LAGI PENIAGA MELAYU DI HENYAK-HENYAK DI PULAU PINANG!!

kang cakap lebih-lebih kat penjilat lendir dap, mereka marah, saka mereka mengamuk, habis di hempuknya meja, di terajangnya kerusi, di ludah kiri kanan dengan mengetuih bunyinya, bila kitai dap kaw-kaw, mereka jadi sasau, tak boleh langsung kalau dap ni dikritik, dikeji, dihina, dicaci dan dibabengkan lim guan eng, lim kit siang, uis bukan main marah mereka kalau kita usik cibek-cibek dap ni..

tapi hakikat kerana mereka bagi muka, cina dap naik minyak di pulau pinang, dah berapa banyak kes peniaga melayu di kitai tanpa belas kasihan oleh mereka, yang sedar dap baguslah, tapi yang jenis mandrem dap laknat ni, tak sedar-sedar, kot-kot kalau kena batang idung sendiri baru ada akai, tu belum dap pegang malaysia bro, habis di sailang orang melayu.. sedarlah melayu, jangan jadi boddo piang bertingkek-tingkek la..

jom kita tengok kes terbaru di pulau pinang di mana peniaga melayu di halau, barang-barang perniagaan di rampas., kejam zionis betul perangai...


dari fb afiq kl town

Perniagaan makcik Ila selaku ibu tunggal yang mempunyai 2 orang anak yang masih bersekolah, disamping mendapat bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat kerana kedaifan yang dihadapi, pihak Majlis Perbandaran tetap juga merampas stall dan juga perniagaan makcik Ila ini. Alasan diberi kerana "kami hanya jalankan tugas, maafkan kami, kami tak mampu melawan arahan" kata pegawai Majlis Perbandaran yang bertugas untuk merampas. Sebenarnya ini sudah kali kelima tempat berniaga orang Melayu dirampas, diserang serta arah tutup selepas PRU13.

masih tak sedar-sedar melayu pr? nak dendam dengan umno sampai maruah bangsa tergadai, hul aloh, dah dah la beb, kalau tak sedar apa kata buat cara gini, ambil baldi, letak air penuh, dengan serta merta rendamkan kepala anda di baldi tersebut, lepas tu kasi penampar sedas cukup kuat di muka, tengok cermin, kata,... ape kebodoh la hai aku ni sokong dap.. hehe..

 yeaaa dap.. muah

 ???????

???????? x 18 juta


ps: bila otak disaluti selut dendam kesumat, nasib bangsa dan agama pedulikan, janji hati puas bila musuh politik itu kita tewaskan, gila gila.. memang gila.. 

18 ulasan:

GILA SUNDELBOLONG ACTION MOVIE GAYA HISDUSTANI !! JOM TENGOK!! HAHAHA..

hehehe.. macam hampes, keh keh skill mengalahkan superhero.. hahaha


1 ulasan:

HAK ORANG MELAYU TERGUGAT?? ATAU MAKIN KUAT??


sebut saja nama beliau, akan terpacullah ayat provok dari musuh-musuh beliau sendiri, baik dari dalam parti mahupun pembangkang sendiri, ayat seperti "6 million dollar man", samseng, garang tak bertempat dan macam-macam tuduhan tak logik di lemparkan kepada insan yang kental bersama umno - Dato' Tajuddin Abdul Rahman

berkenaan tuduhan 6 million dollar man, kalau anda tahu sendiri ceritanya, kepada yang dok sebarkan fitnah tu baik pergi minta maaf je la dengan dato' tajuddin. tak perlu kata apa, lihat majoriti kemenangan di parlimen pasir salak, adakah berkurang atau bertambah, sekiranya bertambah maksudnya dato' tajuddin memang jaga kawasannya tip-top, dari segelintir pemimpin yang konon di anggap hero di kawasannya, tapi kalah pada pru lepas, fikir-fikirkan..


"Survival Melayu Adalah Ditangan Orang Melayu" ungkapan penuh makna yang keluar dari mulut seorang pejuang sejati Bangsa Melayu sejak dari zaman mudanya hinggalah ke hari ini.

Dato' Tajuddin Abdul Rahman lebih mudah dikenali dengan gaya "Songkok Senget" ala-ala pemimpin melayu zaman dulu.

Perwatakannya juga sering dikaitkan dengan lagak seorang "SAMSENG" tetapi itu bukanlah diri beliau yang sebenar sebaliknya ia hanyalah sikap tegas beliau dalam menjalankan tangunggjawabnya sebagai seorang pemimpin negara, parti dan keluarga.

Salahkan menjadi tegas jika itu berjaya membentuk peribadi seseorang menjadi lebih baik?

Salahkan menjadi tegas jika ia boleh membuatkan kerja-kerja untuk membantu masyarakat menjadi lebih teratur dan tersusun?

Dari pihak musuh sememangnya apa yang dilakukan oleh beliau salah belaka kerana ia menjadi ancaman kepada mereka untuk mendapat tempat dalam tampuk kepimpinan bahagian dan negara.

Kenali Dato Tajuddin Abdul Rahman dengan lebih dekat dalam artikel-artikel yang akan datang...

SUMBER NADI RAKYAT

4 ulasan:

HJ HADI KATA SEPATUTNYA PIHAK POLIS BERSILAT DULU, BUKAN TEMBAK PENJENAYAH!! KEH KEH KEH!!

kadang-kadang idea dari pemimpin pembangkang ni buatkan aku tergelak, kamon pak hadi oii.. takkan lah orang dah nak perembat kita dengan parang, kita kata nanti dulu saya nak bersilat, pui.. haha..

sumber gambar dari oh politik blogspot.com

makin tak faham aku dengan minded pemimpin pembangkan, ingatkan mereka lagi cerdik, tapi hurmm.. haha.. macam hampes, cakap ikut suka dia je, realiti dia tak faham.

meh layan video kat bawah ni, kot kot, ini anggapan hadi kot, kacang je kalahkan penjenayah.. haha.. macam harem!!



ps: silat ada, kungfu ada, kun taw ada, macam-macam ada.. ades..

20 ulasan:

EPIC FAIL DARIPADA SEORANG YANG MENGIDAM JAWATAN PERDANA MENTERI!! HEHEHE..

sebenarnya, bang non, sebelum keputusan pru13 dia dah war-warkan dia akan jadi perdana menteri, siap ada video lagi kau, ramai orang ngangga tu, siap pekakas bersorak riang, ada yang sampai baring-baring kat tepi jalan sampai lupa diri. walau keputusan keseluruhan pru13 belum di istiharkan, tapi pekakas-pekakas tetap dengan akhlak eksyen dia, mereka sah menang bergaya pru ini katanya... tapi bila keputusan dapat, jadinya semua terkena sewel blackout dan 40k bangla!!

kah kah kah kah kah kah.. sampai ke sudah tak kan menang, sebab orang melayu tolak cara politik bangkai dibawa oleh bang non dan sekutunya, terutama dap, dap yang sempudal brengset tu, cuma berjaya hasut majoriti orang cina menyokong mereka, jadi nak jadi pm, boleh... boleh blah lah ye.. hahaha


ps: masalahnya si pencacai dan pekakas tegar bang non tetap mengangkat dia ni terunggul.. keh keh.. apa diaorang tak perasan muka bang non dah macam muka kak ton.. hahaha.. macam-macam ada

5 ulasan:

BILA ORANG MELAYU MASUK DAP DENGAN SUKARELA!! YIIIHA KITA JILAT, JILAT!!!

sebagaimana kita tahu, dap konon lagi baik dari umno, yo lah ekau jilek la ha lendir dap bagi licin yo, almaklumlah dap tu dio jaga orang melayu, jago Islam, jago omak kau, jago atok kau, jago tanah kau, kalau diikutkan dap ni lagi bagus dari parti pas dan pkr, keh keh, yahooooooooooo...

sebebal bebal orang gila, dia takkan lintas jalan kalau tak tengok kiri dan kanan kot-kot ada kereta ke. keh keh.. mampuih!! cacai siap marah lagi, woiiiiiiiiii mangkuk ayun, ini kan demokrasi, biarlah dia nak join parti apa pun.. yo lah.. ha.. kah kah kah..


ps: yes yes yes.. kito up sikit, keh keh keh...

23 ulasan:

KUPANG BERBENTUK KOLOPIR YANG GANJIL!!

hehe.. jangan mara aa,, sebab direct terus sebut ayat kolopir, haha.. tapi memang betul siput ganjil ini berbentuk kolopir, nak tau apa kolopir, korang cari lah sendiri apa dia, orang melaka dan negeri sembilan tau lah.. kah kah kah...

KUPANG GERGASI YANG SANGAT GANJIL


Geoduck adalah kerang besar yang sebahagian besarnya tinggal di perairan kawasan Puget Sound di Amerika Syarikat. Ia adalah kerang laut yang terbesar yang dimiliki oleh keluarga Bivalvia atau Pelecypoda. Sebab ia dikira dalam keluarga Bivalvia kerana ia mempamerkan dwi separa cangkerang luar yang berbeza.


Walaupun ditulis sebagai geoduck, namanya memberikan bunyi yang berbeza apabila digunakan dalam pertuturan disebut "GOOEY-DUCK", walau bagaimanapun, ia tiada kena-mengena dengan itik biasa. Ia dianggap sebagai yang terbesar dalam kumpulannya dan boleh didapati jauh kedalam di bawah air laut dalam bentuk berkoloni.


Saluran berbentuk leher boleh mencapai sehingga lebih tiga kaki panjang dan cengkerang luar melebar dari kira-kira 18-23 cm. Saiz yang besar ini juga dikira bagi berat badan. Untuk tujuan memasak, hanya bahagian leher geoduck yang digunakan. Ia kebanyakannya digunakan dalam sup atau stews namun, terdapat beberapa cara yang berbeza yang boleh dinikmati dari geoduck.



Mencari geoducks merupakan satu perkara dan mengutip mereka adalah satu hal lagi. Ia didapati di beberapa lokasi tertentu. Habitatnya terdiri daripada pengorekkan sehingga ke kaki 3-4 di bawah pasir laut. Mereka mempunyai hayat panjang dan maklumat menunjukkan bahawa ianya boleh hidup sehingga lebih daripada seratus tahun jika dibiarkan tanpa gangguan. Geoducks sukar untuk digali keluar dan tugas ini begitu mencabar di Washington, ia disesuaikan sebagai sukan rekreasi, walaupun menggali lebih daripada tiga geoducks bagi setiap hari adalah dilarang.


Seseorang perlu menunggu air surut yang ekstrem rendah untuk mendapatkan hasil kutipan yang lebih baik dari geoducks. Tetapi ianya terdedah hanya untuk beberapa jam dalam masa sebulan. Semasa air surut yang lebih rendah geoduck boleh digali dengan penyeduk tanpa perlu menggali ke bawah jauh.


Geoducks biasanya hidup sepanjang hayat dengan hayat purata menjangkaui sehingga 140-146 tahun. Ia adalah kerana mereka tidak mempunyai musuh yang terlalu banyak bagaimanapun, di perairan Alaska, memerang laut dan dogfish dikatakan terlibat dalam menghapuskan geoducks. Siphons geoduck yang terdedah juga menjadi sasaran tapak sulaiman. Kehidupan geoducks yang aman dengan jumlah aktiviti yang kurang, merupakan satu lagi sebab mengapa ia hidup lebih panjang.

Purata Geoduck betina menghasilkan sehingga 5 bilion telur dalam hayat mereka

Geoducks sangat mahal, seekor geoduck biasanya dijual sehingga RM 32 dalam pasar borong Seattle, US atau apabila dieksport ke Asia, geoduck hidup boleh mencapai harga sehingga RM 160 setiap satu. Oleh kerana harganya yang tinggi di pasaran dan sekatan yang banyak, geoducks biasanya menjadi sasaran pencuri.

ps: mau jadi ghairah pulak golongan gay kang wakakakaka...

sumber majalah biar betul

0 ulasan:

KIASU SEMAKIN PANAS HATI DENGAN PEMIMPIN UMNO!! KAH KAH KAH THIS IS TANAH MELAYU BRADER!!


asal nak tolong orang melayu, mereka mulalah, kacau sana sini, mulalah mereka tunjukkan belang haramjat mereka, kemain terjegil mata kritik sebab tak puas hati, beb lantak lah, kalau nak tolong orang melayu pun jadi masalah, tak puas hati apa kata lu orang semua pi balik negara asal korang, amacam kiasu? yang kiasu lah, yang faham erti toleransi ok, yang jenis tak faham ni, rasa nak baling taik je kat muka diaorang, cinabeng tul, keh keh keh.

keratan akhbar pada 10 oktober, BH

Bila kita hanya bercakap dan mempertahankan tentang hak asasi Melayu dan Islam, adalah pihak yang mula terasa hati dan menuduhnya rasis. Tetapi apabila puak chauvinist memperlekehkan hak Melayu, Islam dan Raja-Raja Melayu mereka mendakwa itu hak asasi mereka untuk bersuara.

Kami ingin ingatkan Mukhriz dan juga pemimpin-pemimpin Melayu yang lain tak kira dari UMNO, PAS mahupun PKR di seluruh negara bahawa orang Melayu-Islam dan Bumiputera merangkumi 67.4% penduduk di negara ini. Menjelang tahun 2015 penduduk Melayu-Islam dan Bumiputera akan meningkat kepada 70%. Di Kedah saja Melayu-Islam dan Bumiputera melebihi 90% komposisi penduduk Negeri. Maka sewajarnya hak-hak Melayu-Bumiputera (dan juga masyarakat India dan Siam) dipertahankan dan pengagihan perlu mengikut merit majoriti.

Betul kata Mukhriz, kalau usaha mengutamakan Melayu dilihat sebagai bersifat perkauman, maka cara pengundian dibuat oleh kaum-kaum tertentu pada PRU 13 lepas juga boleh dilihat sebagai perkauman.

Dah banyak pengorbanan dilakukan oleh Kerajaan BN dan juga UMNO kepada kaum-kaum tertentu tetapi mereka jenis tak sedar diri, tikam dari belakang malah sentiasa angkuh mempersoalkan hak-hak orang lain. Macamlah banyak sangat cukai yang mereka bayar pada negara ini!

Pemerintahan PAS Kedah dahulupun cuba membantu Melayu tetapi sekutu mereka dari sebuah parti chauvinist  hebat membantah hinggakan Arwah Menteri Besar terpaksa membatalkan beberapa peraturan dan dasar yang pro Melayu dan Islam hanya kerana sekor dua chauvinist yang membantah.

Kini bila UMNO nak bantu Melayu dan kaum minoriti lain yang susah, puak-puak chauvinist bertopengkan hak asasi ini bersama-sama senada membantah usaha tersebut. Apakah selama ini puak-puak itu terpaksa hidup dalam longkang dan di bawah kolong jembatan serta meminta sedekah sana sini kerana kerajaan Melayu (PAS atau UMNO) zalim?

sumber my massa

ps: tapi karang ada pulak golongan melayu penjilat lendir dap pun berbunyi, almaklumlah, pemimpin sengal mereka kan ramai penjilat tegar dap, dap kan abang besar, hal melayu walau mereka sendiri orang melayu, alah kita jek sikit boss kita, nanti pas lebih kuat dibawah dap, mampuih!!

4 ulasan:

ANTARA GAMBAR-GAMBAR YANG PALING MENYERAMKAN DIJUMPAI!! GAMBAR!!


keseraman ini mungkin mengakibatkan ramai jadi fobia, jadi kaget, jadi kejung, mungkin juga mata akan terbeliak melihat, ramai tertanya-tanya, takkan lah terus jadi lain, uish,..

tanda tanya makin memuncak, ramai garu kepala, sampai pada mulanya seram terus jadi lawak, entahlah, biarlah, kalau itu yang dia pilih, apa nak buat..

korang scroll lah ke bawah ye mana tau ada dapat mandrem.. 
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/


amacam semua hensem tak saya, keh keh keh, dulu pipi kendur sekarang tidak lagi.. keh keh

dulu muka saya begini, ala kan chomel tu.. hehe..

macam gambo kat bawah ni.. keh keh keh

comel tak kak ton???? 

ps: kerana nak kejar duniawi ini mr bang non, impian dia nak jadi pm boneka cina kiasu tak berjaya, stage seterusnya pada pru14, so kenalah jadi muda, lek la kubur kata mari tu lambat lagi.. muda lagi.. hehe.. mampuih!!

27 ulasan:

KITA DAH KEKURANGAN PEMIMPIN MELAYU KENTAL, BERANI BERSUARA HAK MELAYU DAN HANYA ADALAH GOLONGAN PLAY SAFE!!


sebenarnya menilai apa yang dilihat keadaan sekarang ni, orang melayu sebenarnya memerlukan seorang pemimpin tegas, berani bersuara, tidak gentar dengan ugutan musuh politik dan paling penting menjaga kebajikan keseluruhan orang melayu yang rata-rata ramai lagi yang susah.

pemimpin politik yang ada sayangkan agama dan bangsanya, mungkin sedar, keadaan orang melayu sekarang agak tergugat kerana perpecahan teruk dikalangan orang melayu itu sendiri.

itulah yang diguna sebaik mungkin golongan politikus orang cina dengan dap adalah abang besar mengambil kesempatan dengan perpecahan ini, bayangkan masa pru13 lalu bn kalah, apa harapan kita kalau pas dan pkr yang ambil alih? di mana suara orang melayu agaknya, adakah lagi kuat atau lagi lunyai?

dalam umno sendiri sebelum pru, serangan bertali arus oleh pakatan rakyat dengan memburukkan ds najib, ds rosmah, pemimpin umno yang lain, membenci umno macam benci yang boleh membunuh, sampai nampak logo umno pun mereka nak muntah katanya.

tetapi kuasa Allah mentukan segalanya, umno masih kuat, malah menambah lagi kerusi yang lagi lebih dari pas, lagi lebih dari pkr, so ada juga pekakas pr, kata melayu dalam pr kuat? ceh, itu maknanya orang melayu masih nak umno memerintah, biasalah setiap hal ada kelemahan, apa pas dan pkr tiada kelemahan?

dap adalah musuh sebenar orang melayu, kenapa orang melayu tidak sedar? blog ini akan sentiasa membelasah dap, pas liberal dan pkr lgbt, sebab? parti inilah yang merosakkan ukhwah sesama ummah, dap adalah kepala dia, hentam, hentam dap dulu, jangan bagi muka.. lantaklah nak kata blog ini rasis ke apa ke, apa anda tak sayang dengan bangsa anda sendiri, tak bangga tak pe, boleh jadi orang siam, jadi orang kiasu, apa salahnya walau muka melayu.. hehe..


ps: blog ini menyokong cara dan ketegasan cara ds zahid hamidi, kegarangan cara dato' tajuddin abdul rahman, serta kecool an ds najib menerajui negara ini, dan pemimpin-pemimpin muda umno yang inginkan transformasi tulen, ini semua bukan apa, untuk bangsa, negara dan negara.. ayuh kita bangkit dan pertahankan maruah bangsa kita.. ALLAH HUAKBAR!!

10 ulasan:

BEKAS PERDANA MENTERI AUSTRALIA BOSAN DENGAN ORANG CINA KIASU???

korang bayangkan, orang putih pun ada perasaan menyampah tahap jebon dengan kiasu, sebab mereka pun sedar, spisis kiasu ni kalau diberi muka, mereka pulak dipijaknya, apa menguntungkan golongan kiasu, mereka mereka hirup, masuk poket, tapi dia punya selfish mengalahkan beruk dapat bunga beb!!

kita di malaysia ni, puak otak 10%, mengagungkan kiasu dap macam dewataraya yang teratas serta terunggul, baru kiasu berlakon sikit suka dengan Islam, pakai kopiah, pakai baju kurung, konon nak mendalami Islam, dah puak-puak otak 10% ni terus declare yang mereka lebih bagus dari orang umno yang kompem masuk neraka, kata mereka lah.. mereka tak sedar, golongan kiasu ni nak pedajal dan mempergunakan mereka, pelik lah, belajar tinggi-tinggi, hebat, tapi bahalol kena jadi keldai dap, bodoh!! keh keh.. 


Bekas PM Australia bosan dengan orang cina Australia...!!!

1.Orang cina yang harus sesuaikan diri dinegara ini, bukan kami sebagai Australian. Terima atau keluar sahaja dari sini. Saya selaku bekas Perdana Menteri bosan dengan negara yang bimbang tentang sama ada kita menyinggung orang cina yang tinggal dinegara ini. Sejak serangan pengganas di Bali, kami telah mengalami peningkatan dalam patriotik oleh majoriti Australia. Oleh itu, budaya orang kami telah dibangunkan sejak dua abad perjuangan, melalui pelbagai ujian dan kemenangan diperjuangkan oleh orang asal Australian yang berjuang mendapatkan kebebasan.

2.Bahasa:
Kami orang Australian bertutur didalam Bahasa Inggeris, bukan bahasa Mandarin, Hokkien atau bahasa cina yang lain. Oleh itu, jika anda orang cina ingin menjadi sebahagian daripada masyarakat kita atau menyesuaikan keadaan disini, sila belajar bahasa kami iaitu Bahasa Inggeris. Bukan kami yang perlu belajar bahasa cina. Sikap kamu orang cina yang berkelompok dan hanya menggunakan bahasa cina sesama kamu membuatkan kami orang asal Australia tidak faham dan ini seperti menghina kami.

3.Agama:
Kebanyakan Australian percaya kepada God (Kristian). Kenyataan ini bukanlah kerana semata mata hendak menyebarkan dakwah agama Kristian atau kerana politik. Tetapi hakikatnya negara ini diasaskan oleh orang-orang Kristian, prinsip-prinsip Kristian, dan ini telah dijelas didalam perlembagaan negara Australia. Ia sudah pasti sesuai dan menjadi keperluan untuk dipaparkan di dinding setiap semua sekolah di Australia. Mengapa sudah ada suara suara dari orang cina untuk menuntut hak yang sama supaya dipaparkan juga agama budha?

4.Pendidikan:
Orang cina yang menetap disini sepatutnya tidak boleh menuntut hak yang sama atau dengan sengaja mempersoalkan mengapa perlu berbahasa inggeris dan menghormati agama Kristian disini. Jika perkataan God (Kristian) itu menyinggung anda, maka saya selaku bekas Perdana Menteri mencadangkan anda orang cina perlu mencari negara lain untuk menetap. Ini kerana perkataan God (Kristian) adalah salah satu bahagian didalam adat yang dipraktikkan di Australia ini.

5.Kami akan menerima kepercayaan anda, dan tidak akan mempersoalkan mengapa. Apa yang kami minta ialah anda menerima kami sebagai penduduk asal Australia, dan hiduplah dalam suasana harmoni dengan kenikmatan yang telah kami kongsikan.

6.Ini adalah NEGARA KAMI, TANAH KAMI iaitu Australia. Kami Australian yang memboleh serta membenarkan anda orang cina peluang untuk menikmati kehidupan di Australia ini. Tetapi apabila anda orang cina telah selesa di negara kami, mengapa anda tiba tiba mengadu dan merengek? Jika kamu orang cina merasakan ini semua tidak adil tentang Bendera negara kami, Perlembagaan kami, cara kami membelanjakan wang yang fokus kepada penduduk asal, mengenai agama Kristian kami, cara hidup kami, kerajaan kami, saya rasa selaku bekas Perdana Menteri Australia memberi pintu terbuka kepada mana mana orang cina untuk keluar dari negara ini dan pilih negara yang lebih bebas yang dapat menerima semua permintaan kamu ini.

sumber klik sini

ps: panas hati lah penjilat dan penghirup lendir dap bila usik kiasu, ek.. hehehe.. mengelupor macam ayam kena sembelih lah kalau kiasu di usik, gila haram jadi balaci kiasu lah kau melayu pr, hehehe..

37 ulasan:

LAGI PENIAGA MELAYU DISEPAK TERAJANG DI SELANGOR!! MACAM NI NAK PERCAYA PAS DAN PKR JAGA MELAYU???

poodah, cakap sembang mau jaga melayu konon, pigidah, dap berdehem semua telo kulup, telo di sedut air, poodah la pemimpin melayu pr, sembang kencang, jaga rakyat konon, macam ni nak percaya kalau pas dan pkr di beri peluang menjaga melayu??? ceciter ceciter..

dah terang lagi bersuluh setan-setan malaun haram jat dari pakatan nak menjahamkan ekonomi orang melayu, kiasu dap takkan senang dengan orang melayu, dalam pr pemimpin melayu mereka hanyalah pak turut yang kerjanya jilat, jilat lendir dap.. haram jadah... ptuih!!


Setelah Hot Nite Bazaar Klang Sentral ditutup, bagai sudah jatuh ditimpa tangga, peniaga Melayu terus "dihambat" oleh kerajaan negeri apabila beberapa gerai yg telah beroperasi kira-kira 30 tahun bakal dirobohkan.

Notis 14 hari utk mengosongkan premis terbabit telah dihantar secara mengejut tanpa sebarang perbincangan awal mengakibatkan peniaga-peniaga tersebut runsing, apatah lagi memikirkan punca pencarian rezeki mereka bakal hilang. Bagaimanakah untuk menanggung keluarga yg sekian lama bergantung harap atas hasil pendapatan dgn berniaga secara kecilan ini?

Apa yg GT harapkan ialah pembelaan, seperti menyediakan tempat berniaga alternatif. Atau pun, apakah kerajaan negeri mampu memberi jaminan agar peniaga yg sedia ada diberi keutamaan, dgn kadar sewa berpatutan setelah pembinaan bangunan baru dibina kelak?

Bagaimana nasib mereka tatkala hanya 14 hari diberi utk mengosongkan premis? Ke mana harus mereka halakan periuk nasi mereka?

Mungkin inilah hasil slogan "DAP Go Rural" - dlm ertikata lain, hambat sampai ke kampung-kampung. Mgkin juga ianya berkat usaha YB Meru, Dr Rani membawa pemimpin DAP masuk ke kampung-kampung di sekitar DUN Meru nampaknya telah mula "membuahkan hasil".

baca seterusnya di sini klik

9 ulasan:

SPISIS ULAT PELIK - BOLEH BERTUKAR JADI RUMPUT

dalam dunia ini punya segala bentuk spisis binatang yang ajaib dan ganjil, manusia tak teroka semua 100% apa yang ada dalam perut bumi, air dan udara..

pelik kan



Yartsa Gunbu.

Jika menyentuh mengenai rumput dan ulat, pasti ramai berpendapat kedua-duanya ialah hidupan yang berlainan antara satu sama lain. Tapi, bagaimana jika dua hidupan ini tergolong dalam satu spesis yang sama?

Spesis berperwatakan berganda ini diberi nama Yartsa Gunbu. Namanya sahaja pun sudah cukup pelik, sama seperti karakter yang dimilikinya. Ia merupakan sejenis spesis ulat beluncas yang mempunyai dua cara hidup unik.

Pada musim panas, spesis ini akan hidup sebagai ulat di dalam tanah. Ketika musim sejuk pula ia akan keluar daripada habitat lamanya dan bertukar menjadi tumbuhan seperti rumput.

Persoalannya, kenapa haiwan itu mengubah dirinya menjadi yang lain?

'Ulat' yang dimaksudkan itu merupakan beluncas ataupun peringkat larva yang merujuk kepada satu spesis rama-rama. Haiwan ini dikenali sebagai 'Ghost moth' atau rama-rama hantu dari genus Thitarodes dan dikelaskan di bawah keluarga Hepialidae daripada order Lepidoptera.

Beluncas ini dikenal pasti mempunyai hubungan parasit secara endoparasit (parasit dalaman) dengan spesis kulat Yartsa Gunbu dan Cordyceps Sinensis. Dalam erti kata lain, larva atau beluncas tadi menjadi perumah secara semula jadi ke atas spesis kulat dan seterusnya akan membiak dan berkembang melalui pembentukan spora.

Secara tidak langsung, perkembangan kulat tadi akan membunuh beluncas dengan cara membaluti atau menutupi permukaan perumah.

Apa yang menariknya, pembentukan kulat tersebut hanya akan terbentuk bermula di bahagian segmen hadapan atau kepala beluncas, iaitu di bahagian anterior dan kemudian membalut keseluruhan badannya.

Jelas beliau lagi, spesis larva ini banyak ditemui di kawasan pergunungan China yang beraltitud tinggi sekitar 3,000 hingga 5,000 meter daripada paras laut.

Kebanyakannya hidup di kawasan pokok renek di sekitar Qinghai, Tibet, Yunan dan negara-negara Himalaya seperti Nepal, Bhutan dan Himachal Pradesh di India.

Secara fizikalnya, spesis dewasa biasanya berwarna hitam kecoklatan dan sedikit coklat kemerahan di bahagian posteriornya.

Bahagian toraks dan abdomen pula dipenuhi dengan bulu-bulu halus berwarna putih sebelum di infeksi oleh kulat kemudian akan bertukar warna coklat kekuningan apabila mati. Setelah mati, ia ditumbuhi penuh oleh kulat.

Spesis rama-rama ini menjalankan metamorfosis lengkap (holometabola) iaitu melalui peringkat telur, larva, pupa dan dewasa.

Peringkat larvanya akan mendapatkan makanan dengan memakan humus-humus dan akar-akar kayu pokok Alpine. Thitarodes akan melengkapkan perkembangannya dengan mengambil masa yang panjang iaitu dalam tempoh tiga hingga empat tahun.

Tempoh yang lama akan dihabiskan di dalam tanah sebelum menjadi pupa. Dengan kata lain, sepanjang masa itu spesis ini dikatakan berhibernasi. Ia akan menjadi aktif apabila tiba musim panas untuk mendapatkan sap cairan dari akar pokok.

Larva yang menetas akan pergi ke permukaan tanah lembap. Ketika itulah ia dihinggapi kulat melalui liang-liang pernafasan larva.

Infestasi kulat terhadap larva yang berhibernasi berlaku secara perlahan sepanjang musim sejuk. Kemusnahan larva berada di peringkat teruk apabila keseluruhan badannya dibaluti dengan kulat. Atas faktor tersebut, larva akan kelihatan mati di bahagian lubang yang digali. Larva yang tidak mengalami infestasi kulat akan keluar menjadi dewasa dan meneruskan kitar hidupnya.

Umumnya, ulat ini merupakan perumah kepada spesis kulat yang sangat popular iaitu kulat perubatan. Ia diguna pakai secara meluas oleh perubatan tradisional China dan Tibet.

Meskipun masih tiada percubaan secara klinikal bagi membuktikan keberkesanannya, ia diakui ramai amat berguna dalam perubatan herba.

Antara kebaikannya, dipercayai dapat mengurangkan keletihan, batuk dan barah. Pengamal perubatan herba beranggapan kulat ini mampu mengawal atur dan memperbaiki sistem imun, sekaligus dapat memanjangkan usia seseorang.

Selain itu, spesis Cordyceps ini turut diyakini mampu memperbaiki ginjal dan meningkatkan tenaga batin. Di samping digunakan sebagai makanan tambahan bagi memulihkan sistem pernafasan dan penyakit asma.

Harga spesis Cordyceps Sinensis adalah sangat mahal, sama seperti nilai emas. Percaya atau tidak, harganya boleh mencecah $15,000 dolar sekilogram mengikut kualiti.

Atas sebab itu, ia kini telah menjadi sumber pendapatan utama bagi mereka yang tinggal di kawasan pedalaman China dan Himalaya.

sumber klik sini

9 ulasan:

jenayah kekerasan turun 33%, ada juga mulut longkang kata ini wayang!!

hehe, mana boleh, selalunya bukan ke mereka-mereka ini kan pejuang untuk penjenayah!! hehe, back up penjenayah, macam polis malaysia ni kejam macam perut hijau!!

hehe.. walau apapun tahniah buat PDRM, kerana ops cantas jenayah turun hampir 33%


Jenayah Kekerasan Turun Hampir 3 Peratus

KUALA LUMPUR 7 Okt - Kes jenayah kekerasan seperti bunuh menunjukkan penurunan hampir 33 peratus daripada 104 kes kepada 69 kes, dalam tempoh 52 hari pelaksanaan Ops Cantas Khas.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, setakat ini, polis menahan 15,877 orang daripada 41,922 yang diperiksa, selain merampas 469 senjata api dan senjata berbahaya lain, serta merampas 678 buah kenderaan.

"Sebanyak 352 kertas siasatan dibuka mengikut Akta Pertubuhan 1966, 62 fail mengikut Akta Pencegahan Jenayah 1959 dan 144 kertas siasatan berkaitan kesalahan senjata api atau senjata berjadual.

"Daripada jumlah itu juga sebanyak 120 kes telah dituduh di mahkamah atas kesalahan berkaitan senjata api dan senjata berjadual," katanya menjawab soalan Toh Puan Zaitun Mat Amin di Dewan Negara di sini hari ini.

Wan Junaidi berkata polis akan meneruskan operasi yang dilancarkan pada 17 Ogos lepas itu bagi menjamin keselamatan negara dan sehingga rakyat berasa selamat serta mengurangkan rasa takut terhadap jenayah dalam kalangan masyarakat

ps: mana boleh tak boleh camni, tak logik boleh kurang, kata pekakas dap.. keh keh keh keh...

8 ulasan:

YE LAH USTAZ AZHAR IDRUZ OI, RAKYAT MALAYSIA MEMANG BODOH!! SEBAB SOKONG NAJIB!! YE LAH YE LAH!! SOB SOB!!

YE LAH, YELAH, SEMUA BODOH, APA NAK BUAT, USTAZ JE YANG PANDAI, HEBAT, MAKSUM, BINI CUN, KETE BESO, NATANGKAN ORANG, TERER BUAT LAWAK, YE LAH YELAH...

YE LAH
YE LAH

KAMI SEDAR KEBODOHAN TU, USTAZ JE HEBAT... YES YES...

wow, ini ustaz banyak hebat.. 

wah.. bukan main dashyat ustaz azhar membodohkan najib, ye lah, power gilo ini ustaz, ngangga je orang tengok, ciri-ciri ustaz pas, biasalah, lebih ilmu, maki kan orang tara hal, sebab orang-orang yang tak berilmu macam kita ni terima je lah di perbodohkan ye... yahhoooo... hehe...!!



sumber media permatang pauh

ps: kau je lah kompom masuk syurga.. hehe.. mau marah pentabsub ustaz mcd ni kang, hehe i terkritik dia.. mcd mcd mcd mcd mcd..

21 ulasan:

VISUAL EFFECT YANG SANGAT PENTING BAGI SESEBUAH FILEM!! GAMBAR!!

memang terbaek, visual effect memang wajib untuk memantapkan sesuatu filem, bayangkan tiada visual effect, hehe..

filem malaysia sepatutnya dah ke arah begini, buat filem yang betul-betul ada umph!! ada impak, filem aksi, filem fantasi, patut pengarah malaysia dah ke arah begini, fikir luar kotak, jadi macam syamsul yusof, dia punya filem serius tabik spring, anak muda yang berfikiran luas, jom semua kita tengok kl gangster2, hehe.. promot.. jangan tak promot!!









ps: yang rimau tu dasyat, keke.. guna patung ajer rupanya haha

1 ulasan:

SHAYA AMAT BIRKICIL HATI BILA DS ZAHID HAMIDI BUAT BEGITU KEPADA SHAYER - KATA WARTAWAN MALAYSIA KINI, SOB SOB!!

bila ds zahid hamidi sound tepet wartawan malaysia kini, wahh.. bukan main jadi zomba pekakas-pekakas pr, siap kata ds zahid himidi ni tak da etiqa lah, tak de maruah lah, wah wah... bila bang non sound wartawan utusan, sound wartawan tv3, tak de pulak mereka kata itu etiqa, pooodah la macai..

bagus juga ds zahid hamidi buat camtu, baru ada akal, setahu aku portal malaysia kini ni, berita mereka bawa selalunya nak sensasi je, mereka akan spin cerita-cerita yang boleh panas, terutama hal-hal kerajaan bn, pemimpin bn, bukan main sedap tulis je, tapi walau kadang-kadang ada artikel mereka sah menipu, tapi macai-macai aka pekakas penjilat dap, tetap mempercayainya dengan hati yang telus, pui..

MENTERI Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilihat meluahkan perasaan geramnya terhadap Malaysiakini apabila menegur wartawan portal berita berkenaan secara berdepan dalam satu sesi temu bual yang turut melibatkan wartawan daripada media lain.

Berdasarkan rungutan yang diluahkan Zahid berkali-kali, beliau nyata tidak berpuas hati dengan Malaysiakini kerana didakwa sentiasa spin atau melaporkan berita tidak tepat tentang beliau dan KDN.

Keadaan tegang, boleh dikatakan bermula selepas wartawan Malaysiakini bertanyakan sesuatu melibatkan angka padanya.

nasiblah kat malaysia, kalau kat somalia kau tanya soalan tu, dah kena sniper.. hahahaha

Saat itu, Zahid bertanya wartawan tersebut dari mana dan apabila mengetahui dari Malaysiakini beliau berkata, “Patutlah tanya pelik-pelik. Tanya kos apa semua… nanti you spin. Rm3 jadi RM30. Jangan spin ma.. tulis betul-betul. You bagus, you punya bosses tak bagus.”

Amaran Zahid tidak berakhir di situ apabila beliau kelihatan agak terganggu dengan wartawan portal berkenaan yang tidak berputus asa mahu bertanyakan soalan meskipun beliau sudah memberitahu tidak akan melayan sebarang soalan daripada Malaysiakini.

Sampai satu peringkat beliau berkata, “Macam mana Malaysiakini boleh dijemput ni? Saya tak nak jawab soalan. Selalu spin saya punya cerita. Recorded tapi tulis lain.”

Menjawab soalan berkaitan laporan audit, Zahid menyatakan kehilangan 1.3 juta senjata di bawah PDRM bukan disebabkan oleh pecah amanah, penyelewengan dan unsur-unsur rasuah. Sebaiknya kehilangan itu antaranya disebabkan kecuaian atau kelemahan ketika operasi dijalankan termasuk melibatkan pihak lain seperti awam dan syarikat kawalan keselamatan.

Sebelum dan selepas kenyataan berkaitan audit ini diterangkan pun, Zahid masih berkali-kali menitipkan pesan supaya kenyataannya itu ditulis dengan betul oleh Malaysiakini.

“You boleh tulis saya tak percaya Malaysiakini langsung. Tulis semua tak baik tentang saya, tentang KDN. Malulah datang.

“You tulis betul, you punya editor tak betul. Saya tak percaya langsung Malaysiakini, saya cakap banyak kali,” kata Zahid yang kelihatan marah tapi terkawal.

Malah sebaik usai sesi temubual, Zahid menuju ke arah wartawan portal berita berkenaan. Beliau menolak untuk bersalam sebaliknya menepuk bahunya.

“Tulis betul-betul, jangan main-main sama saya.. i monitor,” tegas Zahid kepada wartawan Malaysiakini sebelum beredar. – REM RAMZI

sumber klik sini

ps: kalau kat maxico malaysia kini punya wartawan dah kena kitnap.. keh keh.. nasiblah kat malaysia ada undang-undang.. kaki spin, taulah portal ramai pekakas gila iseng baca,

17 ulasan:

SETAKAT MINUM BEER TAK PELAH DARI UMNO YANG TIPU RAKYAT - KATA PEKAKAS PAS

ce ce ce, bukan ke ng sue lim ni kalau ceramah, siap baca Bismillah, sebuat Alhamdulillah, siap kata takbir, takbir, yang sahut lebai-lebai hensem yang pantang sungguh sebut pasal hal umno, heheh, apa yang aku cerita bukan omong kosong, sebelum pru lalu aku ada ke ceramah pr, si ng sue lim ni bila ceramah, dia punya langsi, siap hamunkan umno macam sembang kencang je, kemain senyum pak jibrauk pas liberal dengan kelantangan ng sue lim.. tu yang sampai sebut takbir takbir, siap di sahut oleh orang Islam yang ada disitu, aku tergamam gak, sebab rasa biar betik diaorang ni, orang kafir ajak bertakbir mereka sahut, ini semuanya kerana benci kesumat terhadap umno.. jual pun jual lah, malah mereka percaya yang ng sue lim ni adalah ikon dap yang sudah mendekati Islam, ye ke??? ai chait pooorah...

mana satu permata, mana satu kaca pun geng-geng jibraun ni tak sedar-sedar, tak faham-faham.. hah!! agak-agak apa yang mereka dok komen kalau yang ng sue lim ni kaki minum todi? jawapan biasa - "dia kan orang kafir biar lantak je lah".. ait.. hehe... pemimpin gini korang percaya kata nak dekati Islam, wei dap adalah satu parti yang niatnya nak rosakkan orang melayu dan Islam.. sedar-sedarlah beb!!

ini todi aa manyak syok mabuk-mabuk, mau telai????

KETIKA orang kampung yang juga rakyat sekitar kawasan Sekinchan mengalami musibah dahsyat hingga merosakkan rumah kediaman, ketika wakil rakyat dari BN menziarahi dan membari bantuan segera kepada rakyat, ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim pula asyik leka dengan aktiviti beliau, berseronok dan mabuk-mabuk.

Itulah sikap sebenar wakil rakyat pakatan yang sudah lupa tanggungjawab setelah mendapat mandat dari rakyat. Selain berdemo, hanya aktiviti inilah yang ada masa untuk wakil rakyat dari pakatan.

Ingat lagi semasa insiden Celeng Sekinchan ini melanggar seorang pelajar UiTM di Shah Alam pada lewat malam kerana mabuk. Dia menegaskan yang dia tidak mabuk semasa kemalangan itu berlaku. Maka dipetiknya nama Dr. Khir Toyo sebagai kawan baik ketika itu Selangor masih lagi dibawah BN bagi melepaskan diri dari ditahan polis.

Malang bagi rakyat kawasan Sekinchan yang punyai wakil rakyat dari DAP yang lupa diri dan lupa tanggungjawab selepas menang besar dengan sokongan Cina lahanat.

Atau boleh kita ambil kesimpulan bahawa kesusahan orang Melayu langsung tidak dihiraukan kerana sibuk menjaga kepentingan Cinabeng. Adakah begitu???

dari blog jawa bernam

ps: orang melayu yang ambil hal-hal masa depan negara tanah bertuah ini sedar siapa dap, yang tak sedar adalah golongan pendendam kesumat, mereka ini akan benci dan dendam sampai bila-bila... erm biarlah, moga Allah bukakan hati-hati mereka ke arah kebenaran, amin..

22 ulasan: