Ahad, 24 November 2013

sungai paling terkotor dan tercemar di dunia!! uwekk!!

Sungai Citarum yang terletak di Kepulauan Jawa diishtiharkan sebagai sungai paling tercemar di dunia untuk tahun 2013 oleh Green Cross Switzerland dan Blacksmith Instute. Ia juga merupakan salah sebuah dari 10 kawasan paling tercemar di muka bumi. Sungai Citarum dicemari sisa baja, cadmium, plumbun dan chromium yang tinggi. Air sungai ini diuji dan mempunyai kadar plumbum1000 kali ganda lebih tinggi dari normal. Punca pencemaran ialah perladangan dan kilang penghasilan kain yang dibina berhampiran sungai. Sungguhpun airnya tercemar ianya masih digunakan oleh penduduk setempat untuk kegunaan harian. Kerajaan Indonesia diberikan pinjaman USD 500 juta oleh Bank Pembangunan Asia bagi mengurangkan pencemaran dan proses pemulihan sungai. Ini harus dilakukan kerana 5 Juta orang tinggal sepanjang sungai ini dan ianya menjadi sumber air Bandaraya Jakarta. Dayyum!




ps: gila haram kotor beb, siap orang leh basuh baju lagi guna air sungai tu, ni kalau kat sini ni, mau boleh dijadikan modal politik ni dari cecei jibrauk.......

sumber pen patah

5 ulasan:

  1. ayat last tu tak boleh tahan..ha..ha.....cecei cakap nie pun UMNO/BN punya pasal jugak walau pun kat Indonesia.......mesti pengikut dia percaya.

    BalasPadam
  2. memang salah UMNgOk pun... sebab tak jadi pemerintah Indonesia. Banyak betul dosa UMNgOk ni...

    BalasPadam
  3. Penyokong pakatan sial adalah golongan paling bodoh di negara ini... sebab dah terlalu banyak makan najis Aljuburi Laknatullah...

    BalasPadam
  4. Pecacai Pakatan Haram dapat hidup senang lenang dalam kerajaan yang diprintah oleh UMNO/BN. Mereka patut bersyukur dan tidak memfitnah kerajaan.

    BalasPadam
  5. p/s:gila haram kotor beb, siap orang leh basuh baju lagi guna air sungai tu, ni kalau kat sini ni, mau boleh dijadikan modal politik ni dari cecei jibrauk.......




    setuju dengan statement headbomb, berlaku banjir pon dikaitkan dengan parti politik yang memerintah, ini kan pulak sungai yang tercemar giler macam ni...kalau belaku kat malaysia, memang kiamat dibuat nya...

    BalasPadam