Sabtu, 14 Disember 2013

penemuan keris purba di ikinawa, jepun

perghh hebat penemuan ini, apakah kerajaan melayu dulu kala memang terkenal diseluruh dunia? memang aku sangat kagum, orang luar sana mengkaji misterinya bangsa kita, sebabnya bangsa kita banyak pertanyaan dan kehebatan tamadunnya, tetapi zaman sekarang melayu dah jauh berubah, jauh meninggalkan apa yang tok nenek moyang mereka usahakan, tuk nenek kita dulu membanggakan seluruh keturunan.

melayu zuhud zaman sekarang akan mengatakan, kita tak perlu melayu sangat sebab macamana pun kita tetap akan ke tanah jua, yup memang betul, kena sedar, cina berbangga dengan cinanya, jepun berbangga dengan jepunnya, india berbangga dengan indianya... apa salah kita sebagai melayu tak berbangga langsung dengan kemelayuan kita, ohh melayu urban dan melayu zuhud, what a fish la korang!!


penemuan keris purba di okinawa jepun sangat mengemparkan!!

Tajuk : Keris dan Piramid di dasar lautan Okinawa.
Artikel Oleh :  Sangtawal Sakranta.

Sebenarnya sudah lama dunia tahu berkaitan dengan penemuan sebilah keris purba di sebuah kuil purba “Enkakuji Temple”di dasar lautan Pulau Okinawa Jepun.Dunia juga sudah lama tahu tentang penemuan sebuah piramid di dasar lautan Okinawa.Sudah sekian lama juga dunia tahu gambar ukiran keris telah diabadikan di dinding candi borobudur yang diberi nama Kujang itu!

Cuba lihat laporan akhbar The Star bertarikh 26.6.2003 di bawah berkaitan keris purba tersebut yang ditemui di Okinawa ,Jepun itu :

baca seterusnya klik sini

27 ulasan:

  1. setakat keris...berlambak ada jual kat kaki lima.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu KERIS PURBA la...ngokkk

      Padam
    2. bongok bongok 9:07 ni...keris purba sama dgn keris kaki lima kahkah.. tu la...mesti mak ko bohsia bapak ko bohjan masa dorang memuda..lepas kongkek dalam jamban baru beranak kan ko...kahkahkah...

      Padam
    3. 10;44...wahai generasi keris purba melayu ...setakat keris purba buat perhiasan kat dinding itu je yang layak....dalam sejarah melayu ads berapa orang cina yang mati ditikam keris melayu...berapa?

      Padam
    4. ramai... kebanyakannya yg mampus kena tikam keris adalah cina komunis. Ko nak merasa mati di tikam keris jugak tak? Sebab aku rasa ko ni spesis RBA yang pro-komunis... udah la tu, bodoh ya amat pulak tu..

      Padam
  2. setakat komentar "bodoh" spt tanpa nama 9.07 Pg memang berlambak macam sampah sarap....

    Bodoh Piang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sayang sangat dengan keris 10:12...cuba sesekali anda berjalan dibandar dengan keris terselit dipinggang....cuba lah

      Padam
    2. abistu ko sayang ape? Pedang? Pistol? Pisau belati? Senapang? Mana satu antara aku senarai tu yang ko berani bawak berjalan sambil terselit dipinggang di tengah bandar?

      Padam
    3. anon7:05 yang budiman....aku sayang pada aman dan adil...

      Padam
    4. jika tersemat keris di pinggang sambil berjalan ditengah bandar, maka ko rasa tak aman dan adil la eh?

      Padam
    5. kau buat lah dulu nanti aku beritahu apa yang aku rasa....

      Padam
  3. Apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu perlu diperlekeh dan dipersendakan. Begitu agaknya.

    BalasPadam
  4. Keris sulit 9:07 tu pun byk kt jepun

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jebon Jenglot...belum ada pon cina mati akibat keris melayu, kalau ada bagitahu berapa?, tapi melayu mati akibat keris melayu, dalam sejarah dah ada dah

      Padam
    2. ko tak baca sejarah panglima salleh ke? Cina komunis mati kene tembak ke atau kene tikam sampai mampus oleh pengikut panglima salleh? Kalau bodoh, tolong jangan komen lagi ye...

      Padam
    3. anon 7:02 yang bijak & baik hati..aku baru lepas baca sejarah panglima salleh kat wikipiedia tadi, tapi ni yang aku jumpa.....

      Dengan hanya bersenjatakan parang panjang dan amalan Ayat Empat, Haji Mohd Salleh telah memimpin masyarakat Batu Pahat untuk menggempur kubu-kubu Askar Bintang Tiga di Bukit Berdiri dan Bukit Alam, Parit Sulong, di Parit Lubok, Semerah, di Kangkar Senanga, dan di Ayer Kuning, Bakri, Muar. Pasukan pejuang di bawah pimpinan Haji Mohd Salleh terkenal dengan gelaran tentera parang panjang danSelempang Merah iaitu sejenis kain selendang berwarna merah yang dibekalkan kepada setiap orang ketika menghadapi atau berhadapan dengan musuh.



      Tak de pon dia sebut keris....

      Padam
    4. wikipedia tu sumber sejarah yang tak boleh dipertikaikan ke?? Ko pergi la tanya orang-orang kat Batu Pahat la bai, bukan tanya sama wikipedia. Sama bodoh macam Hanipa Maidin, masuk parlimen kasi kenyataan bersumberkan wikipedia, sekali apa yang diungkapkan tak betul langsung, terpaksa mintak maaf. Malu la korang punye MP, taraf wikipedia je rupenye... termasuk la pencacai mereka...

      Padam
    5. aku pon tinggal di parit haji rasu, parit sulong batu pahat...cuba bagitahu aku sapa yang patut aku jumpa untuk mengesahkan statement engkau...

      Padam
  5. berbanggalah sbg Melayu yg berpribadi tinggi, manis tutur bahasa tp bijak menngkis tipu daya walau bukan dgn kris...xyahlh merasa urban sgt tp sebenarnya ketinggalan serba-serbi...

    BalasPadam
  6. melayu ketinggalan sebab sokong pas dan pkr. mereka banyak menentang usaha majukan melayu. mereka tak suka melayu maju. sebab tu mereka sokong dap. dap lagi tak suka tengok melayu maju. oittt..bagi yg ada otak. nilai keris tu jutaan ringgit.

    BalasPadam
  7. Cuba tengok apek tua bawak senapang pegi kebun ...bila tanya alasan mau tangkap babi hutan la...mau tembak tupai la....banyak berlaku di luar bandar....

    penuh curiga

    BalasPadam
    Balasan
    1. xper...orang melayu ada keris.

      Padam
  8. aku cadangkan setiap rumah orang melayu sekurang-kurangnya simpan ssatu keris.walaupun sebagai perhiasan. bangga dengan peradapan melayu lampau. jangan jadi pas, hanya melahirkan melayu munafik

    BalasPadam
  9. PAS tak guna dalam apa serba serbi pun....

    ye melayu memang ada keris....melayu yang "takde keris" bacul, penakut, liberal, split personaliti...melayu jenis nie takut nak mengaku melayu....lebih rela mengaku diri keturunan arab la, kacukan la........yang lebih haru hanya menganggap keris sebagai perhiasan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tidak ada lebih nya orang arab dan tiada kurang nya orang bukan arab, kecuali mereka yang bertakwa.
      apa bangsa pon...kalau ada takwa, maka ada tempat nya disisi Allah.


      tak payah lah nak berbalah pasal keris, siapa yang tak suka keris...tak perlu kondem mereka yang cinta dan sayang pada keris, begitulah sebalik nya.

      Padam
  10. ada keris pun,tanah melayu bnyk tergadai jugak...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanah tergadai xper.....yang penting melayu ada keris!

      Padam