Isnin, 7 Julai 2014

ISIS/ISIL BUKAN MUJAHIDIN SUNNAH TETAPI ANJING YANG TERLEPAS DARI NERAKA SAQAR

terima kasih buat saudara Nor Azizuddin Abdul Manan yang membuat lampiran yang bernas berkenaan kumpulan misteri yang ingin menakluk iraq dan syria, kerana pihak isil ini terlalu brutal, malah pelakunya ibarat manusia yang tiada agama, merogol, membunuh seteru, katanya nak memerangi syiah, tetapi orang sunnah pun dipancungnya.

JADI APA RELEVENNYA ISIS/ISIL INI?


1. Saya mula mengkaji kemunculan satu gerakan militer baharu pada awal bulan Februari tahun ini. Pada mulanya, saya menyangkakan firqah militer (ISIS/ISIL) ini adalah sebahagian daripada Angkatan Mujahidin Pembebasan Syria (FSA) yang berjuang di Syria bagi menumbangkan Regim Al Assad. Jadi, saya tidak begitu mengambil berat mengenai keberadaan isu ini pada awalnya. Namun begitu sepanjang keberadaan saya di Makkah semasa mengerjakan ibadah umrah sebulan yang lalu, saban hari akhbar-akhbar Saudi mengecam firqah militer ini lantas telah menimbulkan pelbagai persoalan diminda saya, kenapa dan mengapa gerakan militer ini dikecam hebat oleh masyarakat di Arab Saudi.

2. Sejurus pulang ke Malaysia, saya mula mengkaji dengan lebih mendalam isu ini sehingga membawa saya untuk membuat satu kesimpulan yang kejap, tuntas dan tidak lagi berkompromi untuk mengatakan bahawa ISIL merupakan segerombolan anjing-anjing yang terlepas daripada neraka Saqar dengan membuat onar dan jenayah peperangan yang tidak dapat diungkap dengan akal waras seorang manusia yang dikurniakan akal dan iman.

3. Kemunculan ISIS/ISIL (Dai'sh) :

3.1 Gerakan militer ini didakwa telah ditubuhkan pada tahun 1427H yang bertepatan dengan tahun 2006M membentuk sebuah gerakan untuk mendirikan Daulah Islamiyyah setelah berkumpulnya sejumlah pejuang-pejuang jihad yang bergabung dibawah panji-panji perjanjian Hilfu Al Muthayyibin dan telah melantik Abu Umar Al Huseniy Al Baghdadi (sekarang dilantik sebagai Amir Al Mukminin di Mosul) sebagai amir pertama dalam gerakan Daulah Islamiyyah ini dan telah diberikan tazkiyah oleh para pemimpin Al Qaeda diantaranya Usamah Bin Laden dan juga Mullah Muhammad Umar, ketua Taliban. Namun begitu, gerakan militer ini tidak bergerak aktif selama 4 tahun sehinggalah terjadinya revolusi bagi menumbangkan pemerintah kuku besi di Mesir, Libya, Syria dan Yaman. Pada tahun 2011, selepas memperlihatkan kejayaan rakyat Mesir, Libya dan Yaman menumbangkan kerajaan Regim kecuali Regim Syria yang masih belum dapat ditumbang, maka rakyat Syria telah membentuk sebuah Angkatan Jihad yang dikenali sebagai Tentera Pembebasan Syria (FSA) yang didalamnya adalah tahalluf lebih daripada 50 buah firqah militer bagi menumbangkan Regim Al Assad.

3.2 Pertengahan tahun 2013, dikala 2/3 Kota Damsyik sudah dikuasai oleh FSA yang diketuai oleh Jabhah An Nusrah dan menyaksikan Regim Al Assad mula berasa gentar dengan situasi tersebut lantas Bashar Al Assad dengan segera meminta bantuan persenjataan daripada Russia bagi mengekang kemaraan FSA, pada ketika itulah munculnya satu gerakan militer yang telah membuat onar dan memporak-poranda FSA sehingga menyebabkan beberapa firqah militer yang bergabung dalam FSA berpecah dan berjuang secara bersendirian antaranya Liwa' (Skuad) At Tawhid, Liwa' Al Fath dan Ahrar Asy Syam. Hal ini telah menyebabkan Regim Al Assad berjaya menguasai semula Damsyik dan berjaya menghalau keluar FSA daripada ibukota Syria itu dan menyebabkan FSA berundur ke wilayah-wilayah awal kemunculan FSA seperti di Halab (Aleppo), Idlib dan Deir El-Zour.

baca seterusnya KLIK SINI

23 ulasan:

  1. inilah bala yang menimpa umat islam, bukan tewas ditangan musuh sebenar, tapi tewas ditangan saudara seagama , masyaallah ...dunia semakin tenat

    ISIL itu ciptaan syria dan US , mereka hanya mengambil kesempatan atas peluang yang mujahideen FSA telah lakukan ,
    ketika ini ISIL membunuh semua yang ada , samada tentera Syria atau mujahideen FSA , sunnah atau syiah , lelaki atau perempuan , semua mereka bunuh ...

    BalasPadam
  2. HB, sebenaqnya si Barat-ZIONIS/Israel asyik boleh menyerang/menjajah/merompak Dunia Islam yg. kaya minyak-gas dgn. membunuh/menyiksa sesuka hati umat Islam secara beramai (Genocide), termasuk kat Syria, Nigeria dan Iraq . adalah dgn. strategi mencipta pengganas 'Islam' cthnya Al-Qaeda, Boko Haram dan FSA ini - dan semua ni tak pula dihentam si UN-DAJAL tu! (lihat di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013; dan di http://www.presstv.ir/detail/2014/05/14/362619/is-boko-haram-a-psyop/ , Is Boko Haram a psy-op?; By Dr. Kevin Barrett, May 14, 2014)!

    Jadi di mana pula dasar undang-undang dan falsafah “demokrasi-hak asasi KESAMAAN-KEBEBASAN" si Barat-ZIONIS, pada Dunia Islam/umatnya?! Jadi apalah yg. kita sbg. NEGARA ISLAM, takut sgt. dgn. GERTAKAN si KAPIRDAJAL Barat-ZIONIS termasuk bawah SENJATA mereka iaitu birokrasi UN/International Criminal Court(ICC)/international Court of Justice (ICC)?! Sepatutnya Dunia Islam kuatkan peranan, pengaruh dan kuasa Org. of Islamic Countries (OIC) sesama negara Islam dan BERSATU di UN; utk. membela nasib Dunia Islam/umatnya , dari terus dirompak, dibunuh dan diJAJAH dlm. GENOSID yg. berterusan, oleh Barat-ZIONIS/Israel serta ejen-ejen tempatan mereka!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Kesultanan Melayu (yg. berjuang demi ISLAM/umatnya yg. miskin-tertindas), Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat ISLAM, dan bangsa dan hak Bumiputera (BUMIPUTERA juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples).

    BalasPadam
  3. Saya melihat gerakan ISIS ialah gerakan negara Islam di bawah satu khalifah yg amat ditakuti musuh Islam. Tidak teringatkah kita dulu sistem khalifah telah dihancurkan oleh penjajah kristian dan memecahkan inegara Islam kepada kolompuk yang kecil termasuk malaysia sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Isis serang negara syria.. bkan serang britain.. perancis.. german.. us.. xpaham apa pasal ditakuti musuh islam.. mmg sy xpaham

      Padam
    2. Syria tu syiah,,,syiah bukan islam..mereka bunuh sunni...berkerjasama dengan Amerika bunuh sunni Iraq..Sunni takkanlah nak biar ,,mereka bina pejuang adn bunuh Syiah pula.Syiah adalah bukan islam yang mengaku islam..Sebab itu dalam ajaran agama mereka boleh bunuh orang Sunni islam.

      Padam
  4. Lihat video ini sampai habis : http://youtu.be/AUjHb4C7b94

    BalasPadam
  5. Ko ni memang anjing .fitnah..munafik.bia allah blas blik pbuatan fitnah pjuangan jihad ni.biar jadi babi neraka terus

    BalasPadam
  6. Jika begitu umat Islam amat mudah dipengaruhi oleh UN-ZIONIS kan?

    BalasPadam
  7. Aku pun keliru mana satu nak sokong fsa ke isis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong ja basyar.. abes cita

      Padam
  8. Kenapa nak ikut media semua media sudah jual diri mereka kepada dajjar tak terkecuali media dinegara kita. Mereka mahu buat islam benci dengan isis. Ko orang tak sedar ke terlalu byk media hate isis. Ko orang mesti ingat sadan hussin yang jadi kuku besi di iraq. Beliau pernah seksa dah bunuh rakyatnya sendiri hakikatnya rakyat yg dimaksudkan itu shia ajaran islam kafir. Media ketika itu hate habis dgn sadan hussin. Sehingga kita orang2 islam membenci beliau. Padahal beliau orang paling berani menentang amerika dan israil. Jadi kita ikut serta sokong amerika menyerang amerika. Alasannya iraq mempunyai senjata berbahaya. Selepas kematian shadan hussin, media memcerita hal sebenar shadan hussin ni penjuang islam sebenar. Keadaan pun sama macam isis sekarang. Media cuba buat finah besar- besaran dari seluruh dunia termasuk negara islam yg sokong amerika. So ko orang nilai sendiri kebaikan atau keburukan media itu sendiri. Kalau benar isis ni jahat tak ada bukti isis bunuh wanita, kanak2 dan orang tua. Kalau ada share dekat sini boleh kita kongsi sama2. So hati2lah bila kita dgr melalui media. Berdoalah semoga penjuang islam menang dlm perperangan ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tuan ini hebat sgt.. ilmu apa tuan pakai.. tuan dapat maklumat daripada mana plak kalau xmelalui media.. hehe.. sja nak tanya..

      Padam
    2. Buat la istikharah samdol mnta pntnjuk dgn allah.

      Padam
  9. Baqiyah!!! Allah s.w.t akan bantu mujahidin yg menegakkan agama Allah s.w.t. Luaskan kuasa mu

    BalasPadam
  10. Masa fsa serang basyar.. sokong fsa..
    Masa is mai.. is serang fsa.. sokong is plak..
    xpaham aku.. la ni us dah masok..
    Xkan nak sokong us plak..
    Masa basyar dlu.. skit pya susah us nak masok..
    Tq is.. ure success open da gate..
    Nak tya sket ja.. pasai
    ikhwan mesir.. is xsupport ka nak rampas balik mesir..
    Sebab kudeta ni mmg sah2 pro us..
    Mesir sempadan israel jgak..
    kot2 la kalu is nak rampas israel..
    Saja ja nak tya.. sbb aku ni jenis tertanya tanya..
    Haha.. maybe sbb mesir dah pro us kot..
    Maybe la kan.. my bad

    BalasPadam
    Balasan
    1. hang nie kena banyak kajian lagi....sikit sangat ilmu hang...tanya banyak..jawab kurang...
      itu ang kira disyria,dah terang2 basyar tu sekutu kapir.
      yang masukNYa Us kedalam negara tu Di iraq.kewujudan Is pada waktu penjajahan Us pun waktu itu kecil jer..

      apapun banyakkan kajian.
      Aku Xberapa sokong ISis,tapi secara logik negara kafir menggunakan media untuk "Fitnah"termasuk negara islam..nama jer negara ISlam fitnah dibuat seperti HIBURAN.

      Padam
  11. Baqiyah !!!. Skrng negara arab. Pastu iran. Pastu rome. Pastu ?? Kenala baca al quran n hadis . Baru sama2 dapat jawapan. Peace :)

    BalasPadam
  12. Zaman fitnah, yg baik nmpk buruk, yg buruk nmpk baik. Hampir 90% media kata is ni pengganas. Hampir 90% juga ulama hukumkan khawarij n pengganas.. apa sumber mereka? Sumbernya ialah media yg 90% tu lah. Media yg dikuasai oleh orng2 kafir.

    Cuba perhatikan fatwa2 ulama yg menuduh is khawarij.. adakah mereka brsemuka sndiri dgn ulama is? Is dituduh tumpahkn darah muslim.. knp qardawi tidak dituduh menumphkn darah muslim?
    Sblum pmbunuhn ramadan buti, qardawi mengeluarkn fatwa dlm rncngn al hayah wa al syariah "mana2 ulama atau org jahil yg menyokong basyar boleh dibunuh".. dan esoknya buti pun mati dibunuh..
    Buti adlh ulma sunni yg menyokong asad (syiah).. menurut qardawi syiah adalah islam.. so mknanya mengikut qardawi prtmbungn rakyat n pmrinth asad adalah prtmbungn 2 puak muslim.. tapi apa yg mmbuatkn qardawi menghalalkn pmbrontakan padahal di pihak asad masih ada ulama sunni? Jadi yg mnghalalkn darah muslim adalah qardawi.. buti mungkin punya alasan untuk sokong asad iaitu agar tdk brlaku prtumphn darah.

    Berbalik kpd is.. is py pndirian tegas iatu syiah adalah kafir lagi zalim.. so wajib diperangi..

    Adapun prtmbungn fsa n is hanya fitnah yg ditimbulkn oleh puak2 syiah.. sprtimana syiah prnh lakukn antara ali n aisyah dlm prng jamal.. sprtimana brlaku antara ali n muawiyah dlm perang siffin.. syiah sgt mahir dlm melagakn puak sunni.

    Prtmbungn antara is n jabhah nushrah pula disbabkn ada pngkhianatan jbhah trhadap is.. mereka ada prjnjian.. tapi skrg alhmdllh jabhah dh brgabung dgn is smula.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf. Tapi Jabhah tidak bergabung dengan IS. Jabhah al Nusra meminta pertolongan daripada amir Jaish al-Muhajireen wal Ansar, Salahuddin Shishani untuk membawa perjanjian damai daripada mereka dengan IS di Raqqa.Tapi IS sendiri menolak perjanjian damai tersebut malah mengatakan Nusrah dan kumpulan mujahidin yang lain murtad.

      sumber:
      http://www.chechensinsyria.com/?p=22885

      http://www.liveleak.com/view?i=a5e_1416268838

      Padam
  13. Tapi sedih.. bila keluar isu is.. ulama2 malaysia cuba mengulas isu jihad dengan memalingkn mksud jihad yg sbnr.. mereka kata jihad byk cabang..jihad ekonomi.. jihad menyatukn umat.. jihad menuntut ilmu dll.. sedikit pun mereka tdk sntuh jihad perang angkat snjata..padahal ini lah jihad sbnr dlm islam dgn tdk menafikn jihad2 lughawi yg mrka sbut tu.

    Seorang yg mati ktika brjihad dikira syahid n jenazahnya tdk dimandikan.. cuba ty ulama2 tu.. jika seorang mati ketika sdg brjihad ekonomi.. mayatnya prlu dimandikan atau tdk? tntu mereka akn jawab prlu dimandikan.. itulah beza jihad perang dgn jihad2 lain

    Tapi sayang.. mereka cuba palingkan ayt2 Allah

    BalasPadam
  14. Islamic state..itu lah kelahiran zaman khalifah..sudah termaktub dlm qada dan qadar iaitu janji Allah tetap benar..datang nya islam di akhir ini seperti pada zaman kenabian..apa yg berlaku pada zaman nabi? 'peperangan'..bacalah hadis akhir zaman, dimana kubu kuat imam mahdi dan turun nya nabi isa? -Syria.. Itulah gelaran bumi yg diberkahi.. Kebnyakkan sumber berkenaan is didorong dgn tipu muslihat musuh..

    BalasPadam
  15. Nama sebenar Al Bagdadi ialah Simon Elliot agen Mossad Yahudi.....

    BalasPadam