Jumaat, 10 Januari 2014

MUSNAHNYA SEJARAH BANGSA MELAYU DI SINGAPURA!!


SEJARAH MELAYU SINGAPURA BAGAI DILANDA TODAK

Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj menyingkir Singapura dari Persekutuan Malaysia pada 9 Ogos 1965 setelah hampir dua tahun bersama. Satu kerugian yang tidak ada tolok bandingnya dalam sejarah moden negara. Ini adalah tarikh gelap bagi seluruh umat Melayu di negara ini. Tindakan tergesa-gesa dan unilateral oleh Tunku, Bapa Kemerdekaan, menyebabkan bangsa Melayu sekali lagi kehilangan pulau Singapura atau Temasek setelah berkurun lamanya menjadi jajahan Inggeris. Melepaskan peluang keemasan yang tidak mungkin kembali lagi. Orang Melayu seharusnya menangis setiap kali tibanya 9 Ogos mengenangkan nasib malang yang menimpa bangsa. Banyak faktor boleh dihujah, banyak sebab menjadi musabab, tetapi kehilangan tiada galang gantinya. Nasi sudah menjadi bubur, menangis darah sekali pun tiada gunanya lagi. Setelah keluar dari gagasan Malaysia, Singapura di bawah Lee Kuan Yew memperhebatkan lagi usaha untuk melenyapkan sejarah kerajaan silam Melayu yang bertapak di situ ratusan tahun.

Kesan-kesan sejarah awal, anak raja impirium Srivijaya, Sang Nila Utama atau Nilatanam atau Sri Tri Buana di pulau itu sudah pupus dan kalau ada sisa pun menunggu masa lenyap terus dari memori Temasek. Dalam bukunya From Third World To First- The Singapore Story: 1965-2000 Memoirs of Lee Kuan Yew, pemimpin Cina Singapura itu mendakwa Raffles yang mengasaskan negeri itu, sekaligus menafikan sejarah silam kesultanan yang berkait rapat dengan kerajaan-kerajaan di Semenanjung Tanah Melayu.

Kuan Yew hanya menyambung agenda penjajah Inggeris untuk menghapuskan segala yang ada hubung kait dengan Melayu di Singapura. Jika sesiapa berkunjung ke National Museum Singapore, boleh dikatakan tidak ada langsung perkara signifikan yang diperkatakan mengenai Melayu di pulau itu. Semuanya mengenai sejarah pendatang Cina - sejarahnya, pendidikannya, budayanya, pemerintahannya, ekonominya - Melayu hanya menjadi nota kaki sahaja seperti melukut di tepi gantang. Apa yang dipamerkan perihak Melayu hanya serpihan batu yang dilakar tulisan kuno disebut sebagai Batu Batang.

Hanya sebaris penerangan tanpa makna diberikan pada papan tanda untuk menutup sejarah penting dan rahsia di sebaliknya. Batu Bersurat Singapura atau Batu Badang dijumpai pada tahun 1819 disebuah tempat dipanggil Rocky Point (sekarang Esplanade). Pada asalnya batu bersurat yang dipercayai menceritakan sejarah paling awal Singapura berukuran 3 meter x 3 meter dengan ketinggian 10 kaki dan seberat 40 tan. Seperti biasa apabila mahu menutup sejarah Melayu, Ingggeris pun meletupkan batu bersurat itu pada 1843 atas arahan Kapten Stevenson untuk melebarkan muara Sungai Singapura dan memperbesarkan Pelabuhan Fullerton dan kuaters penginapan. Mujur Leftenan Kolonel James Low yang tidak bersetuju pemusnahan artifak itu sempat menyimpan tiga serpihan kepingan batu yang tertera inskripsi di atasnya. Batu tersebut mempunyai 50 ke 52 baris ukiran tulisan kuno seinci lebarnya. Maknanya tidak dapat ditafsirkan walaupun Raffles sendiri pernah cuba tapi gagal.

Ada yang mengatakan tulisan tersebut adalah Pali, Tamil, Kawi, Sanskrit dan Jawa Purba. Pegawai Inggeris yang menjumpai batu itu beranggapan ia adalah batu yang pernah diangkat oleh seorang Melayu perkasa bernama Badang. Dikisahkan Badang yang mewakili Raja Singapura bertarung dengan Nadi Vijaya Vikrama bagi pihak Raja Benua Keling. Masing bertanding mengangkat batu besar di hadapan dewan raja bagi merebut hadiah 7 buah kapal penuh dengan harta. Vikrama hanya mampu mengangkat batu separas lutut tetapi Badang bukan sahaja berjaya mengangkatnya tetapi melontar batu itu ke muara Sungai Singapura. Seperti juga kisah puncak Borobudur yang hilang Raffles ketika menjadi Gabenor Jawa, Batu Bersurat Badang juga dihancurkan orang yang sama memerintah Singapura. Melayu dah lama tersiksa, Dijajah dan dijadikan hamba sahaya, Sampai sekarang kita hamba tarafnya, Bukan khalifah yang tegas dirinya, Bukan kebenaran hendaknya, Lembik dan lemah tiada berjiwa, Kalau ada jiwa itu bukan jiwanya, Jiwa Melayu tak gentar apa, Melayu panglimanya dunia, Atau kenapa kita alpa, Anak cucu diracun mati adanya, Tiada jatinya diri kita lagi, Sudah hanyut ditelan masa,

Telah bertukar sekelian namanya, Semua dah jadi arab, Tiada Melayu namanya, Kita dah tak serupa dulu adanya, Rupa Melayu nama Arab semua, Adakah nama itu agama jua, Hanya sekadar batang tubuhnya, Masuk ke tanah akhirnya, Hebat ke namanya kita, Hina ke nama Melayu diguna, Kenapa tiada berkata, Membisu sahaja, Yang mati mati jua, Yang hidup dah lama matinya, Yang Melayu dah jadi layu dirinya, Pada bangsa menjajah tubuhnya, Menjajah bangsanya, Menjajah hatinya, Menjajah budayanya, Menjajah anak bininya, Menjajah akan apa sahaja, Itulah tiada sedarnya akan kita, Merdeka apa jika Melayu tiada, Tanah ini untuk siapa milik siapa, Ingatlah sekalian Melayu yang ada, Kamu itu bangsa yang mulia, Wangsa pertama di atas dunia, Sebelum sekalian yang ada, Melayu sudah menjajah akannya, Melayu budaya yang memerintah adanya, Bukan dijajah begitu sahaja.

sumber klik sini

25 ulasan:

  1. dan SEJARAH berULANG di Pulau Pinang dan Pulau Jerejak@Mizu Island....chop..chop....SEJARAH BANGSA TAK PENTING....Assobiyah, hina, jijik, haram.....hanya Islam yg perlu kita tahu, yg lain BUANG....owhhhhh...patutlah Islam di Singapura sangat gah, kepulauan Islam yg termasyhur seantero dunia....syukur

    Mungkin di bawah pemerintahan Cinabeng biaDAPigs, Islam semakin KUKUH dan GAH....to chey cinabeng biaDAPigs, syukran PAS, Thank you PKR, terima kasih UMNO....we love u so so so so much....MELAYU???....jgn disebut HARAaaaammmmm....shhhh...sebut pelan2 udah le

    BalasPadam
  2. Keluarga LKY sekarang kena tanggung dosa besar kerana mengapuskan sejarah Melayu disebabkan Islam ugama orang Melayu. Bekerjasama dengan strategi Yahudi semasa membentuk kementerian pertahanan Singapura pada mula-mula PAP memerintah.
    Sekarang apa sudah jadi ?
    keluarga berpenyakit tenat:
    1. Bini LKY mati kerana stroke berpanjangan. Tak boleh bercakap, Kerana terlalu benci dengan Umno.
    2. Anaknya perdana menteri sekarang LHL mengidap penyakit lymphoma, penyakit sepanjang hidup.
    3. cucu LKY, iaitu anak lelaki LHL diburu penyakit albino semasih bayi dahulu, sekarang sudah berumur 30-an. Tak boleh berada didalam cahaya matahari.
    4. Anak permpuan LKY, sudah berumur ke atas 55 tahun, berpenyakit colonoscopy, -- iaitu perutnya di belah, dan beraknya keluar dari pusat perut.
    5. Isteri LHL yang pertama mati kerana bunuh diri, tetapi kejadian ini ditutup rahsia.
    6. Sekarang mungkin LKY sudah sakit dementia atau akal baral, pelupa, sebab itu badannya semakin dimakan daging sendiri, hidup segan mati tak mahu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Firaun yang bukan saja melawan Tuhan, bahkan mengaku tuhan, tapi dia tetap berkuasa dan langsung tidak pernah dihinggapi penyakit...kenapa gitu pulak jadi nya?

      Qarun yang sombong, tapi kekayaan nya melimpah ruah...apa sebab begitu?

      Nabi ayyub yang sangat kuat beribadat, tetapi ditimpa penyakit begitu kronik....macam mana tu?

      Padam
    2. tapi kesudahan utk Firaun, Qarun dan Nabi Ayub apa?

      adakah Firaun berjaya menjadi menJATUHkan TUHAN dan menjadi TUHAN sekalian alam atau MATInya HINA?

      adakah QARUN menjadi kaya raya sehingga mampu membeli nyawa dr Allah?

      adakah Nabi Ayub menderita sakit sehingga tarikan nafas terakhir baginda?

      tak pasti motif anon yg bertanya seolah2 memandang TINGGI manusia yg diHINA Allah di dlm Quran, tp dlm masa yg sama cuba menanam sentimen kekeliruan terhadap Allah yg mengurniakan SAKIT pd seorang Nabi yg TAAT pd perintahNYA

      Padam
    3. Bukan sanjung insan yang demikian, cuma aku nak peringat, kalau kita kaya dan sihat, adakah sihat dan kaya kita itu semkin mendendekatkan kita kepada Allah atau semakin jauh kita dari Allah?
      Sekiran nya semakin kaya dan semakin sihat tapi kita semakin jauh dari Allah, maka tidak ada beza kita dengan firaun dan qarun.

      Begitu jugak bila kita sakit...

      Padam
  3. tak lama, para blogger2 yang banyak memfitnah dah mula terima balasannya. Buat dosa, tanggunglah akibatnya. Yang tengah tenat tu, moga sempat insaf dan bertaubat

    BalasPadam
    Balasan
    1. tenat 'dikencing' tikus eh? Dikencing peliwat rileks je manusia tu..

      Padam
    2. maksud hang blogger OMAKKAU ke?

      Padam
    3. Otak geliga....orang yang pandai dan baik seperti engkau tidak sepatutnya berkata begitu.

      Padam
  4. salin dan tampal10 Januari 2014 4:31 PTG

    Bangsa Melayu akan pupus?

    Tajuk ini sekadar mengulas titah ucapan baginda Raja Muda Perak ketika melancarkan buku The Malays karya Proffessor Milner.

    Ramai yang tidak tahu, bukan semua bangsa berjaya mengekalkan kewujudannya. Ada - malah banyak juga - bangsa yang pupus sama sekali dimuka bumi ini kerana gagal bersaing dengan bangsa yang lebih maju. Jika masih wujud pun, umpama kata perpatah Melayu: "Hidup segan mati tak mau."

    Lebih kurang 100 ribu tahun dahulu, bumi ini didiami oleh species Homo Sapiens yang dinamakan oleh antropologi sebagai Neanderthal. Mereka menghuni Eropah sebelum manusia moden berhijrah ke sana. Mereka adalah homo sapiens yang sangat asas: boleh bertutur tetapi komunikasi mereka seperti kanak-kanak berusia 5 tahun, kemahiran mereka memburu dengan senjata asas, tidak mempunyai imaginasi yang tinggi tetapi pemburu yang praktikal.

    Tidak berapa lama kemudian, muncul cabang dari homo sapiens juga yang dinamakan Cro-Magnon - iaitu nenek moyang manusia moden. Cro-magnon mempunyai daya saing yang lebih tinggi, boleh berkomunikasi lebih baik dari neanderthal, mempunyai imaginasi yang tinggi, boleh mencipta teknologi lebih tinggi. Akhirnya, neanderthal telah pupus sama sekali dari mukabumi ini kerana gagal bersaing.

    Bangsa Melayu bukan tidak pernah mempunyai sejarah hampir kepada kepupusan mereka sebagai entiti politik. Sriwijaya merupakan sebuah kuasa Melayu yang mengawal lalulintas selat Melaka. Empayar ini menemui keruntuhannya apabila Raja Chola dari India menyerang Sriwijaya. Ketika itu, Empayar Majapahit mula bangkit sebagai kuasa kelautan yang baru. Mereka menguasai selat Melaka dan menguasai bekas-bekas empayar Sriwijaya.

    Parameswara merupakan keturunan Sriwijaya yang mana nenekmoyangnya merupakan penguasa 'de jure' selat Melaka. Baginda mengikari penguasa de facto iaitu iparnya sendiri Ratu Majapahit. Majapahit yang juga sudah diambang kepupusannya, mengumpul sisa-sisa kekuatannya, menghantar angkatan laut bagi meghukum keingkaran Parameswara.

    Baginda melarikan diri ke Temasik, yang mana sebuah peninggalan jajahan Sriwijaya. Pada masa yang sama, Rama Kamheng dari Siam juga ingin meluaskan empayarnya di Semenanjung Tanah Melayu. Parameswara terhimpit. Begitu juga dengan survival bangsa Melayu sebagai political entity.

    Majapahit menyerang Parameswara di Temasik, sebuah pulau pada pandangan baginda boleh dijadikan natural entreport, jauh sebelum Stamford Riffles mengenalpastinya. Kerana kekurangan kekuatan tentera memaksa baginda ke sebuah negeri yang baginda namai MELAKA. Maka bermula sebuah empayar kerajaan Melayu Melaka yang amat gilang gemilang.

    Pada zaman globalisasi ini, Melayu lagi sekali menghadapi cabaran untuk bukan hanya mengekalkan kewujudannya, malah untuk menjadi kuat, bertamadun dan dominan. Bagaimana? Marilah kita sama-sama fikirkan.

    BalasPadam
  5. kenapa bila rakyat menyuara tidak puashati penyelewengan pemimpin bn,.. dikalih isu menjadi agenda asing sedang cuba menguasai negara?

    bodoh sgt ke raakyat perlu dihasut pembangkang utk merasai keperitan hidup dlm masa penyelewengan pemimpin bn bermewah dan membazir?

    dulu semua salah anwar, sekarang semua ada tgn2 agenda asing utk rampas Malaysia.

    kenapa tk perbetul pemimpin bn dn tangani apa yg rakyat tidakpuashati dgn jujur.

    satu masa kalau rakyat semakin perit terhimpit kehidupan sampai nk makan pun bercatu, ketika itu cakaplah apa saja cita agenda asing pembangkang... tak de sapa nk peduli sebab perut makin kosong.. termasuk ahli perkasa pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju...sepatutnya kerajaan perlu menjawab isu kenaikan harga barang.. pada masa yang sama isu perpaduan islam terus dilaungkan dan agenda campurtangan asing perlu di ceritakan.semua ada kaitan..

      Padam
    2. Jaka...melayu malaysia ni memang sama sangat dengan HANG TUAH, apa pon yang sultan lakukan keatas nya tetap dia taat dan patuh tanpa berbelah bagi.
      Jika ada yang mahu membela nya, pembela itu dianggap penderhaka seperti mana yang di label pada HANG JEBAT.
      HANG TUAH sengaja membiarkan rakyat dibunuh oleh HANG JEBAT, yang mengamok ketika terkena tikaman HANG TUAH, dan dia langsung tidak memperdulikan rakyat yang teraniaya itu

      Padam
  6. SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KEBERANIAN JAIS walau k'jaan negeri begitu dajal MENGGERTAK JAIS - yg. JAIS harus TUNDUK mcm. KULI -si-KAPIR SAMSENG pd. k'jaan negeri PEMBANGKANG LIBERAL JAHANAM, terutamanya si KAPIR HARBI musuh ISLAM/Melayu dr. DAPBANGKAI, tentang hal-ehwal Islam/umatnya di masa hadapan, sedgkan Islam adalah agama Persekutuan dan Tanah Melayu kita ni NEGARA ISLAM!

    Inilah akibat kita terlalu bagi NAIK MUKA bangsa si PENDATANG KAPIR JAHANAM MUSUH ISLAM, yg. makin KURANG AJAQ kat Tanah Melayu PUSAKA nenek-moyang kita ni, dan tak pernah berterima kasih kita bagi depa MENUMPANG!

    Tapi kat Barat, si pendatang KAPIR HARBI dr. Malaysia ni, tahu pula jadi PENGECUT; tak pula nak paksa kaum Kristian bangsa Barat guna KALIMAH ALLAH utk nama Jesus, tuhan triniti si Kristian, termasuk dlm. injil-injil Barat! Dan NGO-NGO serta mana-mana rejim Barat-Zionis, terutamanya dr. kembar-kembar Israel JAHANAM, si rejim-rejim Jerman-Amerika-British-Peranchis, bukan main berani nak masuk campur [disyaki MENAJA PAP (S'pura)/DAP-PKR], asyik MELALAK mcm. ANJING KURAP kat Tanah Melayu dan seluruh dunia Islam, utk. menjatuhkan Islam serta membunuh umatnya dlm. Genocide, serta menjajah-merompak Dunia Islam yg melimpah minyak-gas kurniaan ALLAH SWT kita, menggunakan falsafah Barat-Zionis “demokrasi/hak asasi kesamaan –kebebasan mutlak (dsbnya)” - cuba rejim-rejim Barat ni paksa rakyat Barat mereka menggantikan nama Jesus dgn. Kalimah ALLAH, pasti ramai MENGAMUK mcm. si Nazi-Nazi Barat! Baru mereka tau! Dasar si Barat HIPOKRIT laknat - yg. mana kuasa politik dan ekonomi telah dikuasai Yahudi Zionis!

    Si Yahudi-Kristian Zionis (bukan Yahudi-Kristian tradisional/asal), sebenarnya adalah pengikut agama Syaitan melalui “Meja Bulat Illuminati-Freemason”, yg. ingin menubuhkan SATU k’jaan Syaitan “New World Order” di muka bumi ini, termasuk berpusat di Israel, negara dajal yg. ditubuhkan melalui pembunuhan beramai amat kejam (GENOCIDE) Bumiputera (Indigenous) Islam Palestin.

    Malangnya, tengok cara mereka juga MENGHASUT anak muda Islam/Melayu utk. menerima (di”brainwash”) idea Zionis Illuminati-Freemason ini, termasuk mengagungkan ejen –ejen KAPIR GANAS Mossad/CIA-MI6 dan pemimpin terkemuka Freemason cthnya Thomas Jefferson (terang-terangan di siri baru Sleepy Hollow), di Fox TV di Astro, melalui siri-siri NCIS, The Shield, Sleepy Hollow (bukan yg. filem, tapi siri baru) dsbnya!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
  7. Perut semakin kosong kerana ketamakan Melayu seperti Mahathir Mohamad Iskandar Kuti Al Sewel yg membolot semua harta dan melemparkan tuduhan ke atas orang lain. Inilah kecelakaan yg ada pada bangsa haramjadah Malabari .

    BalasPadam
  8. Jangan salahkan pada Tun sahaja ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang salah tu, dia yang gatal sangat nak jadikan malaysia dari negara pertanian kepada negara industri.
      Habis ladang estet dijadikan taman perumahan, yang konon nya naksetanding dengan negara barat, dan usaha itu tak kemana pon..dah banyak tanah dibuat kilang, dah banyak bukit yang ditarah...tapi malaysi masih 70 tahun ketinggalan berbanding singapura.....

      Singapore yang langsung tak ada hasil bumi, tetapi masih lagi boleh "hidup" dan kedepan meninggalkan malaysia.

      Padam
    2. tu la akibatnya....masa sekolah dulu belajar sejarah buat dek aje....zaman sebelum merdeka lagi Singapore tu pusat pemerintahan utama British...dah maju giler berbanding Malaysia...lgpun membangunkan pulau sekangkang kera yg dah mmg MAJU...sepatutnya British yg dipuji sbb LKY cuma menambah baik apa yg ada

      70 tahun ketinggalan????....hahaha...hang ni Cinabeng RBA ke?...puji melambung Cinabeng seberang tambak...tanya je, jgn marah aaaa.....cuma nak hang pikiaq, mcm mana hang bandingkan 70 tahun Singapura dgn Malaysia....aku musykil dgn tahap intelligent hang.....:)

      Padam
  9. Apa punya bangang budak ni.. 70 thn ke belakang???malaysia ni punyalah besar beb nk banding dgn spore... Kt us pon ader kampung lg..lg satu ko ingt malaysia ni mundur sgt ker??

    BalasPadam
  10. Singapore tu kecik, itu alasan dia supaya malaysia tidak boleh bersih, tidak boleh semaju negara berkenaan.
    Bila ada yang sebut malaysia jauh ketinggalan..tak terima pulak..

    BalasPadam
  11. ha ha...Singapore memang maju..tapi rakyatnya hanya mampu berbelanja kat pasar tani Larkin Jb setiap sabthu sahaja.. maju sangat ke tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. $S1 = rm2.46....bawak $S500 ke johor pon dah cukup sangat dah..
      Walau pon negara kecik tapi duit dia besor berbanding malaysia negara besor tapi duit kecik.
      Sebab tu projek pembangunan iskandar lebih suka menjual rumah mereka kepada rakyat singapurs

      Padam
  12. salin dan tampal11 Januari 2014 6:38 PTG

    Persatuan Bible tetap mahu guna kalimah Allah

    SHAH ALAM - Persatuan Bible Malaysia (BSM) tetap berkeras mahu menggunakan kalimah Allah dalam Bible versi bahasa Melayu dengan alasan naskhah Bible itu mempunyai cop pengesahan Kementerian Dalam Negeri (KDN).Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0111&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2q5JnBib9 Hakcipta terpelihara 

    Harapan kita hanya terletak pada umno, kerana ini lah satu satu nya pejuang islam sejati dan yang perkasa, semoga mereka segera bertindak...

    BalasPadam
  13. Ini semua salah Abdul Rahman dan Orhman Wok!!

    BalasPadam
  14. Sudah2 la mengulum pelir kulup LKY dan menjilat jubor Tun M tuuu.......

    BalasPadam