Isnin, 16 Disember 2013

NAMPAK GAYANYA PR NAK KENAKAN TOL PLUS TAK MENGENA!! KAH KAH KAH, SHIYAL TUL!! !!

hehe, pepun tol pihak swasta ye naik, realitinya naik di selangor yang banyak gilos tolnya, pendapat aku, setelah diberi muka kepada kiasu di selangor, bila tol naik kerajaan negeri pun ada share gak, gaji mb selangor naik, exco naik, adun naik, gaji naik mendadak, jadinya taktikal nak tarik sumber $$$ kena cerdik, dan bilamana hal ini terjadi, kerajaan pusat kita jadikan kambing hitam, keh keh...

macam-macam persepsi buruk di tuduh, nak palitkan keburukan yang maha dashyat terhadap kerajaan, dan sekarang hakikat naik, kita ajar melayu urban dan kiasu dibandar apa erti terima kasih!! maaf, setelah macam-macam bagi, undi melayu urban dan melayu zuhud serta kiasu tidak sama sekali diberikan kepada bn di selangor, kan selangor kaya, hambek!!! kalau bn perintah rasanya lain ceritanya, boleh lagi kawtim, so anda yang pilih.

kena sedar, sekarang ni kerajaan nak bantu melayu dan bumiputra dana berniaga dan membantu menambah pendapatan, selain itu kerajaan nak bantu melayu di desa habis-habisan, yang susah, InsyaAllah ada bantuan untuk mereka, melayu urban dan melayu zuhud takkan kisah hal ini, kepada melayu-melayu original dan bumiputra, sarankan pergi ke mana-mana pihak kementerian sediakan untuk dana berniaga dan dana beli rumah serta apa-apa lagi bantuan yang kerajaan nak bagi kepada kamu, rajinkan diri je ke kementerian berkaitan, kepada melayu urban dan zuhud anda boleh minta kepada dap, kerajaan selangor yang kaya nak mampos tu. hehe...


SAH, TIADA KENAIKAN TOL PLUS

Pihak pengurusan PLUS Malaysia Berhad mengesahkan bahawa syarikat konsesi lebuhraya terbesar itu tidak akan bercadang menaikkan kadar tol di semua lebuhraya kendalian syarikat itu pada tahun hadapan (2014), seperti yang dihebohkan baru-baru ini.

Menurut Pengarah Urusan PLUS, Dato' Noorizah Abd Hamid, syarikat konsesi itu memahami tekanan kos hidup rakyat dan tidak berhasrat menaikkan kadar tol di semua lebuhraya PLUS dalam tempoh terdekat.

"Kenaikan konsesi PLUS tidak akan berlaku kerana belum tiba masa ia diteliti. Jadi kenaikan yang diwar-warkan mungkin melibatkan konsesi lebuhraya lain, tetapi bukan PLUS," ujar beliau ketika diajukan soalan berkaitan kenaikan kadar tol.

Beliau turut menambah bahawa PLUS sedang mengkaji mekanisme untuk menurunkan kadar tol semasa kepada kadar tol baru yang lebih rendah.

Penstrukturan semula tol semasa PLUS pada masa hadapan bakal memberi kelebihan kepada pengguna apabila mereka akan menikmati penjimatan antara 10 - 50 peratus berbanding kadar tol semasa.

Ketika ini, PLUS mengendalikan lima lebuhraya meliputi Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), Lebuhraya Lingkaran Tengah (ELITE), Linkedua (Lintasan Kedua Malaysia Singapura), Lebuhraya Butterworth-Kulim (KLBK) dan Jambatan Pulau Pinang.

ps: kata kiasu sangat kaya, hehe.. kena ingat game ini saja dibesarkan!!

11 ulasan:

  1. harga minyak, gula, tarif elektrik naik... gaji ahli parlimen akan dikaji utk naik...tapi bebanan hidup rakyat semakin naik tak dikaji pula... kerajaan semakin ghairah menaikkan kos...membuat perbandingan dgn negara lain utk menghalalkan tindakan... celaka betoi pemimpin camtu..!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye...memang celaka pemimpin cam tu, tapi siapq yang melantik mereka sebagai pemimpin?

      Padam
    2. haah, betul juga. Celaka punye MB, Speaker, EXCO, ADUN Selangor. Naik gaji sampai 300%. Kerja macam haram jadah jugak...

      Eh silap isu eh... i'm sori....Kah kah kah kah kah...

      Padam
  2. Jangan bersungut - Mahathir

    Memandangkan situasi semasa ramai yang merungut dengan kenaikan harga barang dan perkhidmatan, elok kita renung semula apa kata Tun Dr. Mahathir mengenai kos sara hidup pada Januari 2010.

    Bersedia Hadapi Kos Sara Hidup Lebih Tinggi

    Rakyat mesti bersedia untuk membayar harga yang lebih tinggi bagi barangan dan perkhidmatan jika mereka mahu menikmati pendapatan yang lebih tinggi di bawah Model Ekonomi Baru yang dicadangkan, kata mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir.
    Beliau berkata kos sara hidup perlu meningkat di bawah ekonomi berpendapatan tinggi kerana kerajaan juga perlu menaikkan cukai dan mengurangkan subsidi.
    Tanpa peningkatan kos sara hidup, kita tidak boleh menikmati pendapatan lebih tinggi," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas tentang Model Ekonomi Baru.
    Bagi kerajaan, ini soal menaikkan cukai dan mengurangkan subsidi. Kerajaan juga perlu ada wang untuk membayar upah yang lebih tinggi kepada anggotanya," kata beliau selepas upacara menandatangani perjanjian antara Petronas Lubricants International dan Proton Holdings Bhd di sini.
    Namun demikian, kata Mahathir, pendapatan yang lebih tinggi juga akan membolehkan rakyat Malaysia membeli lebih banyak kerana peningkatan pendapatan akan lebih tinggi daripada kenaikan harga keperluan harian.
    Namun demikian, kata Mahathir, pendapatan yang lebih tinggi juga akan membolehkan rakyat Malaysia membeli lebih banyak kerana peningkatan pendapatan akan lebih tinggi daripada kenaikan harga keperluan harian.
    Beliau juga berkata rakyat Malaysia tidak harus bersungut tentang kenaikan harga barangan dan perkhidmatan kerana negara ini menikmati harga terendah bagi hampir segala-galanya, berbanding negara-negara jiran sekalipun.
    Malah kebanyakan negara pengeluar minyak juga menjual produk petroleumnya pada harga yang lebih tinggi. Jadi, jika rakyat mahu pendapatan lebih tinggi, mereka mestilah menerima hakikat perlu membayar lebih bagi apa juga yang mereka beli," tegas beliau.
    Mahathir berkata kerajaan juga sedang mengkaji pelaburan langsung asing yang boleh membantu menjana pendapatan yang lebih tinggi melalui industri yang ada lebih nilai tambahan, dan beginilah caranya negara-negara kos tinggi di dunia kekal berdaya saing meskipun tenaga buruhnya mahal.
    Kita tidaklah akan menanggung kos setinggi sesetengah negara maju ini, tetapi kita perlu menerima hakikat bahawa kita perlu membayar lebih bagi membolehkan pengeluar membayar upah yang lebih tinggi," kata beliau.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni TDM sindir DSN.

      Padam
  3. bersungut juga dekat mb sebb dia punya gaji 300% naik.. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu mahathir yang pesan saya cuma menaqalkan saja...jangan bersungut ye.......

      Padam
    2. tak bersungut pun... yang lebih sudu dari kuah hanya penganut PR je.. umpama esok dah nak kiamat..

      Padam
    3. Walaupun yang lebih sudu dan kuah tapi tak mementingkan perut sendiri jer....

      Padam
    4. tak mementingkan perut sendiri, tapi perut kroni kene jaga juga. macam S.P Mega kat penang tu....

      Padam
  4. aku belajar ekonomi..apabila permintaan melebihi penawaran..harga akan naik...
    tp kan..ce pk...gula naik harga...minyak naik harga...tarif letrik naik..

    tp kompeni yg naikkan harga gula/minyak/letrik ni..naikkan gaji pekerja2 dia tak??

    ok tu satu persoalan..ni satu lg persoalan...kompeni2 lain yg naikkan harga/servis mereka selepas harga minyak/gula/letrik naik...ada tak mereka naikkan gaji pekerja2 mereka pula??

    cuba korang tanya bos kompeni korang yg naikkan harga brg/servis tu..

    -smh-

    BalasPadam