Rabu, 4 Februari 2015

BIAR ISMAIL SABRI MENJADI PEJUANG UNTUK PENGGUNA, KITA PERLU SEDAR MAINAN KIASU!!


perihal dan peranan kita, sebagai pengguna terbesar, sebagai kaum terbesar, walau kita tahu boleh dikatakan 70% kawal selia ekonomi dikawal oleh kaum kiasu yang dari zaman british lagi mereka diberi hak istimewa berniaga, orang melayu hanya mampu terpalit mencari sesuap nasi di sawah, tanah pertanian.

jadi kita tidak perlu hairan dengan kekayaan dan kehebatan si kiasu kerana mereka beratus tahun sudah kawal selia ekonomi di tanah melayu dengan bantuan british.

kita bukan lemah, tetapi kita terlalu baik, kita bukan bersikap perkauman, tetapi kita hormat tetamu luar, kita bukan suka berbalah, tetapi kadang-kadang keterlaluan si pelaku tidak menghormati kaum melayu menjadikan perkara jadi lain.

itu cerita dulu, sekarang bila kekayaan dan kesenangan mereka sikit pun kita tidak pertikaikan, malah kita berterima kasih dengan mereka kerana adanya urusan jual beli membantu ekonomi itu berjalan, tetapi itulah, segelintir si tamak haloba yang kerjanya mengambil kesempatan membuatkan perihal yang sepatutnya adil sudah tidak menjadi adil.

apakah dengan memperjuangkan hak asasi pengguna di malaysia yang inginkan harga barang turun, menteri pertanian dan asas tani di tuduh rasis? adakah kenyataan ds ismail sabri itu rasis? dia membuat kenyataan itu kerana dasar inginkan keadilan kepada pengguna sebenarnya, peniaga monopoli urusan pengedar, pemborong, siapa? dah tentu tak payah sebut pun kita tahu, jadi salah ke kenyataan itu?

inilah masalah sebenarnya kita ni, bila harga barang naik bukan main marah, tetapi niat nak berjuang supaya harga barang menjadi stabil dan turun kita pulak jadi tak bodoh tak bertempat.

APA TAK SUKA KE KALAU HARGA BARANG TU TURUN? OH BILA HARGA NAIK, SAKA BERUANG MERASUK BUKAN? MAKI HAMUN BUKAN? JADI SALAHKAH UNTUK MEMPERJUANGKAN TURUNKAN HARGA BARANG KERANA MINYAK PETROL DAN DIESEL PUN DAH TURUN MENDADAK HARGANYA.


ps: takkanlah kita sampai kebila nak kena sailang, asik-asik playsafe, bosan.

1 ulasan:

  1. SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KEBERANIAN YAB DS Ismail Sabri kita! Dahlah supermarket/kedai si PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS asyik MENDISKRIMINASI produk BUMIPUTERA Islam/Melayu - sampai kita tak boleh tegur lansung KEDAJALAN ni - dasar si puak BINATANG BUAS yg. amat TAMAK!

    Tengok juga di mana lori-lori dan bas-bas boleh bebas "zig-zag" kat lorong-lorong laju terutamnya di lebuhraya, melebihi had laju sampai disyaki punca utama penyebab kemalangan jlnraya yg. amat BUAS, yg. disyaki asyik MENGORBANkan majoriti mangsa disyaki dari umat Islam/Melayu; hampir harian!

    Kerana Kem-amat-BANGANG tak dak buat undg-undg amat KETAT utk. memastikan lori/bas hanya di lorong perlahan - kerana disyaki takut menyebabkan KERUGIAN pd. PEMILIK/PENGUSAHA Industri TAMAK bas-bas/lori-lori - yg. di- MONOPOLI siapa? Kita boleh agak! Biaq rakyat terus MERANA akibat KEBUASAN lori-lori/bas-bas-LAJU-amat BUAS yg. seolah mengamalkan "laws of the jungle"!

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam