KESIAN DIA NI, KERANA NAK DAPAT PERHATIAN!! KEH KEH

AI MACAM-MACAM MEROYAN GUA TENGOK DIA NI, DARI MENIPU, DARI DOK CANANG CERITA PALSU, ITULAH KERJA DIA, ITU KEHEBATAN DIA, HAHA...

LAWAK BETUL.. TAPI MACAI TETAP MENJILAT, JILAT SAMPAI KERING LENDIR TU WAHAI MACAI!

dah macam orang tak waras gua tengok mamat ni

ps: dengar kata keldai pas tetap turun membantu kempen di kajang demi bang non, walau ada ahli pkr dah buat taik kepada hj hadi, hehe, apa nak buat status pas menjadi keldai pkr dan dap memang tak leh disangkal lagi, hehe

11 ulasan:

[BACA] ORANG LUAR BERCERITA TENTANG BANGSA MELAYU PADA ABAB KE-19


Pandangan Orang Luar Tentang Orang Melayu Pada Zaman Abad Ke 19

Isabella L. Bird, (The Golden Chersonese And The Way Thither, Oxford University Press) seorang pengembara Inggeris telah menceritakan tentang orang Melayu Perak semasa beliau melawat negeri itu pada abad ke 19. Beliau menerangkan orang Melayu tinggal di kampung menumpukan kepada pekerjaan bertani dan menangkap ikan. Mereka tidak suka tinggal di bandar. Rumah dan perkampungan mereka di tepi hutan dan di tepi sungai. Mereka sukakan kebebasan untuk bergerak.

Rumah mereka dibina agak berjauhan antara satu dengan yang lain. Rumah dibina di atas tiang, dinding rumah diperbuat dari kayu yang telah diketam, bumbung rumah dari daun nipah yang disirat. Bumbung rumah agak tinggi dan curam. Rumah orang miskin dan orang kaya tidak jauh berbeza, kecuali tangga rumah orang miskin dibina dari kayu dan rumah orang kaya dari batu. Rumah mereka tidak banyak ruang, didapati ruang tamu juga digunakan sebagai tempat tidur.

Dalam rumah tidak banyak perabot. Tikar digunakan sebagai tempat duduk. Lantai rumah pula dipasang renggang supaya udara dapat beredar ke dalam rumah dan sampah dan sisa makanan boleh disapu ke bawah rumah tuntuk dimakan oleh ayam. Pada waktu malam nyamuk di keliling dapat dihalau dengan memasang unggun api di bawah rumah.

Didapati rumah Melayu itu membela monyet yang digunakan untuk memetik kelapa. Seterusnya Bird juga menerangkan lelaki Melayu bersifat pendiam, cemburu, curiga dan pembelot. Perempuan pula berbadan kecil, pembersih dan bergiat dalam aktiviti ekonomi seperti menganyam tikar dan bakul. Pakaian mereka dari sutera atau kain kapas yang menutup bahagian lutut hingga leher.

Rupa paras Melayu berkulit sawo matang, kening mereka rendah, tulang pipi tinggi, hidung leper, mulut lebar dengan bibir tebal. Rambut hitam berkilat dan rambut perempuan pula disiput.

Perempuan Melayu dikatakan malas bekerja, hasil jualan tikar dan buahan mereka membeli kain baju. Perempuan suka memakai sarung berwarna merah dan berjalur-jalur. Baju kebaya dikenakan kerongsang yang diperbuat dari perak, emas atau permata. Sanggul rambut atau siput rambut disematkan pin sanggul. Kain yang dipakai perempuan diikat dengan tali pinggang yang diperbuat dari perak atau emas bertatahkan permata. Bagi lelaki pula memakai sarung dan baju Melayu dan di kepala mereka memakai destar.

Undang-undang mereka adalah berteraskan undang-undang Islam. Bird juga memetik pendapat seorang pegawai Inggeris yang bernama Capt. Shaw, yang menyatakan orang Melayu itu lembut, halus, lurus dan peramah, serta mementingkan harga diri. Mereka sensitif dan sanggup membunuh untuk menjaga dan mempertahankan harga diri dan keluarga.

Mereka beragama Islam dan cita-cita utama mereka ialah untuk menunaikan haji ke Mekah. Ada di kalangan mereka yang telah ke Mekah beberapa kali. Di sekeliling rumah ditanam dengan pokok buahan seperti nangka, durian, sukun, mangga, pisang dan lain-lain.

Mereka menghabiskan masa dengan mendengar muzik, cerita atau mengadakan ritual keagamaan. Setiap masjid ada kariahnya dan setiap kariah terdapat 44 buah rumah. Kalau ada kampung yang hendak membina masjidnya sendiri mesti ada 44 buah rumah. Hal-hal ugama diserahkan kepada Imam yang juga melaksanakan tugas-tugas berkaitan perkahwinan dan kematian. Kenduri sering diadakan seperti pada masa kelahiran, memotong jambul, perkhatanan dan perkahwinan. Dan pada waktu kenduri ini lazimnya disembelih kerbau.

Dari segi kepercayaan, orang Melayu amat percaya kepda hantu, pawang, bomoh dan tanda-tanda baik-buruk. Sebagai contoh, orang Melayu percaya adanya hantu, harimau jadi-jadian dan sebagainya. Orang Melayu juga percaya kepada keujudan pelesit, polong dan lain-lain. Burung pungguk dikatakan burung hantu. Penanggalan pula dalam bentuk wanita, kepalanya boleh ditanggalkan dan meninggalkan badan untuk pergi mencari darah perempuan yang baru bersalin. Orang Melayu juga percaya kesan azimat yang dipakai pada badan mereka.

Bagi Bird, yang paling penting untuk menjelaskan identiti orang Melayu ialah keris dan konsep amuk. Keris dilihat sebagai senjata dan simbol diri atau kejantanan lelaki Melayu. Amuk juga dikaitkan dengan hargadiri. Orang mengamuk sekiranya harga dirinya dicemuh atau diperendahkan, ataupun dirinya dan keluarganya diaibkan. Mereka mengamuk kerana pandangan mereka menjadi gelap dan tidak tahan menanggung malu dan celaan tersebut.

Orang Melayu mengikut F. Swettenham (“The Real Malay”) dalam Stories and Sketches by Sir F. Swettenham; selected and introduced by William Roff, Oxford University Press) adalah sebagaimana berikut ini:

Untuk memahami orang Melayu dengan mendalam, Swettenham berpendapat, seseorang itu perlu tinggal di kalangan mereka, menghormati agama dan kepercayaan mereka, meminati kecenderungan mereka, perlu bersifat toleransi dan jangan memandang serong terhadap prejudis mereka, bersimpati dan membantu mereka ketika mereka dalam kesusahan dan kalau boleh bukan sahaja berkongsi keseronokan mereka tetapi juga risiko yang mereka hadapi. Hanya dengan cara ini sahaja seseorang itu boleh memperolehi kepercayaan dan keyakinan orang Melayu. Melalui keyakinan ini sahaja seseorang itu akhirnya boleh memahami hati budi orang Melayu, terutama bersifat batiniah itu.

Orang Melayu yang sebenarnya, adalah pendek, berbadan tegap dan gempal. Rambutnya lurus hitam, kulit sawo matang, hidung dan bibirnya tebal dan matanya cerah dan nampak cerdik. Tingkahlakunya lemah lembut dan mudah untuk didampingi. Orang Melayu bersifat curiga terhadap orang luar tetapi tidak menunjukkan sikap tersebut secara terbuka. Orang Melayu berani dan boleh dipercayai menjalankan tanggungjawabnya dengan baik. Walau bagaimanapun dia bersifat boros dan suka meminjam wang tetapi lambat membayarnya balik. Dia petah dan bijak bercakap, pandai berkias (dan mungkin juga menyindir), sering memetik peribahasa dan kata-kata hikmah, pandai melawak dan berjenaka dan sukakan kepada jenaka yang baik. Orang Melayu suka ambil tahu hal orang lain, terutama jirannya.

Oleh itu orang Melayu dikatakan kuat gosip atau suka menjaga tepi kain orang lain. Orang Melayu beragama Islam dan pada pendapat Swettenham ini menyebabkan mereka bersifat fatalistik, iaitu percaya kepada qada’ dan qadar (nasib dan rezeki ditentukan Allah). Tetapi pada masa yang sama mereka juga percaya kepada perkara-perkara karut dan tahyul yang bertentangan dengan Islam. Dia tidak minum arak dan jarang sekali menghisap candu tetapi dia amat minat berjudi, sama ada menyabung ayam ataupun permainan-permainan yang ada elemen pertaruhan.

Secara semulajadi orang Melayu adalah ahli sukan. Mereka suka dan berminat menangkap dan menjinakkan gajah. Mereka juga merupakan seorang nelayan atau penangkap ikan yang cekap. Dari satu segi orang Melayu konservatif, bangga dan megah terhadap negerinya dan masyarakatnya. Mereka menyanjung adat dan tradisi lama masyarakat Melayu. Mereka takut kepada Raja, hormat dan tunduk kepada kuasa. Orang Melayu memandang rendah kepada sebarang pembaharuan dan seboleh-bolehnya akan menolak sebarang pengenalan kepada perubahan secara mendadak.

Sebaliknya, jika mereka diberi masa untuk memeriksa dan menelitinya dan perubahan tersebut tidak dipaksa ke atas mereka, mereka boleh diyakinkan tentang keuntungan dan faedah yang boleh dicapai melalui pembaharuan-pembaharuan tersebut. Orang Melayu cepat mempelajari ilmu yang diajar kepadanya. Bagi Swettenham, sekiranya orang Melayu ingin dan juga bercita-cita tinggi dia boleh menjadi seorang mekanik yang baik.

Walau bagaimanapun orang Melayu malas. Dia tidak mempunyai sebarang perancangan yang teratur di dalam hidupnya. Dia tidak tahu tentang ketepatan masa termasuk juga waktu makannya. Padanya waktu itu tidak penting. Rumah orang Melayu tidak tersusun dan kotor tetapi dia mandi dua kali sehari. Dia juga suka berhias dan memakai pakaian yang kemas.

Orang Melayu tidak toleran kepada sebarang penghinaan. Baginya malu yang diterima hanya boleh dibersihkan dengan darah. Dia akan masam muka dan memendam rasa apabila kewibawaannya dan maruahnya tersentuh atau terguris sehingga dia dirasuk oleh perasaan hendak membalas dendam. Jika dia tidak dapat membalas pada orang berkenaan atau berkaitan dia akan mengancam orang pertama yang ditemuinya, tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda. Inilah yang dikatakan amuk. Semangat kesukuan kuat di kalangan orang Melayu. Dia taat dan setia kepada Raja, Penghulu dan pemimpin. Pemberian kurnia oleh Raja kepada rakyat dan pemberian hadiah dari rakyat kepada Raja adalah satu amalan yang biasa.

Walaupun orang Melayu beragama Islam dan sanggup dipaku hidup-hidup dari menolak agamanya, orang Melayu bukannya menganggap agama orang lain rendah. Dia juga bukan seorang hipokrit. Kehidupannya akan menghadapi kitaran hidup berikut:

Pada masa kecil dia dijaga dengan baik, dia tidur bila dia suka dan makan apabila dia merasa lapar (elemen masa tidak penting). Dia jarang dipukul atau dirotan, oleh itu dia jarang menangis. Pada umur 15 atau 16 tahun dia rajin belajar dan dihantar mengaji Qoran walaupun mengaji dalam bahasa yang dia tidak faham. Pada umur di antara 16 hingga 25 tahun dia harus dielakkan kerana pada peringkat umur ini dia suka bersuka-sukaan, berfoya-foya, boros, pemurah, suka berjudi, banyak terikat dengan hutang, sering terlibat dalam melarikan isteri jirannya dan suka menonjol-nonjolkan dirinya.

Selepas itu jika dia tidak meneruskan dengan perangai buruknya, dia akan cuba, dengan bantuan orang-orang yang lebih tua darinya, berusaha memantapkan kedudukan sosialnya. Jadi, apabila dia mencecah umur 40 tahun dia akan menjadi seorang manusia yang bijak (dan berpengalaman). Anak perempuan pula dibiarkan hidup bebas sehingga umur 5 tahun dan kemudian diberi pakaian yang sempurna. Sejak itu dia dididik dan diasuh dalam membantu kerja-kerja rumah dan dapur. Dia juga diajar turun ke sawah.

Tujuannya untuk menyediakan menjadi seorang isteri dan ibu yang baik. Pada peringkat umur 15/16 tahun dia sukakan pakaian yang cantik dan juga sudah tahu memakai barang-barang kemas. Gadis yang belum kahwin diasuh dan diajar bagi mengelakkan dari mengadakan hubungan dengan lelaki yang tidak ada tali persaudaraan dengannya. Selepas berkahwin orang perempuan Melayu mendapat kebebasan yang seluas-luasnya. Orang Melayu amat mementingkan bangsa dan keturunan.

Lelaki Melayu boleh kahwin empat dan boleh menceraikan isteri/ isteri-isteri dan menggantikan mereka dengan isteri yang baru. Sekiranya dia mampu dia akan menggunakan kesempatan ini tetapi lelaki Melayu jarang-jarang mempunyai empat orang isteri pada satu masa.

Orang Melayu mengikut pandangan Hugh Clifford (“The Pople of the East-Coast” dalam buku, In Court and Kampung) diterangkan di bawah ini.

Clifford adalah Residen di Pahang dan beliau menceritakan tentang negeri-negeri Pantai Timur iaitu Pahang, Terengganu dan Kelantan. Walaupun negeri-negeri ini berdekatan tetapi rakyat negeri-negeri ini jauh berbeza, sama ada dari segi rupa, pakaian, dialek, watak mahupun adat resam. Orang Pahang, mengikut Clifford, hanya menggunakan fikiran dan minda mereka untuk mencari jalan berkelahi, bergaduh, berasmara dan bercumbu dan berjudi, yang mereka tahu dan sedar dilarang sama sekali oleh agama Islam.

Orang Pahang, jelasnya, adalah seorang penyabung ayam dan pejudi yang sering terlibat dalam pergaduhan. Dia mempunyai perasaan bangga dirinya, bangsanya dan negaranya. Dia kurang arif, kurang ugama dan kurang daya keintelektualannya sehingga dibuat orang Melayu lain bidalan tentang mereka: kecek anak Melaka; bual anak Minangkabau; tipu anak Rembau; bidaah anak Terengganu; penakut anak Singapura; pencelok anak Kelantan dan sombong anak Pahang.

Namun demikian, orang Pahang juga banyak kualiti yang baik. Mereka jantan dan berani mati. Kelemahan mereka adalah di permukaan sahaja dan mereka jarang mahu menyurukkan kelemahan ini. Mereka sombong! Mereka berpakaian segak dan sebagai kaki judi sering boros. Mereka juga suka bertindak mengikut nafsu tanpa berfikir panjang tentang hasil atau kesan tindakan mereka. Mereka juga amat taat dan setia kepada Raja. Begitu juga taat setia mereka kepada seseorang atau sesiapa yang dipercayainya, tidak berbelah bagi.

Hubungan ini adalah berasaskan saling mempercayai di antara satu sama lain. Mereka sentiasa bergembira dan suka melawak dan berjenaka dan bahan ketawa mereka adalah orang lain (suka mengusik dan mempermainkan orang lain). Mereka tidak suka membaca atau bekerja. Mereka juga tidak boleh dipaksa membaca Koran. Mereka juga hanya akan sembahyang setelah dipaksa. Mereka menghadiri sembahyang Jumaat kerana takut kena denda.

Kalau boleh orang Melayu tidak mahu bekerja dan tidak akan melakukan sebarang kerja walapun dibayar gaji atau upah yang tinggi dan lumayan. Dia akan melakukannya (kerja) apabila dia dikerah, iaitu atas permintaan dan suruhan orang-orang besar ataupun raja. Kerja-kerja kerah tidak dibayar upah dan di dalam kebanyakan kes mereka terpaksa membawa makanan sendiri.

Kerja Raja dikelek sedangkan kerja sendiri diabaikan. Mereka akan mengerjakan kerja-kerja kerah ini tanpa sebarang rungutan seolah-olah itu adalah tugas hakiki mereka. Clifford melihat ini sebagai satu sifat yang bertentangan dengan jiwa orang Melayu itu. Dari satu segi, secara sukarelanya, orang Melayu malas bekerja walaupun ganjaran yang dibayar lumayan tetapi dari satu segi yang lain dia sanggup pula dipaksa bekerja dan menyerahkan tenaganya secara percuma.

Orang Terengganu pula jauh berbeza daripada orang Pahang. Paling utama, mereka sukakan keamanan dan keharmonian. Kegiatan dan minat mereka ialah kepada perniagaan dan perdagangan. Apa yang mereka mahu ialah kebenaran dan kebebasan untuk mencari rezeki tanpa diganggu. Namun demikian, mereka tidak menunjukkan sikap taksub dan taat setia membabi buta seperti yang ditunjukkan oleh orang Pahang, yang akhirnya (iaitu orang Pahang) terpaksa menanggung bermacam kerenah, helah dan juga bencana dari Raja dan kerabat Diraja mereka sendiri.

Bagi Clifford, orang Terengganu hanya berminat untuk belajar, berdagang dan bertukang. Sejak kecil lagi dia dibesarkan dalam suasana buku, duit dan tawar menawar perniagaan dan perdagangan. Dikatakan dia tahu memuji dan mengangkat tinggi nilai dan mutu barang-barang yang hendak dijualnya dan menawar atau menurunkan harga barangan yang hendak dibelinya sebaik sahaja dia pandai bercakap.

Orang Terengganu dilahirkan dalam dunia perniagaan dan perdagangan. Dia boleh dan sanggup berbohong semasa berniaga, tanpa segan dan silu ataupun malu sehingga mereka terkenal ataupun dikenali sebagai pembohong yang paling terkenal di Tanah Melayu.

Sekiranya seorang kanak-kanak Pahang dibesarkan dalam suasana perang atau khabar angin tentang peperangan, dan dia pula akan bercita-cita apabila besar nanti mahu menjadi seorang pahlawan terbilang, tetapi berlainan pula dengan kanak-kanak Terengganu. Walaupun lelaki Terengganu memakai senjata tetapi dia kurang tangkas menggunakan senjata tersebut.

Keris yang dipakai hanya sebagai pelengkap pakaian lelaki sahaja. Keadaan ini berlaku kerana masyarakat Terengganu memberi sanjungan yang lebih dan memandang tinggi mereka yang berpendidikan atau yang mempunyai kemahiran-kemahiran yang tertentu. Jelasnya orang Terengganu memuliakan mereka yang berpelajaran dan berilmu sama ada yang menguntungkan mereka di dunia mahupun akhirat.

Bagi Clifford, orang lelaki Terengganu dibesarkan sebagai pengecut tetapi mereka tidak mahu mengakui hakikat ini. Pandangan Clifford ini mungkin tidak adil kerana mencintai keamanan dan tidak suka bergaduh bukanlah sifat orang yang pengecut. Sebaliknya ia menggambarkan seseorang yang ingin tinggal di dalam sebuah masyarakat yang madani.

Walau bagaimanapun prestasi dan imej orang Melayu Terengganu adalah lebih baik dari orang Melayu lain, bukan sahaja di Pantai Timur tetapi juga di Semenanjung Tanah Melayu. Umumnya, seseorang anak Terengganu itu telah tamat membaca Koran sebelum akil baligh lagi. Pada masa yang sama mereka juga tahu menulis dan membaca jawi. Jadi masyarakat Terengganu adalah masyarakat yang mementingkan ilmu.

Namun demikian, orang Terengganu lebih terkenal kerana kemahiran mereka dalam bidang kraftangan. Hasil tangan seperti barangan tembaga, senjata dan juga pertukangan kayu mereka adalah yang terbaik, tercantik dan terhalus di kalangan orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Begitu juga dengan hasil tenunan kain dan songket mereka. Mereka juga dikatakan pandai membuat barang-barang tiruan, contohnya, serban yang diekspot setiap tahun ke Mekah dan dijual di sana sebagai barangan tempatan yang dihasilkan oleh Arab Saudi sendiri.

Dari segi pakaian, pakaian orang Terengganu jauh berbeza dari orang Pahang. Kita boleh kenal orang Terengganu sebelum dia membuka mulutnya. Walau bagaimanapun Clifford tidak menjelaskan apakah yang dimaksudkannya. Namun begitu, sekiranya kita hendak buat andaian mungkin pakaian orang Terengganu itu lebih kemas sesuai dengan kerja mereka sebagai peniaga dan pedagang.

Orang Kelantan juga mempunyai ciri-ciri mereka tersendiri. Bagi mereka yang berjumpa dengan orang Kelantan buat kali pertamanya mungkin tidak akan faham tentang tutur-katanya. Orang Kelantan juga tidak faham bahasa orang lain kecuali dialeknya sendiri. Rupa atau paras orang Kelantan serupa sahaja; tidak begitu bersih baik dari segi rupa mahupun perangai.

Walau bagaimanapun dia mempunyai temperamen yang baik dan sentiasa bergembira. Orang Kelantan kuat dan gagah. Mengikut Clifford, ada orang Kelantan yang boleh memecahkan pintu dengan kepalanya. Contohnya, seorang lelaki yang diberi gelaran Awang Kepala Keras. Selain itu, dia juga boleh memikul beban yang berat, mengayuh perahu untuk beberapa jam dan boleh melakukan kerja lebih dari orang Melayu lain.

Tingkahlaku orang Kelantan agak kasar dan tidak sensitif seperti orang Melayu lain. Mereka kurang prihatin terhadap perasaan orang lain. Orang Kelantan berani tetapi beraninya membabi buta tanpa memikirkan akan bahaya yang mungkin dihadapi. Bagi masyarakat lain di Pantai Timur (orang Pahang dan Terengganu) watak baik orang Kelantan ditenggelami oleh reputasi orang Kelantan sebagai pencuri, perompak atau penceluk.

Semasa merompak mereka dikatakan menggunakan senjata tajam yang dikenali sebagai parang jengok. Perempuan Kelantan lebih menonjol dari wanita-wanita lain di Tanah Melayu. Mereka sering kelihatan di pasar sama ada meniaga atau membeli. Mereka senang bertutur mesra dengan semua orang dan tidak menunjukkan sifat-sifat malu yang lazim ditunjukkan oleh perempuan Melayu yang lain.

Ada kalanya kemesraan mereka khusus dengan pelanggan lelaki bersifat `flirtatious’ atau kemanja-manjaan. Di Kelantan, lelaki dan perempuan, lain cara berpakaian mereka jika dibandingkan dengan orang Melayu lain. Orang lelaki Kelantan tidak memakai baju atau seluar sebaliknya mereka lebih selesa memakai sarung. Kain sarung diikat singkat hingga ke lutut dan apabila duduk lutut mereka terdedah.

Orang perempuan Kelantan pula suka berkemban dan bahagian bahu dan dada sering terdedah. Cara berpakaian begini membuat orang lain menganggap orang Kelantan tidak beradat dan beradab sopan.

Sebelum tahun 1888 orang Kelantan takut ke Pahang kerana orang Pahang menganggap orang Kelantan itu hanya layak untuk menajamkan matakerisnya sahaja. Dalam perkataan lain orang Kelantan itu baik dibunuh sahaja. Seperti orang Melayu lain di Pantai Timur, orang Kelantan juga suka berjudi sama ada berlaga ayam, kambing atau kerbau.

Pada keseluruhannya bagaimanakah agaknya cara hidup orang Pantai Timur? Mengikut Clifford, di Kelantan, Terengganu dan Pahang, cara hidup mereka hampir serupa. Di kawasan pendalaman rakyatnya lebih lurus dan amanah, lebih rajin, mengalami prubahan yang sedikit dan hidup mereka sehari-hari berkisar kepada saraan hidup semata-mata. Mereka juga cepat tua. Mereka bangun pagi, bekerja atau rehat pada waktu siang dan tidur sebaik sahaja hari malam.

Hidup mereka mudah dan sudah pasti membosankan. Hidup mereka sederhana dan kebanyakan mereka tidak mampu untuk kahwin lebih dari satu. Penduduk yang tinggal di tepi pantai pula berbeza. Gosip dari istana, cerita-cerita tentang keberanian pahlawan, perbincangan tentang ilmu dan sebagainya memenuhi masa hidup mereka. Bagi golongan remaja lelaki, dayang-dayang dan gundek-gundek Raja keadaan dan pergaulan yang bebas menambahkan lagi kenakalan remaja mereka. Walaupun risikonya tinggi, golongan remaja ini jarang-jarang mahu melepaskan peluang tersebut. Mereka yang didapati berkendak dengan gundek Raja bolah dihukum bunuh.

Orang Melayu mengikut pandangan Munshi Abdullah (Kisah Pelayaran Abdullah : diselenggarakan oleh Kassim Ahmad). Pelayarannya ke Kelantan, Abdullah telah sempat juga singgah di Pahang (Pekan) dan Terengganu (Kuala Terengganu). Sebagai seorang etnografer dia telah mencatatkan dengan detail apa yang dapat diperhatikannya di ketiga-tiga buah negeri di Pantai Timur ini. Catatannya ini menarik jika kita bandingkan perbezaan dan persamaan pandangan tersebut dengan apa yang ditulis oleh Hugh Clifford.

Mengikut Abdullah, negeri Pahang seperti sebuah dusun, penuh dengan tumbuh-tumbuhan yang menghijau. Tidak terdapat sebarang pasar, kedai atau lorong untuk orang ramai berjalan kaki. Abdullah percaya negeri Pahang kaya dengan hutan sebab penduduknya malas. Sekiranya hutan-hutan ini ditanam dengan pokok-pokok yang boleh mendatangkan hasil usaha tersebut pasti berjaya kerana tanah Pahang subur.

Mengikut pemerhatian Abdullah, dari 100 orang penduduknya hanya 10 orang sahaja yang nampak berkerja. Yang lainnya, sama ada lalai, miskin atau suka berbuat jahat (mungkin maksud Abdullah, mencuri atau menjadi samseng kampung).

Setiap lelaki Pahang ada sekurang-kurangnya 4-5 jenis senjata yang tidak bercerai dari tubuhnya. Tabiat lelaki Pahang ialah suka melawar sahaja. Gemar memakai seluar dan kain-baju yang bagus-bagus sahaja tetapi malas bekerja atau tidak mahu berusaha. Kebanyakan mereka kurus kering keana mereka juga suka menghisap madat atau candu. Jelasnya ramai orang Melayu Pahang yang ketagih candu. Rumah mereka rumah atap.

Bergantung kepada taraf hidup, rumah mereka ada yang kecil dan ada yang besar. Kesemua rumah tersebut didirikan di atas darat. Namun demikian, kawasan keliling rumah mereka semak-samun. Kampung orang Melayu Pahang tidak tersusun kerana rumah-rumah yang didirikan tanpa perancangan dan peraturan. Terdapat sebuah rumah di sini dan sebuah rumah di sana. Ada rumah yang dibina dalam hutan dan yang didirikan di tepi pantai.

Ada kawasan rumah yang dipagar dan ada yang tidak dan dibiarkan begitu sahaja. Kawasan di bawah rumah selalunya kotor. Di bawah rumah, biasanya di bawah rumah dapur akan terdapat kelimbahan atau lopak air yang bertakung dan menjadi dalam apabila dicakar dan disudu oleh ayam dan itik yang mencari sisa-sisa makanan yang dibuang ke dalamnya selepas pinggan mangkuk makan dibasuh. Kawasan ini dan juga rumah berbau busuk kerana tidak terdapat longkang untuk mengalirkan air yang bertakung itu.

Di bawah rumah juga terdapat banyak sampah sarap yang disapu dari atas rumah. Setiap malam unggun api akan dipasang di bawah rumah untuk menghalau nyamuk. Asap sering naik ke rumah menyebabkan mata menjadi pedih dan berair. Pakaian di atas rumah juga akan menjadi hitam disebabkan asap dan jelaga. Tanaman yang banyak ditanam di sekeliling rumah ialah pokok nyiur dan pinang. Harga 8 buah nyiur ialah seringgit.

Terdapat juga sayur-sayuran seperti keladi, ubi, keledek, tebu, pisang dijual tetapi hasil kebun ini datangnya dari kawasan hulu negeri. Orang Pahang juga memelihara ternakan seperti kambing, kerbau, lembu, ayam dan itik. Jelasnya, cara hidup orang Pahang adalah cara hidup masyarakat tani (peasang) atau masyarakat kampung yang di samping bercucuk tanam dan berternak untuk saradiri juga menghasilkan tanaman kontan.

Oleh kerana kawasan persekitaran kampung kotor dan tidak tersusun cara pembuangan sampahnya, maka kawasan ini menjadi kawasan kegemaran gagak yang tertarik dengan kekotoran dan bangkai-bangkai yang bersepah. Hasil dagangan Pahang yang terbesar ialah emas dan timah. Ada juga penduduk yang menghasilkan sutera. Ada juga antara mereka yang ke hutan mencari kayu kemuning, damar dan rotan. Wang yang digunakan di Pahang dikenali sebagai tampang. 16 tampang = 1 ringgit.

Dari segi sistem sosialnya, terdapat ramai golongan Sayid (Syed) di Pahang. Kononnya mereka adalah keturunan nabi. Maka cucu-cicit mereka juga memakai gelaran Syed pada awal nama mereka. Di Pahang terdapat juga golongan yang dikenali sebagai golongan Sheikh. Gelaran ini juga dipakai turun-temurun. Bahasa yang digunakan oleh orang ramai apabila bercakap dengan golongan ini serupa seperti mereka bercakap dengan golongan Raja-Raja.

Mereka bertengku dan berhamba Tengku. Pekerjaan golongan ini berniaga. Di kalangan ini lebih ramai yang kaya dari yang miskin. Rumah-rumah mereka lebih baik dan cantik dari rumah orang Melayu. Nampak jelas bahawa golongan ini wujud sebagai satu kelas yang nyata. Mereka mengamalkan cara hidup dan status yang jauh lebih baik dari rakyat Pahang yang lain. Penempatan atau perkampungan mereka jauh berbeza dari perkampungan orang Melayu.

Mereka tinggal di tepi pantai dan di kawasan perkampungan itu terdapat sebuah masjid. Anak-anak mereka dihantar mengaji di masjid tersebut walaupun mereka tidak faham tentang apa yang mereka baca. Namun demikian kebanyakan rakyat biasa tidak tahu membaca dan sekiranya keadaan ini dibiarkan nescaya akan merosakkan generasi orang Melayu yang akan datang.

Di Pahang, seperti di negeri-negeri Melayu yang lain, terdapat juga golongan istana atau Raja yang merupakan pemerintah negeri. Mengikut Abdullah, anak-anak Raja Pahang menaruh berpuluh-puluh hamba Raja. Hamba Raja wujud apabila orang yang bersalah melakukan jenayah bunuh mengadap Sultan dan di samping memohon maaf di atas perbuatannya menyerahkan juga dirinya kepada sultan untuk dijadikan hamba Raja. Status dan kedudukan hamba raja tinggi dan ditakuti oleh orang ramai.

Di dalam kebanyakan hal mereka menjadi tukang pungut hutang dan tukang pukul anak-anak raja. Mereka bolehlah dianggap sebagai samsing kampung. Mereka sering digunakan oleh pihak raja dan anak-anaknya untuk mengganggu anak-isteri orang. Oleh kerana mereka dilindungi raja maka ditakuti dan boleh melakukan apa-apa sewenang-wenangnya. Sekiranya mereka dibunuh sultan akan menuntut tujuh nyawa kerabat orang yang membunuh hamba raja tadi.

Terdapat dua cara hukuman bunuh dilaksanakan di Pahang, iaitu cara sula dan salang. Sula dilaksanakan dengan menikam dubur pesalah dengan pucuk nipah hingga sampat ke perutnya. Salang pula ialah membunuh dengan menggunakan keris panjang yang dikenali juga sebagai keris penyalang. Keris tersebut digunakan untuk menikam jantung melalui tulang selangka, iaitu kawasan di antara bahu dengan leher sebelah kiri. Keris akan dicabut dan kawasan luka itu akan ditekap dengan kain untuk menghalang darah dari memancut.

Rakyat Pahang dikatakan takut hendak mengubah cara hidup mereka, terutama taksub kepada golongan raja kerana takutkan daulat Raja. Abdullah mengimbas semula tentang negeri Pahang. Dahulu Pahang mashur tetapi sekarang negeri tersebut kesunyian dan miskin.

Kemiskinannya bukanlah kerana ia diserang dan ditawan musuh dari luar atau disebabkan oleh perompak dan penyamun yang mengganggu dan menjejaskan perniagaannya ataupun oleh kerana tanahnya yang tandus kerana terbukti hutannya hidup subur menghijau. Bagi Abdullah, Pahang miskin kerana kezaliman rajanya. Rakyat takut dan juga tidak mahu berusaha dan menghasilkan lebihan untuk simpanan kerana akhirnya akan diminta oleh raja. Kalau tidak diberi akan dirampasnya juga. Maka keadaan ini mematahkan semangat rakyat untuk membuat harta, menabung dan sebagainya.

Di Terengganu (Kuala Terengganu) Abdullah menerangkan terdapat pasar yang dibuka pada waktu petang. Raja menduduki tempat dan hiraki yang istimewa dalam masyarakat Melayu. Apabila melalui istana dan perkampungan raja, rakyat biasa dilarang memakai payung sama sekali. Golongan rakyat juga dilarang memakai baju kasa, kasut dan pakaian serba kuning.

Abdullah menganggap larangan ini sebagai kolot dan bodoh. Dia bertanya, mengapa tidak dilarang burung terbang di atas istana, atau nyamuk memakan darah raja atau pijat-pijat menggigit raja dan sebagainya. Sebaliknya mengapa tidak dilarang penjualan dan penghisapan madat atau candu yang berleluasa bukan sahaja di kalangan rakyat tetapi juga raja. Sepatutnya raja menjadi contoh, teladan dan role model untuk rakyat tetapi di Pahang dan Terengganu sebaliknya berlaku.

Golongan raja tidak menampakkan ciri-ciri orang yang dianggap berbangsa, bangsawan dan berdarjat mulia. Jadi jika golongan raja tidak berakhlak mulia bagaimanakah pula dengan rakyat biasa? Orang yang menjadi penagih madat jarang mementingkan kebersihan dirinya. Pakaian mereka kotor dan berdaki. Kadang-kadang pakaian tersebut 4-5 bulan tidak dibasuh. Baju mereka penuh dengan tuma. Kebanyakan kanak-kanak Terengganu tidak bersekolah. Mereka asyik bermain-main sahaja sepanjang hari.

Jalan-jalan dan lorong-lorong di sekitar pekan didapati kotor dan penuh dengan sampah sarap. Jalan dan lorong tersebut juga sering becak. Perkampungan dan rumah mereka congkah-mangkih, iaitu tidak tersusun dan tidak sama. Masing-masing penghuni membina rumah ikut suka hati. Ada rumah yang membelakangi jalan ada yang mengiring jalan dan terdapat juga lorong-lorong yang sempit yang hanya muat untuk seorang lalu sahaja. Rumah dipagar tetapi pagar yang dibina bengkang-bengkok. Atap rumah pula dipasang tinggi.

Keliling rumah kotor dan di bawah rumah terdapat banyak sampah sarap. Di bawah rumah dapur pula terdapat kelimbahan. Kebanyakan rumah terdapat banyak sabut yang diperun pada waktu malam untuk menghalau nyamuk. Di kawasan kampung ditanam banyak pokok kelapa. Pada tiap-tiap kampung terdapat sebuah madrasah. Di pasar terdapat ramai peniaga barang-barang makanan tetapi kesemua mereka perempuan. Barangan makanan yang dijual adalah penganan, cucur, pisang rebus, keladi rebus, penganan talan dan sebagainya.

Terdapat perbezaan di antara rumah orang kaya dengan orang miskin. Rumah orang kaya dibuat dari batu dan bangunan rumah adalah seperti rumah orang Cina. Rumah tersebut diberi tembok tetapi dinding tembok penuh dengan kesan ludah sirih dan juga lumut. Di Terengganu juga banyak ditanam pokok limau yang dijual di pasar. Lembu, kambing dan biri-biri murah harganya.

Harga seekor kambing seringgit. Walaupun daging murah orang ramai tidak suka memakannya. Sebaliknya mereka lebih suka makan makanan yang busuk-busuk seperti tempoyak, pekasam, petai, jering, ulam dan sebagainya. Di Terengganu juga tiada tempat atau sekolah orang mengajar Bahasa Melayu tetapi terdapat 6/7 buah rumah tempat kanak-kanak belajar mengaji. Abdullah menceritakan juga tentang dialek Terengganu di mana perkataan yang berakhir dengan n dibunyikan ng. Contohnya, ikan = ikang, tuan = tuang, bulan = bulang, makan = makang dll.

Walau bagaimanapun apabila mereka menyurat betul pula ejaannya. Di Terengganu, raja dan hamba raja bermaharajalela. Setiap orang dikatakan ada 4-5 campak buang (lembing?), sebilah keris dan sebilah chenangkas (pedang panjang). Mereka tidak bekerja kecuali memikul senjta-senjata ini ke hulu ke hilir.

Orang lelakinya malas tetapi orang perempuannya rajin-rajin terutamanya di dalam bidang perniagaan. Di Terengganu juga rakyat takut hendak mengumpulkan harta atau menghasilkan lebihan takut nanti diminta atau dirampas atau dirompak oleh golongan raja. Abdullah risau sekiranya kaum ibu yang bekerja dan berniaga, anak-anak di rumah akan terbiar dan tidak terurus pakaian dan makan minum mereka. Apa yang akan jadi pada generasi akan datang?

Di Kelantan lelakinya juga banyak memakai senjata. Setiap orang ada 6/7 batang campak buang di samping parang lading atau chenangkas atau pedang. Sebilah keris juga lazimnya tersisip di pinggang. Ada juga di kalangan mereka yang membawa senapang. Warna kulit mereka semuanya hitam. Tanah perkampungan orang Kelantan subur dan ditanam penuh dengan nyiur, durian dan buah-buahan tempatan yang lain. Terdapat juga binatang ternakan seperti lembu, dan kerbau yang gemuk-gemuk. Di pasar penuh dengan perempuan yang berniaga.

Seperti di Terengganu, di pasar terdapat juga makanan busuk-busuk yang disukai orang tempatan seperti budu, ikan asin, siput asin dll. Orang tempatan tidak banyak makan daging tetapi sebaliknya suka makan ikan yang banyak terdapat di perairan negeri itu. Abdullah disuruh makan timun tetapi apa yang dipanggil oleh orang Kelantan timun itu adalah tembikai. Kenderaan Raja Kelantan adalah gajah. Abdullah menghadap raja, dikeluarkan tempat sirih dahulu dan dia disuruh makan sirih sementara menunggu raja santap.

Raja Kelantan pada waktu itu berwajah rendah, hitam manis, tubuhnya gempal, mukanya bulat dan hidungnya mancung. Rambutnya mencecah bahu. Pada pinggangnya tersisip sebilah keris. Keadaan kampung tidak tersusun. Sampah-sarap berselerakan menyebabkan alam persekitaran berbau busuk. Orang Kelantan, sama ada raja mahupun rakyat tidak memakai kasut.

Di Kelantan terdapat ramai perempuan jalang yang dikenali sebagai orang bujang. Apabila waktu petang mereka datang menghampiri perahu. Mereka datang berkemban dan memakai sanggul lintang. Pada rambut mereka diletakkan bunga melor yang telah dikarang. Bagi orang Kelantan pekerjaan ini tidak dianggap hina. Mengikut Abdullah, “adat dalam negeri tiada menjadi hina pekerjaan itu”. Kebanyakan orang Kelantan juga suka menyabung dan berjudi.

Mengikut Abdullah, dari 100 orang hanya 2 sahaja yang mengikut perintah Allah seperti sembahyang. Rakyat taat kepada sultan. Apabila sultan berperang sama sendiri (perang saudara kerana berebut takhta) rakyat dikerah untuk berlawan. Mereka membuat kubu dan terpaksa membawa bekalan makan sendiri kerana raja tidak menyediakan makanan untuk mereka. Anak bini di rumah dibiar mencari nafkah sendiri. Rakyat yang dikerah berperang juga terpaksa bawa senjata sendiri kerana raja juga tidak membekalkan mereka dengan sebarang senjata.

Peperangan ini biasanya memakan masa berbulan-bulan kerana masing-masing pasukan akan hanya melepaskan beberapa das tembakan dari kubu mereka setiap hari. Peperangan ini menguji ketahanan mental dan juga bekalan makanan masing-masing pasukan. Apabila makanan habis rakyat yang dikerah akan balik ke rumahnya untuk menyediakan bekalan makanan bagi jangka masa berikutnya.

Di Sabak (sebuah perkampungan nelayan di tepi pantai) rakyat rata-rata miskin. Kain baju mereka compang-camping. Kepala mereka gondol. Pekerjaan penduduk ialah memukat dan bertanam padi. Tempat tinggal mereka merupakan pondok, atap dan dindingnya dibuat dari daun nipah. Lantai pula jongkang-jongkit. Kawasan rumah busuk, bau ikan dan sampah sarap yang bertimbun-timbun.

Sawah mereka luas dan bersih. Di sawah terdapat beratus-ratus ekor kerbau dan lembu. Raja Kelantan disifatkan zalim oleh Abdullah. Rakyat sering dianiaya. Rakyat sehari-hari mengerjakan pekerjaan raja tetapi makan minum rakyat tersebut laki-bini tidak diberi.

Sebaliknya, perahu, tanaman dan ternakan akan diambil (rampas) oleh raja mengikut sesuka hatinya. Begitu juga dengan anak-anak perempuan yang cantik akan diambil oleh raja untuk menjadi gundeknya.

sumber klik sini

9 ulasan:

HARTA KARUN NABI SULAIMAN! BALA TENTERA JIN YANG MENJAGANYA?




BENTENG JAYAPURA STOR KHAZANAH HARTA KARUN NABI SULAIMAN

Simpanan emas bangsa Melayu sememangnya dicemburui oleh bangsa-bangsa lain di dunia.

Di mana sahaja bangsa Melayu menegakkan satu tamadun di situlah melimpah ruahnya kekayaan yang dihasil dan dikumpul oleh bangsa ini.

Samada di zaman kuno Mesir mahupun di tamadun Aztecs, Olmec atau Maya yang merentasi samudera Pasifik dan Atlantik, emas merupakan tanda mercu bukti budaya tinggi yang wujud seiring dengan ketamadunan yang di bawa.

Bahkan setiap kali berlaku penjarahan dan penjajahan di bumi Melayu di Nusantara atau di mana Melayu mencacakkan tiang ketamadunan, antara matlamat utama adalah sasaran kepada simpanan emas yang tidak terhingga banyaknya.

Jika Indonesia pada tahun 1963 boleh menyerahkan 56,000 tan emas kepada Amerika Syarikat sebagai sandaran matawang dolar, bayangkan berapa jumlah sebenar emas yang masih tersimpan di Alam Melayu dari Madagascar ke Hawaii, Nusantara ke Kepulauan Polinesia.

Bayangkan juga betapa jumlah emas yang tersimpan dalam Imperium Melaka apabila Alfonso d'Albuquerque mencuri harta kepunyaan sultan Melaka bernilai lebih 3 bilion dolar Sepanyol ketika itu atau lebih RM3 trilion pada nilai sekarang.

Leluhur Melayu dikatakan mempunyai kaitan darah dengan Nabi Sulaiman a.s., seorang nabi yang dianugerahkan Allah swt bukan sahaja dengan darjat sebagai seorang raja tetapi juga kekayaan yang tiada tolok bandingnya sejak Adam a.s. hingga ke akhir zaman.

Kekayaaan yang dikumpulkan oleh kerajaan Nabi Sulaiman Darul Iman adalah hasil daripada anugerah Tuhan yang diberikan kepada baginda samada di darat mahupun dari dalam lautan yang dalam.Nabi Sulaiman diberikan kekuasaan untuk mengawal makhluk-makhluk seperti angin, api, jin, syaitan dan juga pepohon dan segala jenis binatang yang melata di atas muka bumi dan juga di laut.

Di dalam Al Qur'an di sebut munajat Nabi Sulaiman a.s. kepada Allah swt agar dikurniakan sebuah kerajaan yang besar yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa.

"...dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya."

(Surah Shaad 38:35)

Menurut KH Fahmi Fasha, dengan kekuasaan jin dan syaitan inilah Nabi Sulaiman membina mercu tanda yang masih wujud ke hari ini seperti Borobudur di Pulau Jawa.

Dengan izin Allah swt, Nabi Sulaiman mampu memerintahkan jin-jin dalam membangun bangunan dan struktur yang besar dan hebat termasuk memindahkan singgahsana Ratu Balqis dari negeri Saba’.

Malah segala kekayaan yang terkumpul sepanjang kerajaan Nabi Sulaiman masih kekal selamat daripada di sentuh oleh tangan manusia hingga hari kiamat.

Antara kubu rahsia tempat simpanan harta karun dan kekayaan Nabi Sulaiman dikatakan terletak di bawah laut di kepulauan Irian Jaya berhampiran Jayapura.

Ianya adalah dalam bentuk struktur bangunan yang amat besar dan menggerunkan di bawah laut mirip benteng sepanjang 110km dengan dimensi setinggi 1,860 meter dan lebar 2,700 meter.

Kehebatan struktur yang berbentuk dinding atau tembok ini terletak pada seni pembinaan yang begitu lurus dan sempurna sepanjang 110 km yakni tidak ada bengkang bengkok.

Fakta ini lantas menolak sebarang kemungkinan dinding yang dikenali sebagai Benteng Jayapura dibuat oleh peradaban manusia atau mana-mana tamadun di dunia ini.

Bangunan tertinggi di dunia setakat ini adalah Burj Khalifa di Dubai setinggi 828 meter manakala ketinggian Benteng Jayapura melebihi dua kali ganda setinggi 1,860 meter!

Koordinat pada google map, meletakkan lokasi benteng ini di Lautan Pasifik di bahagian utara dari Irian Jaya) pada 1 59 46.6s dan 141 29 24.6239e.

Misteri siapa yang membina Benteng Jayapura boleh difahami melalui ayat Al Qu'ran ang menceritakan mengenai peranan jin dan syaitan yang bekerja di bawah perintah Nabi Sulaiman a.s.

"Dan (Kami mudahkan baginya memerintah) Jin Syaitan; (ia memerintah) golongan-golongan yang pandai mendirikan bangunan, dan yang menjadi penyelam (bagi menjalankan kerja masing-masing).

"Dan Jin-jin Syaitan yang lain dipasung dalam rantai-rantai belenggu."

(Surah Shaad 38:37-38)

Dari ayat di atas maka bolehlah dirungkai bahawa Benteng Jayapura juga kemungkinan besar adalah warisan peninggalan Nabi Sulaiman a.s. yang dibina atas perintah baginda.

Maka Benteng Jayapura di bina oleh jin dan syaitan atas perintah Nabi Sulaiman a.s. dan bukan atas daya manusia kerana perlaksanaan pembinaan seumpama itu adalah mustahil.

Guna apa struktur tersebut jika tidak untuk menyimpan sebahagian besar dari khazanah kekayaan Nabi Sulaiman a.s. dalam pelbagai bentuk yang boleh dibayangkan seperti jongkong emas, intan permata, berlian, mutiara dan sebagainya.

Mungkin ramai yang mahu menyelam atau menceroboh Benteng Jayapura tetapi Allah swt telah mengatakan bahawa ia tidak mungkin boleh diambil oleh sesiapa pun kerana dijaga rapi dan ketat oleh bala tentera jin dan syaitan!

klik sini

20 ulasan:

KHALID IBRAHIM NI BIAR BETUL? MAKIN BERNANAH HATI BANG NON WEI!!

baca punya baca, ayat akhir tu rasa macam boleh buat geng-geng penjilat lendir bang non jadi sengal sawan!!

biar betul? nampak sangat cara bang non nak ambil alih kuasa dari khalid ibrahim telah membuatkan semakin parah perang dalaman pkr ni, hehe, apa nak di kata?


Kenyataan Media MB Selangor Tan Sri Khalid.
Agak mengejutkan. Baca sampai habis. Baru masuk.

MASIH PANAS SEPANAS GORENG PISANG.

KERAJAAN SELANGOR AMBIL ALIH KONSESI AIR, UMUM TIGA TANGGUNGJAWAB UTAMA

Kerajaan Selangor dan Kerajaan Persekutuan hari ini telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bagi membolehkan Kerajaan Selangor mengambil alih ekuiti empat syarikat konsesi.

Pengambilalihan ini dijangka selesai sepenuhnya dalam tempoh tiga bulan dan keempat-empat syarikat ini akan diletakkan di bawah satu syarikat konsortium air di bawah Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) iaitu syarikat milik penuh kerajaan Selangor.

Empat syarikat konsesi itu ialah Puncak Niaga Sdn Bhd, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS), Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd (SPLASH) dan Konsortium ABBAS Sdn Bhd (ABBAS).

Pengambilalihan ini akan melibatkan pengambilalihan pegangan ekuiti serta tangggungjawab dan tidak melibatkan pemberhentian kakitangan bukan pengurusan.

KDEB akan membayar RM9.65 bilion kepada pemegang saham empat syarikat konsesi terbabit manakala Kerajaan Persekutuan menyuntik RM2 billion untuk membantu Kerajaan Negeri dalam urusan pengambialihan saham.

Sebagai balasan, Kerajaan Selangor akan mengeluarkan kebenaran merancang untuk pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 dan Sistem Agihan (LRAL2).

Sementera menunggu Langat 2 disiapkan, Kerajaan Selangor akan melaksanakan tiga tanggungjawab utama untuk memastikan bekalan air bersih mencukupi iaitu:

1. Menjalankan program mitigasi bernilai RM900juta yang diperuntukkan oleh Kerajaan Persekutuan

2. Memulakan projek Horas (Hybrid Off River Augmentation System) di Sungai Selangor yang mampu membekalkan air bersih antara 600 hingga 700 Juta Liter Sehari (MLD) atau 3 bilion liter pada 2050. Majlis pecah tanah projek ini akan diadakan dalam tempoh dua minggu dari sekarang

3. Menurunkan peratusan air tidak berhasil (NRW) dari 33 % kepada tahap yang lebih rendah dalam tempoh enam bulan. Peratusan tinggi NRW yang gagal diturunkan oleh SYABAS adalah punca utama bekalan air bersih tidak mencukupi.

Saya mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan dan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Panglima Dr Maximus Ongkili di atas kerjasama bagi memuktamadkan penstrukturan semula industri air di Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

MoU ini tepat pada masanya ketika rakyat bergelut dengan krisis bekalan air dan ini jelas membuktikan industri air perlu distruktur semula supaya perkhidmatannya lebih cekap dan mampan dengan kadar tariff air yang munasabah.

Secara peribadi, saya menyeru kpd seluruh pengundi Kajang agar memberikan sokongan kepada calon Barisan Nasional dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Kajang pada 23hb Mac nanti demi perpaduan dan keharmonian rakyat Selangor khasnya.

YAB TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

ps: nampaknya, bang non makin pening apa nak buat dengan si khalid ibrahim ni, hehe..

6 ulasan:

ISU SAMAN RM2 JUTA TERHADAP HJ HADI SEMAKIN PANAS!! PERANG PAS DAN PKR DAH BERMULA!! JENG JENG!!

nampak gayanya sama-sama kapal terajang sini, penyepak sana, pelempang sini, sama sendiri lak tu, tu dia, dalam dok pedajal umno macam-macam, akhirnya mereka dah tak leh dah nak simpan amarah sama sendiri, pkr belasah pas, pas belasah pkr, wei cacai, apa tak nampak lagi? hehe..

takut nanti dah tak tau nak hentam camne, umno juga nama naik, kang kata umnolah punca pergaduhan pas dan pkr ini, hehe..


AIDCNews – 26/2/14 – Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari bertanya adakah kes saman bernilai RM2 juta yang dilakukan oleh bekas calon PKR bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin terhadap Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah pembalasan pengorbanan PAS terhadap parti itu selama ini.

Ahmad Fadhli yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan dan Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan merujuk kenyataan pihak tertentu yang menganggap isu saman Shamsul terhadap Abdul Hadi adalah isu peribadi, sedangkan PAS selama ini menganggap isu liwat yang membabitkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan isu peribadi. baca seterusnya klik sini

10 ulasan:

AIR DALAM EMPANGAN SUSUT KERANA SABOTAJ DARI UMNO? MAMPUIH KAH KAH KAH

hehe, apa semua umno, kemarau umno juga kena, haha.. adakah umno sabotaj empangan dan sedut air empangan dan salurkan kepada penyokong umno je, amacam, ok tak alasan kah kah kah kah kah...

tapi pasal keegoan pemimpin pakatan rakyat yang hampeh, pasal kebodohan mereka semua nak main politik, so jadinya dengan aku-aku juga yang kena mandi sekali sehari, berak kena tahan, takut terguna air lebih, adus, kata negeri maju, tapi perancangan hampeh, buat pembangunan kedai, kondo, apartment mewah pandai, tapi pengurusan sumber manusia gagal, untung mau, politik cerdik, urus tak pandai.... bodo punya pemimpin pr, yang penyokong bodoh dalam selangor ni pun satu, kerana politik korang tengoklah apa jadi?

walauapapun, harap pemimpin dari bn atau pr, fikirkan rakyat, kalau kemarau ini menjadi satu titik tolak ujian Allah untuk kita semua, supaya kita beringat, kalau betul nak merancang, buatlah sesuatu, kalau teknologi membran terbaik dan langat2 itu perlu, buatlah, tolak ketepi politik bodoh ni, ego tolak lah ketepi!! faham ke idak?


ps: dalam nak menuju negara maju, air adalah perkara paling penting untuk manusia, belajar macamana negara amerika ke, jepun ke, china ke, arab saudi ke, yang penduduk dia berkapasiti beratus juta, dapat memikirkan teknologi air dan memberi manfaat untuk semua!!

15 ulasan:

KHALID GAGAP KATA, AIR LOMBONG SEBAGAI ALTERNATIF MENGHALANG KRISIS AIR?

hehe, dulu orang dok bagi tau dah, isu air mentah dan terawat kalau tak diteruskan projek langat 2 tu, akan terjadi krisis air kat selangor pada 2014 ni, tapi pemimpin pr banyak berpolitik, dah tak tau apa nak konar, umno juga dia taji, kata ini semua kroni umno yang pun pasal, nasiblah kemarau yang melanda malaysia sekarang ni tak di tuduhnya umnolah puncanya, kalau terbuka mulut dari diaorang yang katanya, kemarau ini terjadi adalah kerana umnolah yang sabotaj supaya hujan tak leh turun, aku rasa otak diaorang sah kronik gila, hehe..

jom kita tengok apa kata mb khalid ibrahim pasal isu air ni!! hehe..


mana air lombongnya khalid? mana membrannya?


jom kita baca apa kata rakan facebook kita ni dr aznil hisham

Selangor pernah mengalami krisis air pada 1998. Atas sebab itu empangan sg Selangor di bina utk mengatasi permasalahan tersebut. Sekarang empangan tersebut menjadi empangan utama yg membekalkan 60% air pada rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan.

Itu cerita 15 tahun lepas..

Sekarang kepadatan penduduk di Selangor dan Wilayah persekutuan bukan sama seperti jumlah penduduk tahun 2000.

Maka pada tahun 2012, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr Jacob George, berkata.. Selangor akan di ancam krisis air pada tahun 2015 sekiranya Loji rawatan air Langat 2 tak di bina.

------------
Khalid berdegil.. Malah dia tetap berkeras utk menguasai Syabas sebagai jalan penyelesaian yg konon ny akan memberi lebih byk air percuma kepada rakyat Selangor.. Malah dia sanggup menunggu sehingga 100 tahun untuk menyelesaikan isu air walaupun Selangor diancam krisis bekalan air menjelang 2015.

-----------
Rakyat Selangor.. ini padahny memberi undi pada mereka yg bukan ahlinya..

Namun kalian x terlambat.. tunjukkan perasaan anda pada PRK Kajang nanti..

ps: dalam facebook dr ni, kerana sedas ayat pedas diberi, maka segerombolan cai lendir pr dok kerumun komen, hehe.. kalau anda nak komen kat situ dipersilakan.

9 ulasan:

ANTLANTIS DI BRAZIL? MENARIK NI


ATLANTIS BRAZIL - BAHAGIAN I

Subjek Atlantis memang diminati bukan sahaja dikalangan ahli arkeologi dan sejarawan tetapi juga pengkaji alam misteri.

Ini kerana Altantis yang wujud ratusan ribu tahun lalu adalah antara tamadun yang paling yang pernah wujud di atas muka Bumi ini.

Sudah tentu apa sahaja maklumat yang dibongkar oleh pengkaji sejarah silam diseluruh pasti menarik minat bagi mereka yang pernah membaca mengenai tamadun hebat ini.

Bangsa Melayu mempercayai Atlantis adalah leluhur mereka kerana pakar sejarah dan anthropologi seperti Dr Aryos Santos dan Dr Stephen Oppenheimer meyakini melalui kajian dan penyelidikan masing-masing selama lebih 20 tahun bahawa Atlantis sememangnya berpusat di benua Sunda sebelum Banjir Besar.

Bagaimanapun sesekali kala ada berita yang dikeluarkan di dalam media mengenai penemuan-penemuan dasar laut lain mengenai tamadun silam yang mempunyai ciri-ciri Atlantis.

Mungkin juga semua penemuan ang dikatakan Atlantis tersebut adalah sebahagian daripada tamadun Atlantis yang menyebarluas ke seluruh pelusuk dunia.

Bayangkan Altantis di benua Sunda adalah pusat asal tamadun hebat ini dan 'Atlantis-atlantis kecil' yang lain adalah cawangan atau ranting kepada Atlantis induk di Alam Melayu.

Ini hanya satu teori penulis sahaja kerana tidak mungkin tamadun sehebat Atlantis hanya terkongkong setakat di benua Sunda sahaja.

Seperti Imperium Amerika Syarikat yang menjadi kuasa tunggal zaman ini dengan lebih 200 pengkalan tentera di seluruh dunia bagi menandai kehebatan dan kekuatan militernya, sudah tentu Altantis yang mempunyai ketinggian sains dan teknologi yang jauh lebih agung daripada AS tidak hanya mahu menjadi 'jaguh kampung' di benua Sunda sahaja.

Tidak lama dahulu di pinggir pantai Brazil dijumpai formasi batu granit di lantai laut tersebut.

Sainntis menjangkakan ia mungkin sebahagian daripada sebuah benua yang tenggelam ke dasar laut beberapa juta tahun dahulu.

Malah mereka sudah menamakannya sebagai Atlantis Brazil.

ps: sejarah lampau manalah kita nak tau, hanya pengkaji yang mencari bukti dan kesahihan kajian mereka, kita pun tak dapat nak cakap apa kalau betul zaman dulu, memang teknologi dia lagi moden dari sekarang, ada yang kata teknologi ufo tu dari bangsa antlantis, entah lah.. hehe..

sumber klik sini

7 ulasan:

krisis air di selangor, sialan dap nak main politik 24 jam!!


syabas terkontang kanting nak settlekan hal air, barua pr dok canang kata ini penindasan dari umno, apa kena mengena air dengan umno? kepala babi bukit betul aku tengok perangai setan-setan pr ni, apa dah tak de cara lain nak buat kerja, yb kawasan tak buat kerja ke? main politik lu tau, tapi settle masalah lu tak tau, nak salahkan orang aja, mangkuk betul..

krisis air akan berlaku sekirannya langat 2 tak diluluskan, pr main politik cukup tera la, hasut orang kata macam-macam, fitnah pukul keliling, tapi mereka tau memang akan jadi masalah kalau logi langat 2 tidak diteruskan, pundek la pr, korang yang main politik, korang yang pandai hasut, orang ada masalah, dah dah tak tau nak buat apa, salahkan umno, babi punya manusia keparat pr ni...




Krisis air yang melanda hampir dua minggu di Taman Impian Ehsan di sini, Balakong bukanlah isu yang wajar dijadikan mainan ahli politik kerana dalam hal ini keperluan rakyat perlu diutamakan.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Balakong seharusnya berhenti menuding jari kepada pihak lain dalam mengalihkan isu melibatkan beliau dan cubaan mendapat pengaruh daripada penduduk di kawasan yang telah dimenanginya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) lalu.

baca seterusnya klik sini

4 ulasan:

[SEJARAH] KERAJAAN AYUTTHAYA ADALAH KERAJAAN SIAM YANG BERAGAMA ISLAM! FAKTA YANG DISEMBUNYIKAN!


Kerajaan Ayutthaya adalah sebuah kerajaan Siam yang beragama Islam dan raja-raja mereka berasal dari Kedah.Siam dan Thai juga adalah dua kaum yang berbeza. kejatuhan Ayutthaya adalah disebabkan pakatan antara Burma dan Thai sekian lama,kemudian sejarah Ayutthaya telah ditutup dan diubah serta keturunan raja-raja Ayutthaya juga diburu dan dibunuh.

Dalam sejarah Thailand juga disebut raja-raja Ayutthaya adalah berasal dari kaum Tai dan berbahasa Tai.Mereka menganut ajaran Buddha.Ini adalah sejarah umum yang dibaca dibuku-buku sejarah.

Kekeliruan mula terjadi apabila ahli-ahli sejarah Thai menemukan jumlah tapak masjid yang begitu banyak di sekitar puing-puing kota Ayutthaya.Para pengkaji juga menemukan bekas-bekas ukiran yang dirosakkan atau dibuang dari dinding-dinding runtuhan kota.Seorang pakar sejarah Thailand juga mencadangkan nama Thailand ditukar semula ke nama 'Siam'.Kuasa raja Thai yang semakin dikurangkan memungkinkan kajian yang lebih mendalam dan ahli sejarah Thai semakin berani mengemukakan hasil kajian.

-Siam adalah nama satu kaum yang berbeza bahasa dan agama dengan Tai.Siam berasal dari Kedah dan beragama Islam,manakala Tai dari selatan China.Raja-raja Ayutthaya adalah dari keturunan Siam dan beragama Islam.

-Siam (Ayutthaya) ialah satu keturunan dengan orang Melayu.

-Siam adalah hasil pencampuran orang Cina Islam dari negara China pada zaman dahulu dan keturunan orang-orang Melayu di Nusantara.

-Setiap nama raja Ayutthaya mempunyai nama Siam dan nama Islam mereka.

-Kerajaan Ayutthaya adalah kerajaan yang diperintah oleh raja-raja Islam.

-Kerajaan Ayutthaya adalah sebahagian dari Empayar Monggol (Moghul) Islam berpusat di India.Setidak-tidaknya ada hubungan dengan Kerajaan Moghul itu kerana ada keturunan mereka menjalinkan tali perkahwinan dengan raja-raja Siam Ayutthaya.

-Keturunan raja-raja Ayutthaya telah lari ke semenanjung Tanah Melayu dan diburu oleh kerajaan Thai yang menakluk Ayutthaya sebelum itu.Mereka memakai gelaran 'Nai'.

-Semua raja-raja Melayu di semenanjung ini adalah 'raja daerah' kepada Empayar Islam Ayutthaya sahaja termasuk Kesultanan Melaka.Melaka itu pula dikatakan hanyalah salah satu pelabuhan Ayutthaya untuk mengawal Selat Melaka.

-Raja-raja daerah ini mempunyai peluang untuk menjadi Maharaja Ayutthaya melalui sistem giliran.

-Raja-raja dan tentera Kerajaan Ayutthaya ini punya budaya berkeris menunjukkan hubungan keturunan mereka dengan alam Melayu.

-Sejarah Ayutthaya ada kaitan dengan Merong Mahawangsa.

-Pengetahuan salasilah keturunan raja-raja Ayutthaya adalah wasiat yang dijaga turun-temurun oleh kerabat pemerintah Ayutthaya yang bersembunyi dari buruan tentera Thai terutama sejak tahun 1821 yang digelar 'Tahun Musuh Bisik'.

Orang Cham adalah penduduk asli Benua Siam,sama seperti orang Mon,Pyu dan lain-lain.Orang Mon sendiri pernah berkerajaan di Benua Siam lama sebelum orang Khmer naik memerintah Angkor selepas kejatuhan Funan (sebuah lagi kerajaan Melayu Kuno) dan orang Mon itu sebenarnya lah yang mengajarkan ajaran Buddha kepada raja-raja Khmer.

Kerajaan Orang Mon telah dimusnahkan oleh orang Burma,satu lagi kaum pendatang yang ganas (sehingga ke hari ini keganasan mereka,lihat sahaja apa yang terjadi di Myanmar) dan orang Mon pada hari ini tiada bernegara dan menjadi minoriti.Siapa orang Mon?Merekalah pembina Pagoda Shwe Dagon yang menakjubkan itu.Jika mampu membina pagoda besar dari emas,bayangkan bagaimana hebatnya kerajaan orang Mon pada zaman purba.Jika orang Mon dahulunya amat hebat dan kaya-raya,hari ini menjadi mundur,miskin,minoriti,tertindas dan tidak bernegara,itulah yang terjadi kepada orang Melayu Cham pada hari ini dan TIDAK MUSTAHIL AKAN BERLAKU KEPADA ORANG MELAYU DI MALAYSIA.

Kra Isthmus adalah wilayah Melayu pada zaman dahulu iaitu Segenting Kera.Kra bukanlah perkataan Thai,ia adalah perkataan Melayu 'KERA',ya...haiwan yang bernama kera.Dinamakan Segenting Kera kerana memiliki tanah yang sempit,ia adalah perumpamaan Melayu lama yang sejenis dengan kata 'sekangkang kera'.Kera digunakan sebagai perumpamaan sebagai perbandingan ruang yang kecil.Dari sini kita tahu sampai mana sempadan negeri-negeri yang diduduki orang Melayu.JIka sudah satu Segenting Kra adalah wilayah Melayu dahulu atau wilayah Patani,adakah orang-orang Melayu sukar untuk mencapai Ayutthaya?Ayutthaya bukanlah terletak di tengah-tengah Benua Siam atau jauh ke utara.Ia terletak berdekatan Teluk Siam (Gulf of Thailand)

Orang Melayu (tidak kira yang Jawanya,Champa atau Pataninya) pernah menduduki seluruh Benua Siam.Dari mana orang-orang Khmer belajar menubuhkan kerajaan?Dari orang-orang CHAM DAN JAWA SAILENDRA!

'Nusantara' dikatakan dari kata 'no-san-ta-ra' bermaksud 'tunas-muda-menanti-merebak',perkataan 'Beruas' (nama tempat di Perak) dikatakan bermaksud 'Puak-Kaya' dalam bahasa Siam.Malahan Perak itu adalah sebenarnya 'Phe-Raq' iaitu 'abang-yang dikasihi'

sumber klik sini

6 ulasan: