SUNGAI YANG DULU KOTOR, SEKARANG DAH JADI TEMPAT SANTAI DAN TARIKAN PELANCONG DI KOREA SELATAN!! TERBAEK!!

Terletak di pusat kota, sungai itu juga mampu menarik minat para pelancong tempatan dan luar negara. Cheonggyecheon benar-benar menawarkan daya tarikan tersendiri.

Suasananya cukup tenang walau di atasnya berlalu-lalang beragam kenderaan bermotor. Sisi kiri dan kanan sungai itu disediakan laluan khas untuk pejalan kaki, sehingga mereka dapat merasakan secara langsung kesejukan udara sekaligus mendengarkan aliran air yang menyegarkan. Walaupun tidak boleh diminum, namun air di sungai ini sangat jernih.

Sungai sepanjang hampir 6 km ini dahulunya sangat kotor, bahkan pernah menjadi jamban dan tempat membuang sampah bagi kebanyakan orang. Menurut laman pemerintah Seoul, setelah Perang Korea (1950-1953), Cheonggyecheon menjadi lokasi penempatan kaum pendatang yang ingin mengadu nasib di ibukota.

Pada dekad 1970-an, Cheonggyecheon berubah fungsi menjadi salah satu simbol "modernisasi" Korea Selatan. Sungai itu dipenuhi banyak tiang konkrit untuk pembangunan jalan bertingkat. Pelbagai pencemaran berlaku sehinggakan air sungai itu tidak dapat mengalir.

Namun, pada 2003, datuk bandar Seoul ketika itu, Lee Myung-bak melakukan perubahan revolusioner. Lee, yang kini adalah bekas presiden Korea Selatan berkat visinya yang mesra alam, ingin Cheonggyecheon kembali kepada statusnya semula sebagai anak sungai yang mengalir di pusat bandaraya.

Jalan-jalan bertingkat di atas sungai itu diruntuhkan, begitu pula dengan tiang konkrit dan konkrit penghadangnya. Maka, dua tahun kemudian, Cheonggyecheon "lahir kembali" sebagai sungai yang indah dan kini menjadi salah satu kebanggaan warga Seoul sebagai ibukota moden yang turut memberi perhatian terhadap kelestarian alam sekitar.

Menurut keterangan pemerintah Seoul, kelahiran kembali sungai itu bahkan turut menurunkan tahap pencemaran udara dan kian menyejukkan udara di tengah bandarayanya.

 kalaulah sungai klang kat kl macam ni kan gempak, hehe..

yang ni masa zaman dimana sungai ini tercemar, zaman dimana korea selepas perang, salute rakyat korea yang tabah!!




gambar dibawah ni, sungai diperindahkan dan paling dashyat, air dia jernih, tapi takleh minumlah.. dasat orang korea brader!!






ps: orang korea mereka sedar tentang sejarah perit mereka hadapi, korea selatan dari negara miskin, pada tahun 1950-an, sekarang adalah negara yang dah maju, kita patut ambil sikap dari orang korea ini, sebab mereka tidak pernah putus asa, belajar teknologi, mereka juga berjuang untuk bangsa mereka, sebab pada zaman gelap, perang dunia ke-2, perempuan korea majoritinya telah dijadikan sebagai hamba seks untuk tentera jepun, tetapi mereka bukan berdendam dengan perang, tetapi mereka lawan dengan teknologi, tengok saja samsung, dah kitai habis dah sony beb!! sekarang ni kan demam psy, k-pop, drama korea...hehe... terbaek!! salute!!

5 ulasan:

DI INTERNET, AWEK-AWEK CUN YANG SEKSI-SEKSI TU BUKAN SEMUA YANG ORIGINAL TAU!! HAHA..


memang tak leh blah la wei.. kah kah kah


ps: keh keh keh, jibrauk tul!!

0 ulasan:

BARU ADA AKAL!! KEBERANIAN ABANG NI DI RESPEK OLEH SEMUA RAKYAT MALAYSIA!!


puak-puak liberal, anggap tindakan mereka nak hasut orang ramai supaya guna bendera sang saka mereka tu, apa mereka tak faham lambang star tu lambang apa?

kalau dah berfikiran jenis liberal, komunis, perosak, gay, lesbian, nak ajak orang lain pun bersama-sama, kirim salam la beb, tahniah buat brader hati kering yang tak bagi chan, nasib dia tak slam si adam adli, kalau tak patah riuk.. hehe..

jangan jadi bangsat hidup ni, orang malaysia semua bangga dengan bendera malaysia, kau pandai-pandai nak ubah, abah mu la wei...

sekalung tahniah buat brader tidak dikenali ini, wa salute, satu malaysia salute!!


ps: aku harap pihak kerajaan malaysia, aktakan undang-undang yang sangat tegas sekiranya sesiapa yang cuba-cuba nak menghina bendera malaysia. dengar kata dekat indonesia, kalau hina je, siap lah kau, kat sana semangat patriotik dan kenegaraan mereka terlalu tinggi kalau nak dibandingkan dengan negara kita ni.. fikirkan!!

2 ulasan:

PEMIMPIN YANG GUA TABIK SPRING!!

harakah
zahid hamidi rasuah penjual aiskrim

keadilan daily
penjual aiskrim mangsa politik

malaysia kini
zahid berlakon baik depan rakyat

kan kan.. haha.. tu anggapan aku je sebab, kalau gambar gini jangan haraplah media jibrauk pr nak keluarkan, kalau nik aziz makan sambil hirup kuah, lim guan eng makan nasi guna tangan, anuar ibrahim???( tak jumpa, makan karipap adalah), wahh bukan main sampai meleleh air liur mecei dok sebarkan.. siap frame gambar tu..

tapi walau apa pun aku salute cara datuk zahid hamidi, tidak ikut protokol, selamba je beli aiskrim, mungkin time-time panas kot, pekena aiskrim memang best beb!! hehe, patutnya pemimpin umno kena begini, rendah diri, takyah sangat ikut protokol, jadi macam mb perak juga, siap tidur kat surau, pakai kain pelikat jumpa rakyat, memang terbaek!!


ps: rendah diri memang orang suka, serius

4 ulasan:

komen dari penonton cina yang tonton tanda putera buatkan pemimpin pr jadi sewel!!

mungkin lim guan eng dengan bapa dia lim kit siang anggap takde langsung orang cina akan menonton tanda putera, mereka anggap tanda putera filem menghasut. hehe sebenarnya dia risau sebab nanti semua tau, bapa dia si lim kit siang tu.. masa muda-muda dulu, sudah kasi kencing dekat tiang bendera malaysia ma... hehe..


ps: apa masalah sampai nak tahan orang dari menonton filem tanda putera? ceciter ceciter?

1 ulasan:

MEMORENDUM BANTAHAN TPPA!!


sumber dari fb KLIK SINI

Membantah secara berhemah!!! Bukan berdemo....!!!

MEMORANDUM BANTAHAN TPPA
BANTAHAN MENGIKUT SALURAN DAN PROSEDUR YANG BETUL

TIDAK MENJADI MASALAH UNTUK KERAJAAN KAJI SEMULA APA YANG DI BANTAH OLEH RAKYAT.. TIDAK SEMESTINYA 100% KEPUTUSAN YANG DI BUAT OLEH KERAJAAN DI IKUTI OLEH RAKYAT.. ''KERAJAAN SEDIA TERIMA TEGURAN DAN KRITIKAN DARI RAKYAT'' JIKA MENDATANGKAN KEMUDARATAN PADA RAKYAT DAN NEGARA DI MASA2 MENDATANG.

Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) hari ini menyerahkan memorandum bantahan berhubung Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Memorandum yang mengandungi kira-kira 70 garis merah atau kepentingan tidak boleh ditolak ansur itu adalah hasil persidangan meja bulat TPPA bersama bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad yang berakhir semalam.

Ketua Pegawai Eksekutif MTEM, Mohd. Nizam Mahshar berkata, pihaknya tetap bertegas bahawa TPPA bakal menggugat ekonomi, kesejahteraan sosial, kedaulatan negara selain memberi impak besar kepada sektor-sektor utama antaranya industri kecil dan sederhana, peluang-peluang perolehan, harta intelek dan pertanian.

ps: kesimpulannya TPPA ini akan membuatkan malaysia macam boneka, anak cucu kita le sok payah, perubatan harga melambung, hak bumiputra nanti tergugat, dan banyak lagi hal yang tidak bagus kalau malaysia setuju dengan perjanjian TPPA ni.

0 ulasan:

SYIAH DAN PAS ADALAH KAWAN JILAT-JILATAN!! PUIH

bukan nak cakap, bukan nak sembang, bukan nak taji, dari dulu perasan cara pas ni yang terang-terang menolak perpaduan sesama Islam, terutama berdendam dengan umno macam tak leh blah, yang pengikut pulak kalau dah membenci tahap cipan beb, kenduri kawen pun ada yang pulau tak datang kerana orang tu orang umno, sampai sembahyang di masjid pun ada 2 imam, sifat membenci sesama umat membuak-buak, ingat lagi tak sembahyang hajat hancurkan umno?

pheww... kepimpinan pas sedar, syiah bukan boleh di buat main, silap percaturan, pas tu sendiri kena sailang dengan syiah, sedar-sedarlah, benci kat umno pun, tengok dalam kapal sendiri ada wabak paling perosak umat, syiah!!

kita tengok siapa sokong syiah di kedah? so apedehal.. hehehe..


ps: terang lagi bersuluh, syiah di kedah memang wujud terang-terang, nak nafikan?

6 ulasan:

PRIMIUM TANAH TERLALU TINGGI, PAKATAN RAKYAT NAK MAKAN DUIT RAKYAT KE? - YB BUDIMAN


Pemilik terkejut dan merungut, Menduduki Tanah Tol, keluasan 457 meter persegi premium hampir RM30,000. 

sebenarnya, kita semua tau, yang kerajaan gagap di selangor ni pelaburan dah le menurun, hanya harap rumah urut je, hehe.. tu pasal, apa semua mereka nak kasi up harga, dari sewa pasar malam, dari tapak peniaga, lesen, tempat letak kereta yang dulu free (ada lokasi tertentu) sekarang dah wajib kena bayar.

TERBARU PREMIUM TANAH YANG TERLALU TINGGI, YANG JADI MANGSA RAKYAT SUSAH JUGA, CHILAOK PUNYA KERAJAAN SELANGOR!!

tahniah buat YB Budiman Mohd Zohdi yg sentiasa prihatin memperjuangkan masalah-masalah rakyat... jika kita lihat di FB YB budiman, boleh dikatakan setiap minggu beliau memperjuangkan masalah penduduk. YB muda seperti ini lah yg harus kita beri sokongon & dorongan agar ia menjadi ikon kpd pemimpin-pemimpin umno yang lain seterusnya membuka mata penduduk negeri selangor.

bermula dari sekarang juga kita perlu bongkarkan saja kebahlolan kerajaan selangor.. sembang kasi kencang je kata ada simpanan RM2 billion.. pooodah..

4 ulasan:

DAP HARAMKAN TAYANGAN TANDA PUTERA DI PULAU PINANG!! AI KECUT KE?

nampak gayanya kalau orang penang nak tengok tanda putera boleh pergi ke kedah or perak lah ye, heh, dap kan komunis batak, balas dendam la sebab tayangan filem new village dah disekat, patut last week filem tu ditayangkan.

minggu ni pulak, filem tanda putera, kerana inilah masanya membalas dendam kesumat, dap haramkan terus filem itu dari ditayangkan di pawagam-pawagam di seluruh penang, lim guan eng bewak takut sangat pesal? radikal kiasu yang takut sangat tayangan tanda putera tu pehal? tak salah mca pun bagi komen ganas gak, katanya pengarah suhaimi baba dipertanggungjawabkan sekiranya berlaku kekacauan setelah filem itu ditayangkan, ek eleh, mengelabah cipan mende kiasu-kiasu ni? KENAPA TAKUT PEKUNG RADIKAL ATUK-ATUK MEREKA TERSEBAR?

AYUH KAWAN-KAWAN KITA TONTON FILEM TANDA PUTERA PADA ESOK 29HB, DI PAWAGAM-PAWAGAM YANG BERHAMPIRAN!!


PULAU PINANG 29 Ogos - Kerajaan DAP Pulau Pinang mengharamkan tayangan filem Tanda Putera di semua pawagam di negeri ini.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, surat rasmi akan dihantar kepada semua pemilik pawagam yang diberi lesen peniagaan oleh pihak berkuasa tempatan hari ini supaya tidak menayangkan filem berkenaan. - UTUSAN ONLINE

ps: kebenaran mana boleh tutup dengan surat kabar!!

2 ulasan:

TAHUKAH ANDA, TUGU NEGARA PERNAH DI BOM PADA 1975 OLEH PENGGANAS KOMUNIS!!

Sempena bulan kemerdekaan dan Hari Malaysia mari dapatkan sedikit maklumat bersejarah untuk hari ini. Umum diketahui Tugu Negara dibuka pada tahun 1966 untuk memperingati lebih dari 11 000 perajurit yang mati di dalam perang dunia pertama, kedua dan darurat. Tugu setinggi 15 meter ini diukir oleh Felix De Weldon, pengukir yang berasal dari Amerika Syarikat. Felix dipilih sendiri oleh Tunku Abdul Rahman untuk mengukir patung-patung Tugu Negara kerana kagum dengan kerja beliau menghasilkan monumen Iwo Jiwa untuk askar Marin Amerika Syarikat.

Tahukah anda pada hari ni 38 tahun yang lalu tugu ini dibom oleh komunis? Yep pada pukul 5 pagi, 27 Ogos 1975 Tugu Negara digegarkan oleh letupan bom. Akibatnya sebuah patuh rebah ke tanah manakala dua lagi kepala patung terpancung. Kerosakan yang dialami tugu tidak berapa teruk kerana hanya 1 daripada 3 bom yang diletakkan pengganas meletup. Letupan di monumen ini menyebabkan Tugu Negara terpaksa ditutup sehingga 11 Mei 1977.

sumber klik sini




ps: sekarang ni pun cucu cicit komunis dah berkuasa, so adepehal, kat penang diaorang dah kongker dah, ada melayu bodoh yang mengagungkan komunis, jadilah barua kepada komunis sampai mati ye... puih

0 ulasan:

ok lah, kita kan 1Malaysia!! mood darah tinggi


kang komen lebih2 aku kena santau, keh keh, tak lah, tapi apa nak buat, sebagai perdana menteri, beliau nak jaga semua hati rakyat jelata, tak kisah ekau warna kulit apa pun, kitakan 1Malaysia, sob sob...

kita kena jaga kiasu, kalau tak masak kita bai.. tu yang beliau kena jaga betul2 hati kiasu2 ini,

ahhhhh malaslah nak cakap apa, nak poie berak jap.. k bye

korang baca jelah kat sini yer!! KLIK SINI

1 ulasan:

PASANGAN KUANG AJAQ ALVAVI KEMBALI KE MEDIA SOSIAL? WAH LANGGAR PERINTAH MAHKAMAH TU!!

mereka kembali di media sosial, banyak selamba nampak, mungkin dia ingat takde hal kot, sedangkan mahkamah tidak membenarkan pasangan lucah ini membuat posting atau apa-apa link di media sosial, wahh kali ni mereka dengan selamba badak je beb!!

so apa tindakan pihak-pihak berwajib, banyak langsi ini pasangan porno beb!!





ps: mesti orang pas kata , ini semua hukum dunia, orang kiasu pun berani lawan, hehehe..

sumber medan tempur

1 ulasan:

ULAMA SYAITAN SYIAH YANG KELUARKAN FATWA BOLEH BUNUH PELARIAN SYRIA DIHUKUM MATI OLEH FSA!!

siapa ulama syiah ini? syiah tetap syiah, mereka bukan Islam, bertopengkan Islam demi menghalalkan darah orang sunni, kepercayaan orang syiah yang sesat, boleh bunuh orang sunni, walau bayi sekalipun kerana, bila dapat bunuh lagi ramai mereka mendapat janji syurga, gila babi punya ajaran syiah sesat!!

percayalah, setiap perbuatan mesti ada balasan, baik dan buruk tetap akan di balas, tak di dunia, di akhirat sana!! Allah maha mengatahuinya,

pernah terbaca satu ayat yang di mana saddam hussain kata, "syiah patut dilayan macam menembak tikus dijalanan" tak pasti kebenarannya, tetapi kalau kita tau masa pemerintahan saddam hussain, syiah macam mati segan tak mahu, di layan dengan kejam dan brutal terhadap syiah kerana saddam tahu, bahananya bagi muka terhadap agama syiah!! sekarang kita tengok apa jadi di syria?


Lelaki yang berada di dalam gambar ini adalah merupakan salah seorang ulama' Syiah yang telah menghalalkan darah Umat Sunni Syria untuk ditumpahkan.

Ulama syiah ini, 'Ayatullah' Mesbah Yazdi telah mengeluarkan 'fatwa' bahawa boleh membunuh pelarian-pelarian Syria yang masuk ke Lubnan dan juga negara-negara yang lain.

Dia menjawab soalan yang ditanyakan kepadanya berkenaan apa yang berlaku di Syria dengan mengatakan bahawa halal untuk membunuh darah Umat Sunni Syria.

Lihat sahajalah 'fatwa' yang jelas menunjukkan bahawa tidak mustahillah kenapa regim Basyar dan sekutunya begitu bersungguh-sungguh untuk membunuh dan menyembelih umat Sunni di Syria.

Semoga Allah memelihara kita daripada fitnah ini dan memberi kemenangan kepada Islam.


ps: perang terhadap syiah berterusan di seluruh dunia, kerana kebangsatan membunuh tanpa hak orang sunni, syiah adalah agama sesat, sesat yang sangat sesat!!

10 ulasan:

ENGLISH VERSI NEGARA INDIA YANG SUPER TAPAK KASUT!! KAH KAH

mampuih hahaha..





ps: macam-macam.. haha..

sumber : penpatah blogspot.com

5 ulasan:

GUA ADALAH ANTARA BLOGGER YANG MEMBANTAH PERJANJIAN TPPA!! SEBAB APA? MALAYSIA BAKAL DI JUAL!!!


kepada pihak atasan, sebelum kita bersetuju dengan perjanjian itu, fikirkan..

ADAKAH RELEVEN PERJANJIAN TPPA ITU?

APAKAH PERJANJIAN ITU HANYA DIPANDANG DARI SUDUT POSITIF SAHAJA, BAGAIMANA IMPAK KEPADA RAKYAT MALAYSIA, TAKKAN TAKDA YANG NEGATIF?

RISAUKAH ANDA DENGAN KEADAAN RAKYAT MALAYSIA PADA MASA AKAN DATANG YANG MUNGKIN TERPAKSA MENANGGUNG KOS PERUBATAN YANG TINGGI, CONTOH MUNGKIN SEKARANG KITA HANYA BAYAR HARGA UBAT GAUT KE APA KE DENGAN KOS HANYA RM10-RM20, TETAPI BILA PERJANJIAN TERMETERAI, AKAN DATANG ADAKAH PESAKIT PERLU MEMBAYAR RM150 UNTUK KOS UBAT YANG SAMA?

ADAKAH DENGAN TPPA INI MENGUNTUNGKAN MELAYU DAN BUMIPUTRA? JANGAN FIKIR YANG BAIK-BAIK SAHAJA FIKIRKAN YANG MEMBERI IMPAK KEPADA KITA, JANGAN HANYA FIKIR KANTONG SEDAP PERUT SAHAJA, FIKIRKAN NASIB ANAK-ANAK CUCU KALIAN LAH.

HARAP RAKYAT MALAYSIA DI BERI PENERANGAN BERKENAAN PERJANJIAN YANG DIKATAKAN PENJAJAHAN EKONOMI BARU UNTUK MALAYSIA!!! NAK JUAL MALAYSIA? JANGAN JADI BODOH WAHAI PEMIMPIN ATASAN!!!

jom baca seterusnya klik sini

ayuh kita bersatu rakyat malaysia kita halang kerajaan malaysia menandatangani perjanjian yang akan membuatkan malaysia di jual kati... FIGHT!!!

 INDONESIA WALAU MEMUJI OBAMA, TIDAK SETUJU DENGAN TPPA!! 

 SATU DUNIA MENOLAK PERJANJIAN PENJAJAHAN BARU INI!!

AYUH BANTAH!!


TUN M PUN TAK SETUJU!! BELIAU TAK TIDUR MALAM BILA TAU IMPAK SEBENAR YANG AKAN BERLAKU TERHADAP RAKYAT MALAYSIA, KEPADA PEMIMPIN MALAYSIA YANG CERDIK, TAKKANLAH TAK SEDAR KOT!!


AYUH BANTAH!!!

PS: MAAF BLOGGER INI, TIDAK SEKALIPUN MEMBENARKAN NEGARA KU CINTAI INI MENJADI BAHAN JUALAN KEPADA AMERIKA!! APA PEMIMPIN ATASAN TAK BERFIKIR???????

3 ulasan:

TAPAU LAGI, KALI INI DI RUMAH TERBUKA UMNO TASEK GELUGOR!! haiyaa!!

thewww... dia tapau lagi, ades ades, aku ingat dah keluar terpampang dalam media yang menapau ni memalukan bangsa mereka, mereka buat lagi.....

demn demn.. jadinya kita tak leh dah nak buat apa, kebuloq sangat, asal free diaorang sapu la, entahlah labu, lantakkan la haih!! BIARLAH....



sumber gambar dari blog GPB

YES, YES, YES, jangan pulak ada yang bagi penampau ye.. hahaha.. mungkin sedap kot, so leh bawa lik gumah makan dengan keluarga!! ada faham?? keh keh keh

6 ulasan: