Jumaat, 6 Februari 2015

SEBAB APA MELENTING BENAR MCA BERKISAR PERKATAAN 'CINA' KETIKA RAKYAT NAK HARGA BARANG TURUN?


ia bermula dengan kisah yang tidak berapa nak best pasal turun harga barang, kononnya kenyataan ismail sabri berkisar isu rasis, hanya ada perkataan cina, jadinya segerombolan pemimpin yang nak cepat popular keluar macam kelkatu lepas hujan.

dari ketua pemuda mca tanpa usul periksa terus serang mengejut terhadap ismail sabri, maka segerombolan pemimpin mca yang lain pun nak jadi hero juga, walaupun asasnya tidak sikitpun ia berkisar isu rasis, tetapi inilah masanya untuk menjadi hero kepada orang cina, takpelah kalau itu caranya, tapi sangat kelakar badak kerana isu turunkan harga barang sepatutnya mca bersama-sama menjadi pejuang supaya harga barang boleh turun.


bukan hanya parti komponen mca, malah pembangkang pun nak jadi super penyelamat, bermula dengan kit siang, mahfuz omar, nik abduh, khalid samad, sekarang rara othman pun nak tumpang sekaki, semua nak ambil kesempatan diatas kenyataan ismail sabri hanya kerana ada perkataan cina.


sekarang ni kita di malaysia kalau sebut perkataan cina akan menjadi masalah besar, bukan memerli, sebab isu kecil menjadi besar, isu ini hanya inginkan modal popular, terutama pemimpin yang berminded kiasu dan berminded pasu bunga

jadi kita sebagai rakyat biasa fahamilah, pembangkang tetap inginkan menjadi hero, dapat modal politik, konon penyelamat, tetapi hakikat tidak ada apa pun isu perkataan cina tu, sudah jadi pelawak yang inginkan lawak yang disukai ramai, maka segerombolan pemimpin mengambil kesempatan sangat-sangat dengan isu yang tak seberapa ini, kelakar seram.. hahaha..

ps: mca kena tunjukkan mereka masih relevan untuk kaum cina kononnya. oklah, itu beza orang melayu dan orang cina, mereka bersatu dalam satu unit sekirang mereka diusik, nampak? kita yang melayu hanya cerdik nak jatuhkan sesama melayu sahaja, aduhai.

6 ulasan:

  1. Mca Kena elak dari bertanding kawasan majoriti melayu.

    BalasPadam
  2. kalau tak boleh guna perkataan 'cina';, nak panggil bangsa dia orang ni apa? kalau dah tak nak mengaku bangsa sendiri, mari kita beri dia panggilan bangsa baru, zionis, xion, xino,zino? lain kali. kita guna jer istilah yang kita cipta untuk orang melayu guna. kita faham je la, bila kita guna perkataan baru tu untuk merujuk dia orang. contohnya, zion memang pemakan bab...fakta kan? sama fakta nya dgn 'zion peniaga cekik darah!'

    BalasPadam
  3. havoc yg berkaitan dgn fb berkaitan menteri ni bergantung kpd tafsiran seseorang,. blh jadi positif atau negatif. kalau minda org tu positif dia kan mabil positif perkara yg nak disamapikan. sebaliknya, orang negatif akan sentiasa memutarkan churn out the negative things in their mind. maslahnya ialah dalam minda dia orang yg penuh unsur negatif. everithing negative yhey churn out is going to attract the negative people with their negative mind.

    BalasPadam
  4. Cina x boleh,babi x boleh....habih Nak panggil apa?

    BalasPadam
  5. Panggil Cina dikata rasis.... kita panggil je Babi... tak ada sebut kaum kan??? Kalau jumpa Cina jangan panggil Cina tapi panggil je Bab1...

    BalasPadam
  6. Jgn perduli. Kita dah terlampau byk mengalah. Inilah akibatnya sombong sampai tak boleh ckp Cina...mmg barua cina!

    BalasPadam