PENYEBAR BERITA PALSU DAH BERJAYA DENGAN AGENDANYA, PECAH BELAHKAN PERPADUAN SECARA TOTAL!!

Agenda kejahatan yang memang dirancang unit-unit iblis maya, merosakkan minda orang ramai supaya menjadi emosi tidak terkawal, menjadi marah, dendam, menuding jari dan menuduh kerajaan menyembunyikan hal sebenar.

Subjektifnya cukup terancang, dikepalai oleh mastermind yang cukup terlatih dengan setiap penceritaan yang fitnah itu cukup resepinya, ganggu emosi orang secara total, penyebarannya pula memang sangat licik iaitu dengan sebaran di fb, twitter, whatsap, telegram dan sms secara rambang.

Unit-unit iblis ini memainkan cara agenda sebijik macam zionis menjaja propaganda. Harap sangat pihak skmm cari sampai ke lubang cacing unit media iblis ini. Cukup bangsat lebih dari super haramjadah. Jangan bagi muka, kerana unit media iblis ini mengharu birukan orang ramai dan mangsa-mangsa banjir.

Buat pengguna media maya, hati-hati ketika menyebarkan sesuatu berita, sebab kalau kita pun sebar tanpa usul periksa, samalah juga kita dengan perangai iblis maya tersebut.

Target unit media iblis ini sudah tentu golongan yang tidak tahu menahu perihal sebenar banjir di pantai timur. Iblis dan syaitan maya gelak ketawa bila semua yang tidak cerdik menilai masuk perangkap propaganda mereka.

ps: kita yang waras teruskan berjuang demi sebutir kebenaran dan kita bantu selagi boleh untuk penduduk pantai timur.

0 ulasan:

APA MOTIF DAP NI? JAHAT NIAT ULTRA KIASU NI!!

Dalam keadaan negara ditimpa musibah, peranan dap dalam mengambil kesempatan memang sudah dijangka.

Apa motif? Niat terselindung? Penulis kadang-kadang terfikir, dap ni memang inginkan pulau pinang menjadi sebuah negara macam singapura. Sebab sudah tentu singapura abang kepada dap. Niatnya sama luaskan tanah jajahan republik tersebut.

Moga Sultan Kedah mengambil peranan berkenaan isu ini. Pelampau dap ini sudah keterlaluan. Kalau ada melayu yang sanggup menjilat dap ini, anda memang bangsat!!

17 ulasan:

pesawat air asia qz 8501 dengan 155 penumpang hilang pagi tadi!

MasyaAllah, bala apa lagi ini? Kita doakan yang terbaik buat pesawat tersebut!

PESAWAT Air Asia QZ 8501 dengan 155 penumpang dari Surabaya ke Singapura pagi ini dilapor hilang.Akhbar Kompas dan media2 Indonesia lapor-Agendanews

UPDATE - Pesawat jenis Airbus A320 dengan nombor pendaftaran PK-AXC bertolak dari Surabaya 6.20 pagi sepatutnya sampai di Singapura 8.30 pagi-Agendanews

0 ulasan:

PEREKA CERITA PALSU PATUT DISULA DENGAN BRUTAL!! PENYEBAB ORANG RAMAI PANIK

Serius golongan iblis maya ni kerjanya memang nak bagi orang panik, terkejut, bergaduh dan akan menganggu emosi sekiranya membaca rekaan cerita mereka.

Penulis ada katakan sebelum ini, bila keadaan banjir besar ini, unit-unit media iblis memainkan peranan mereka, menggunakan emosi untuk memberi keadaan amarah, tidak puas hati, orang menyumpah seranah, semua ini ditujukan kepada kerajaan perseketuan. Iblis sungguh cara mereka. Mereka memang berniat jahat sebenarnya.

Kepada penerima berita-berita tidak sahih, siasat dahulu sebelum sebarkan.

4 ulasan:

ORANG YANG DIKUTUK, DIHINA INILAH DIPERLUKAN BILA KEADAAN KRITIKAL!!

Bila gambar pm tersebar di Hawaii dengan Obama, macam-macam penghinaan keyboard worrior lakukan, sampai hilang kewarasan. Kita tahu ke pm ke sana berjumpa pula dengan obama, mungkin ada agenda besar kita pun tak tahu.

Masalahnya kita yang tak kena tempias banjir pula yang menjadi penghina keterlaluan terhadap pm, sampai anak bini dia pun tak terlepas dari penghinaan ini. Apa nak jadi dengan minda begini?

Jadi kita yang memandai-mandai baik tutup mulut, apa kata kita bantu apa yang termampu, boleh? Jadi manusia yang berfikiran waras sikit. Itu tak betul, ini tak betul, macam diri kita lagi hebat dari malaikat. Hantu betul!!

ALLAH SWT MAHA KUASA DAN MENGETAHUI AKAN SESUATU.......

BANJIR BESAR: DAH SUSAH BARU NAK CARI PM, BN, UMNO SELESAIKAN MASALAH???

Apabila berlaku sesuatu musibah pasti ada hikmahnya. Banyak yang Allah taala nak tunjukkan kepada kita.

Puak-puak pencacai sedang gila meroyan meraban dok kutuk Najib pi main golf kat Hawaii dengan Obama.

Mereka terutamanya di Kelantan mintak agar DS Najib pulang segera ke Malaysia bersama-sama membantu rakyat harungi banjir. 

Tandanya apa? 

Tandanya mereka lebih mempercayai kepimpinan  DS Najib dan UMNO-BN untuk menyelesaikan masalah rakyat berbanding dengan kerajaan negeri pimpinan PAS.

Beberapa kawasan banjir besar di Pahang, Kelantan dan Terengganu berlaku di dalam kawasan Parlimen dan DUN pakatan pembangkang.  
Tetapi mengapa campurtangan PM, UMNO-BN dan Kerajaan Pusat pula diperlukan untuk membantu rakyat hingga cuti PM pun dipertikaikan dan desak PM balik segera?

Apakah YB-YB kamu tak boleh buat kerja? Mana janji dulu jika kamu diberi mandat menewaskan BN maka semua masalah rakyat boleh kamu diselesaikan?

Hebat PM kita, di saat-saat susah ketika ini puak-puak pembangkang dan pencacai mereka perlukan perhatiannya. Anwar ade dapat kelebihan macam tu?...Setakat sembang kosong jer laaa.

Anwar laki bini melancong ke New Zealand enjoy naik beskal, banjir di Kajang ditinggalkan balik Malaysia kutuk itu salah ini tak betul.

Perkara yang sama juga pernah berlaku ketika PAS memerintah Kedah.

Kedah pada tahun 2010 mengalami banjir besar. Kerajaan negeri ketika itu tergamam dengan situasi kritikal dan gagal handlemasalah ini menyebabkan kerajaan Pusat, DS Najib beserta seluruh jentera kerajaan pusat dan jentera UMNO-BN turun padang membantu.

Masalah itu dapat diselesaikan. 

BN merancang projek tebatan banjir pada 2011, namun akibat kurang bajet dan kurang kerjasama dari kerajaan negeri terutamanya beberapa orang EXCO kanan dan pemimpin kawasan maka projek itu ditangguhkan.

Lepas BN tawan semula Kedah projek tersebut disambung semula melibatkan daerah Kubang Pasu, Padang Terap dan Kota Setar dengan kos RM600 juta.

Bantuan kepada mangsa banjir di Terengganu oleh MB

Sama juga kesnya Kelantan sebelum ini yang kerap dilanda banjir akibat limpahan Sg Kelantan. 

Kerajaan Pusat telah memberi peruntukkan RM266 juta membina projek tebatan banjir sepanjang hampir 3.5km. Kesannya pada tahun 2013 meskipun air Sg kelantan naik, namun tidak sampai membanjiri Kota Bharu. 

Tapi ada juga juak-juak khawarij kata ini sebab berkat Tok Guru sebab tu tak kena banjir 2013.

Sekarang apa jadi...nak salahkan Kerajaan Pusat kononnya buat projek tebatan banjir yang gagal menghalang paras air memasuki Kota Bharu banjir kali ni?

Sesungguhnya kita merancang menghalang musibah banjir namun kuasa Allah nak beri hujan lebat siapa tahu.

Sekurang-kurangnya juga dengan adanya tembok tebatan banjir dapat melambatkan air memasuki bandar. Jadi pasukan penyelamat membuat masa melakukan proses pengungsian mangsa. 

Bayangkan jika tiada tembok tebatan tersebut dan air mengalir masuk deras ke bandar bagai tsunami... 

Ramai yang mempersoalkan bila dah jadi banjir besar di Kelantan sekarang ni mana pergi berkat Tok Guru tersebut?

Doa laknat adik kepada  Nik Ajiz akhirnya menyusahkan rakyat Kelantan sendiri. kesian MB baru terpaksa harungi kesukaran di Kelantan akibat doa 'makan diri' puak-puak mereka sendiri...Allah bagi 'cash' lepas PRU 13?

Rezeki atau musibah itu semua ketentuan Allah. Kalau selama ini kita mendoakan laknat K.O kepada orang lain, doa pecah perut pada pemimpin yang lain tetiba doa itu berbalik semula kepada kita ....itu tandanya apa? 

Islam tak ajar manusia supaya mempermain-mainkan doa, mendoakan keburukan pada orang lain sebaliknya Islam mengajar umatnya supaya mendoakan kesejahteraan dan petunjuk kepada orang lain.

Bila dah jadi banjir begini orang yang dulu kamu kutuk itulah yang telah memberikan bantuan segera RM50 juta untuk menyantuni kamu, ibu bapa, saudara mara, adik beradik dan rakan-rakan kamu yang terjejas dengan banjir itu.

Bayangkan jika bukan PM yang beri bantuan tersebut melalui arahannya sudah tentu nak buat tugas-tugas menyelamat pun tak ada duit. 

Nak beli diesel untuk kegunaan bot, trak, helikopter penyelamat, nak beli makanan dan segala keperluan harian serta perubatan semasa banjir pun kita tak mampu. 

Maka jadilah kita macam sesetengah negara rakyat mereka dibiarkan mati katak. Senang sikit beban negara dari hidup menyusahkan orang.

Tapi adakah kita tahu dan bersyukur pada nikmat tersebut? 

Sebagai umat Islam kita dianugerahkan Allah dengan iman, maka dengan iman itu kita bersabar dan redha dengan dugaan. Kita tidak tahu apa hikmahnya ujian ini.  
Tak tahulah kalau yang lain...adakah mereka tahu konsep syukur, redha dan bersabar ni?

Hudud punya pasal, DAP Pulau Pinang tak akan beri bantuan kepada Kelantan...Bagus sungguh DAP ni yaaa ini macam boleh perintah Malaysia!

Kita sepatutnya bersatu dalam menghadapi banjir luar biasa ini. 

Bukan Malaysia saja terjejas tetapi Aceh, Sumatera, Bandung di Indonesia, Satun, Yala, Narathiwat dan Pattani di Selatan Thailand juga menghadapi musibah yang sama.

Berdoalah semoga Allah s.w.t menyurutkan air ke dalam bumiNya. Kita pakat bantu sama-sama meringankan bebanan mangsa banjir.

sila share

2 ulasan:

TEKNOLOGI NEGARA HOLLAND DALAM MENGHADAPI BANJIR BESAR!

tidak salah sekiranya kita mempelajari teknologi bagaimana untuk meminimumkan banjir, yup kita faham sekiranya hujan tanpa henti, dan bilamana empangan semakin tidak mampu menahan air, maka air akan dilepaskan, air yang maksimum turun ke sungai dan bila sungai tidak mampu menampung air, maka melimpah dengan sangat tidak terkawal, di kawasan tinggi pun akan mengakibatkan banjir besar berlaku.

walauapapun idea, kita terimalah hakikat, bila banjir ini berlaku, banyak harta benda musnah, ternakan, malah nyawa kita sebagai manusia pun tiada nilainya, mungkin benar, sesuatu musibah itu terjadi ada hikmahnya, berfikirlah kita secara rasional dalam menangani keadaan bencana yang kita sendiri tak mampu mengagak.

berbalik kepada idea teknologi anti banjir itu, melihat keadaan banjir di pantai timur, sememangnya bencana ini adalah paling terburuk, sejak tahun 1971(banjir besar melanda kuala lumpur), mudah-mudahan musibah ini menyatukan kita umat Islam supaya bersama-sama berganding bahu membantu tidak kira parti politik mana.

sumber-facebook syafiqah sulaiman

TEKNOLOGI HEBAT DALAM MENGHADAPI BANJIR DARI NEGARA HOLLAND!

Melihat rakan facebook mengongsikan kisah 'teknologi menghadapi banjir' dari negara luar menggerakkan hati ini untuk baca lebih lanjut kisah tersebut.

Antara artikel yang menarik perhatian adalah pendekatan kerajaan Holland dalam menangani banjir. Rupanya, negara Holland adalah negara yang berada di bawah paras laut dan amat mudah menerima ancaman (susceptible) banjir jika aras air laut meningkat.

Selepas berlaku banjir yang amat buruk pada tahun 1953 (yang mengorbankan lebih 2000 nyawa), kerajaan Holland telah mengambil langkah serius untuk mengelakkan kejadian seumpama itu daripada berlaku lagi.

Mereka ada 'water management system' yang merupakan antara yang terbaik di dunia.

Di peringkat awal, mereka mebina 'dikes' yang merupakan kawasan tanah yang ditinggikan di sepanjang kawasan sungai. Jika air sungai meningkat, ia tidak akan membanjiri kawasan penempatan penduduk.

Tapi, 'dikes' ini ada risiko gagal untuk berfungsi (contohnya boleh runtuh/pecah), dan boleh menyebabkan banjir yang teruk di kawasan penempatan penduduk.

Terkini, kerajaan Holland memperkemaskan lagi 'water management system' mereka dengan projek yang dinamakan 'Room for the River'.

Sebuah projek yang mahal bernilai €2.3 billion.

Secara literalnya, projek ini bertujuan berikut: 'to allow the river to flood safely' yakni 'mengalu-alukan' kedatangan air bah tetapi dengan 'design' yang selamat untuk penduduk.

Di sini ada sebuah video yang dapat memberi sedikit-sebanyak gambaran mengenai projek ini:

5 ulasan:

buat rakyat malaysia jauhi penyakit otak dangkal!

Itulah yang penulis nak katakan, apakah nilai kita sebagai hambanya bila ditimpa musibah dan kita tidak mampu menerima dan kita dengan pantas mencari salah orang sahaja!

Musibah banjir melanda pantai timur mungkin ada hikmahnya, tetapi wujud manusia mengambil kesempatan dengan menggunakan musibah ini sebagai bahan menghentam kerajaan, ibarat kerajaan tidak membantu, pemimpin kerajaan buat bodoh, tidak turun bantu langsung, nyawa orang dalam bahaya kononnya penyelamat tidak langsung membantu dan tolong dengan segera.

Kejahatan minda dajal mengambil kesempatan untuk keuntungan politik, sangat bangsat!!

Isu ds najib bercuti, berbakul hinaan dia dapat sedangkan dia dah kerahkan sebaik mungkin bantuan, malah rm50juta diperuntukan untuk bencana banjir ini. Penguatkuasa dan badan yang terlibat dikerah 200% untuk membantu mangsa banjir.

Mungkin pembenci nak melihat pm kita harungi banjir paras hidung dan menyelamatkan mangsa banjir, kalau pm buat begitu pun belum tentu memuaskan hati seorang pembenci.

Baca status dibawah ini sangat terbaik untuk beri pelempang siam untuk mereka-mereka yang otaknya bertahikan kebencian!!

5 ulasan:

APA PUNYA BERLAGAK TAHAP LONGKANG DAP NI!


Kalaulah begini punya malaun pemimpin dap yang dulu pemimpin pas kagumi, baik tekup muka dekat lumpurlah wahai si pentegar-pentegar melayu PR sekalian, baru berkuasa sekelumit dah angkuh mengalahkan amerika kit siang ni.

Mentang-mentanglah bencana banjir berlaku di negeri pantai timur yang majoritinya orang melayu. Dulu masa pru12 dan 13 bukan main jilat menjilat, puji memuji, peluk ibarat adik beradik, pas adalah kawan, dap adalah saudara.

Sekarang baru faham kan kenapa umno menentang bangsat dap ni?

Pas sedarlah, masanya sudah tiba kita umat Islam ajar si angkuh ini dari dapat kuasa di putrajaya nanti. Dari bercakap ikut sedap mulut, baik dap buat perkara terpuji hantar bantuan dekat negeri pantai timur, bersama-sama dengan kerajaan pusat membantu mangsa banjir, tak payah jadi kiasu bangsat sangat boleh?

ps: sedarlah wahai orang melayu, kita ditimpa bencana dia ketawakan kita kerana kita melayu.. ini fakta!! Biadab punya kiasu

baca seterusnya klik sini

1 ulasan:

isu felda sungai buaya kembali panas!!

Hari ini bertempat di bengkel jahitan kemas kg. sg buaya. Akan menjadi titik tolak kesabaran yang tidak boleh disimpan lagi oleh 363 bekas peneroka di sini, tiada penyelesaian menyeluruh berkenaan "penjualan tanah" peneroka yang dianggap satu penganiayaan maksimum kepada mereka.
Peneroka orang melayu yang menuntut hak.

Jangan aniaya mereka...

.....Bersambung... Tunggu...

0 ulasan:

bila dia buka mulut, hancing terlampau

Bukan main jek bangsa kiasu, bukankah pemberi rasuah memang dikalangan kiasu juga, memang dalam pr pemimpinnya melayunya jadi keparat bachul bila mudah dibeli dengan duit? Mungkin?

Bak kata orang menunjuk baik itu mudah, cuma pandai berlakon sahaja. Itulah kehebatan pemimpin pr, mereka hanya berbangga dengan undi orang cina. Mengajar bangsa ini menjadi biadab dan tak hormat kepada bangsa lain, bayangkan isu hudud, pas diligan oleh kiasu-kiasu dengan mulut cukup lancang, tetapi tidak ada tentera elit alam maya dari pas dapat menghalangnya. Mengapa? Sedangkan perihal dengan umno dia punya amarah walau hal kecil hilang akal pun tak mengapa?

Berbalik si rafizi sotong ni, masih ada ke orang melayu nak percayakan dia lagi? Kencing dia dah merata-rata, rambut dia pun banyak dah gugur, heh! Mungkin mengharap sokongan orang cina  sahaja yang dia boleh banggakan, sedangkan bangsa dia sendiri tengok muka saja dah naik menyampah. Muntah.

0 ulasan:

hairan macai mulut puaka tak marah perihal ladang babi moden terbesar yang diluluskan di selangor

Ini dikatakan politik badigol sout, ohh sebab yang luluskan kerajaan pr, lokasinya pula kawasan orang melayu, alasan projek ini dari zaman BN sudah dipersetujui.

Mudah jadi pencacai pr, nak tutup isu panas, kepala hanya mantera oh umno yang luluskan dulu.

Apa pun tahniah untuk orang Selangor, kita bakal ada ladang babi terbesar di Malaysia, katanya Asia tenggara juga, bangga tak?

Nanti sebut je Selangor, ohh tempat eksport babi tu kan, melekat nama tu nanti, tapi menghairankan kenapa ladang babi moden ini tidak dibuat dikawasan majoritinya orang cina.?

Inilah dia permasalahan kita orang Islam di sini, tang dekat kafir harbi kita sujud, kita jadi takut, tetapi perihal sesama Islam kita bergasak sampai hilang maruah diri.

Patutlah dah macam-macam petunjuk Allah berikan, tetapi kita semua angkuh. Takut nanti bala besar sampai kita semua habis. Serius apa jadi pemimpin Islam dekat bumi bertuah ini? Kenapa penakut?

ps: akhir zaman....

2 ulasan:

APA MOTIF ASTRO BUAT UNDANG-UNDANG HARAMKAN NAMA AGAMA ISLAM DALAM PERMOHONAN?

bila terbaca status facebook BOIKOT BARANG CINA DAP ORI berkenaan dengan cara terbaru astro nak tolak ketepi perihal nama Islam dalam permohonan baru, apa semua ini? harap kita ambil berat perihal ini, kadang-kadang agak bangsat astro ini kerana syarikat ini tidak ada saingan langsung, kadang-kadang kerajaan pusat dan pak menterinya hanya diam membisu bila astro naikkan bill, servis macam sampah, tidak peka dengan pelanggan yang komplen, naikkan cas sesuka hati. APA MEMANG DIBUTAKAN KERANA ASTRO INI ADA PEGANGAN PENTING UNTUK KERAJAAN KE CAMNE?

penulis nak tanya, apa kita sebagai pelanggan tidak ada hak nak ambil tindakan terhadap astro? adakah pak menteri kita akan diamkan juga perihal biadab ini? tolonglah jangan sampai ada yang hilang akal terhadap astro nanti.

AMBIL PERHATIAN, SILA SEBARKAN!!



ps: berkemungkinan atasan astro ramai musibat-musibat dan keparat? mana dia pesaing astro? rasanya astro naik tocang kerana tiada persaingan!!

11 ulasan:

RAFIZI KATA NILAI RINGGIT KITA AKAN BUATKAN NEGARA MUFLIS!!


wah, bukan main sedap si rafizi sotong membuat cerita bodoh, padahal persepsi dia hanyalah berkisar berkenaan nak popular sahaja, nak memberi idea jauh sekali, cari salah serah dekat dia, tapi cara kepala bana si rafizi ini, setelah tuduhan dia menjadi viral, malah tuduhan persepsi dia menjadikan sebilangan rakyat malaysia terbodoh sekali macam dia.

sedangkan perihal ekonomi sepatah haram dia tak kaji, hanya buruk, kutuk, keji, maki, eksyen, berlagak, tapi habuk pun tak boleh pakai si rafizi ni, macamana orang boleh percaya dia ni bulat-bulat?

kalaulah tuduhan tu dia dah terkantoi, dia senyap seketika, cari lagi modal nak gempakkan isu, hah setakat itu je mampu untuk popular sahaja.

meh baca perihal sebenar nilai ringgit kita yang telah difitnah keterlaluan oleh manusia munafiq.


Oleh Datuk Ahmad b Maslan
Timbalan Menteri Kewangan

1. Nilai ringgit ditentukan oleh keadaan pasaran. Ada kalanya nilai ringgit meningkat dan adakalanya menyusut. Pada tahun 2014, ringgit menyusut dibanding dollar Singapura, dollar Taiwan, rupiah Indonesia , rupee India, baht Thailand, dollar Hong Kong & dolar US. Namun ringgit mengukuh jika dibanding, won Korea, dolar Australia, pound UK, matawang Euro & yen Jepun.

2. Ini berlaku akibat penurunan harga komoditi terutamanya petroleum dan penambahan nilai mata wang US yang disebabkan oleh faktor- faktor antarabangsa. Pada 3/12/14 harga minyak jenis Tapis turun kpd USD73.93 setong. Namun purata harga minyak Tapis Jan-Nov 2014 masih tinggi iaitu USD107.23 setong kerana sebelum ini harga minyak sehingga awal Oktober adalah tinggi.

3. Penyusutan nilai ringgit boleh dilihat drpd kadar tukaran dgn dollar US yang mana tertinggi tahun ini pada 28/8/14 dgn nilai 3.1480 & terendah pada 4/12/14 dgn nilai 3.4475. Sementara dolar Spura pula tertinggi pada 27/8/14 dgn nilai 2.5248 & terendah pada 11/2/14 dgn nilai 2.6332.Nilai ringgit tidak semestinya terus menyusut memandangkan negara kita mempunyai asas ekonomi yang kukuh.

4. Barangan import akan lebih mahal sedikit kerana komponen produk yg diimport naik harga. Namun ini membolehkan rakyat menggunakan lebih banyak produk buatan Msia yg seterusnya akan mengembangkan sektor pembuatan dalam negara.

5. Barangan export Msia ke luar negara akan lebih murah. Ini akan mengembangkan sektor export. Maka akan bertambah keuntungan sykt, kenaikan gaji, bonus, tambahan bilangan pekerja, bertambah cukai kpd Kjaan & bilangan kilang juga berkembang.

6. Sektor pelancongan akan lebih berkembang kerana perkhidmatan hotel, pengangkutan, harga barangan akan menjadi lebih murah dari sudut pandangan negara yg nilai wangnya tinggi dibanding ringgit. Pertumbuhan ekonomi berlaku.

7. Sektor perkhidmatan yg diberi kpd pihak luar juga akan berkembang kerana kosnya akan menurun berkadaran dgn peratus penurunan matawang. Sektor perkhidmatan sebegini adalah sebahagian drpd komponen export.

8. Kesan positif bersih terhadap penyusutan ringgit kpd ekonomi negara mungkin tidak ketara. Namun ia bergantung kpd berapa banyak export & import. Setakat ini, export kita pada paras yg lebih berbanding import.

9. KDNK / GDP ialah penggunaan + pelaburan + perbelanjaan Kjaan + (export - import). GDP = consumption + investment + government expenditure + (export - import). Export yg lebih & import yg kurang akan mengembangkan KDNK / GDP.

10. Nilai anggaran export tahun 2014 adalah RM762.8 billion & import ialah RM677.2 billion menjadikan lebihan dagangan sebanyak RM85.6 billion.

11. Sektor hartanah akan lebih menarik dgn penyusutan ringgit kpd orang luar namun keyakinan pelabur akan menurun pada kadar minima kerana nilai matawang berkadaran sedikit sebanyak dgn keyakinan pasaran, namun kestabilan politik adalah faktor keyakinan yg utama.


12. Pasaran baru utk minyak kelapa sawit perlu segera dicari oleh MPOB dll agensi spt Felda, Felcra. Petronas juga perlu terus mencari sumber baru minyak & gas dgn adakan JV di negara2 lain. Produk hiliran getah dgn ciptaan & inovasi baru perlu terus diusahakan.

13. Asas-asas ekonomi negara kita adalah sentiasa kukuh. Oleh itu penyusutan nilai ringgit tidak akan menjejaskan ekonomi negara dgn ketara. Ekonomi kita akan terus berkembang & hasrat utk jadikan Msia negara maju berpendapatan tinggi tidak akan terbantut.

14. Dlm tempoh volatiliti / kemeruapan yang berlebihan, Bank Negara Msia akan sentiasa memantau pasaran ringgit bagi memastikan pasaran tukaran wang asing yang teratur. Ini akan menggalakkan kestabilan kadar pertukaran & memudahkan perdagangan & pelaburan.

15. Hasil Kjaan drpd sumber petroleum termasuk Petronas tidak terjejas banyak utk tahun ini sbb pengiraan purata harga minyak utk setahun 2014 adalah berdasarkan usd110 setong. Dijangka purata tahun ini sekitar usd104 setong dgn mengambil kira penurunan harga minyak pada Nov & Dis sekarang ini.

16. Rakyat sedang menunggu penurunan harga barang bila harga minyak turun. Peniaga, pengilang, pemborong, peruncit tentunya sedang membuat perkiraan yg wajar. Diesel juga dijangka turun pada 1 Jan 2015 melihat kpd trend yg ada. Diesel naik 3 sen utk 1 Dis 2014 disebabkan subsidi yg tinggi diberi utk seliter diesel selama ini. Utk tahun 2013 purata subsidi utk diesel ialah 76 sen seliter & ron95 subsidi 74 sen seliter. Harga bahan bakar / minyak skrng ini berada dlm ketetapan pasaran yg baik utk banyak pihak.

Terima Kasih.
4 Dis 2014

1 ulasan:

AZMIN BUAT KERJA GILA KERANA UNDI DAN KUASA!!

Tetapi inilah yang dikatakan, buang semua perihal remeh dan temeh, anggap ini adalah paradigma perubahan untuk umat Islam moga lebih bertoleransi terhadap orang bukan Islam terutama orang kristian yang minoriti, kerja gila orang seperti azmin dan anwar bertitik semuanya kerana kuasa.

Pemikiran liberal yang nak ditonjolkan oleh kepimpinan mereka menampakkan kebenarannya. Tidakkah kita sedar golongan inilah bakal merosakkan identiti Islam sebenar di bumi bertuah ini. Cukup bahaya pemikiran begini. Sedarlah semua.

Kalau semuanya nak liberal, apa lagi tinggal dekat tanah bertuah ini, penyokong pas selalu agungkan pkr, jadi inilah habuan pkr sudah lakukan untuk umat Islam di sini, tuduhan umno sekular terpalit kepada pkr yang lebih ekstrim pemahamannya. Sedarlah wahai umat!!!

ps: anak didik anwar ketum sudah tonjolkan karekter munafiqnya.

0 ulasan:

menteri arahkan undang-undang gila ini ditarik balik


Alhamdulillah, sekurangnya melegakan kaki pancing, tidaklah ia menjadi topik hangat sepanjang minggu ini, uish penulis yang bukan kaki pancing pun rasa pelaksanaan undang-undang ini bakal mencetuskan tahap kebencian meluap-luap terhadap kerajaan bn.

Kenapa perihal ini boleh berlaku? agak pelik kerana dengan tidak semena-mena cadangan lesen memancing dan undang-undang mendenda pemancing yang tiada lesen memancing. Dato' Seri Ismail Sabri agak marah dengan perihal ini, jadi dengan kuasa yang ada padanya.

"mengarahkan supaya cadangan lesen pemancing ikan dibatalkan serta merta"


tetapi yang lebih menghairankan, di selangor juga terdapat perihal pemancing yang akan dikenakan permit sekiranya nak lepaskan gian di tasik kepunyaan majlis pembandaran, amacam? nak marah? silakan, tapi marahlah dekat kerajaan selangor pimpinan azmin tu ye.

Mesti kata seorang pemancing tegar, kenapalah hobi aku pulak korang nak kacau, mancing ikan pun salah ke? mancing awek dah lah tak boleh suka-suka, salah mancing kena pelangkong, inilah nasib seorang pemancing tegar macam diriku, kena wujud ngo mancing lah macam ni.

ps: ada juga mulut jamban kata, pak menteri dah approved dah undang-undang lesen mancing tu, akibat ramai marah dia tarik baliklah untuk jadi hero, amboih jang, senang kita membuat persepsi, tapi hakikat perlaksaan itu mungkin sengaja kerana nak bagi malu kementerian jagaannya, ini politik.

0 ulasan:

SIAPALAH PUNYA IDEA NAK MANCING IKAN PUN KENA LESEN!!

Aku malas nak kata lebih-lebih, tetapi memang segelintir yang ada dalam jabatan kerajaan dan segelintir pemimpinnya sengaja nak malukan ds najib dengan buat perihal undang-undang tak logik.

Tetapi melihat apa berlaku semalam dilaman sosial kecoh dengan perihal pemancing yang akan kena saman sekiranya memancing tiada lesen.

Ini kerja gila, pendapat aku yang meluluskan undang-undang ini otaknya jenis letak dekat lutut rasanya.

Nasiblah ds Ismail sabri mendengar, gerenti kena menjawablah kau wahai pengarah-pengarah haluan kiri yang mungkin ada agenda. Mungkin juga ajen-ajen keparat yang niatnya nak memalukan ds najib dan ds Ismail sabri mana tau. Sila siasat!!

1 ulasan:

dap kritik hudud! kita pula senyap zip mulut, takut!

Persidangan dap yang dihadiri mb azmin, terang-terangan mengkritik hudud. Bukan main langsi hentam perihal hukum Islam kerana mereka adalah abang besar dalam pakatan.

Katanya wakil pas tidak hadir pada persidangan itu. Pas kalau tak sedar-sedar juga, lantak pi lah dengan mereka. Masalahnya dikalangan pemimpin pas ada yang dijaga macam adik abang oleh dap, contohnya mat sabu dan geng liberalnya.

Kepimpinan ulama sepatutnya jadi garang sikit dengan kiasu dap ni, bukan tunduk takut. Dengan UMNO bukan main macam hantu jenglot.

ps: dap dan pkr bersama-sama tikam pas dari belakang.

2 ulasan:

boleh hubungi nombor tertera!!

He he... Ni kira cara paling trill untuk rakyat Selangor mengadu terus kepada azminkowi tu...

Kihkih...

Jangan telefon mengadu kucing ilang pulak, takpun gaduh laki bini ke. Mau azmin karate tengkok che"gu bard nanti.. haha.

6 ulasan:

strategi biadab lim guan eng pecah belahkan umat Islam

Kalau tengok cara guan eng ni, kita kena faham, dia kena diangkat sebagai pahlawan bagi bangsa kiasu macam dia. Sebabnya apa saja yang kata-kata yang keluar dari mulut dia akan dianggap master teragong, kerana berani kacau dan goncang peranan kita sebagai umat Islam di bumi bertuah ini.

Si kafir biadab ini tetap bangga sebab kita lemah, bachul, telo kulup, pondan dan sewaktu dengannya.

Kits hanya berani lunyaikan sesuatu isu sensitif sekiranya ia keluar dari mulut orang Islam itu sendiri. Kita mula berbalah dan orang macam guan eng gelak ketawa berdekah-dekah sebab "game plan" dia berjaya pecah belahlan kita, sedikit saja lagi kuasa dipegang untuk kawal 100% tanah melayu.

Kenapalah bodoh sangat kita ni? Dengan kiasu chuavanis kita pengecut? Kita ibarat lembu dicucuk hidung. Pemimpin pas dan umno serta ngo-ngo Islam bersatulah untuk agama kita yang suci ini. Tolonglah!!!!

0 ulasan:

AZMIN MENGGUNAKAN 'GAMEPLAN' POLITIK ALA UMNO - CHE'GU BARD

Che'gu bard memang tetap anggap azmin sebagai perosak parti pkr dan peranan dia dalam menerajang anwar Ibrahim dan wan azizah secara licik.

Melobi untuk jawatan mb selangor dan melanggar arahan parti. Sekarang agenda menerajang imej anwar dan menidakkan sama sekali peranan anwar dalam pentadbiran Selangor.

Penarikan darjah datuk seri oleh Sultan Selangor keatas anwar ibrahim, che'gu bard anggap azmin memang terlibat sama dalam penarikan darjah itu.

Cara azmin untuk control all out kuasa dalam diam amat menjengkelkan, kerana caranya sebijik macam tun m dalam memegang kuasa dulu, katanya.

Akar umbi pkr tahu perihal ini, malah menuntut parti menilai semula azmin dalam parti, lembaga disiplin perlu bertindak dan jangan senyap.

Baca seterusnya
http://www.selangorpress.com/blog/azmin-sokong-penarikan-gelaran-datuk-seri-dan-tuduhan-anwar-penderhaka/

2 ulasan:

Ketahitan apakah anwar ibrahim merepek ni?

Hurm...

Yolah...

Merepek? Separuh sedar? Memang niat dihati? Arghhh lantak lah...

Kadang-kadang keluar dari mulut bang non kata-katanya boleh buat  ikan pun boleh bunuh diri. Inikan kita.

5 ulasan:

Mudah, strategi kacau dan usik

Untuk apa semua ini?

Pak lebai pas tak kata apa ke?

Zip mulut... Bisu.., Jais? Ngo?

Ketab gigi orang melayu Islam menahan sabar.

Kiasu gelak ketawa berdekah-dekah... Kita hanyut kerana manusia ini... Kenapa?

Kalaulah pemimpin diatas tu adalah pemimpin umno, agak-agak apa akan jadi?

ps: mengapa ada orang melayu?





2 ulasan:

cina indonesia pelempang sedas bangsa kiasu di malaysia

Aku bukan rasis, tapi yang nyata sikap bangsa kiasu di malaysia ini memang berlagak, tak reti hormat orang lain, baru dapat kuasa dia punya mendabik dada merekahlah paling hebat. Yang nyata bangsa kiasu ini memang tiada hormat antara satu sama lain. Masalahnya sikap segelintir orang melayu itu sendiri membiarkan saja kebangsatan perangai kiasu-kiasu ini. Mana celaka? Kiasu ke atau pembangsat pertualang melayu?

Di bawah ini penulis ambil dari facebook Franky pengki s

14 ulasan:

Perli paling sinis dari lando zawawi untuk mb azmin kowiban

Konda kondi tu memang kelakar.. Kahkah..

Agak-agak pihak berkaitan takkan nak diam? Bersembang bagai nak rak, kata rakyat-rakyat kononnya. Berlakon macam-macam dah, turun bendang, turun longkang. panjat lori sampah... Eh eh... Berlakon mengalahkan artis... Tetapi pentadbiran hanya nak populis je....

Pigidah azminkowi... nanti akan keluarlah ayat hensem oleh pencacai PR.... Ahh umno yang sabotaj jalan ini kerana kepopularan azmin.. Kahkah..

ps : lando guna ayat kiasan pedih untuk kita fikir!

0 ulasan:

kepoyoan rafizi apabila kena saman dengan ds najib, takut le tu!

Rafizi dah kena saman, harap ajar si sotong kulup ni apa dia erti hormati orang, berpolitiklah cara matang, bukan berpolitik cara telor kulup yang cukup kotor. Inilah ajaran songsang pemimpin seperti dia, jadi kita tidak hairan sekiranya penyokong tegar perangai pun macam dia.

Mungkin rafizi anggap dia tidak boleh diusik, tidak boleh dijentik, sebab dia adalah pemimpin paling berpengaruh dalam pr. Tetapi hakikat dia hanyalah sampah busuk yang hanya mencari isu sensasi cara fitnah untuk mempopularkan dirinya.

Kalaulah pemimpin begini diangkat menjadi ketua dalam negara, jahanamlah negara, punahlah bangsa, rosaklah negara.

ps: pemimpin yang elok adalah datang dari perangainya.

3 ulasan: