ORANG YANG DIKUTUK, DIHINA INILAH DIPERLUKAN BILA KEADAAN KRITIKAL!!

Bila gambar pm tersebar di Hawaii dengan Obama, macam-macam penghinaan keyboard worrior lakukan, sampai hilang kewarasan. Kita tahu ke pm ke sana berjumpa pula dengan obama, mungkin ada agenda besar kita pun tak tahu.

Masalahnya kita yang tak kena tempias banjir pula yang menjadi penghina keterlaluan terhadap pm, sampai anak bini dia pun tak terlepas dari penghinaan ini. Apa nak jadi dengan minda begini?

Jadi kita yang memandai-mandai baik tutup mulut, apa kata kita bantu apa yang termampu, boleh? Jadi manusia yang berfikiran waras sikit. Itu tak betul, ini tak betul, macam diri kita lagi hebat dari malaikat. Hantu betul!!

ALLAH SWT MAHA KUASA DAN MENGETAHUI AKAN SESUATU.......

BANJIR BESAR: DAH SUSAH BARU NAK CARI PM, BN, UMNO SELESAIKAN MASALAH???

Apabila berlaku sesuatu musibah pasti ada hikmahnya. Banyak yang Allah taala nak tunjukkan kepada kita.

Puak-puak pencacai sedang gila meroyan meraban dok kutuk Najib pi main golf kat Hawaii dengan Obama.

Mereka terutamanya di Kelantan mintak agar DS Najib pulang segera ke Malaysia bersama-sama membantu rakyat harungi banjir. 

Tandanya apa? 

Tandanya mereka lebih mempercayai kepimpinan  DS Najib dan UMNO-BN untuk menyelesaikan masalah rakyat berbanding dengan kerajaan negeri pimpinan PAS.

Beberapa kawasan banjir besar di Pahang, Kelantan dan Terengganu berlaku di dalam kawasan Parlimen dan DUN pakatan pembangkang.  
Tetapi mengapa campurtangan PM, UMNO-BN dan Kerajaan Pusat pula diperlukan untuk membantu rakyat hingga cuti PM pun dipertikaikan dan desak PM balik segera?

Apakah YB-YB kamu tak boleh buat kerja? Mana janji dulu jika kamu diberi mandat menewaskan BN maka semua masalah rakyat boleh kamu diselesaikan?

Hebat PM kita, di saat-saat susah ketika ini puak-puak pembangkang dan pencacai mereka perlukan perhatiannya. Anwar ade dapat kelebihan macam tu?...Setakat sembang kosong jer laaa.

Anwar laki bini melancong ke New Zealand enjoy naik beskal, banjir di Kajang ditinggalkan balik Malaysia kutuk itu salah ini tak betul.

Perkara yang sama juga pernah berlaku ketika PAS memerintah Kedah.

Kedah pada tahun 2010 mengalami banjir besar. Kerajaan negeri ketika itu tergamam dengan situasi kritikal dan gagal handlemasalah ini menyebabkan kerajaan Pusat, DS Najib beserta seluruh jentera kerajaan pusat dan jentera UMNO-BN turun padang membantu.

Masalah itu dapat diselesaikan. 

BN merancang projek tebatan banjir pada 2011, namun akibat kurang bajet dan kurang kerjasama dari kerajaan negeri terutamanya beberapa orang EXCO kanan dan pemimpin kawasan maka projek itu ditangguhkan.

Lepas BN tawan semula Kedah projek tersebut disambung semula melibatkan daerah Kubang Pasu, Padang Terap dan Kota Setar dengan kos RM600 juta.

Bantuan kepada mangsa banjir di Terengganu oleh MB

Sama juga kesnya Kelantan sebelum ini yang kerap dilanda banjir akibat limpahan Sg Kelantan. 

Kerajaan Pusat telah memberi peruntukkan RM266 juta membina projek tebatan banjir sepanjang hampir 3.5km. Kesannya pada tahun 2013 meskipun air Sg kelantan naik, namun tidak sampai membanjiri Kota Bharu. 

Tapi ada juga juak-juak khawarij kata ini sebab berkat Tok Guru sebab tu tak kena banjir 2013.

Sekarang apa jadi...nak salahkan Kerajaan Pusat kononnya buat projek tebatan banjir yang gagal menghalang paras air memasuki Kota Bharu banjir kali ni?

Sesungguhnya kita merancang menghalang musibah banjir namun kuasa Allah nak beri hujan lebat siapa tahu.

Sekurang-kurangnya juga dengan adanya tembok tebatan banjir dapat melambatkan air memasuki bandar. Jadi pasukan penyelamat membuat masa melakukan proses pengungsian mangsa. 

Bayangkan jika tiada tembok tebatan tersebut dan air mengalir masuk deras ke bandar bagai tsunami... 

Ramai yang mempersoalkan bila dah jadi banjir besar di Kelantan sekarang ni mana pergi berkat Tok Guru tersebut?

Doa laknat adik kepada  Nik Ajiz akhirnya menyusahkan rakyat Kelantan sendiri. kesian MB baru terpaksa harungi kesukaran di Kelantan akibat doa 'makan diri' puak-puak mereka sendiri...Allah bagi 'cash' lepas PRU 13?

Rezeki atau musibah itu semua ketentuan Allah. Kalau selama ini kita mendoakan laknat K.O kepada orang lain, doa pecah perut pada pemimpin yang lain tetiba doa itu berbalik semula kepada kita ....itu tandanya apa? 

Islam tak ajar manusia supaya mempermain-mainkan doa, mendoakan keburukan pada orang lain sebaliknya Islam mengajar umatnya supaya mendoakan kesejahteraan dan petunjuk kepada orang lain.

Bila dah jadi banjir begini orang yang dulu kamu kutuk itulah yang telah memberikan bantuan segera RM50 juta untuk menyantuni kamu, ibu bapa, saudara mara, adik beradik dan rakan-rakan kamu yang terjejas dengan banjir itu.

Bayangkan jika bukan PM yang beri bantuan tersebut melalui arahannya sudah tentu nak buat tugas-tugas menyelamat pun tak ada duit. 

Nak beli diesel untuk kegunaan bot, trak, helikopter penyelamat, nak beli makanan dan segala keperluan harian serta perubatan semasa banjir pun kita tak mampu. 

Maka jadilah kita macam sesetengah negara rakyat mereka dibiarkan mati katak. Senang sikit beban negara dari hidup menyusahkan orang.

Tapi adakah kita tahu dan bersyukur pada nikmat tersebut? 

Sebagai umat Islam kita dianugerahkan Allah dengan iman, maka dengan iman itu kita bersabar dan redha dengan dugaan. Kita tidak tahu apa hikmahnya ujian ini.  
Tak tahulah kalau yang lain...adakah mereka tahu konsep syukur, redha dan bersabar ni?

Hudud punya pasal, DAP Pulau Pinang tak akan beri bantuan kepada Kelantan...Bagus sungguh DAP ni yaaa ini macam boleh perintah Malaysia!

Kita sepatutnya bersatu dalam menghadapi banjir luar biasa ini. 

Bukan Malaysia saja terjejas tetapi Aceh, Sumatera, Bandung di Indonesia, Satun, Yala, Narathiwat dan Pattani di Selatan Thailand juga menghadapi musibah yang sama.

Berdoalah semoga Allah s.w.t menyurutkan air ke dalam bumiNya. Kita pakat bantu sama-sama meringankan bebanan mangsa banjir.

sila share

2 ulasan:

TEKNOLOGI NEGARA HOLLAND DALAM MENGHADAPI BANJIR BESAR!

tidak salah sekiranya kita mempelajari teknologi bagaimana untuk meminimumkan banjir, yup kita faham sekiranya hujan tanpa henti, dan bilamana empangan semakin tidak mampu menahan air, maka air akan dilepaskan, air yang maksimum turun ke sungai dan bila sungai tidak mampu menampung air, maka melimpah dengan sangat tidak terkawal, di kawasan tinggi pun akan mengakibatkan banjir besar berlaku.

walauapapun idea, kita terimalah hakikat, bila banjir ini berlaku, banyak harta benda musnah, ternakan, malah nyawa kita sebagai manusia pun tiada nilainya, mungkin benar, sesuatu musibah itu terjadi ada hikmahnya, berfikirlah kita secara rasional dalam menangani keadaan bencana yang kita sendiri tak mampu mengagak.

berbalik kepada idea teknologi anti banjir itu, melihat keadaan banjir di pantai timur, sememangnya bencana ini adalah paling terburuk, sejak tahun 1971(banjir besar melanda kuala lumpur), mudah-mudahan musibah ini menyatukan kita umat Islam supaya bersama-sama berganding bahu membantu tidak kira parti politik mana.

sumber-facebook syafiqah sulaiman

TEKNOLOGI HEBAT DALAM MENGHADAPI BANJIR DARI NEGARA HOLLAND!

Melihat rakan facebook mengongsikan kisah 'teknologi menghadapi banjir' dari negara luar menggerakkan hati ini untuk baca lebih lanjut kisah tersebut.

Antara artikel yang menarik perhatian adalah pendekatan kerajaan Holland dalam menangani banjir. Rupanya, negara Holland adalah negara yang berada di bawah paras laut dan amat mudah menerima ancaman (susceptible) banjir jika aras air laut meningkat.

Selepas berlaku banjir yang amat buruk pada tahun 1953 (yang mengorbankan lebih 2000 nyawa), kerajaan Holland telah mengambil langkah serius untuk mengelakkan kejadian seumpama itu daripada berlaku lagi.

Mereka ada 'water management system' yang merupakan antara yang terbaik di dunia.

Di peringkat awal, mereka mebina 'dikes' yang merupakan kawasan tanah yang ditinggikan di sepanjang kawasan sungai. Jika air sungai meningkat, ia tidak akan membanjiri kawasan penempatan penduduk.

Tapi, 'dikes' ini ada risiko gagal untuk berfungsi (contohnya boleh runtuh/pecah), dan boleh menyebabkan banjir yang teruk di kawasan penempatan penduduk.

Terkini, kerajaan Holland memperkemaskan lagi 'water management system' mereka dengan projek yang dinamakan 'Room for the River'.

Sebuah projek yang mahal bernilai €2.3 billion.

Secara literalnya, projek ini bertujuan berikut: 'to allow the river to flood safely' yakni 'mengalu-alukan' kedatangan air bah tetapi dengan 'design' yang selamat untuk penduduk.

Di sini ada sebuah video yang dapat memberi sedikit-sebanyak gambaran mengenai projek ini:

5 ulasan:

buat rakyat malaysia jauhi penyakit otak dangkal!

Itulah yang penulis nak katakan, apakah nilai kita sebagai hambanya bila ditimpa musibah dan kita tidak mampu menerima dan kita dengan pantas mencari salah orang sahaja!

Musibah banjir melanda pantai timur mungkin ada hikmahnya, tetapi wujud manusia mengambil kesempatan dengan menggunakan musibah ini sebagai bahan menghentam kerajaan, ibarat kerajaan tidak membantu, pemimpin kerajaan buat bodoh, tidak turun bantu langsung, nyawa orang dalam bahaya kononnya penyelamat tidak langsung membantu dan tolong dengan segera.

Kejahatan minda dajal mengambil kesempatan untuk keuntungan politik, sangat bangsat!!

Isu ds najib bercuti, berbakul hinaan dia dapat sedangkan dia dah kerahkan sebaik mungkin bantuan, malah rm50juta diperuntukan untuk bencana banjir ini. Penguatkuasa dan badan yang terlibat dikerah 200% untuk membantu mangsa banjir.

Mungkin pembenci nak melihat pm kita harungi banjir paras hidung dan menyelamatkan mangsa banjir, kalau pm buat begitu pun belum tentu memuaskan hati seorang pembenci.

Baca status dibawah ini sangat terbaik untuk beri pelempang siam untuk mereka-mereka yang otaknya bertahikan kebencian!!

5 ulasan:

APA PUNYA BERLAGAK TAHAP LONGKANG DAP NI!


Kalaulah begini punya malaun pemimpin dap yang dulu pemimpin pas kagumi, baik tekup muka dekat lumpurlah wahai si pentegar-pentegar melayu PR sekalian, baru berkuasa sekelumit dah angkuh mengalahkan amerika kit siang ni.

Mentang-mentanglah bencana banjir berlaku di negeri pantai timur yang majoritinya orang melayu. Dulu masa pru12 dan 13 bukan main jilat menjilat, puji memuji, peluk ibarat adik beradik, pas adalah kawan, dap adalah saudara.

Sekarang baru faham kan kenapa umno menentang bangsat dap ni?

Pas sedarlah, masanya sudah tiba kita umat Islam ajar si angkuh ini dari dapat kuasa di putrajaya nanti. Dari bercakap ikut sedap mulut, baik dap buat perkara terpuji hantar bantuan dekat negeri pantai timur, bersama-sama dengan kerajaan pusat membantu mangsa banjir, tak payah jadi kiasu bangsat sangat boleh?

ps: sedarlah wahai orang melayu, kita ditimpa bencana dia ketawakan kita kerana kita melayu.. ini fakta!! Biadab punya kiasu

baca seterusnya klik sini

1 ulasan:

isu felda sungai buaya kembali panas!!

Hari ini bertempat di bengkel jahitan kemas kg. sg buaya. Akan menjadi titik tolak kesabaran yang tidak boleh disimpan lagi oleh 363 bekas peneroka di sini, tiada penyelesaian menyeluruh berkenaan "penjualan tanah" peneroka yang dianggap satu penganiayaan maksimum kepada mereka.
Peneroka orang melayu yang menuntut hak.

Jangan aniaya mereka...

.....Bersambung... Tunggu...

0 ulasan:

bila dia buka mulut, hancing terlampau

Bukan main jek bangsa kiasu, bukankah pemberi rasuah memang dikalangan kiasu juga, memang dalam pr pemimpinnya melayunya jadi keparat bachul bila mudah dibeli dengan duit? Mungkin?

Bak kata orang menunjuk baik itu mudah, cuma pandai berlakon sahaja. Itulah kehebatan pemimpin pr, mereka hanya berbangga dengan undi orang cina. Mengajar bangsa ini menjadi biadab dan tak hormat kepada bangsa lain, bayangkan isu hudud, pas diligan oleh kiasu-kiasu dengan mulut cukup lancang, tetapi tidak ada tentera elit alam maya dari pas dapat menghalangnya. Mengapa? Sedangkan perihal dengan umno dia punya amarah walau hal kecil hilang akal pun tak mengapa?

Berbalik si rafizi sotong ni, masih ada ke orang melayu nak percayakan dia lagi? Kencing dia dah merata-rata, rambut dia pun banyak dah gugur, heh! Mungkin mengharap sokongan orang cina  sahaja yang dia boleh banggakan, sedangkan bangsa dia sendiri tengok muka saja dah naik menyampah. Muntah.

0 ulasan:

hairan macai mulut puaka tak marah perihal ladang babi moden terbesar yang diluluskan di selangor

Ini dikatakan politik badigol sout, ohh sebab yang luluskan kerajaan pr, lokasinya pula kawasan orang melayu, alasan projek ini dari zaman BN sudah dipersetujui.

Mudah jadi pencacai pr, nak tutup isu panas, kepala hanya mantera oh umno yang luluskan dulu.

Apa pun tahniah untuk orang Selangor, kita bakal ada ladang babi terbesar di Malaysia, katanya Asia tenggara juga, bangga tak?

Nanti sebut je Selangor, ohh tempat eksport babi tu kan, melekat nama tu nanti, tapi menghairankan kenapa ladang babi moden ini tidak dibuat dikawasan majoritinya orang cina.?

Inilah dia permasalahan kita orang Islam di sini, tang dekat kafir harbi kita sujud, kita jadi takut, tetapi perihal sesama Islam kita bergasak sampai hilang maruah diri.

Patutlah dah macam-macam petunjuk Allah berikan, tetapi kita semua angkuh. Takut nanti bala besar sampai kita semua habis. Serius apa jadi pemimpin Islam dekat bumi bertuah ini? Kenapa penakut?

ps: akhir zaman....

2 ulasan: