di dalam pakatan rakyat, orang melayu adalah minoriti!!

mereka ni minoriti je dalam pakatan, tetapi mereka punya eksyen mengalahkan jebon tak cukup makan, kemain dia punya angkuh, sembang macam malaysia ni mak bapak diaorang yang punya, tetapi hakikat, sokongan melayu terhadap pakatan rakyat cukup sadis, cukup tak logik, jadi kesimpulannya orang melayu secara majoriti menolak pakatan...


ps: pung pang pun jadi balaci dap je.. itulah melayu pakatan, terimalah kenyataan.

92 ulasan:

kepada pemimpin bn, walau ada yang tak suka khairy, ini yang semua mahukan!! salute

bukan hanya hiburan sana sini, tetapi ilmu yang bagus untuk orang muda, baru ramai sokong, zaman-zaman suka-suka dengan hiburan yang membazirkan dah berlalu.. so ini pilihan orang muda, tahniah khary jamaluddin

zaman dah berubah pemikiran pun kena berubah!! tabik


ps: ada nada sokongan kuat dari pihak pas dengan cara khairy ini, agama 1st, terbaek!!

17 ulasan:

kenyataan paling jamban dari geng-geng adam adli menaji pas!!

aa gaduh, gaduh, dah makin sakit kepala gurga dah diaorang, yang aku tau, golongan anwarisme dalam pas sahaja yang menyokong tindakan cara anarkis untuk mengulingkan kerajaan cara salah, tetapi golongan ulama yang kuat di dalam pas menolak sekeras-kerasnya cara anwar brahim dengan agenda blackoutnya,

dah la wei anuar brahim, dah kalah dah la, pui


ps: ai selamba je geng-geng student anarkis ni sound pas, apa pas tak terasa ke.. hehe.. kalau aku jumpa pelangkung je kepala budak-budak ni, dia ingat ni negara dia yang punya.

12 ulasan:

sampai sekarang mereka tak berani jawab hal ini

kadang-kadang cara politik merapu yang diajar puak-puak anarkis ni dah jadi ikutan dekat orang pas, apa tak leh tak fikir baik buruk? apa dah tak de orang nak tegur? ai hal ni kalaulah orang umno yang buat, tak cukup tanah mereka menibai, mau siang malam demo dekat pwtc ni.

tapi apakan daya bila mereka buat, bila orang tanya, mereka zip mulut, ni lah pesen orang hebat-hebat dalam pr. dah tak de orang kuat agama dalam pr nak menegur hal ini? ai kang taji lebih-lebih kang kata aku tak de ilmu lah, ini lah, ye lah orang pr je lah terer semua serbi, sampai syurga dan neraka pun mereka leh tentukan beb.

ai macam-macam dunia politik malaysia ini, hal ini berlaku setelah di rosakkan insan yang bernama anuar ibrahim, semua boleh, semua sebat. asal kita tawan putrajaya, tapi putrajaya pun tak dapat tawan, tu yang meroyan, hehe..


ps: dunia dah nak terbalik!

5 ulasan:

pelik ni? uish marah le geng-geng haluan kiri beb!!


biar betul, ait rasa macam hairan pulak ni? hehe.. macam pelik bin ajaib je ni.. ait ait..  kalau aku pelik, tak pastilah anda semua pun pelik, hehe..

tapi kira baguslah, rasanya bernanah otak la bang non. haha..


Pas sedia bantu polis siasat konspirasi gulingkan kerajaan

SHAH ALAM – Pas dan DAP menolak usaha pihak - pihak tertentu termasuklah kumpulan propembangkang yang mahu menggulingkan kerajaan secara kekerasan.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, parti itu bersedia untuk bekerjasama dengan polis sekiranya diminta membantu dalam siasatan berhubung dakwaan konspirasi menggulingkan kerajaan melalui demonstrasi jalanan.

Menurutnya, Pas mengulangi pendirian bahawa parti itu tidak menyokong mana-mana pihak yang mahu menggunakan kekerasan dalam perjuangan kerana ia boleh menimbulkan
huru-hara dan ketidakstabilan kepada negara.

Katanya, Pas akan terus menegakkan keadilan, tetapi dengan cara demokratik mengikut apa yang termaktub dalam perlembagaan.

“Pas sama sekali menolak pendekatan untuk menggulingkan kerajaan menggunakan kekerasan kerana pendekatan itu amat serius. Malah kita sedia memberikan kerjasama dengan pihak polis.

"Perjuangan dalam Pas tiada keganasan sebab itu kita tolak sekeras-kerasnya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan pengasas Asal Bukan Umno (ABU) baru-baru ini yang mahu menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) menggunakan kekerasan atas alasan proses PRU13 baru-baru ini tidak telus.

Sementara itu, Setiausaha Pengelola DAP, Anthony Loke berkata, parti itu sentiasa mengamalkan cara keamanan dan tidak akan terlibat dan menyokong usaha mencetuskan huru-hara.

sumber - sinar harian

6 ulasan:

ini lah masanya membersihkan MALAYSIA YANG SEBENAR!! TAHNIAH PDRM!!

bila anda sebut pasal keangkuhan, bila anda sebut pasal terlalu bongkak, yup ini masanya membersihkan malaysia dari anasir perosak yang merosakkan, kaki hasut, kata kerajaan zalim tetapi mentedaghah, hidup senang lenang, pergi mana suka, kalau menghasut untuk menjatuhkan kerajaan kerana kononnya kerajaan tipu, itu sudah melampau.. nak ajak orang taksub memberontak demi seorang insan yang dilatih zionis? sudah-sudahlah, sampai sekarang bukti penipuan pilihanraya tidak dapat ditunjukkan oleh pr.. jadi TAHNIAH BUAT KDN, KERANA INI LAH MASANYA BERKERAS, LEMBUT-LEMBUT SUDAH BERAKHIR, KASI MUKA, TAPAK KASUT DIA BAGI DEKAT NEGARA, INGAT NEGARA NI MAK BAPAK DIA YANG PUNYA....

ingat logo ini? yeargh, logo kebangkitan rakyat menolak keharamjadah puak-puak perosak negara.. 

ps: tian chua, chegu bard, tamrin, dan terbaru dengar kata mr anuar ibrahim pun kena tangkap (bang non pun dah kena tangkap ker?) kerana hasutan untuk mengulingkan kerajaan ahad ini... erm.. bersihkan malaysia dari perosak-perosak ini... tahniah pdrm!!

5 ulasan:

apa itu anarki, golongan berhaluan kiri yang radikal?

perasan cara begini dan pelopor dari geng-geng adam adli, kalau diikutkan mereka kata kerajaan terlalu zalim. jawapan aku senang je zalim atuk kau.. terlampau taksub dengan bang non, nak ajak rakyat jadi pemberontak, ok, kita tengok, adakah golongan ini boleh berjaya lawan undang-undang..

nak lawan kebatilan, lawan kebatilan dalam parti rosak tu dulu, apa matlamat dap? apa matlamat bang non? jangan membuta tuli ikut sesuka hati, konon nak protest, tapi gua tengok protest yang kearah kegagalan sebuah golongan anarkis di malaysia... rakyat malaysia keseluruhannya mengejar keamanan.. 


Apa Itu Anarki?

Kata “anarki” berasal dari bahasa Yunani, awalan an (atau a), berarti “tidak”, “ingin akan”, “ketiadaan”, atau “kekurangan”, ditambah archos yang berarti “suatu peraturan”, “pemimpin”, “kepala”, “penguasa”, atau “kekuasaan”. Atau, seperti yang dikatakan Peter Kropotkin, anarki berasal dari kata Yunani yang berarti “melawan penguasa”. (Kropotkin’s Revolutionary Pamphlets, hal 284)

Meski kata-kata Yunani anarchos dan anarchia seringkali diartikan “tidak memiliki pemerintah” atau “ada tanpa pemerintah”, seperti yang dapat dilihat, arti orisinil anarkisme yang tepat bukanlah sekedar “tidak ada pemerintah”. “Anarki” berarti “tanpa suatu peraturan” atau lebih umum lagi, “tanpa kekuasaan”, dan dalam pemahaman inilah kaum anarkis terus menggunakan kata ini. Contohnya, kita ketahui Kropotkin berpendapat bahwa anarkisme “menyerang bukan hanya kapital namun juga sumber-sumber utama kekuatan kapitalisme: hukum, kekuasaan, dan negara”. (op.cit., hal 150) Bagi kaum anarkis, anarki berarti “bukannya tidak memerlukan tatanan, seperti yang dipikirkan pada umumnya, namun suatu ketiadaan peraturan”. (Benjamin Tucker, Instead of Book, hal.13) Dan kemudian David Weick menyimpulkan dengan sangat baik:

“Anarkisme dapat dipahami sebagai pemikiran umum mengenai sosial dan politik yang mengekpresikan pengingkaran terhadap semua kekuasaan, kedaulatan, dominasi, dan divisi yang hierarkis, serta merupakan sebuah kehendak untuk menghancurkannya… Oleh karena itu anarkisme lebih dari sekedar anti negara… (bahkan jika) pemerintah (negara)… merupakan focus sentral yang tepat dari kritik kaum anarkis.”(Reiventing Anarchy, hal. 139)

Untuk alasan ini, daripada menjadi sekedar anti pemerintah, atau anti negara, anarkisme terutama adalah gerakan yang melawan hierarki. Mengapa? Karena hierarki adalah struktur organisasional yang mewujudkan kekuasaan. Karena negara adalah bentuk “tertinggi” dari hierarki, kaum anarkis, sesuai definisi, adalah anti negara; namun definisi ini tidak cukup untuk menjelaskan anarkisme. Artinya kaum anarkis yang sesungguhnya melawan semua bentuk organisasi hierarkis , tidak hanya negara. Dalam pernyataan Brian Morris:

“Term anarki berasal dari Yunani dan secara esensial berarti ‘tanpa aturan’. Kaum anarkis adalah orang-orang yang menolak semua bentuk pemerintahan atau kekuasaan koersif, semua bentuk hierarki dan dominasi. Oleh karenanya mereka melawan apa yang disebut oleh seorang anarkis Mexico, Flores Magon, sebagai ‘trinitas sombre’ –negara, kapital, dan gereja. Jadi kaum anarkis menolak kapitalisme dan negara sama seperti bentuk-bentuk kekuasaan religius. Namun kaum anarkis juga berusaha menegakkan atau memunculkan, dengan berbagai macam cara, suatu kondisi anarki, yaitu masyarakat yang terdesentralisasi tanpa institusi koersif, suatu masyarakat yang diatur melalui federasi asosiasi-asosiasi sukarela”. (“Anthropology and Anarchism”, Anarchy: A Journal of Disire Armed, no: 45, hal.38)

Referensi terhadap “hierarki” dalam konteks ini merupakan perkembangan baru yang cukup baik – kaum anarkis “klasik” seperti Proudhon, Bakunin, dan Kropotin jarang menggunakan kata tersebut (mereka lebih menyukai “penguasa”, merupakan kependekan dari kekuasaan). Namun, menjadi jelas bahwa tulisan mereka merupakan sebuah filsafat yang melawan hierarki, ketimpangan kekuasaan atau hak-hak istimewa di antara individu. Bakunin membicarakannya ketika menyerang “aparat” kekuasaan namun membela “pengaruh alami”, dan juga ketika ia berkata:

“Inginkah kamu menjadikan penindasan seseorang terhadap yang lain sebagai sesuatu yang tidak mungkin? Maka pastikan bahwa tak seorang pun memiliki kekuasaan”.(The Political Philosophy of Bakunin, hal. 271)

Seperti yang dikatakan Jeff Draughn, “meski anarkisme selalu menjadi bagian laten ‘proyek revolusioner’, hanya yang muncul baru-baru ini saja yang memiliki konsep anti hierarkis yang lebih luas yang muncul dari penelitian yang lebih cermat. Meski demikian, akar dari hal ini dapat dilihat dengan jelas di dalam akar kata ‘anarki’ menurut bahasa Yunani.” (Beetwen Anarcism and Libertarianism : Defining A New Movement)

Kita menekankan bahwa oposisi terhadap hierarki ini, bagi kaum anarkis, tidak terbatas hanya pada negara atau pemerintah. Ia juga meliputi semua hubungan sosial dan ekonomi yang otoriter seperti halnya politik, khususnya yang terhubung dengan hak milik kapitalis dan upah buruh. Hal ini dapat dilihat dari argumen Proudhon bahwa “Kapital… dalam bidang politik seanalog dengan pemerintah… Pemikiran perekonomian kapitalisme… (dan) politik pemerintah atau penguasa … (adalah) identik … (dan) terhubung dalam bermacam-macam cara … Apa yang dilakukan kapital kepada buruh… (dilakukan) negara terhadap kebebasan…”(Dikutip oleh Max Nettlau, A Short History of Anarchism, hal 33-44). Jadi kita ketahui bahwa Emma Goldman melawan kapitalisme karena kapitalisme melibatkan orang yang menjual tenaganya sehingga memastikan bahwa “inklinasi dan penilaian pekerja berada di bawah kehendak sang tuan” (Red Emma Speaks, hal 36). Empat puluh tahun sebelumnya Bakuknin juga membuat poin yang sama ketika ia berpendapat bahwa di bawah sistem ini “buruh menjual kepribadian dan kebebasannya selama waktu tertentu” kepada kapitalis untuk ditukar dengan upah.

Jadi “anarki” memiliki arti lebih dari sekedar “tanpa pemerintah”, anarki memiliki arti perlawanan terhadap segala bentuk hierarki dan organisasi yang otoriter. Dalam kata-kata Kropotkin, “awal mula kelahiran kaum anarkis dalam masyarakat… (terletak pada) kekritisan … organisasi yang hierarkis dan konsepsi masyarakat yang otoriter; dan … analisa kecenderungan yang terlihat dalam gerakan progresif umat manusia”. (Kropotkin’s revolutionary Pamphlets, hal 158) Jadi usaha apapun untuk menegaskan bahwa anarki adalah anti negara belaka merupakan suatu kesalahan dalam memahami kata dan cara yang digunakan oleh gerakan anarkis. Seperti pendapat Brian Morris, “Ketika seseorang menguji tulisan kaum anarkis klasik… seperti karakter gerakan anarkis… merupakan bukti yang jelas bahwa anarki tidak pernah memiliki batasan visi (hanya melawan negara). Anarkis selalu melawan semua bentuk kekuasaan dan eksploitasi, serta mengkritik kapitalisme dan agama seperti halnya terhadap negara”. (op.cit., hal 40)

Dan, hanya untuk memperjelas, anarki tidak berarti chaos ataupun suatu usaha yang dilakukan kaum anarkis untuk menciptakan kekacauan atau ketidak tertiban. Malah, kami ingin menciptakan suatu masyarakat yang berdasarkan kebebasan individu dan kooperasi sukarela. Dengan kata lain, tatanan dari bawah ke atas, bukan ketidaktertiban yang muncul dari atas ke bawah karena kekuasaan.

dari blog klik sini

0 ulasan:

geng-geng pelampau di tangkap di jinjang

baru ada akal, bila dah kena cekup baru nak ingat, alamak esok aku kerja, alamak, mampus aku kena jawab dengan bos aku, aku kat balai ni.. masa tu baru teringat, facebook tak leh nak buka, tido dalam balai, masa tu nak menjerit pun orang dalam tu je dengar,... ape kebodoh benar lah hai.. orang nak cari aman, dia nak cari onar.. kadang-kadang aku pelik apa lagi celeng nak ek?...

hallo fren, negara ini ada undang-undang, kalau betul nak tunjuk hebat pun, kena ingat negara ni bukan macam negara bermasalah, apa semua korang nak buat, pi lantakkan, ini malaysia.. orang dah elok-elok hidup aman, nak cari kesejahteraan, korang nak main api.. udah-idah le tu.. buat habis boreh yo.. buat berpeluh ketiak je...

dah dah la.. jangan jadi balaci bang non lagi.. rosak masa depan..

tolon tolon jangan tangkap saya, saya esok kerja.. waaaaa

KUALA LUMPUR: Menurut laman Twitter milik Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia Safwan Anang, 18 orang telah ditahan di depan Pusat Tahanan Jinjang ketika perhimpunan untuk memberi sokongan kepada Adam Adli:

Antara yang ditahan ialah empat wanita berbangsa Cina, tiga lelaki Melayu dan selebihnya lelaki berbangsa Cina.

Semua yang ditahan akan dibawa ke Balai Polis Jinjang. Setelah rakam percakapan, kesemua OKT akan diberi jamin.

Ketika berita ini ditulis, pihak polis masih lagi belum memberi pengesahan tentang jumlah tangkapan.

Tahniah PDRM !! Pihak Polis mula bertindak menahan mereka yang terlibat di dalam satu perhimpunan haram di Balai polis Jinjang sebentar tadi. Mereka di katakan mula bertindak mencabar polis dengan menggunakan perkataan kesat dan melancarkan provokasi bebaur sentimen seperti "Melayu bangsat Dan Melayu bodoh". Dinasihatkan agar semua bertenang dan menjaga keharmonian negara kita.

sumber klik sini

35 ulasan:

nak buat lawak pun biarlah real..

ni kira lawak paling low class yang di buat oleh macai pembangkang demi nak tunjukkan kepada semua, spr tak betul.. keh keh.. apa korang tak perasan betapa cap ayamnya alasan... mengundi kali ke-2, dan siap boleh simpan kertas undi...

kah kah kah kah kah... fail!!

apakah begitu sempudalnya orang spr, langsung tak nampak macai ni keluar dengan muka seposennya tanpa meletakkan kertas undi di peti-peti undi, dah tentu pemerhati pun akan lihat, apa punya terer gila macai ni terus keluar dengan penuh bergaya? ek eleh, nak menipu pun kasi trill sikit, ni buat malu pr je ni.. hahaha..



ps: lepas ni akan ada saksi macam ni yang katanya dia boleh minta kertas undi sampai 18 kali, tengoklah, ni semua alasan orang kalah, dah kalah banyak bunyi, banyak alasan, poodaah!! wakaka.. fail, fail....

9 ulasan:

biasalah, dah kalah meroyanlah, beruk-beruk spisis tak sedar diri buat demo di london!

suka pekakas bila hal ini berlaku di kota london, sikap golongan kiasu gini dari dulu lagi.. sikap kurang ajar ni dah lama dah, sekarang ni jadi berani kerana dap menang besar, agenda ni dah lama dah, tapi kerana kegagalan parti melayu dari pr menang dalam pru 13 dan gagal tawan malaysia, jadi meroyanlah kiasu-kiasu ni, lepas ni kalau jadi apa-apa dekat kiasu-kiasu ni, harap buat bodo je, jangan bagi muka sangat perangai kiasu-kiasu gini...

kita tengok je apa lagi drama mereka ni...



KUALA LUMPUR 21 Mei - Sekumpulan rakyat Malaysia yang menetap di London didakwa memburukkan nama negara apabila bertindak mengadakan demonstrasi jalanan membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 di beberapa kawasan di bandar raya berkenaan.

Perkara tersebut didedahkan blogger Blog MIK (http://medan-info-kita.blogspot.com) yang mendapat maklumat tentang gerakan jahat, dipercayai diketuai dua individu.

Dakwa blogger tersebut, demonstrasi itu dilakukan tengah hari kelmarin di depan pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Belgrave Square, London.

"Mereka kemudian berarak ke Parliament House dan berakhir di Trafalgar Square. Sepanjang berlangsung perhimpunan haram itu, dua individu berkenaan mengedarkan risalah menghasut serta mempersoalkan mandat rakyat yang memberikan kemenangan kepada Barisan Nasional.

"Secara terang-terangan mereka menyatakan sokongan terhadap pembangkang dan mempersoalkan kesahihan jawatan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri," jelas blogger tersebut.

Blog MIK mendakwa, berdasarkan maklumat, kehadiran rakyat Malaysia dalam demonstrasi itu ialah sekitar 250 orang yang rata-ratanya berketurunan Cina.

"Apakah hukuman setimpal untuk mereka ini? Gugurkan kerakyatan mereka dan pihak Jabatan Imigresen jangan izinkan mereka kembali ke tanah air.

"Semoga Pesuruhjaya Tinggi Malaysia mengenal pasti individu terlibat, lakukan pemeriksaan. Mungkin mereka sudah pun mendapat status penduduk tetap di sana, maka wajarlah digugurkan segera kerakyatan," tegasnya.

39 ulasan:

ai silap yang membawa maksud yang badas.. haha

poning aku nak sembang. apekeheanyer orang surat kabor ni tak check betul-betul, menjawab la dengan bos..

dah jadi bahan lawak huhu..


ps; editor pun satu, lain kali sebelum cetak, tengok dalam-dalam... kan dah amalkan minum air suami.. hahaha..

8 ulasan:

bincangkan.. hot ni.. hehe

jangan jeles.. hehe..


harap pekakas aka pencecei pr tidak buat perkara ini bila terbaca headline sinar ini..

1. hisap rokok terbalik
2. flying kick kucing
3. tempeleng jiran sebelah tanpa sebab
4. kunyah tisu tanpa sedar
5. terus keluar rumah, start motor, buat whilley depan rumah tok ketua
6. telefon bomba..
7. tumbuk dinding rumah tanpa sedar.. hehe

haha.. jangan mara aa.. gurau.. keh keh keh

32 ulasan:

muda-muda dah ajar memberontak!!

kalau nak memberontak, pergi syria, nak.. suruh kerajaan malaysia hantar, tak pun jadi riot people dekat pakistan.. mau.. budak-budak melayu ai.. kalau kerajaan zalim bro, akulah orang pertama dan ramai lagi akan jadi pemberontak yang bukan calang-calang, tetapi bro.. kita hidup dekat malaysia ni cukup aman, senang nak cari makan.. ni muda-muda belajar pun mak bapak tanggung, duit tak cukup minta mak abah, dah kata kerajaan zalim..

kepala bana, ni ajaran ustaz mana ni?.. pakai pun t shirt ustaz azhar idruz, aku respek dia sebab dapat buat cara dakwah yang santai, tetapi disebalik itu sesi lain dia ajar orang supaya memberontak kata kerajaan zalim, bapak dia, dia kaya gila.. apa punya ahli agama dok ajar orang memberontak... bak kata aku tadi.. apa betul kerajaan zalim.. kita pergi masjid, surau dan nak belajar agama tidak ada sesiapa larang bro... cukup best bila ramai-ramai pergi ke kuliah, tetapi jangan rosakkan minda budak-budak... bersyukurlah kita ni di lahirkan di malaysia... cuba korang terlahir di maxico.. tak pun somalia.. baru ada akal... kepala otak kat lutut... pui..


ps: muda-muda gini jadi usahawan, jadi saintis, ulama dan jadi orang berguna kepada agama, bangsa dan negara kan bagus..

18 ulasan:

kesultanan melayu melaka - istana melaka bukan diperbuat dari kayu?

Adakah replika istana Melaka ini menepati senibina asalnya?

kota melaka pada zaman kesultanan melayu melaka, zaman tu, empayar melaka bukan calang2... dan rekabentuk istana melaka pada masa tu bukan kayu, tetapi batu laterit yang kukuh, malah bertingkat2.. kubah masjid yang besar, tembok pertahanan yang kukuh.. dan tentera yang hebat, senjata selain tombak dan keris, mereka mempunyai satu senjata yang musuh cukup takut (boleh tgk filem quenn of langkasuka), iaitu meriam kecil, yang boleh dibawa hanya dengan 3 orang hulubalang... hebat? ya hebat... 

tak perlu malu kalau anda digelar melayu.. sebab nenek moyang kita pada zaman itu mempunyai satu sistem pentadbiran Islam yang cukup hebat, empayar yang cukup dikenali sampai ke eropah, arab, afrika dan seluruh dunia... banyak kerajaan luar sangat cemburu dengan kehebatan kerajaan kesultanan melayu melaka... patut berbangga la beb... bukan mencerca... tak bangga dengan melayu? memalukan.. 

KOTA MELAKA YANG SEBENAR

Lakaran menunjukkan Kota Melaka pada zaman pemerintahan penjajah portugis. Lakaran diatas dibuat bagi merakamkan serangan Armada Acheh Darussalam ketika mengepung kota tersebut selama lebih kurang setahun. Dalam lakaran ini juga ada kelihatan sejenis senjata pelontar yang digunakan oleh tentera Acheh.

Sebenarnya para pembaca sekalian, semasa seorang pengembara Itali yang bernama Ludovico Vertema melawat Melaka antara tahun 1506 hingga 1510 pihak Portugis sering menghantar pengintip mareka ke Melaka untuk mencari maklmat tentang kemajuan perdagangan,, masyarakat dan kerajaan Melaka. Antara maklumat penting yang dibawa oleh portugis yang datang ke Melaka pada tahun 1506 dan 1508 ialah tentang strategi pertahanan Melaka. Beberapa lakaran tentang rupa bentuk dan binaan kota, istana dan kedudukan Bandar pelabuhan Melaka berjaya direkodkan. Antara lakaran tersebut ada menunjukkan bentuk tembok kota Melaka dan pintu gerbangnya yang kukuh dan dibina daripada bahan binaan tempatan seperti batu laterit. Bahan binaan ini sememangnya banyak terdapat di Melaka. Kedua dua pengembara tersebut iaitu Jorge Mello yang datang pada tahun 1507 dan Jorge De Aguilar yang datang pada tahun 1508, telah menghantar maklumat kepada sejarawan kerajaan Portugal iaitu Joan De Barros.

Dari lakaran yang dibuat, ia membuktikan tentang teknologi Melayu pada zaman tersebut. Pembangunan fizikal dan infrastruktur Melaka ternyata mempunyai ciri-ciri keselamatan yang mantap dan setanding dengan keududkan kota di Negara Asia lain. Dalam hal ini kemungkinan juga kerajaan Melaka mendapat tenaga buruh daripada orang gujerat yang memang terkenal bukan sahaja sebagai pedagang tetapi juga sebagai tukang pembina rumah dan bangunan. Hal ini juga menggambarkan wujudnya semangat kerjasama yang erat diantara tukang-tukang Melayu dan India Islam di Melaka dari aspek pembangunan kota dan pelabuhan yang pentadbiranya berpandukan hukum Islam.

Maklumat yang diperolehi daripada lakaran yang diterbitkan di Belanda pada tahun 1508 itu juga menunjukkan bahawa pintu gerbang ke kota Melaka yang ada sekarang sebenarnya bukanlah dari bahan binaan asal portugis. Berdasarkan lakaran yang ditemui melalui penelitian yang telah dibuat, mendapati asal binaan Melayu Melaka yang dimusnahkan Portugis telah diganti serta diubahsuai mengikut senibina Portugis. Senibina yang sama dilihat di Goa, Macao dan Ternate. Maklumat ini cukup membanggakan orang melayu khasnya dan Nusantara amnya kerana lakaran ini menjadi bukti nyata tentang ketamadunan Melaka pada waktu tersebut. Bermakna bahawa lakaran tersebut melambangkan betapa keupayaan orang Melayu mempamerkan kemampuan yang menjadi kemegahan bangsa dan negerinya yang setanding dengan bangsa lain. Dalam hal ini maklumat yang dicatat dalam Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah mampu merakamkan pencapaian peradaban dan Tamadun Melayu pada ketika itu.

Jika anda semua perhatikan betul-betul lakaran penyerangan armada Portugis ini, anda akan dapat melihat dari kejauhan di pelabuhan Melaka deretan bangunan-bangunan yang besar, bertingkat-tingkat dan juga berkubah serta mempunyai beberapa menara. Mungkinkah ini bentuk Istana atau masjid Melaka yang sebenar?

Lakaran portugis juga turut merakamkan peristiwa peperangan yang berlaku diantara armada Portugis dengan Melaka. Dari lakaran tersebut diperlihatkan bahawa meriam-meriam daripada kapal Portugis dapat merosakkan benteng-benteng pertahanan orang Melaka dan juga kapal-kapal yang dimiliki oleh saudagar Islam. Dalam lakaran tersebut juga terlihat dikejauhan bangunan –bangunan yang terdapat di dalam kota Melaka dan di pelabuhan Melaka. Jelas daripada lakaran tersebut terdapatnya sebuah banggunan yang mempunyai kubah dan menara yang berkemungkinan adalah masjid Melaka atau mungkin juga istana. Terdapat juga beberapa buah lagi bangunan yang berderet-deret yang kelihatan diperbuat daripada batu atau konkrit dan mempunyai lebih daripada dua tingkat, bangunan ini berkemungkinan adalah istana sultan atau sebuah bangunan yang terpadat di dalam kompleks kota pelabuhan Melaka.

BACA SETERUSNYA..... KLIK SINI

8 ulasan:

apa masalah sampai gelak-gelak ni? siut la..

aku pun pelik diaorang gelak-gelak apasal? ada masalah ke? gelak-gelak lah, tapi apa masalah? ni yang menjadi tanda tanya ni.. aduh.. ye lah layan jelah sebab apa diaorang ni gelak-gelak pulak... aku pun pening... huh


 ait hisyamuddin pun gelak juga, apasal ni aduh!!




ooo patutlah... aku pun baru faham sebab mereka ni gelak... aku pun samalah nak gelak gak bleh.. kah kah kah kah kah kah kah kah kah
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/


hahaha, sampai sekarang puak-puak yang jenis tak faham angka meroyan sampai nak gulingkan kerajaan guna kekerasan.. apa tak faham kalah? hahaha.. mampuih... udah-udah le tu.. cuba terima kekalahan.. kan bagus.. pru14 kan ada.. huk aloh..

jom kita layan budak-budak afrika ni nyanyi...

kalah yea kalah yea.. hahaha.. yaribba kalah yea.. kalah yea...

ps: gelak gelak.. hahahaha... bakar tetap bakar.. hahaha

2 ulasan:

memang sah lah minyak akan turun esok di negeri-negeri pakatan!! yes yes yes..

gua salute, tahniah buat pemimpin pakatan rakyat yang sangat prihatin, perghh.. nampaknya memang lagi ramai akan buka mata lah nanti.. pening kepala ds najib, sekalung tania... tania... tania tania... makin gembira la pekakas dan pencecei pr, maunya melompat riang ni... sekalung tania...



Terkini! Penurunan Harga Minyak. 

Pakatan Rakyat hari ini mengesahkan bahawa semua harga minyak akan diturunkan sebanyak 50 sen se liter, di semua stesen minyak yang terletak di negeri negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Negeri negeri yang terlibat adalah Pulau Pinang, Kelantan dan juga Selangor.

Perkara ini disahkan oleh setiausaha Pakatan Rakyat negeri selangor, selepas selesai sahaja Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang berlangsung di Shah Alam sebentar tadi.

Majlis Presiden dalam Mesyuarat nya petang tadi, sebulat suara bersetuju untuk menghapuskan cukai yang dikenakan pada premis premis syarikat minyak, dengan itu harga minyak manpu diturunkan sebanyak 35 peratus untuk setiap kategori akan berkuatkuasa pada pukul 12 malam ini.

Sumber itu juga menegaskan, penurunan harga tersebut juga akan dapat dinikmati oleh semua kenderaan yang mengisi minyak di stesen tersebut walaupun tidak menpunyai no pendaftaran negeri Pakatan Rakyat.

Berikut adalah senarai minyak yang terlibat dengan penurunan harga;

1.Minyak Angin
2.Minyak Senyonyong
3.Minyak Gamat
4.Minyak Dagu
5.Minyak Pengasih.

Harap maklum!

sumber flying kick

23 ulasan: