Rabu, 18 Jun 2014

MENGAPA UITM DISERANG OLEH MELAYU JUMUD?


Mengulas laporan Harakah mengenai Uitm Kayakan UMNO

Pembangkang sekarang menggunakan lidah rasmi Harakah untuk menghentam UiTM selepas calon DAP Teluk Intan menyerang UiTM sebelum ini.

Persamaan Harakah dan Dyana ialah keduanya Melayu dan mereka dipergunakan untuk menyerang dan mempertikaikan institusi milik Melayu ini.

Ini adalah agenda tersusun Pakatan Pembangkang yang mahu rakyat melihat bukan Cina,bukan India tetapi Melayu yang pertikaikan Institusi Melayu sendiri.

Apa yang diperbesarkan oleh Harakah ini adalah untuk menutup permasalahan yang dihadapi oleh Institusi Pengajian Tinggi yang diurus tadbir Kerajaan Negeri Pakatan Pembangkang.

Saya adalah bekas pelajar UiTM dan cukup kesal dengan Harakah apabila berterusan menyerang UITM demi memenuhi agenda Bukan Islam.

Apa yang disiarkan oleh Harakah mengenai UiTM alat Kaya UMNO adalah suatu yang tidak berasas sama sekali dan mempunyai niat yang kurang baik.

Sebenarnya mereka bukan sahaja mahu serang UiTM tetapi mahu serang UMNO.

Apabila mereka melihat situasi sekarang UMNO semakin kuat,sokongan kepada UMNO semakin meningkat mereka mencari jalan macam mana mahu jatuhkan UMNO. Sebelum ini mereka menyerang FELDA kerana bagi mereka FELDA sumber kekuatan UMNO. Ternyata mereka gagal bahkan mereka memohon maaf diatas segala pertuduhan yang dibuat.

Sekarang mereka menjadikan UITM pula sasaran. Dan saya percaya rakyat bijak menilai niat sebenar Pakatan Pembangkang.

Tidak mustahil selepas ini mereka akan menyerang banyak lagi Institusi yang bagi mereka kubu kuat UMNO.

Saya mahu ingatkan semua. UiTM ini BUKAN MILIK UMNO, UITM adalah milik RAKYAT dan UMNO lah Parti yang memperjuangkannya.

UiTM bukan mengkayakan UMNO tetapi UMNO lah yang berjuang "mengkayakan" UITM. Kaya disini ialah mengkayakan rakyat dengan Ilmu,mengkayakan rakyat dengan latihan keusahawanan,mengkayakan rakyat dengan latihan kemahiran.

Deen Qassim
Pengerusi Barisan Darul Naim Negeri Kelantan (BADAR)

sebarkan

15 ulasan:

  1. VC sekarang tak ada semangat kebangsaan Melayu. Itu pasal UiTM jadi bercelaru. Nak buat macam mana. Asyik ayahanda nak muntah lah

    BalasPadam
  2. Sudah resmi anjing yg setia kepada tuannya.Selagi tuannya bagi makan selagi itulah dia setia menjilat.Begitu juga dengan pas.Semua orang tahu pas adalah anjing suruhan dap.Selagi cina2 dap sedia bagi undi atas jasa dan kesetiaan pas menurut setiap kemahuan mereka,selagi itulah pas akan sanggup berbuat apa saja demi tuan besar dap mereka waima menjual mak bapak sekalipun.Itulah wajah sebenar pas

    BalasPadam
    Balasan
    1. tobeng,

      kau rasa Deen Qassim
      Pengerusi Barisan Darul Naim Negeri Kelantan (BADAR), berapa banyak dah kena suap...dah berapa banyak dia jilat tulang, lepas adik sharizat dapat daging yang enak?

      kau rasa berapa banyak bengap si HEADBOMB dah telah sewaktu dalam rahim ibunya sampaikan bodoh dia dah tak boleh diajar?

      Kau rasa berapa bangang kau bila DIAM masa kakak mamak ni sebat duit lembu dan adik sebat duit melayu...

      HIDUP MELAYU walau terusir di Chubadak Tambahan.

      MANA Utusan, Mana BHARIAN, Mana PERKASA Mana Pemuda BACUL semua?



      wakakakakakakkakakakakakkakakakakakakakkakakakakakkaa

      Padam
    2. APA KES UMNO tarik balik pembentang usul nak buat HUDUD di Selangor?

      Terkelu MELAYU UMNO
      Terbisu MELAYU UMNO
      Terpinga MELAYU UMNO
      Menggigil MELAYU UMNO
      bila MCA dan Gerakan berdehem sahaja


      wakakakakakakakakakakakakakakakkakakakak

      perjuangan taik kucing haramjadah


      tu pun masih tak sadar?


      wakakakakakakakakakakakkakakakakakakakakakakka

      Padam
    3. sapa suap sapa... pukimak pas yg kena suap babi dgn dajal action parti.. pas selangor oulak nk buang kuasa sultan dn mais.. ini agenda sapa? ini khalid samad ckp ikut bontot.. isu bible ko sokong ikut ckp dajal.. klo mandi wajib pon xlepas tak payah ckp pasal islam..jgn jdi anjing dap

      Padam

  3. AMEEK KAU
    Hannah Yeoh berjaya buktikan Umno tidak jujur dalam isu hudud


    Ramai yang curiga dengan kemampuan wanita berbadan kecil, Hannah Yeoh ketika dilantik sebagai speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, namun ketelusannya dalam mengendalikan isu "Usul Hudud" yang dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno menyerlahkan kehebatannya.

    Yeoh berjaya membuktikan Umno hanya menggunakan isu hudud untuk kepentingan politik dan apabila merasakan akan rugi, mereka akan berundur balik.

    Kewibawaan Yeoh meningkat dalam mengendalikan usul kontroversi oleh Adun Sungai Air Tawar, Kamarol Zaki Abdul Malik yang meminta undang-undang hudud dikaji untuk dilaksanakan di Selangor.

    Tindakan Yeoh menerima usul itu untuk dibahaskan dalam sidang DUN menerima kecaman ramai pada awalnya kerana dianggap membuka ruang kepada isu yang menjadi masalah itu dan akan menyusahkan banyak pihak.

    Tetapi atas dasar ketelusan dan beliau adalah speaker untuk semua Adun tanpa mengira apa parti yang mereka wakili, Yeoh menerima usul itu dibahaskan.

    Bagaimanapun, belum sempat dibahaskan, pada 13 Jun lalu, Kamarol Zaki menarik balik usul berkenaan, sehari selepas ia diluluskan untuk perbahasan dalam DUN.

    Ia ditarik balik kerana usul Kamarol ini menyusahkan rakan Umno dalam Barisan Nasional (BN) sendiri khasnya MCA dan Gerakan.

    Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Mohd Shamsuddin Lias mengakui hal ini apabila memberikan alasan usul itu menimbulkan banyak kekeliruan.

    Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad, berkata keputusan Yeoh membenarkan isu itu dibahaskan menyebabkan Umno terjerumus ke dalam perangkap ciptaan sendiri dan terpaksa manarik balik notis yang dimohon sebelum itu.

    “Mereka menjangka apabila membawakan usul itu, speaker akan menghalang ia dibahaskan dengan harapan mampu mencetuskan perbalahan PAS dengan DAP dan mungkin PKR serta membolehkan mereka menuduh PAS tunduk kepada DAP.

    “Itulah perancangan mereka tetapi apabila speaker setuju hudud dibahaskan, ini menimbulkan masalah kepada Umno dan BN kerana usul untuk membahaskan hudud datang daripada Umno, sudah tentu menimbulkan kemarahan MCA, Gerakan dan MIC. Apa yang mereka harapkan tidak berlaku,” kata Khalid seperti dilaporkan portal Selangorkini.


    “Dengan usul itu, Umno membuktikan mereka yang sebenarnya memulakan isu pelaksanaan hudud di negara ini,” kata Lim dalam satu kenyataannya semalam.

    “Sementara kami menghormati Islam dan kedudukan hudud dalam agama itu, pelaksanaannya berlawanan dengan Perlembagaan dan tidak sesuai dalam masyarakat majmuk di negara ini. Kami konsisten dengan prinsip ini,” katanya.

    DAP pada awalnya tidak senang dengan tindakan Yeoh membenarkan usul itu kerana parti berkenaan menentang hudud dilaksanakan di negara ini.
    m

    Padahal, dalam media dan daripada cakap-cakapnya, Umno seolah-olah penyokong utama pelaksanaan hudud di negara ini. Ia dapat dilihat dalam isu pelaksanaan Hudud di Kelantan.

    Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom melalui Dewan Rakyat memberikan jaminan kepada semua negeri kerajaan persekutuan akan membantu mana-mana kerajaan negeri yang mahu melaksanakan hukum hudud.

    Dan teori beliau benar. Umno hanya bermain politik dengan isu hudud dan cuba meraih undi dengannya. Namun selepas terbukti bakal gagal, Umno undur balik dan menarik balik usul tersebut.

    Apakah ia umpama usul Kamarol yang akan ditarik balik kemudiannya atau isu hudud sekali lagi bakal disapu ke bawah permaidani. – 17 Jun, 2014.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lagi cilaka kalo ckp berdegar mcm taik ayam drpd nk buat hudud tpi bila dap berdehem pas kecut telor.. jgn nk salahkn umno dlm hal prbahasan hudud disgor... itukn kerja pas.. yg pas xnak buat hudud disgor dn kelantan ape citer... sbb prk t.intan pas konar tangguh ke parlimen.. ini kepasikan hg nyata pas.. jgn jadi anjing daplah pas...

      Padam
  4. anak jati pulau melaka18 Jun 2014 7:06 PTG

    Soal HUDUD .. BUKAN PADA PARTI ..
    BENGONG..
    BILA KAMBING BOLIH TERBANG ..
    NI LAH HASILNYA

    BalasPadam
  5. pencacai dap selalu lari tajuk, patut bebal mcm ungka, kahkah, bodo gila, kalau wa jmpa penchacai bodo mcm ni gua bg penendang buaya tepat kt muka, mau? kahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Macai umno berani tendang melayu.
      mca dan gerakan gertak pasal hudud, kecut telorr
      atau memang takada telur


      WakAkakakakakakakaiakakakakakakakak

      Padam
    2. jgn jadi baru dap

      Padam
  6. Masalahnya kat sini, bukan mengenai politik. Ia mengenai kepentingan kaum bumiputra di Malaysia. UiTM adalah suatu peluang untuk kaum bumiputra. Mana2 kaum bumiputra boleh mohon untuk masuk ke situ tak kira fahaman parti. Mat Sabu dulu pun student ITM. Kewujudan UiTM sepatutnya tidak dipertikaikan, ia merupakan salah satu keistimewaan pada "tuan tanah" untuk melaksanakan tanggungjawab memajukan bangsa Melayu khasnya. Mereka yang layak memohon mestilah status bumiputra, sama ada Melayu Muslim, Bumiputra Sabah Sarawak.

    Kalau takde UiTM ni, kau ingat orang Melayu boleh dapat peluang kat Universiti lain ke? Result periksa takat cukup makan aje, Universiti mana nak ambik kau? Budak2 yg dpt result cukup makan ni akan masuk kelas persediaan sebelum masuk ke program perdana.

    Kalau nak hentam umno ke, pas ke, pkr ke, ntah apa parti Melayu lain (biasa la, Melayu nak hentam Melayu tapi tak berani nak hentam parti lain) aku tak peduli. Janganlah diusik tempat pengajian Melayu seperti UiTM ni.

    BalasPadam
  7. melayu yg makan melayu mmg patut kena hentam.knp kerajaan perlu sewa.sbb dr situlah umno buat duit.mmg celaka melayu jenis umno ni.klu pas,pkr pun buat,samalah celaka...jgn memperbodohkn org melayu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ckp2 mcm ni adalah ckp2 RBA pukimak.. xyah layan fasik dn kafirin anjing dap.. setakat nk kaco buang masa je.. klo nk berentap ckp ktne..

      Padam
    2. Agak dah..... berani umno pada nak pukul melayu
      dgn mca atau gerakan, jadi tikus basah walau hari tak hujan


      ketuanan melayu?
      wakakakkaakakkakakkakkakakakakakakkakakakaooa
      tu mca dan gerakan suruh tarik usul hudud
      kecut melayu umno
      terus tarik tak menyempat

      wakakakakaoaoakaoaooakakaokaooakaooaoakakakaokak

      gua nak ketawa pun rasa tak berdaya tengok telur dah termasuk
      tinggal sarung jer

      Padam