APA KATA ANDA?? PRO DAN KONTRA KENAIKAN HARGA MINYAK!! HAKIKATNYA!!


Menteri Komunikasi dan Multimedia,Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata,pengurangan subsidi minyak akan membolehkan kerajaan menampung lebih banyak program pembangunan untuk manfaat rakyat di negara ini. “Saya sendiri pun,kalau diberi pilihan,mahu turunkan lagi harga minyak dan tambahkan subsidi,namun kalau kita tambahkan subsidi minyak,kita ambil hak rakyat untuk mendapat pembangunan lain,seperti hospital.Dari segi sistem telekomunikasi pula,Sabah antara negeri yang banyak mendapat peruntukan,namun masih tidak cukup.Misalnya pada tahun 2006 hingga sekarang,RM800 juta disediakan untuk menambah kelengkapan,tetapi tidak mencukupi,” katanya sempena lawatannya ke tapak sambutan perayaan Hari Malaysia (16 September) di Taman Prince Philip, Tanjung Aru dekat sini, hari ini.

Ahmad Shabery diminta mengulas kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak 20 sen bermula tengah malam Isnin lalu,yang diumumkan oleh Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Razak.Najib berkata,kerajaan kini menanggung subsidi sebanyak 83 sen seliter bagi RON95 dan RM1 seliter bagi diesel.Jumlah subsidi bahan api yang diperuntukkan oleh kerajaan tahun ini ialah sebanyak RM24.8 bilion.Ahmad Shabery berkata,sekiranya kerajaan menggunakan sebahagian peruntukan itu yang sepatutnya untuk tujuan pembangunan,namun digunakan untuk menampung subsidi minyak,ia hanya memberi keuntungan kepada orang luar yang datang ke sini berikutan harga minyak di Malaysia sangat murah berbanding di negara mereka.

“Ini disebabkan kerajaan negara mereka tidak memberi subsidi minyak.Sebab itu kerajaan memilih untuk mengurangkan subsidi minyak dan penjimatan subsidi itu tetap dikembalikan kepada rakyat.Misalnya BR1M dan banyak lagi program yang akan diumumkan semasa Belanjawan 2014 pada sidang Parlimen akan datang.Jadi kita kena tunggu belanjawan itu,kita tidak boleh bergantung sepenuhnya terhadap minyak murah yang sebenarnya tidak murah tetapi wang rakyat digunakan untuk mengurangkannya.Isu ini mungkin sukar untuk difahami pada peringkat awal namun yang penting harga minyak menjadi lebih mahal sekarang berikutan pengurangan subsidi dan ini tidak bermakna bahawa rezeki kita juga akan berkurangan.Lojiknya,kuasa beli kita akan berkurangan namun wang yang dilaburkan itu memberikan pekerjaan dan kebaikan kepada semua orang.Misalnya orang Sabah perlukan jalur lebar yang lebih baik.Tapi kalau wang itu digunakan untuk subsidi,yang dapat manfaat ialah orang luar kerana terdapat lebih kurang dua hingga tiga juta orang asing yang duduk di negara ini yang turut mendapat nikmat subsidi minyak yang diberikan kerajaan,” katanya.Oleh itu,Ahmad Shabery berkata,adalah lebih baik wang itu digunakan untuk membantu rakyat tempatan. – Bernama

7 ulasan:

MEMANG PANAS!! PEMANDU NAJIB MABUK MINUM BRANDI?? JAHANAM NEGARA MACAM NI, PUII!!!


setahu aku mereka ni jibrauk yang buatkan pok jib di taji kiri dan kanan kerana idea bhagal mereka!! adakah mereka nak jatuhkan najib atau ada niat bahlol nak jahanamkan negara?? itu aku tak pasti. yang nyata keputusan naikkan harga minyak rm0.20 membuatkan ia panas, yang kritik bukan dari pakatan sahaja, malah ramai penyokong kuat kerajaan bn pun balun kaw kaw isu minyak ini... so????

BACA SETERUSNYA KLIK SINI

when dumb ass control all out

2 ulasan:

KIRA-KIRA, WALAU RM0.20SEN, IMPAK DIA BUKAN MAIN BESAR ANAK BEB!! JOM TENGOK!!

mampuih!!

kira-kira ini adalah salah satu keluhan dari rakan fb, aku tumpang share je, tapi apakah rasionalnya dan apakah impaknya, pakar ekonomi tau, pakar segala pakar bapak atas lagi atas lagi pakar pun tau, bila mana ia naik, akan jadi satu maksimum masalah!! tapi nak buat cane, kita kan rakyat... so kita fikirkan nak buat sumber pendapatan ke-2.... 

Semalam : RM1.90 / Liter
Hari Ni : RM2.10 / Liter

1. Sekarang : RM1.90 / Liter

RM1.90 x 10 liter sehari = Rm19
30 hari x Rm19 = Rm570 sebulan

Setahun : RM570 x 12 = RM6840 setahun

2. Esok : RM2.10 / Liter

RM2.10 x 10 liter sehari = Rm21
30 hari x Rm21 = Rm630 sebulan

Setahun : RM630 x 12 = RM7580setahun

# nampak tak perbezaan kan ? " 20 sen jer " ?

Registered cars in Malaysia to 2012 in Malaysia was about 20,000,000.

Average full tank 50 liters.

50 liters x RM0.20 = RM10.00

Let say refill petrol every week.

RM10.00 x 4/month = RM40.00

RM40.00 x 20,000,000 cars = 800,000,000

Government gets extra money almost one billion a month!!!

12 billions a year!!!

ps: kaya kaya kaya

11 ulasan:

MALAYSIA ADALAH NEGARA PEMBERI SUBSIDI YANG TERBESAR DI DUNIA UNTUK RAKYATNYA!!


masa minyak naik, 20sen, jangan kata aku, satu malaya juga lah marah, sampai yang pergi kerja jalan kaki pun marah sekali sebab dia pun tak tau apa sebab dia patut marah sedangkan dia tak isi minyak pun, malah adik kecik yang beli aiskrim pun marah-marah, budak-budak tu kata, nanti aiskrim naik harga, tak dapatlah nak makan aiskrim selalu, yang peniaga pulak mesti pening, sebab mesti pengusaha barang-barang akan sesuka hati naikkan barang, alasan minyak naik, tu lah masalahnya, pung pang pung pang yang tecalit rakyat biasa juga.

orang bisnes yang aku sembang, bisnes kecil-kecilan je, nak target sebulan sales kasar rm5,000 pun sangat susah sekarang ni, erm, masa sebelum pilihanraya dulu, memang betul nampak impak slownya tuk dapat sales kaw-kaw, sebab semua kata mungkin lepas pru, mesti naik balik sales tu, tapi hakikat, sama, sebab apa? yang aku tau, ekonomi malaysia tidak memberangsangkan kot!! so far ada sebab kerajaan malaysia nak kurangkan subsidi, dengan keadaan kacau bilau di tanah, arab, ringgit malaysia jatuh nilai sikit (tapi dah naik balik katanya).

terfikirlak aku ek, ds najib sebenarnya dah bagi macam-macam dah dekat rakyat, felda, sebelum ni berapa kepul rm dapat satu keluarga, rm15,000 kan? bonus lagi, orang felda, takyah kerja pun rm1500-rm5000 dah ada dalam tangan, ini realiti, tak caya korang pergi lah tanya saudara yang duduk di felda!! hebatkan?

kat kampung, ni bukan omong kosong, saudara aku dah pencen, rumah besar, kereta berbiji-biji, ada tanah, ada kebun, tu belum kira simpanan dia lagi, duit pelaburan dia lagi, orang dulu pandai buat aset, pandai buat bekalan hari tua, tapi orang sekarang pandai buat hutang, hehe. masak...

jadi, releven or tidak harga minyak naik, aku rasa, kena tambahkan nilai peluang pekerjaan dan bisnes kepada rakyat, ekonomi sentiasa berjalan sekiranya ada orang membeli dan menjual. tapi masalahnya si penjual, takut dia main kotor, biasalah yang si penjual yang suka main kotor dan ambil kesempatan siapa lagi, kiasu lah!!

ps: ada perancangan masa depan dari seorang pm, pada mula memang sangat marah, tapi fikir-fikir, kalau aku isi tank full kat kete pun rm10 hengget je beza, guna kereta pun jarang, naik moto je, so apedehal.. hehehe

5 ulasan:

HARI-HARI DOK TENSEN PASAL MINYAK NAIK, APA KATA DENGAR LAGU NI - RILEK BRADER (ART FAZILfeatIMUDA)

rilek brader, rilek brader.. brader rilek!!


hehe...

2 ulasan:

TENGKU ADNAN YANG SEMPOI!! PAK MENTERI LAIN ADA BERANI BUAT MACAM NI???


provokasi, cakap jerit-jerit, itulah mahkluk jibrauk pakatan, nak cari modal, nak cari isu, nak jadi hero, konon mereka lah yang menyelamat keadaan, isu kuil yang di kuala lumpur yang dikatakan panas, biasalah... spisis ni kan datang dari tanah sana, perangai kan macam...... (bukan semua) isunya bukan kuil tu yang nak dirobohkan, isunya kedai didalam kuil tu!!

tapi ada juga ehek ehek bertudung nak jadi hero, ce ce ce.. boleh dapat elaun dengan dap ni.. kekeke...
terbaek tengku adnan, cool je bertemu dengan mahkluk-mahkluk provokasi tu ye.. 



1 ulasan:

buat lawak kerana minyak naik?. haha!! ai macam-macam

bila minyak naik, maka orang pun jadi lain.. haha lantak kau lah labu.. keh keh keh..

diambil di fb


ni diambil di blog sini sila klik

Sedutan dari filem Anakku Sazali

Sazali: Jam sudah pukul 1. Bapak belum tido lagi?

Bapak: Aku baru pulang dari isi minyak Sazali... tahukah engkau harga minyak naik?

Sazali: Apa Sazali peduli Bapak... 20 sen sahaja! Sekali Sazali petik berliter-liter minyak 95 Sazali dapat Bapak tau!

Bapak: (Pang bunyi penampar) Kurang ajar. Anak tak kenang budi. Patutlah kamu tak hairan dengan kenaikan harga minyak. Anak tak tahu malu!

Sazali: Bapak yang bersalah dalam soal ini. Bapak membesarkan Sazali dengan duit BR1M yang diberi kerajaan sewenang-wenangnya.

Bapak: Sudahlah Sazali! Aku nak tido. Mulai hari ini, jangan kau pinjam kereta Bapak kerna minyaknya sudah penuh ku isi.

Wow! Subsidi jadikan anak rosak

ps: macam-macam.. kah kah. semuanya kerana rm0.20 sen.. hahaha

0 ulasan:

gembira hati beb!! minyak ron95 dan diesel naik rm0.20sen malam ni!! yahooo

ya beda bedu... yahooo.. eeh eh eh eh...


minyak petrol dan diesel naik RM0.20 SEN 12 tengah malam ini, wahh.. penuh kereta kat stesen minyak u.. hehehe..

ps: tak leh nak komen lebih-lebih nanti i kena jual.. kikiki

4 ulasan:

APA MASALAH AKHBAR THE STAR?

apa masalah akhbar the star nak keluarkan post gambar yang tayangan filem tanda putera di penang tak mendapat sambutan, ek eleh... aku rasa mca sekarang nak cari pasal ni, dah lah takde sikap patriotik, dia nak main kasar pulak, mungkin mereka ni proksi dap, alah dah kiasu sama kiasu.

lahanet punya perangai, dah la kalah teruk masa pru lepas, peruntukan dia sedok kat pm bukan main banyak, dia minta macam-macam kat pm bukan main pm jaga hati diaorang, tetapi kerana kiasu lahanet ni semakin samdol nak tunjuk jibrauk, aku rasa releven lagikah mca untuk bn? macam musang berbulu ayam je perangainya... pui


sila baca

Apakah tujuan akhbar The Star menonjolkan berita tayangan filem sejarah Tanda Putera tidak mendapat sambutan di beberapa buah panggung wayang terutamanya di Pulau Pinang.

Adalah perkara biasa filem yang serius berasaskan fakta sejarah yang sebenar, tidak bersifat fantasi, sukar untuk mendapat sambutan. Ini sama sahaja dengan apa yang berlaku kepada majlis-majlis ilmu, kecuali yang bersadurkan hiburan dengan peranan utama dimainkan oleh artis-artis popular.

Bagaimanapun harus diingatkan bahawa mereka yang menonton filem ini adalah orang-orang terpileh dalam masyarakat, penonton yang berkualiti sekalipun kecil, orang-orang yang mengambil berat untuk memahami dan menilai sejarah negara. Diantara mereka inilah yang akan muncul sebagai pemimpin-pemimpin kecil dan besar di masa depan.

Maka itu kita tidak harus risau dengan kos besar bagi penerbitannya dan menjadikannya sebagai suatu isu besar. Nilai Tanda Putera untuk pembenihan fahaman sebenarnya tentang sejarah negara, tentang pengkianatan dan pembangunan bangsa dan juga untuk penyuburan patriotisme adalah lebih besar dari nilai wang.

ps: maafla ye, kritik tetap kritik, mana boleh bagi muka kalau ada musuh berbulu ayam di dalam komponen bn, tak suka blah!! perpaduan puas kita nak jaga tetapi mereka suka pula cari pasal!! fikir-fikirkan!!

sumber dr mim

4 ulasan:

WALAU SEKSI DIA BAIK - LOL

hehe, apalah nak jadi dengan dunia da.. haha.. aptb


ps: macam-macam... terbojol lak tu.. haha..

sumber : penpatah blogspot.com

1 ulasan: