Isnin, 21 Oktober 2013

BILA ORANG CINA TANAH BESAR PUN KRITIK TAHAP TERTINGGI TERHADAP ORANG CINA DI MALAYSIA!!

masalah juga si kiasu ni ye, almaklumlah, sikap busuk hati, sikap pentingkan diri, tikam belakang, anggap dia je lah betul dan bermacam-macam lagi perangai buruk yang ada di kalangan bangsa kiasu di malaysia ini, bayangkan yang kritik bukan bangsa lain, tetapi bangsa dia juga yang rasa tidak puas hati dengan sikap chirakak yang terlampau-lampau yang sebati dalam diri mereka sendiri!! ni mesti ada kata ahhh rasis, ai, bangsa dia yang kata bukan orang melayu la!!


1.Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

2.Pengiktirafan orang cina:
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

3.Keangkuhan orang cina:
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

4.Perkauman orang cina:
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

5.Penghinaan orang cina:
"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘ketuanan orang putih’ kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera." -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

6.Sikap negatif orang cina:
"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

7.Isu Tuan Rumah:
"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar serta. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

8.Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah cina:
"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan seorang penyabar. Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata" -(Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

9.Dapatkan buku The Chinese Dilemma ini di MPH Bookstore yang menulis tentang realiti orang cina Malaysia serta sikap perkauman mereka yang sangat tinggi lebih dari orang cina di China itu sendiri.

ps: berkawan dengan mereka, bila dah berkumpul dengan komuniti mereka, sikap penting diri memang kuat, contoh di syarikat naungan mereka, percayalah ramai dikalangan bangsa kita jadi kuli batak, walau ada kemahiran lagi hebat dari manager atau pekerja yang lain, sikap begini memang dah lama, baguslah juga bila dap lah buka terus pekung sebenar sikap cibai yang ada dekat kiasu, bagus juga mca kalah teruk, sebenarnya ada hikmah tsunami cina terhadap bn, baru kita tau.. mana kaca mana permata.. 

32 ulasan:

  1. Elehhh...takkanlah BURUK SGT Cina Malaysia ni?....org Melyu/Bumi kena la SABAR, tingkatkan lg TOLERANSI......semua nak kata Cina BURUK, JAHAT, TAK KENANG BUDI.....apa Cina kat China tahu?....ini Cina dr Chia RASIS!!!!!!....ehhhhh....Cina dr China RASIS??...mcm ada yg tak kena je?

    Konpom Cina dr China ni ANJING UMNO.....boooooo UMNO dah beli Cina dr China ni.......kata2 ini adalah nukilan yg diyakini berasal dr minda cacai pembangkang terutamanya Melayu PAS n PKR disebabkan mengalami gegaran otak akibat dihenjut Cina Malaysia atau dlm erti kata lain ada SAKIT MENTAL.......:)

    BalasPadam
  2. Tepat lagi jitu pandangan cina China ini sebiji2 kena muka cina Malaysia yg tak sedar diri.Cina Malaysia memang sangat2 rasis lagi chauvinis malah semakin lama semakin tebal dan kuat sikap perkauman mereka.Malah boleh kita katakan bahawa dasar perpaduan nasional kita telah gagal mendidik kaum2 pendatang supaya menjadi rakyat Malaysia yg sejati setelah mereka diberikan kerakyatan(yg tak sepatutnya diberi)sekian lama.Kaum2 pendatang ini tidak mahu menjadi rakyat Malaysia dalam ertikata sebenar sebaliknya lebih bersikap seperti kaum pendatang yang menumpang.

    Mereka tidak mahu berbahasa Melayu,tidak mahu bersekolah di sekolah2 kebangsaan yg dianggap sekolah Melayu dan tidak mahu menerima hakikat Melayu sebagai tuan kepada Tanah Melayu ini.

    Ini bukan saja kerana sikap mereka tapi kerana sikap Melayu juga yg terlalu berlembut dan lemah dalam menghadapi tekanan dan tuntutan tidak masuk akal kaum2 pendatang ini(yg tidak mungkin negara lain lakukan).KIta sepatutnya sudah lama mencontohi negara2 serantau seperti Thailand dan Indonesia yg mengamalkan dasar asimilasi yg tegas dan berkesan.KIta bukan mahu mengambil dasar mereka 100% tapi cukup sekadar separuh daripada itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana ada dasar perpaduan nasional utk Cina/India Malaysia....DS Najib, opsss silap....Ah Jib Gor sendiri menentang DASAR ni scr tak langsung melalui sokongan pd SJKC/T....rasis le kalau paksa Cina/India terasimilasi sbb dasar ni

      mcm mana nak ambik separuh bro kalau dah DS Najib ehhhh silap Ah Jib Gor sendiri jd TULANG BELAKANG sek2 chauvinist ni semua.....RM100juta tu....tu yg kita tau, yg x tau?

      Padam
    2. Tahniah kepada mereka yang membuka jalan kepada puak kadok naik junjung ni. Terima kasih kepada mana-mana Melayu yang tunduk hormat kepada mereka ni......termasuklah sesetengah Melayu UMNO, PAS dan PKR.

      Padam
  3. Apa yang Allah tunjukan dlm PRU13 memang ada hikmahnya agar Melayu itu menyedari bahawa tanahair mereka semakin dikuasai dan bukan lagi menguasai. Orang Cina Malaysia tidak mahu sekadar mengongsi dan mereka telah tunjukan niat mereka dengan jelas. Bukan setakat ekonomi saja yang ingin dimonopoli malah keseluruhan negara dan isinya ingin dimiliki...kalau Melayu xsedar lagi tak tahulah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan Melayu tak sedar LEPAS PRU, tapi Melayu dah sedar SEBELUM PRU lg....sbb tu UMNO besar

      masalahnya skrg pemimpin Melayu n perwakilan UMNO yg tak sedar2.....jilat...jilat n jilat, tu je la yg depa tau.....tgk KJ sudah.....perwakilan takkan tak tau DASAR LIBERAL PROGRESIF yg KJ nak bawa dlm UMNO.....membantu Melayu merupakan satu tindakan regresif mengikut pandangan KJ.....tapi KJ boleh menang KP UMNO......takkan salah OMAK KJ pulak ye tak?

      Padam
    2. Otak Geliga merupakan seorang yang jiwa meracau dan sakit.

      Padam
  4. Bro HB....nak lari pecut dr TOPIK....tumpang lalu k...:)

    Aku sgt SUKA cadangan dr surat pembaca kpd Sebastian Phiu ni....klik link:
    http://sebastianphiu.blogspot.com/2013/10/prksglimau-mukhrizmahathir-serah-sg.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+sebastianphiu+%28Sebastian+Phiu+|+Sebtv+|+True+Tv%29

    mungkin KERJASAMA antara PAS n UMNO boleh bermula di Kedah, sapa tau...apa2pun keputusan yg UMNO buat samada nak LAWAN atau MENGAWAN....ehhh silap hehe....nak LAWAN atau KAWAN dgn PAS utk PRK Sg. Limau ni aku terima.....just cadangan ore PAS itu mmg menarik utk di ketengahkan.........:)

    BalasPadam
  5. Orang Melayu dinasihatkan beli buku The Chinese Dilemma di atas. Baca dan fahamkan kupasan seorang rakyat Cina dari negeri Cina. Dari kupasannya itu kita boleh dapat gambaran jelas bagaimana minda, fikiran, pandangan dan sejauh mana keikhlasan cina Malaysia terhadap kita orang Melayu.

    Jadikan ia satu peringatan, pengajaran dan amaran kepada kita semua. Pada yang masih tak celik sila terima kenyataan buku ini ditulis sendiri oleh orang keturunan Cina berasal dari tanah asal Cina.

    BalasPadam
  6. "Sebenarnya jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa ORANG MELAYU ADALAH MUSUH YANG NYATA" - (Buku The Chinese Dilemma - Ye Lin-Sheng)

    Celiklah mata hai Melayu UMNO, PAS dan PKR sebelum terlambat.

    BalasPadam
  7. PAS lembu terutama Hadi Bongok akan ckp UMNO beli Cina China tuk jatuhkan PR, then UMNO tolak Islam, pilih perkauman (so Rasulullah pun akan dihina oleh statement bodoh penganut PAS-tolak kejadian kaum sbg asas dakwah?).

    Melayu susah nk lawan Cina sbb Melayu suka jadi talibarut. Pantang dpt habuan RM dan Betina. seluruh tanah air boleh dijual dlm masa sehari dua..

    So Cina China akan lebh terkejut bila kenali dan kaji sifat Melayu jenis ini yg banyak melata dlm PAShit dan PGayR, dn juga tk terlepas dlm UMngok. Sama shj Melayu di mana2. Kecuali Melayu yg Mixed, cerdik dan faham.

    BalasPadam
  8. mana2 cina yang degil, buat je macam nie.....

    http://www.youtube.com/watch?v=RHEL2NcPBwE&feature=youtube_gdata_player

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni mmg betui2 bwk nama ko dgn baik la Batu Api.....saje je nak mengapi2kan rakyat Malaysia

      Org Melayu yg SALAH....siapa suruh LEMBIK sgt....bila org Melayu mula SEDAR n BANGKIT menyatakan HAK, tiba2 ada pulak Melayu yg MALU ALAH mengaku Melayu tp mentakedarah hak2 Melayu yg ada, mengaku pulak Ulama, kata memperjuangkan Melayu ni ASSOBIYAH.....Melayu2 mcm ni yg TAK GUNA....betui dak?

      tp BABI yg dipotong tu Mat Sabu boleh ratah saje je...tak caya cuba hidang BABI n AYAM masa Mat Sabu LAUNCH dgn ore2 UMNO...PASTI Mat Sabu pilih BABI GOLEK

      Padam
    2. BABI GOLEK tu sejenis kuih kah?

      Padam
    3. lebih kurang mcm tu la.....HARAM di sisi Islam utk dimakan jika bkn darurat, tp HALAL di sisi ULAMA Tim Presiden PAS jika dlm majlis yg sama ada UMNO.....:)

      Padam
    4. hihihihihi.... boleh jawab camni kalau mahpuzzzz omaq tanye nanti..

      Padam
    5. Otak geliga 22 Oktober 2013 12:27 PTG

      lebih kurang mcm tu la.....HARAM di sisi Islam utk dimakan jika bkn darurat, tp HALAL di sisi ULAMA Tim Presiden PAS jika dlm majlis yg sama ada UMNO.....:)

      ++++++++++++++++++++++++++++
      aku berlepas diri dari apa yang engkau katakan itu.

      Padam
    6. ala batu api, otak geliga tu respon ape mat syabu pernah ungkapkan. Mat syabu tu bukan sape2 pun, teman baik ko jugak. Jangan tak mengaku lak.... dulu gelar sekor mamat tu peliwat, la ni siap berpeluk tampar lagi... spesis batu api la juga katakan...

      Padam
  9. pas/umno kan dua-dua parti orang melayu/islam, kenapa asyik nak bercekau?
    kat tempat aku pon ada orang umno & pas.
    kalau orang pas jadi imam orang umno/pas boleh jadi makmum sama2 tanpa sebarang masalah, jawatankuasa surau ada orang pas dan ada orang umno, tanpa sebarang sakit hati. Bila tiba hari raya qurban, orang pas tukang sembelih dan orang umno tukang lapah dan agih daging korban tanpa rasa iri hati.
    Dan ustaz umno dan ustaz pas boleh bagi tazkirah disurau yang sama dan dalam masa yang sama orang umno/pas boleh duduk sama-sama dengar tazkirah, tanpa sebarang perbalahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau ada pengikut UMNO dan PAS yang semacam ditempat ko memang alhamdullilah la... tapi kat tempat aku, orang UMNO serta rakyat marhaen solat di masjid, tapi orang PAS solat di markas mereka. Nak tau berapa jauh dari masjid ke markas PAS tu? Tak sampai pun dalam 100 meter. Yang ni kita nak kata camner?

      Padam
    2. BAGUS la kat tpt kau mcm tu....spt anon atas kata, kalau semua mcm tu Alhamdulillah

      tpt aku TAKDA masalah dlm Imam makmum, tp ore2 PAS tpt aku jadikan brg2 UMNO spt hak milik sendiri....keluarkan duit taknak, pinjam brg pakai amik mcm brg harta mak bapak diorang punya.....ULAMA ka gitu?

      Padam
    3. orang PAS tempat aku pulak suka habiskan duit tabung surau untuk jemput penceramah2 tiap2 malam. Yang beri ceramah pun kroni2 mereka jugak... kalau betul2 ceramah agama aku tak kisah la. Ini ceramah agama 10 minit, yang selebihnya ceramah politik.

      Mungkin kene tanye macam anon 11:32 PG kot, nape AJK surau penganut PAS suka sangat ceramah2 politik ni kat surau ye tak?

      Padam
  10. 8:41pg...jika bacaan fatihah anda lebih bagus berbanding imam berkenaan, maka anda tidak boleh menjadi makmum kepada imam berkenaan.
    Begitu juga jika anda mengetahui bahawa imam itu berbuat fasiq, maka anda juga tidak digalak berimamkan imam berkenaan.

    Pernah tanya kepada orang pas berkenaan mengapa tak mahu menjadi makmum pada imam berkenaan, apa jawapan nya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apakah ciri2 fasiq? Berlainan fahaman dan parti boleh jatuh fasiq ke? Ajaran mana tu?

      Padam
    2. Owh patutlah RAMAI skrg org tak mau MERIAHkan masjid n SURAU....masing2 pikir AKU LAGI BAGUS

      kena part UMNO punya BURUK TANGGAPAN dia, kena tang ore PAS mcm Malaikat punya anggapan dilontarkan

      Padam
  11. 12:01ptg....orang yang sentiasa berbuat dosa lagi dan lagi, itu orang fasiq naman nya, tak kira lah sama ada dia orang pas atau umno....tak kan itu pon dah lupa...sebab tu aku suruh kau tanya dia dulu dan dengar apa jawapan dia..


    Otak geliga...apa-apa hal tanya dia dulu, kenapa dia tak kesurau/masjid.
    Berapa kali kau pernah mengajak mereka?
    Pernah ke kau bemuzakarah dengan mereka?

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak ke surau/ masjid watpe tak boleh nak berpolitik sepanjang masa. Kalau kat markas PAS, dari masuk pintu pagar sampai la melangkah keluar markas boleh maki dan kutuk orang Islam yang lain. Sepanjang masa dalam kepala hotak prang PAS adalah politik...

      Padam
    2. macam mana nak tau imam kat sesuatu tempat tu sentiasa buat dosa eh? Selalu ada waktu solat 5 kali sehari pun boleh jadi fasiq ye? Boleh bagi camner soalan yang patut aku tanye kat imam tu? Yela, ko terlalu pandai sangat, aku ni kuat sangat pelupa macam ko cakap.

      Padam
  12. 1:52ptg...solat lima waktu wajib atas semua umat islam bagi menandakan dia adalah seorang islam, tapi tidak semestinya dia tidak fasiq.
    Ramai yang solat, tapi masih lagi tidak tutup aurat, masih lagi suka berjudi, masih lagi berterusan berbuat dosa.

    Cuba lah bermuamalat dengan dia, atau bermusafir dengan dia, atau bermuzakarah dengan dia....maka boleh lah kita tahu sama ada seseorang itu suka atau tidak pada kebenaran....dan aku pon dah tahu dah.


    Wallahua'lam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ooo... macam siang jadi imam, berkhutbah tapi malam layan pelacur dan jantan tu baru fasiq ye tak? Kawan baik lak dengan tauke judi, lebih2 la fasiq imam camtu, tul tak? Tapi orang camtu la yang ko sokong pun...tak blah langsung la ko punye nasihat...!!!!

      Padam
  13. Tiada satupun yang boleh menyatukan semua bangsa melainkan dengan agama.. bersatulah, berpadulah wahai muslimin.

    BalasPadam
  14. bukan semua cina di Malaysia ni buruk perangainya, bukan semua bumiputra ni elok perangainya. Even kalo 10 orang cina buruk perangainya tak bermaksud semua orang cina di malaysia begitu, ada jgk yang baik, malah lagi baik dari yang Melayu-Islam. Sesuatu yang khusus tidak boleh dihukum ke atas umum.. mungkin penulis buku ini merujuk kepada golongan bisnesman cina di Malaysia, bukan semuanya.. moral of the story : bersatulah wahai muslimin

    BalasPadam