Selasa, 21 April 2015

BILA KUTUK GST MEMBEBANKAN KONONNYA, DALAM DIAM DIAORANG PUN SEDUT JUGA DEMI KESEJAHTERAAN KATANYA

pkr memerintah selangor, cukup licik dalam merencanakan drama politik yang kalau rakyat yang tidak cerdik, mungkin akan tersandung dalam awangan angau sepanjang masa. itulah terjadi di selangor, pentadbir selangor mengatakan mereka paling hebat serta tiada siapa yang lebih bagus dari mereka.

tetapi hakikat mereka tak dapat nak elak, kes denggi di selangor adalah paling tinggi dalam sejarah, itupun mereka kata bagus, kekeke..

jadi perihal gst, azmin ada mengatakan, perlaksanaan gst amatlah kejam, zalim, mengheret rakyat kelembah hina, keke, dalam diam mereka juga mengenakan gst, lu sembang kasi orang bimbanglah pkr, di selangor cukai perniagaan pun naik, tempat parking yang tidak sepatutnya dikenakan mesin atau kupon, dikenakan, apa gila kah kawasan yang tidak pernah dikenakan apa-apa charge dipetak parking sekarang dah kena letak kupon, alah sembang je.

korang percaya ker, kalau mereka memerintah malaysia, mereka si keparat-keparat ini tetap melaksanakan gst? poyolah


Dalam keadaan negara masih bingung dengan pengenalan sistem percukaian GST bermula 1 April lepas, banyak pihak dilihat cuba ‘mencari untung atas angin’ tidak terkecuali Badan Pengurusan Bersama (JMB) di beberapa kawasan sekitar Selangor yang mengenakan cukai berkenaan sesedap hati tanpa mengikut kiraan tepat.

Daripada maklumat rasmi yang diperolehi Persatuan Kesejahteraan Sosial Malaysia (PKSM), caj GST sebenarnya dikenakan kepada pihak JMB melalui meter tangki simpanan yang ada disetiap kawasan kediaman bertingkat.

Bermakna, hanya pihak JMB dikenakan GST dan bukan pengguna-pengguna air. Caj yang dikenakan juga hanya 6 peratus mengikut peraturan cukai itu.

Pihak JMB boleh memilih untuk menyerap kos GST atau memindahkan kos tersebut kepada setiap meter (kediaman) dengan kiraan yang betul.

Bermakna cara paling tepat untuk memindahkan kos adalah membahagikan kos 6 peratus yang perlu dibayar dengan jumlah meter kediaman.

Lebih malang lagi, ada JMB mengenakan cukai (GST) walaupun tidak berdaftar dengan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) selain terang-terang tidak memaparkan kod GST pada bil sekaligus melanggar peraturan cukai itu.

Golongan berpendapatan rendah dan sederhana rendah yang tinggal di pangsapuri dan flat kediaman kos rendah antara golongan yang mungkin terjejas sekiranya pihak JMB mereka menggunakan ‘alasan GST’ untuk menaikkan caj servis mereka.

Untuk mengelakkan pengambilan ‘untung atas angin’ pengguna terlibat perlu mendesak pihak JMB kediaman mereka menukar meter pukal kepada meter individu bagi membolehkan mereka mendapat 20 meter padu air percuma setiap bulan.

Difahamkan, pihak Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) tidak boleh memulakan proses migrasi dari meter pukal ke meter individu sekiranya tidak menerima permohonan daripada pihak JMB.

MUSTAFA AHMAD

SETIAUSAHA KEHORMAt
PERSATUAN KESEJAHTERAAN SOSIAL MALAYSIA

1 ulasan:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam