ambil ati,nak jaga ati,tolak ansur,budi bicara kemelayuan.

    Sejarah sudah bukti,cinabeng naik dengan ehsan orang melayu.full stop.period.
    masih ada kah melayu beretika tinggi ?
    arjuna waspada
    changkat lobak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sejarah membuktikan orang melayu yang ramai bunuh orang melayu.
      Bila jepon masuk malaya, yang jadi tali barut nya, orang melayu!
      Begitu juga yang menjadi tali barut portugis, inggris dan komnunis, semua nya orang melayu!

      Padam
    2. Buku sejarah mane yang ko tengok tu? Buku sejarah DAPig cinabeng ke? Kalau buku sejarah Khoo Kay Kim takde pulak dia tulis begitu...

      Padam
    3. 8:18pg..aku cuma menaqalkan apa yang disebut oleh dr asri zainal abidin..
      Mungkin engkau lebih bijak dari dr asri, maka xperlu lah risau dengan statement aku itu....

      Padam
    4. dr asri hanya si propa nak cari bahan, dia dah kaji ke sejarah, apa betul ke stament dia, asal tak di beri apa2 dia taji la balik, kamon bro tak suka jadi melayu pi jadi cina dap, sepetkan mata lu, gua cukup menyampah melayu jadi banggang kerana tak bangga jadi melayu puih

      Padam
    5. Oleh Agamigir.

      Ini adalah pemerhatian yang tepat. Alhamdulillah ada di kalangan kita yang berusaha menyenaraikannya.

      Jadi, kita jangan sekali-kali beri ruang kepada cinion ni untuk membuat onar tak tentu pasal. Kita bergerak dengan senyap-senyap tetapi berhasil. Kita kena belajar dengan kaedah yang cinion ni telah gunakan semenjak lebih 50 tahun; di depan kita dia angguk-angguk bersetuju, tetapi di belakang kita dia pangkah orang dia juga.

      Alhamdulillah, keputusan PRU13 telah mendedahkan apa belang mereka sebenarnya. 93% mengundi orang mereka sendiri supaya Melayu terlingkup. Nasib baik ada Sabah dan Sarawak. Kalau tidak kita gigit jari lapar di negara sendiri. Ini ke jenis bangsa yang kita nak buat kawan? Sedangkan MCA pun menyampah dengan bangsa mereka sendiri. MCA malu nak bersua muka dengan Melayu kerana sifat talam dua muka bangsa mereka. Fikir-fikirkan lah.

      Padam
    6. headbomb 29 September 2013 10:24 PG.....anda nak berbangga jadi orang melayu......maka dipersilakan.

      Aku tidak bangga jadi orang melayu, tapi aku berbangga sebab aku orang islam!

      Jika tanpa islam, cuba anda bayangkan apa akan jadi orang melayu?

      Padam
    7. ako lagi bangga sbgai mlyu islam dari orang islam yg tkreti basa....

      Padam
    8. batu api, dr asri bukan pakar dalam sejarah malaysia, jadi aku tak minat nak dengar fakta sejarah mengarut dari dia...

      Tanpa Nama29 September 2013 8:18 PG

      Padam
    9. 29 September 2013 10:07ptg.....tak bersetuju dengan beliau?....tak jadi masalah...
      Dan saya tak bersetuju dengan fakta sejarah yang anda ada,,tentu juga ia tak jadi masalah...

      Padam
    10. Patut la, satu geng dengan BAPAK SETAN.. bukan aku cakap, ostad kaunseling 3 pagi yang bagi gelaran..

      Padam
  3. Sejak zaman kejatuhan Melaka, perang kongsi gelap, keganasan komunis dan darurat, insiden 13 Mei, pengkhianatan PRU13 hingga ke jenayah dadah dan kongsi gelap semuanya mencatatkan cinabeng kiasu adalah musuh negara.Mereka malu dengan kejahatan nenek moyang dan bangsa mereka, sebab itu mereka nak ubah sejarah negara ini agar memberikan persepsi positif pada mereka. Bull Shit, ini negara 70% Melayu-Islam dan Bumiputera majoriti!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bull Shit, ini negara 70% Melayu-Islam dan Bumiputera majoriti!
      --------------------------
      Betul sangat tu dan aku pon setuju.....

      Tapi cuba tengok nasib melayu islam dan bumiputera, bagaimana keadaan mereka?

      Padam
    2. apa teruk sangat ke miskinnya melayu kat msia ni bro, dah termakan air tai dari pr ke cane lu ni, nasib? apa lu ada bantu tak kalau orang susah, jangan sembang kasi bimbang, tak suka jadi melayu jadi serani macam karpal sink, pui

      Padam
    3. headbomb....nasib bumiputera sentiasa terbela dan kerajaan bn sentiasa memberi keistimewaan pada golongan bumiputera ini......cuba engkau tengok dengan mata dan lihat dengan hati.

      Padam
  4. Oleh Agamigir:

    Itulah betapa perlunya kita pilih pemimpin yang ada jatidiri sebagai seorang Melayu. Tidak perlu disenaraikan apa dia ciri-ciri tersebut. Kerana sebagai seorang negarawan Melayu dia secara semulajadi/spontan tahu akan tanggung-jawab tersebut.

    Oleh yang demikian, ketepatan memilih pemimpin adalah isu pokok untuk menentukan kelangsungan hidup Melayu dengan penuh kesejahteraan di negaranya sendiri.

    BalasPadam
  5. cina babi menyamar jadi melayu islam, kalau betul islam mana hadis2 yang selalu korang jual...mana?? cina babi yang suka provok2 ni.

    BalasPadam
  6. perlu dingat....yang cina ni bukan Dap saja...Mca dan Gerakan juga cina...kita asyik dok fokus pada Dap saja tanpa kita ambil kisah dua parti lagi Mca dan Gerakan...kalau nak ikutkan dakyah Dap lebih senang kita tentang sbb kita nampak dengan terang...Mca dan Gerakan ni yang kita perlu lebih berhati-hati...ini mmg api dalam sekam.. jarum yg digunakan Mca dan Gerakan ni lagi bahaya...didepan kita bermulut manis...dibelakang kita mereka memasang strategi...akhirnya bila tiba pilihanraya semua cina tak kira Mca, gerakan dan lain-lain semua pangkah Dap...cuba kita jawab sejujurnya...mahukah cina mengikut undang-undang Islam ? semua perkara munkar ditolak Islam....sedangkan kaum cina bertuhankan duit...apa saja jalan yg mendatangkan duit tak kira halal haram...semua mereka bedal...jawapan yg paling mudah...mahukah kita org Melayu hidup dibawah telunjuk cina?...begitulah sebaliknya...cina tetap cina...

    BalasPadam
  7. justru, ahli politik yg memerintah...pemimpin Melayu kena lah berhati-hati dgn dua parti komponen cina ni....umpama baling batu sembunyi tangan...tengok saja potfolio yg kita bagi mereka pegang dalam kabinet...semua potfolio penting...potfolio yg boleh buat duit dari segala sudut...jgn nanti kita jadi mcm mitos pak kaduk...ayam menang tanah tergadai...masa tu ...dah terlambat untuk semua.. yg berbangsa Melayu beragama Islam.

    BalasPadam
  8. contoh terdekat Pulau Pinang...seluruh bandar dipenuhi dgn peniaga cina...nak jumpa muka Melayu.? lihat saja rumah mewah bandar...Melayu makin terhimpit dan disisih...akhirnya Melayu samada suka atau tidak terpaksa angkat bungkus cari penempatan baru...disebelah seberang perai atau negeri-negeri yg bersempadan dgn Pulau Pinang...kera dihutan disusukan anak dirumah mati kebuluran....

    BalasPadam
  9. contoh terdekat Pulau Pinang...seluruh bandar dipenuhi dgn peniaga cina...nak jumpa muka Melayu.? lihat saja rumah mewah bandar...Melayu makin terhimpit dan disisih...akhirnya Melayu samada suka atau tidak terpaksa angkat bungkus cari penempatan baru...disebelah seberang perai atau negeri-negeri yg bersempadan dgn Pulau Pinang...kera dihutan disusukan anak dirumah mati kebuluran....

    BalasPadam
  10. justru, ahli politik yg memerintah...pemimpin Melayu kena lah berhati-hati dgn dua parti komponen cina ni....umpama baling batu sembunyi tangan...tengok saja potfolio yg kita bagi mereka pegang dalam kabinet...semua potfolio penting...potfolio yg boleh buat duit dari segala sudut...jgn nanti kita jadi mcm mitos pak kaduk...ayam menang tanah tergadai...masa tu ...dah terlambat untuk semua.. yg berbangsa Melayu beragama Islam.

    BalasPadam
  11. perlu dingat....yang cina ni bukan Dap saja...Mca dan Gerakan juga cina...kita asyik dok fokus pada Dap saja tanpa kita ambil kisah dua parti lagi Mca dan Gerakan...kalau nak ikutkan dakyah Dap lebih senang kita tentang sbb kita nampak dengan terang...Mca dan Gerakan ni yang kita perlu lebih berhati-hati...ini mmg api dalam sekam.. jarum yg digunakan Mca dan Gerakan ni lagi bahaya...didepan kita bermulut manis...dibelakang kita mereka memasang strategi...akhirnya bila tiba pilihanraya semua cina tak kira Mca, gerakan dan lain-lain semua pangkah Dap...cuba kita jawab sejujurnya...mahukah cina mengikut undang-undang Islam ? semua perkara munkar ditolak Islam....sedangkan kaum cina bertuhankan duit...apa saja jalan yg mendatangkan duit tak kira halal haram...semua mereka bedal...jawapan yg paling mudah...mahukah kita org Melayu hidup dibawah telunjuk cina?...begitulah sebaliknya...cina tetap cina...

    BalasPadam
  12. senang cerita beginilah...cina danvindia serta kaum lain yg peluk Islam ni ada tujuan...sekadar nak rebut kemudahan je...dapat bantuan itu ini...dan Jabatan Agama Islam yg mentadbir pun main bagi he tanpa ada usul periksa kaji selidik...betul ke tidak....muallaf2 ni mempraktikkan Islam..aku paling meluat dgn beberapa kementerian dibawah Najib ni...Jabatan Perdana Menteri hal ehwal Islan dan Kementerian Komunikasi Multimedia...lgsg tak berfungsi dalam menegakkan maruah dan imej Malaysia sebagai negara Islam...sedih sangat....dengan kuasa yg mereka ada...mereka tak ambil peluang...buat kebaikkan...kumpul pahala...bina kekuatan Islam...tingkatkan semula kredibiliti bangsa Melayu..supaya kaum lain tak memperkotak katikkan agama Islam sebagai agama rasmi negara...biar kaum lain hormat dan akur dengan Islam...tonjolkan kehebatan org Melayu dan Islam...

    BalasPadam
  13. senang cerita beginilah...cina danvindia serta kaum lain yg peluk Islam ni ada tujuan...sekadar nak rebut kemudahan je...dapat bantuan itu ini...dan Jabatan Agama Islam yg mentadbir pun main bagi he tanpa ada usul periksa kaji selidik...betul ke tidak....muallaf2 ni mempraktikkan Islam..aku paling meluat dgn beberapa kementerian dibawah Najib ni...Jabatan Perdana Menteri hal ehwal Islan dan Kementerian Komunikasi Multimedia...lgsg tak berfungsi dalam menegakkan maruah dan imej Malaysia sebagai negara Islam...sedih sangat....dengan kuasa yg mereka ada...mereka tak ambil peluang...buat kebaikkan...kumpul pahala...bina kekuatan Islam...tingkatkan semula kredibiliti bangsa Melayu..supaya kaum lain tak memperkotak katikkan agama Islam sebagai agama rasmi negara...biar kaum lain hormat dan akur dengan Islam...tonjolkan kehebatan org Melayu dan Islam...

    BalasPadam