Rabu, 8 Oktober 2014

apa nak jadi dengan rakyat malaysia kalau warga bangladesh pun pandai cari duit di sini!!


apa nak jadi rakyat malaysia wei? apa nak jadi? memang betul ada yang miskin tegar, tapi takkanlah sampai ada yang makan pasir kot? ni kejadah apa pr nak ajar ni? aku pelik kerana dalam memprotes minyak naik, dikalangan mereka ada yang berkereta besar, nak datang dekat parlimen pun bukan guna air liur da, guna duit gak kan.

aku pelik sebab segala peluang berniaga, peluang kerja, bersepah dekat malaysia ini, yang sambar peluang rezeki orang asing, malah mereka lagi sabar, orang kita ni manja yang macamana agaknya?

betul memang ada orang susah, orang tak mampu, tapi percayalah mesti ada bantuan kepada orang susah itu kalau kita sendiri prihatin bawa ia berjumpa dengan pihak berwajib.

tapi kalau yang komplen jenis pakai kete besar, hari-hari makan kat luar, bayar secawan kopi boleh rm10 ringgit, boleh tengok wayang tiap-tiap minggu, apa gila manusia nak sembang susah ni?

mentaliti apa sebenarnya diajar? nak senang bagaimana kalau tak mau usaha, aku kagum dengan wak endon dan bangla yang berani kutip kotak, botol dan suratkhabar dan bila dia balik ke negara asal dia mampu beli rumah, rakyat malaysia ni kena penyakit apa sebenarnya?

cuba tengok bangla ni, dia ternak ayam, jadi penjual ayam, kita tengok, agak-agak ada tak orang kita berani macam bangla ni? malu lah wei.. puih..


ps: takkan kerajaan malaysia kata, ok rakyat malaysia semua tak perlu kerja, makan minum kerajaan tanggung, tiap-tiap bulan kerajaan akan bagi setiap keluarga rm5000.

6 ulasan:

  1. Pediiiiiih nya

    BalasPadam
  2. Memang lah naik kos hidup sekarang tp jgnlah berbohong dgn rezeki Tuhan beri.. makan pasir.. ade ke rakyat negara ini yg makan pasir? malu lah pd warga asing cari rezeki cuci tandas, kutip sampah, bergaji kecil tapi halal dan tak perlu makan pasir.. gambar di atas menunjukkan mnusia2 munafik dlm Malaysia. Kalau nk menentang kenaikan kos dan harga minyakl guna lah cara yang tk menipu

    BalasPadam
  3. Buat sesuatu perkara biar berpada, jgn keterlaluan. Seandainya Allah jadikannya tidak lagi berselera nak makan nasi, cuma terliur nak makan pasir, nak salahkan siapa. Jadilah manusia yg tahu bersyukur.

    BalasPadam
  4. Mat Bangla dan Mat Indo lebih senang dari mat Rempit.Di Malaysia sekarang ni kita nampak mereka macam susah je ,duduk tak tentu arah,makan pun ala kadarnya saja.tapi di negara mereka mereka dah jadi jutawan hasil dari bekerja di Malaysia.Seorang Mat Bangla yg saya kenali,mengaku berpendapatan RM 5 ke 6 ribu sebulan.

    BalasPadam
  5. Ada rakyat Malaysia yg pakai Alphard,estima.hilux...vellfire bagai.......TETIBE jadi rakyat marhaen bila minyak naik 2 kupang......hahahaha pelik ! pelik!

    BalasPadam
  6. minyak naik meme melampau!
    Aku gaji 25ribu sbulan tp rumah bkembar mewah kereta 2bijik motor 1100cc sbijik mkn luar hari2 pegi mlancong tiap bulan mna mampu nk cover harga minyak nek 20seng!

    Krajaan BN mkin mlampau tak perihatin dgn aku!

    Puih!

    BalasPadam