tertelan gigi palsu lim kit siang ini macam lor!! hj hadi setuju berdialoq dengan umno?

hehe.. no komen, dalam politik game dia bukan macam game polis sentri, dia lain macam sikit, jadi kalau betul baguslah, tapi kalau tak betul memang dah lama tau, ini adalah game-game lenjun yang ada dalam politik, tetapi harus diingat, kita hanya tinggal kuasa!!

pecah belah semakin meruncing, jadi fikirkan orang kafir takkan gembira dengan kehebatan orang Islam mentadbir, tu pasal tsunami orang cina terhadap bn tu!!! fikirkan!!


ps: resah gelisah geng-geng pakatan, mau macai jadi jebon nanti keh keh keh

1 ulasan:

KIASU TETAP KIASU, KOMUNIS TETAP DIPUJA, NAK BAWA ABU CHING PENG KE MALAYA!! SATU JE AYAT AKU, ABU TOH!!


faham ke tidak? chin peng adalah pengganas, ramai askar dan orang melayu terkorban dengan cara radikal yang lahanet tu bawa, dah-dah tak kisah lah, mca ke, dap ke, dah nama orang cina berpaksikan kiasu, seboleh-boleh dia nak menangkan si bangkai chin peng tu, oi bhagal faham ke idak?


nak bawa abu ke sini, erm nak cari pasal buatlah, satu je jawapan aku, abu... toh!!! jangan bermain api, kelak membakar diri, terutama mca, aku rasa mca ni hanyalah proksi dap, sama je matlamatnya, nak jatuhkan kerajaan melayu, keparat tetap keparat!! kalau tak de dalam kepala otak tu rasa nak nikmat perpaduan, kiasu lah kepala dia..

mai baca sini GAP

6 ulasan:

LAGI DAN LAGI PEMBONGKARAN SIRI KE-2 PEMIMPIN UMNO!!

panas dan sengat panas...

harap ia menjadi sangat panas sampai membakar sampai tinggal abu.. harap begitulah, baru orang faham, mereka ini adalah durjana kerana inginkan kuasa.. kuasa yang hanya mereka sahaja pegang, orang lain tak boleh...

PEMBOHONGAN KELUARGA LIM MEMPERTAHANKAN KUASA DALAM DAP

Seperti yang saya tuliskan semalam, hari ini saya kembali dengan kisah penipuan Dinasti Lim dalam DAP. Mulai hari ini saya akan kongsikan dengan anda bagaimana Dinasti Lim memanipulasi perlembagaan DAP untuk memastikan mereka terus berkuasa.


Sejak 1968 DAP sentiasa dikawal oleh Lim Kit Siang yang memegang jawatan Setiausaha Agung atau Pengerusi Kebangsaan. Dalam organisasi DAP Setiausaha Agung paling berkuasa. Konsep ini sama seperti yang diamalkan oleh Parti Komunis Malaya yang mana jawatan Setiausaha Parti Komunis Malaya dipegang oleh Chin Peng.

Berikut adalah salah satu cara yang dimanipulasi oleh Lim Kit Siang untuk memastikan dia dan disnatinya terus berkuasa.

Parti DAP tidak mempunyai bahagian disetiap parlimen sepertimana yang diamalkan parti-parti lain. Mereka hanya mempunyai cawangan sahaja.

Cawangan-cawangan parti DAP pula dibahagikan kepada dua kumpulan.

i)              Cawangan sijil A
ii)             Cawangan sijil B

Penentuan samada sesebuah cawangan layak mendapat sijil A atau sijil B dibawah kuasa Setiausaha Agung.

Ahli-ahli cawangan sijil A layak untuk hadir ke Kongres Kebangsaan DAP dan layak mengundi untuk memilih CEC.

Ahli-ahli cawangan sijil B hanya layak hadir ke Kongres Kebangsaan DAP sebagai pemerhati sahaja dan TIDAK dibenarkan mengundi.

Cawangan yang dikenal pasti menyokong Dinasti Lim akan diberi sijil A untuk membolehkan mereka mengundi. Mana-mana cawangan yang dikenal pasti tidak menyokongnya dan tidak akan memberi undi kepadanya akan diberi sijil B untuk menghalang mereka daripada mengundi, walaupun sebelum itu cawangan tersebut mempunyai sijil A.  Setiausaha Agung berkuasa untuk menukar sijil cawangan dari A ke B atau dari B ke A bila-bila masa sahaja mengikut keperluannya.

Cara kedua bagaimana Lim Kit Siang memanipulasi Perlembagaan DAP untuk memastikan dia dan dinastinya terus berkuasa.

Perlembagaan DAP yang dirangka Lim Kit Siang juga menetapkan bahawa ahli-ahli yang layak mengundi pada pemilihan parti tidak boleh memilih siapa yang mereka hendak letak sebagai Pengerusi Kebangsaan, Timbalan Pengerusi Kebangsaan, Naib Pengerusi Kebangsaan, Setiausaha Agung dan jawatan-jawatan yang lain. Mereka hanya boleh memilih 20 calon-calon yang bertanding untuk mengisi CEC.

Apabila keputusan 20 yang terpilih sebagai  anggota CEC diumumkan maka 20 orang yang terpilih itu akan bermesyuarat untuk menentukan siapa yang dipilih sebagai Pengerusi, Naib Pengerusi, Setiausaha Agung dan jawatan lain. Tidak ada undi sulit. Mereka diminta memilih secara terbuka di depan keluarga Lim. Apabila berhadapan dengan situasi begini semua anggota CEC akan menjadi seperti lembu dicucuk hidung dan mereka terpaksa memilih Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung selaku orang yang paling berkuasa dalam DAP.

Jika ada yang cuba melawan mereka tidak akan dipilih sebagai calon dalam pilihanraya dan akan menerima nasib malang sepertimana yang dialami oleh Lee Lam Thye, Wee Choo Keong dan lebih 100 orang lagi yang telah dipecat dari DAP.

Hampir 50 tahun Lim Kit Siang bukan sahaja memanipulasi perlembagaan DAP malah turut memanipulasi kehadiran perwakilan ke Kongres Kebangsaan serta pengiraan undi pemilihan CEC untuk memastikan dia atau dinastinya akan terus menguasai DAP.

Kit Siang tahu dia sekarang sudah dihujung usia dan penggal ini adalah penggal terakhirnya. Jadi dia perlu pastikan perjalanan politik dinastinya dalam DAP terus selamat. Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung dan Lim Hui Ying sebagai Setiausaha DAP Pulau Pinang. Lim Kit Siang juga tahu anaknya Lim Guan Eng tidak sepintar beliau dalam berpolitik dan juga tidak disukai oleh ramai pimpinan DAP kerana sikap angkuh dan sombong. Kebodohan Lim Guan Eng terserlah dalam CEC tahun 2012. Dia tidak sebijak Lim Kit Siang dalam memanipulasi undi sehingga membuatkan DAP berhadapan dengan masalah besar sekarang.

Akibat kebodohan Lim Guang Eng itu, kini Lim Kit Siang sedang memerah otak berfikir bagaimana cara untuk beliau menendang keluar satu kumpulan yang dikenali sebagai Lima Harimau yang boleh mendatangkan masalah besar kepadanya dan dinastinya dalam DAP.

Siapa Lima Harimau dan kenapa Lim Kit Siang perlu sembelih mereka ?

Berjumpa dalam episod yang akan datang.

klik sini

4 ulasan:

CERITA PANAS PEMBONGKARAN PEMIMPIN UMNO!! GASAK BRADER!! SIAPA NAK JAWAB!!


HABIS
HABIS
LANTAKLAH APA NAK JADI...
MAMPUIH
SIAPA DI SEBALIK ISU INI?
SIAPA NAK JAWAB?
WAH AKU TENGOK SUKA MACAI KALAU ISU-ISU PEMBONGKARAN HAL PARTI UMNO YE, OK OK...

BAGI PANAS DULU.. ALMAKLUMLAH CERITA INI MEMANG PANAS!! PANAS YANG SANGAT PANAS!!

SILA BACA DI BAWAH INI... PENTING!!!
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
dari blog bekas orang dap yang nak bongkarkan dap yang di kawal sepenuhnya oleh spisis LIM...
hehe sorry macai ini cerita pasal dap!! dap yang korang sanjung bagai dewa tu... puih

baca..

Nama saya Peter dan saya adalah ahli DAP sebuah cawangan di Johor.Saya menyertai DAP sejak tahun 1998.Saya masuk DAP kerana percaya parti DAP memperjuangkan demokrasi tulen untuk rakyat Malaysia.Walaupun saya seorang yang cerdik dan memilki ijazah tetapi saya pun tertipu dengan DAP.Mereka bukan berjuang untuk rakyat Malaysia tetapi berjuang untuk Dinasti Lim.

Kerana saya terlalu lantang melawan Dinasti Lim terutamanya dalam kes penipuan CEC hidup saya menjadi tidak aman.Saya sering diganggu oleh taiko-taiko yang dipelihara Dinasti Lim.Untuk sementara waktu saya melarikan diri ke Indonesia kerana gangguan taiko Lim.Hidup saya lebih aman disini dan saya akan berjuang daripada jauh untuk memastikan semua rakyat Malaysia tahu kejahatan Dinasti Lim.

Tujuan saya membuka blog ini dalam bahasa melayu untuk menceritakan kepada semua rakyat Malaysia tentang kejahatan Dinasti Lim.Saya tidak mahir menggunakan bahasa melayu.Mujurlah ada seorang rakan berbangsa melayu yang pernah bekerja sebagai pegawai seorang bekas wakil rakyat DAP menolong saya.

Mulai hari ini saya akan menulis tentang penipuan pemilihan CEC.Saya akan dedah sampai habis bagaimana cara Dinasti Lim,Tony Pua,Anthony Loke manipulasi undi untuk memastikan mereka terus berkuasa dalam DAP.

dap insider

3 ulasan:

KAWAN-KAWAN!! JOM GELAKKAN MACAI PR YANG TERSALAH SPIN ISU TUN ABDUL RAZAK!! KAH KAH KAH..

kalau korang nak gelak, silakan, tapi kalau korang nak gelak, harap gelak bersungguh-sungguh, kalau boleh terjegil sikit mata sambil gelak depan macai yang ber ia ia nak kondem bapa terhebat perdana menteri ke-2 malaysia Allahyarham Tun Abdul Razak  iaitu bapa kepada ds najib, wah sebelum ni bukan main seronok mereka mendajalkan gambar yang kononnya Allahyarham Tun Abdul Razak itu adalah balaci jepun, wah wah.. suka beno ye.. seronok bukan main mereka menghina.

bak kata orang hal tak betul mesti cepat aja di kantoikan, almaklumlah, dah la takde isu, kalah lak tu pilihanraya, jadi jebonlah perangai pemfitnah-pemfitnah pr..

 kononnya gambar ini yang mengatakan Allahyarham Tun Abdul Razak sebagai balaci jepun, ei ce ce... 

ingat selepas gambar tu, adalah kot lagi fakta yang balaci pr nak tunjukkan, tapi apakan daya, hanya itu saja mampu.. keh keh.. jadi apa kata meh tunjuk gambar di bawah ini.. agak-agak muntah hijau tak diaorang.. DASAR PEMFITNAH PUNYA SPISIS!! 



Tu dia! Salah satu sebab kenapa tentera Jepun kalah kerana kejayaan FORCE 136/Wataniah melancarkan perang gerila terhadap Jepun. Antara pasukan FORCE 136 / Wataniah yang berjaya adalah kumpulan pimpinan Tun Razak di Pahang. Tak percaya? 

Cuba baca pendedahan blog malaysiaflyingherald

The fact is that some of Malay radicals known as Kesatuan Melayu Muda – KMM (Young Malay Union) that have been recruited and fooled by Japanese espionage network prior to the hostilities which has helped the Japanese. Furthermore, if the Malays were very much keen on kicking out the Brits, then why did they joined Force 136 and Askar Wataniah (in Pahang) as part of the guerrilla forces that wreck havoc to the Japanese in the next few years of Japanese Occupation of Malaya? Is this a systematic approach to deny the contribution of Malay in the fight against Imperial Japan?

TU PASAL AKU CAKAP KEPALA BANA PENCHACAI SIAL PAKATAN RAKYAT NI, KERJANYA MEMFITNAH JE 24 JAM, TIDO MAKAN DENGAN MEMFITNAH, BILA OTAK JADI BANGKAI MEMFITNAH JADI MAKANANNYA TETAP FITNAH..

meh baca fakta ini KLIK SINI - maaf ye aku nak carutkan cybertrooper pakatan rakyat, pungkoq pak hang la wei, bodoh, kerjanya fitnah, fitnah!! dah tak de kerja lain ke apa mangkuk berayun 18 tingkat wahai macai? sial anak haram... eii geram betul aku.. huh...

ps: patutlah kalah pru13, kerja nya menipu orang je, bodoh bodoh, pemimpin dengan penjilat sama bodoh, banggang bahlul, samdul badigol sout.. KHAKKKK TUIH!!!

*maaf kekasaran bahasa dalam artikel blog ini adalah kerana terlalu geram dengan cara tak bertamadun macai pakatan rakyat membuat fitnah!!

1 ulasan:

kuat betul mandrem dap dalam pas ye!! sampai ulama pun mereka kitai!! sekalung tahnia....

pas semakin liberal, syiah pun ye juga, ulama semakin dipencilkan, ulama dah diibaratkan tiada kuasa, malah ulama di dalam pas mereka anggap sebagai ajen umno, korang tengok game penjilat dap dan bang non ni beb, apalah yang mandrem oleh dap sampai pemimpin pas macam hadi, salahuddin, stopa... (kantoi dah) tunduk aja dengan arahan mereka, gila badas punya politik!! habis jual kati.. gila gila!!!


ps: kalimah Allah dia kata ya untuk kristian, bumiputra di lebihkan dia kata tak betul, apa kejadahnya pas ni? impian mereka satu je asalkan umno jangan dibuat kawan.. binawe punya manusia!! puih!!

11 ulasan:

BANGSATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT!!!! gambar!!

memang betul bikin hati bertambah panas...... cinabeng dah naik tocang, patutlah orang jepun memang tak suka dengan bangsa cinabeng!! ada sebab, sampai kehari ini mereka tak beri muka kepada bangsa cinabeng ini!! maaf mungkin perkataan rasis, tapi gambar di bawah ini siapa nak jawab? siapa kurang ajar? siapa mulakan dulu? dah macam-macam provokasi cukup menguji kesabaran dilakukan oleh bangsa cinabeng ni beb!!

lu pikir lah sendiri!!


ps: kalau tak di simbah minyak ke api, ia takkan marak, jadi jangan sampai satu masa ia tidak boleh di kawal!! maaf cakap lah, kita dah elok hidup harmoni kerana sikap kiasu beginilah yang jadi hal tak elok untuk perpaduan, semau dap punya pasal, bangkai punya dap... laknat lah kau sampai kiamat!!! 

3 ulasan:

LU ORANG BACA APA KOMEN ANAK CINABENG INI!!

isunya, web men. united, mengucapkan tahniah kerana sambutan hari malaysia pada 16 september 2013!! so kita lihat je la komen-komen kurang ajar anak baka cinabeng tak sedar diri, so macamana melayu? syok tengok negara sendiri kena hina dan di caci?

yang ni sebahagian komen, ada berlambak lagi komen kurang ajar!!

ps: ini lah dia baka cinabeng yang mungkin di bangga kan oleh liberal melayu dalam pakatan!! mendidih pulak darah aku sejak kebelakangan ini.. bangsat!!

*maaf ada perkataan yang kurang enak, ini semua kerana kiasu!!

3 ulasan:

PERNAH TAHU APA TERJADI DI MUAR DAN BATU PAHAT PADA ZAMAN DARURAT? KOMUNIS SANGAT KEJAM BEB!!

selalu aku hairan, ada juga orang melayu yang sangat bebal, bebal yang teratas yang sanggup kerana politik dendam, kerana politk cap ayam, mengaku saja komunis itu adalah pejuang sebenar kemerdekaan, oi bangsat.. tahu tak apa jadi pada zaman darurat? pernah tanya orang-orang lama apa terjadi pada zaman tu?

meh kita baca siapa dia itu pejuang kemerdekaan terunggul di muar dan batu pahat, kiai salleh!!

SEJARAH KIAI SALLEH

Tiada erti M.E.R.D.E.K.A jika tidak mengingati asal-usul dan menyelusuri selingkoh hidup pejuang-pejuang terdahulu yang berusaha membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman penjajah. Mereka rela bergadai nyawa bagi menentang penjajah yang menindas. Bukan nyawa mereka sahaja yang terancam, tetapi nyawa keluarga mereka turut menjadi taruhan. Bergitulah yang terjadi kepada Tok Janggut, Tok Bahaman, Tok Gajah, Tok Kenali, Datuk Maharajalela, Dol Said, Haji Abdulrahman Limbong dan ramai lagi. Namun, dalam ramai-ramai pejuang Melayu yang banyak tercatit kisahnya dalam buku sejarah ini hanya terdapat seorang insan yang menarik perhatian penulis. Insan ini adalah Kiai Salleh atau Panglima Salleh. Beliau antara insan yang berjuang menentang keganasan komunis di kawasan sekitar Batu Pahat dan Muar. Kenalkah pembaca dengan insan ini?

Kiai Salleh-Panglima Selempang Merah

Insan yang berasal daripada Muar dilahirkan pada tahun 1916. Insan ini nama asalnya adalah Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim namun beliau sering dikenali dengan Kiai Salleh atau Panglima Salleh. Beliau berketurunan daripada Banjar. Ada pendapat mengatakan beliau berketurunan India Muslim daripada Penang. Berkulit sawo matang dan berketinggian sederhana namun kehebatannya usah diperlekehkan. Pada ketika dahulu, menyebut namanya sahaja digeruni oleh tentera Komunis apatah lagi melihat kelibatnya menghunus pedang raja Riau miliknya.

Pada masa muda, Kiai Salleh banyak menghabiskan masanya untuk menuntut ilmu kerohanian seperti mengaji Al-Quran dan ilmu persilatan. Antara guru-guru Haji Mohd Salleh ialah Haji Hussein (belajar agama dan al-Quran), Haji Alias, Haji Adam dan Haji Ahmad. Beliau juga turut belajar daripada Haji Abdul Fadhil bin Abu Bakar Banten yang membawa ajaran Wirid Khaujakan di Johor.

Haji Abdul Fadhil bin Abu Bakar Banten adalah insan yang bertanggungjawab mendoakan kesejahteraan DYMM Sultan Ibrahim bin Sultan Abu Bakar dan keluarganya ketika tentera Jepun menyerang Tanah Melayu sekitar tahun 1940-an. Berkat doanya, keluarga sultan Johor ini langsung tidak diusik oleh tentera-tentera Jepun yang bermaharajalela. Wirid Khaujakan pula adalah wirid-wirid yang mengandungi doa-doa dan zikir-zikir bagi membersihkan diri yang biasa diamalkan oleh tarikat Naqshabandiah.

Kiai Fadhil al-Banteni adalah ahli sufi yang juga penasihat agama diraja Johor.

Keperwiraan Kiai Salleh

Penjuangan Kiai Salleh bermula apabila beliau dipilih mengetuai satu angkatan untuk melawan Komunis yang pada ketika itu membunuh sewenang-wenangnya ketua-ketua dan imam-imam kampung sekitar Batu Pahat dan Muar.

Beliau dengan rasa tanggungjawab telah menubuhkan satu angkatan pahlawan berani mati yang di’isi’ dengan ilmu persilatan melayu. Sehingga hari ini, angkatan ini terkenal dengan jolokan Tentera selempang merah. Jolokan selempang merah adalah kerana identiti selempang merah yang selalu dipakai oleh setiap pejuang-pejuangnya semasa berperang dengan komunis. Antara identiti lain mereka adalah parang panjang. Oleh sebab itu, terdapat sebilangan orang memanggilnya Tentera parang panjang. Kiai Salleh sendiri mempunyai parang panjangnya sendiri yang digelar Pedang Raja Riau. Perang ini diperoleh hasil pajak gadai seorang individu kerana kesempitan wang. Tertera di atas padang ini kalimah La ilaha Illa Allah.

Kiai Salleh telah memimpin tentera selempang merah menggempur kubu-kubu Askar Bintang Tiga(Komunis) di Bukit Berdiri dan Bukit Alam, Parit Sulong, di Parit Lubok, Semerah, di Kangkar Senanga, dan di Air Kuning, Bakri, Muar. Dicerita turun-temurun oleh penduduk kampung sekitar Batu Pahat bahawa Kiai Salleh ketika giliran beliau menjaga kampung waktu malam(difahamkan setiap malam akan diberi giliran menjaga kampung kepada tentera selempang merah), beliau tanpa gentarnya mengelilingi kampung dengan menunggang basikal berserta pedang yang terhunus. Namun, tiada seorang pun komunis atau tentera bintang tiga menghampirinya. Bergitulah beraninya Kiai Salleh sehingga beliau amat dibenci oleh komunis dan konco-konconya.
Pedang raja Riau milik Kiai Salleh

Kehebatan Batin Kiai Salleh

Kiai Salleh dipercayai mempunyai ilmu-ilmu kebatinan seperti ilmu kebal dan ilmu terbang. Sumber daripada tentera selempang merah sendiri memberitahu bagaimana peristiwa tentera Komunis gentar melihat tentera selempang merah berubah menjadi besar menggalah tingginya dengan jumlah beribu-ribu orang miskipun tentera selempang merah ketika itu tidak lebih daripada 100 orang sahaja.

Cerita-cerita lain mengenai kehebatan batin Kiai Salleh adalah kebolehan beliau terbang bak burung. Pernah satu peristiwa di mana Komunis dengan tanpa henti membedil tentera pimpinan Kiai Salleh dari atas bukit. Bimbang keselamatan pasukannya, Kiai Salleh dengan tangkasnya meluncur terbang ke arah komunis yang menembak dari atas bukit itu dan memenggal kepala mereka satu persatu.

Pernah juga diceritakan di mana tiga orang Kiai atau pahlawan daripada Indonesia diupah oleh Komunis Malaya dengan kerjasama Komunis Indonesia(kemungkinan atas ehsan Sukarno kerana Sukarno sememangnya pengikut Komunis dalam ‘selimut’) untuk menewaskan Kiai Salleh. Namun, ketiga-tiga mereka yang dikatakan kebal gagal menewaskan keperwiraan Kiai Salleh. Ketiga-tiga mereka tersungkur menyembah bumi.

Dikellingi oleh rakan-rakan

Pengiktirafan Jasa

Kiai Salleh diiktiraf oleh Kebawah Duli Sultan Johor Almarhum Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar yang bertitah pada 26hb Disember 1945 mengintisyharkan bahawa Haji Mohd Salleh adalah Panglima Melayu. Sejak itu Kiai Salleh mendapat gelaran Panglima. Sebagai mengenang jasa Haji Mohd Salleh, DYMM Sultan Johor telah mengurniakan beliau Pingat Ibrahim Sultan (PIS) pada 17hb September 1955.

Kiai Salleh di kala muda

Kembali ke Rahmatullah

Haji Mohd Salleh menghembuskan nafas yang terakhir kerana diserang penyakit radang paru-paru di Hospital Besar Johor Bahru pada 21hb April 1959  di Muar,Johor.


ps: di mana bumi dipijak disitu langit ku junjung!! komunis tetap durjana, tetap lahanat, mereka telah buat satu perkara paling teruk pada zaman darurat!! 

sumber : klik sini

11 ulasan:

KERANA CHIN PENG!! KOMEN-KOMEN ORANG PR YANG MEMUJA KOMUNIS!!

KORANG NILAIKAN SENDIRI, MINDA KOMUNIS ITU WAJIB BAGI PENGANUT PAKATAN RAKYAT, FIKIRKAN!! PENGGANAS KOMUNIS DIA KATA PEJUANG KEMERDEKAAN, ABAH LU LA WEI..!!






ps: kita harus tentang manusia-manusia yang berkiblat komunis!! puih

7 ulasan:

SEJARAH KERAJAAN MELAYU NUSANTARA - RUNTUHNYA KERAJAAN GEMILANG SINGGORA DI SELATAN THAILAND!! WAJIB BACA!!

SEJARAH LAMPAU, MENUNJUKKAN KETAMADUNAN ISLAM MELAYU BUKAN HANYA DI MELAKA, TETAPI DI SELATAN THAILAND, KERAJAAN ISLAM MELAYU SINGGORA YANG RUNTUH AKIBAT KEJAHATAN KERAJAAN SIAM!! KITA BACA DAN FAHAMI KAGUM DENGAN KERAJAAN DAHULU, WALAU ADA TUDUHAN KATA MELAYU ITU BANGSA TAK BERTAMADUN, MEREKA SILAP, SATU DUNIA PADA ZAMAN DAHULU TAHU APA KEHEBATAN ANAK BANGSA MELAYU..

kota singgora

Pada kali ini saya ingin memaparkan satu artikel mengenai sebuah kerajaan Melayu yang telah lama lenyap dari peta tanah semenanjung emas. Pada masa dahulu kerajaan ini pernah menjadi salah satu daripada kerajaan yang terkuat dan terkaya di utara semenanjung emas. Namun kegemilangannya tidak bertahan lama akibat dari dengki dan dendam kerajaan yang berjiran dengannya nun jauh  di utara. Dalam beberapa tahun sahaja kerajaan ini berjaya dimusnahkan. Sehingga hari ini orang Melayu bukan lagi penduduk majoriti di Singgora atau Songkla. Sebaliknya lebih ramai orang Thai yang mendiami negeri ini. Malahan ramai anak-anak Melayu Singgora yang tidak lagi fasih berbahasa Melayu Jawi.


Sebenarnya sejarah awal Singgora sudah terdapat pada catatan awal China pada abad ke 6 dan 7 M lagi. Selain itu Singgora juga disebut Singor, Sanjura, Sanjur, Senggora, Sung-kra dan Sung-Ch’ia. Tersebut dalam Salasilah Sultan Sulaiman (Sai Sakun Sultan Sulaiman) dikisahkan tentang seorang saudagar Parsi bernama Datuk Muzaffar yang datang dari Jawa Tengah (ada catatan lain menyebut Datuk Monggol) telah bermastautin di Sitingpra, Singgora.


Rombongan ulama Parsi ini kemudiannya berpindah ke Teluk Singgora pada tahun 1603 M dan mendirikan kerajaan Singgora Darussalam (Hua Khoa Deng). Ulama tersebut dilantik pengikutnya sebagai pemerintah bergelar Sultan Muzaffar Syah yang mentadbir Singgora. Beliau juga dikatakan adalah seorang panglima tentera yang fasih selok-belok ketenteraan dan bijak dalam strategi pentadbiran. Tidak mustahil wilayah jajahan baginda semakin meluas meliputi Patalung (Pathalung) Terang (Trang) dan Setul (Satun). Ketika zaman ini Singgora menjadi tumpuan pra pedagang dari Eropah, Arab, Parsi, China, Jepun dan seluruh nusantara.


Apabila Sultan Muzaffar Syah mangkat pada tahun 1618, baginda diganti oleh putranya Sultan Sulaiman Syah. Sultan Sulaiman meneruskan usaha-usaha ayahandanya dengan membina tembok-tembok pertahanan dan bedil-bedil. Baginda sadar, kemakmuran dan kemasyhuran Singgora akan mendatangkan cemburu musuh-musuhnya. Baginda juga berusaha menggali terusan yang menghubungkan Teluk Singgora di pantai timur dengan Laut Andaman di pantai barat. Namun usaha juga gagal kerana adanya banjaran gunung yang besar.

Sepanjang pemerintahan Sultan Sulaiman, Siam (Thai) tidak henti-henti melakukan serangan dan pencerobohan untuk menawan negeri makmur ini. Namun semuanya gagal dengan izin Allah. Apabila baginda sultan muzaffar mangkat, baginda diganti pula oleh putranya Sultan Mustaffa Syah. Ketika pemerintahan baginda, Siam menyerang Singgora habis-habisan lagi. Angkatan Siam telah diketuai oleh Phraya Ranchodo dan raja Siam ketika itu Raja Narai Maharaj yang baru berjaya membebaskan Ayuthia dari jajahan Burma. Siam turut dibantu tentera upahan Portugis dan Belanda. Kerajaan Singgora akhirnya dapat ditewaskan pada tahun 1687 M. Ramai Orang Melayu-Islam Singgora ditawan dan dibawa ke Ayuthia. Siam juga merampas sepucuk bedil kepunyaan Sultan Sulaiman.


duit kerajaan Islam singgora

Sultan Sulaiman dan dua adindanya Hassan dan Hussein dipindahkan ke Chaiya (Cahaya). Sultan Sulaiman kemudian dilantik menjadi pemerintah wakil Siam di Chaiya dengan gelaran Phraya Picit Phalodi Sipicai Songkram, Hussein pula dilantik sebagai Raja Muda Chaiya. Putra mahkota Singgora, manakala Taufik dibawa ke Ayuhtia dan Hassan dilantik sebagai laksamana tentera Siam oleh raja Narai Maharaj. Hal ini menunjukkan bahawa raja narai bersifat belas berbanding leluhurnya dan keturunannya kemudian yang bertindak kejam membunuh kaum kerabat kerajaan yang ditawannya.


Melalui Salasilah Sultan Sulaiman, baginda menyatakan terdapat kerabat dan waris baginda yang dipaksa dan terpaksa menganut agama Buddha ketika berada di bawah tekanan Siam. Hal ini terjadi pada tahun 1687, titik tolak keruntuhan kerajaan Singgora oleh kerajaan Siam laknatullah. Terdapat  catatan daripada seorang penulis Cina bernama (1782) Hsieh Ch’ing Kao tentang penduduk Songkhla, yang asalnya kerajaan Singgora, sebuah negara Melayu-Islam. Dikatakan bahawa penduduk Melayu tidak memakan daging babi dan ketika berjalan sentiasa membawa senjata keris tersisip di pinggang. Kaum wanitanya bertutup kepala dan lelaki berseluar. Semasa bekerja mereka menutup tubuh sampai ke tubuh dengan pakaian yang dipanggil sha-long ( sarung ). Pada abad ke 19, orang Melayu telah hampir pupus di Singgora ( Songkhla ) dan hanya meninggalkan bekas-bekas zaman kegemilangannya yakni Hua Khao Deng dan pelabuhan Lem Son sebagai kenang-kenangan.

senjata tentera melayu singgora

Pernah berlaku satu peristiwa pada zaman Singgora telah berjaya ditawan Thai dan berada dalam pentadbiran ligor. Pemerintahnya terpaksa tunduk dengan hasutan LIGOR yang menjadi sekutu kuatnya dan kemudian terpaksa pula mengikut arahan supaya melancarkan serangan keatas KEDAH dan PATTANI. Selain itu dalam tahun 1808M Singgora diarahkan untuk menyerang Pattani yang bangkit memberontak yang diketuai oleh Datuk Pengkalan, SIAM mengarahkan Kedah membantu Singgora melanggar Pattani, angkatan Kedah berkumpul di daerah Padang Terap namun para pembesar Kedah dan panglima bertelagah kerana ada yang tidak rela mengkhianati bangsa seagama sendiri iaitu orang-orang Pattani, jadinya hanya satu 'team' saja yang masuk ke Yala untuk membantu Singgora namun angkatan kedah terbabit dah terlambat kerana angkatan Singgora dah berjaya mengusir dan mematahkan pemberontakan Dato Pengkalan tanpa bantuan Kedah. Jadi pemerintah Singgora marah dan menahan angkatan Kedah dari pulang.

lela rentaka milik tentera Melayu Singgora.

Setelah dimaklumkan kepada Sultan Kedah maka dihantar pembesar untuk berunding dengan Singgora mengatakan ada salah faham berlaku dan memohon maaf, lalu diberi peluang oleh Singgora dan dilepaskan angkatan Kedah untuk pulang. Selain itu Singgora juga amat cemburukan Kedah sama seperti Ligor kerana Raja Siam memuji kehandalan Kedah semasa mematahkan serangan Burma di Phuket awal 1813M dimana angkatan Ligor dan Singgora hanya memerhati disisi dan dibelakang angkatan Kedah, dan apabila angkatan Burma tewas dibedil dan dirodok panglima-panglima Kedah mereka pon menerpa masuk dan membunuh semua saki baki tentera Burma, pandai depa nak dapat nama, depa ni berani sebab ramai saja.

prajurit singgora dan pattani di muzium songkla

Terdapat sebuah peninggalan kerajaan Islam Singgora yang masih wujud hingga kini yang amat unik ceritanya. Ia adalah mengenai sebuah bedil atau meriam milik Sultan Suleiman. Almarhum Amin Sweeney pernah menterjemahkan syair yang ditulis dalam bahasa Arab (ketika pemerintahan Sultan Sulaiman Syah tahun 1618) pada bedil baginda. Bedil itu sekarang tersimpan di hadapan Royal Chelsea Hospital, London. Riwayat bedil tersebut berada di London adalah seperti berikut. Semasa tentera Siam mengalahkan Singgora pada tahun 1689 M, bedil tersebut telah dirampas dari Sultan Sulaiman dan dibawa ke Ayuthia. Bedil tersebut digunakan oleh Siam untuk memerangi Burma (Myanmar) sehingga Ayuthia ditewaskan oleh Burma pada tahun 1767.

potret sultan sulaiman.

Bedil itu kemudian dibawa ke Burma sebelum dirampas pula oleh Inggeris dalam perang Inggeris-Burma. Pada tahun 1886, bedil itu dibawa pulang ke England. Begitulah bangsa-bangsa yang kononnya bijak dan kuat berebutan bedil buatan Melayu tersebut yang pada hemat saya bukanlah sebesar bedil Sri Pattani atau bedil turki Uthmaniah pun. Di atas permukaan Bedil itu terpahat tulisan arab jawi yang unik. Ukuran berat yang tercatat pada larasnya ialah 1 bandar, 2 pikul dan 4 kati. Bertarikh Isnin 4 Zulkaedah 1063 H bersamaan 26 September 1653 M.


Terdapat juga catatan dalam bahasa Burma yang bertulis ‘Diperolehi semasa menawan Dwarawati (Siam) pada tahun 1125 H atau 1766 M’. Keistimewaan inskripsi pada bedil ini ialah ianya ditulis dalam bentuk syair Melayu-Arab dan diyakini merupakan syair tertua pernah tercatat pada sebuah bedil. Menurut sejarahnya bedil itu dipunyai Singgora selama 34 tahun, di Siam selama 79 tahun, di Burma 120 tahun dan di England lebih 120 tahun. Demikianlah keagungan Melayu-Islam Singgora yang cuba dihapuskan sejarahnya oleh penjajah-penjajah kafir laknatullah, namun keindahan dan kehebatan bedil atau meriam tersebut akhirnya menawan hati mereka untuk menyimpan bedil tersebut dan tidak mencairkannya atau memusnahkannya. sekian wallah hu a'lam.

sumber blog klik sini

ps: anak muda, pelajari lah sejarah, ambil tahu sejarah, berbangga lah kamu dengan bangsa kamu, kita hidup di nusantara ini adalah satu rumpun paling kuat kerajaannya pada masa dahulu, bangsa kita ada sistem, ada pentadbiran yang hebat, bila dah hebat, maka yang iri hati ramai, so di zaman sekarang, kita pertahankan apa yang ada di bumi bertuah ini, kita hanya tinggal kuasa, jangan nanti kita pun senasib macam kerajaan singgora tu.. hanya sejarah, anak bangsa pun tak kenal asal usul.. BANGKITLAH ISLAM MELAYU DI NUSANTARA!!!

MELAYU KAN GAGAH DI NUSANTARA!!!

7 ulasan:

KEPADA ULTRA KIASU JIBRAUK!! SILA TERASA DENGAN KOMEN INI YE..

apa? what? hehe.. makin tak keruan kiasu-kiasu sekarang ni, dah jadi jibrauk tahap tertinggi dah ha.. hahaha..

tapi komen dibawah ini adalah untuk ultra kiasu yang sembang dia jelah betul... hambek.. yang komen ni memang dia anti ultra kiasu walau dia sendiri orang berbangsa cina!!

jadi dap memang ultra kiasu


ps: kita bako ultra kiasu.. hehe

3 ulasan: