Rabu, 12 Ogos 2015

BILA YANG BURUK DIHADAM OLEH MEREKA BERJIWA PEMBENCI!!

Ohh Malaysiaku, kenapa kau mempunyai ramai rakyat yang bodoh dan bahlol?
Membacanya tidak, komplen saja mereka tahu, sedih aku melihatnya, lepak cafe, hisap vapor, sambil-sambil hamunkan kerajaan, pundek punya manusia.. Tak faham makna bersyukur!! Baik jadi anjing dari manusia hidupnya menelan najis fitnah..
KEJATUHAN NILAI RINGGIT
Hari ini, nilai Ringgit adalah RM4.00 bagi satu dolar. Apabila saya membuka akaun Facebook dan Twitter, 9 daripada 10 status yang keluar di Facebook menghentam kerajaan berkenaan nilai mata wang Ringgit Malaysia.
Berdasarkan penelitian, mereka yang menghantar komen-komen di laman sosial tersebut kebanyakannya adalah daripada golongan belia yang seolah-olah menganggap Malaysia akan musnah esok.
Dalam masa sebulan yang lalu, saya melihat bagaimana rakyat Malaysia menjalani transformasi menjadi pakar perlembagaan, penganalisis dan kini pakar ekonomi pula.
Ada juga yang menyalahkan Najib dan UMNO. Terdapat satu kumpulan yang dinamakan Suara Rakyat yang gemar berkata ‘negara lain adalah lebih baik kerana UMNO tiada di Negara mereka’.
Sudah tentu, apabila anda mempunyai pandangan yang sempit, anda akan terlepas pandang fakta bahawa :
•    Russian Roubles hilang 114 peratus berbanding dolar AS
•    Indonesian Rupian hilang 51 peratus berbanding dolar AS
•    Indian Rupees hilang  38 peratus berbanding dolar AS
•    Norwegian Krone hilang 37 peratus berbanding dolar AS
•    Australian Dollars hilang 24 peratus berbanding dolar AS
•    Euro hilang 20 peratus berbanding dolar AS
•    Thai Baht hilang 10 peratus berbanding dolar AS
Adakah saya perlu teruskan?
Salah satu faktor yang menyumbang kepada kejatuhan nilai mata wang negara-negara ini adalah kejatuhan harga minyak. Minyak mentah diniagakan pada US$70-80 setong. beberapa tahun yang lalu dan kini ianya jatuh kepada US$50 setong.
Bukan AS sahaja rakan niaga kita dan prestasi Ringgit kita tidak diukur berbanding dolar AS sahaja.
Apabila kita lihat pada Ringgit,
• kita  lebih kukuh berbanding Dolar Kanada (2 peratus)
• kita lebih kukuh berbanding Rupiah India (10 peratus)
• kita  lebih kukuh berbanding Yen Jepun (14 peratus)
• kita  lebih kukuh berbanding Rupiah Indonesia (18 peratus)
Tidak perlulah saya senaraikan kesemuanya, memadai dengan menyebut beberapa contoh.
Adakah anda tahu bahawa nilai perdagangan kita dengan India, Jepun dan Indonesia hampir dengan 20 peratus?
Sesetengah dari kita cepat untuk memberi berita negatif dan cepat mengulas seperti seorang pakar dalam Facebook dan Twitter. Itulah hakikat sikap kita hari ini.
Malangnya, tiada di antara kita yang merujuk kepada tahun 1998.
Ramai yang lupa bahawa Ringgit pernah jatuh serendah RM4.725 untuk satu dolar pada 7 Januari 1998 (kadar menjual BNM, di kaunter adalah lebih daripada RM4.80-4.88).
Mungkin mereka yang rancak  menghentam mengenai keadaan ekonomi kita di Facebook kini masih di bangku sekolah ketika itu.  Sudah pasti mereka tidak tahu apa yang berlaku pada tahun 1998, zaman Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan.
Dulu
a) Orang kehilangan pekerjaan atau mempunyai kesukaran untuk mendapatkan pekerjaan
b) Isi rumah yang membebankan
b) kadar bunga pinjaman purata adalah 12.16 peratus
c) Kadar inflasi hampir kepada 3 peratus tanpa penarikan subsidi.
Sesiapa yang meragui bahawa kadar inflasi 2-3 peratus hari ini adalah benar dan merasakan ia sebenarnya yang lebih tinggi, cuba terapkan pemikiran yang sama untuk tahun 1998-1999.
Ya pasti anda terkejut, kadar bunga pinjaman purata adalah lebih 12 peratus. Itulah yang berlaku pada masa itu.
Anda boleh mengatakan ia adalah sejarah lalu dan anda boleh terus menyalahkan Perdana Menteri, Bank Negara Malaysia dan Kerajaan untuk kejatuhan hari ini.
Tetapi dimasa akan datang, sebelum anda berkongsi kemarahan anda di Facebook atau Twitter, tanya diri sendiri, adakah penurunan nilai Ringgit memberi kesan kepada anda?
1. Adakah anda membeli-belah dalam talian daripada laman web Amerika Syarikat?
2. Adakah anda merancang untuk terbang ke Amerika Syarikat untuk bercuti?
3. Adakah anda seorang rakyat Malaysia yang belajar di Amerika Syarikat?
4. Adakah anda mengimport barang yang akan dijual semula di Malaysia?
5. Adakah anda membeli barang keperluan dan makanan dari Amerika Syarikat untuk digunakan di sini?
6. Adakah anda sama sekali menggunakan dolar AS dalam kehidupan harian anda?
Kerana, hanya jika anda menjawab ya kepada perkara di atas, barulah anda akan terjejas. Jika tidak, apa yang membimbangkan anda? Gaji anda masih dalam Ringgit Malaysia dan anda tidak membeli barang keperluan dengan dolar Amerika.
Pastinya, tiada siapa yang boleh menafikan bahawa ia memberi sedikit kesan kepada beberapa segmen terutama import dan jika merancang untuk melakukan perjalanan ke Amerika Syarikat, United Kingdom dan beberapa destinasi lain.
Dari aspek penarafan antarabangsa oleh beberapa agensi penarafan, kita wajar menarik nafas lega kerana Fitch, Moody dan S&P kesemuanya memberikan penarafan "Stabil" kepada Malaysia.
Hakikat sebenar, tiada seorangoun ahli ekonomi di luar sana yang mengatakan bahawa ekonomi Malaysia akan runtuh, hanya ahli politik yang mereka tahayul ini.
Rencana asal dari
Goh Wei Liang

7 ulasan:

  1. Balasan
    1. Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

      Padam
  2. tahun lepas sebungkus nasi lemak rm1.50. semalampun harganya rm1.50. nasi lemak buat kt malaysia je, amerika tak buatpun nasi lemak. apa nak kecoh2....

    BalasPadam
  3. rakyat malaysia seolah2 telah kehilangan arah setelah berjaya dihasut oleh mereka yang tidak bertanggungjawab terutama pembangkang yang berterusan memfitnah mereka2 isu sehingga menjadi seolah2 ianya isu negara..dari pemerhatian mereka2 yang sebelum ini was2 atau yang memihak pada pemerintah telah berjaya di pesongkan fikiran mereka..semoga niat jahat mereka tidak diberkati Allah..

    BalasPadam
  4. Si PENGKHIANAT yg. aku syak TAK sabaq tengok anak dia dapat KUASA, KUASA......! Lepas tu bakal diraikan satu lagi, PARTI berKOSTUM yg. dipenuhi BETINA OMPUTIH lagilah oleh vincentPENJILAT dia! Lepas tu, PULAU mana pula no, dpt. si PENJILAT ni KEBAS!

    Yg. heran tu. awat si PENGKHIANAT-gila-KUASA ni tak minta SPRM buka balik kes Pulau TIOMAN cthnya di mana disyaki tanah kampung BUMIPUTERA Islam/Melayu diPAKSA jual dgn. amat MURAH kat si Pendatang KAPIRDAJAL termasuk SingaPORK dan si PENJILAT si PENGKHIANAT Kedah ni (yg. bukan main lagi begitu galak dok raikan majlis harijadi si PENGKHIANAT ni dgn. BETINA-BETINA omputih berkostum termasuk yg. berbaju-ala-puak-SYAITAN)!

    Sudah tiba masanya, para KETURUNAN penduduk kpg. Islam/Melayu kita termasuk di TIOMAN ini berhak dpt. KEADILAN dan PAMPASAN yg. sewajarnya!

    Dan SPRM buka juga balik kes ini - lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini psl. si DALANG DUA MUKA PENGKHIANAT-no-1 di http://thekl-chronicle.blogspot.com/2015/08/warkah-buat-tun-mahathir-benarkah.html (walau telah dinafikan VincentPENJILAT tu, kenapa YAB PM kita boleh pula diSIASAT dgn. begitu KEJAM hanya berdasarkan FITNAH-FITNAH palsu berkaitan IMDB):

    Warkah Buat Tun Mahathir: Benarkah Vincent Tan Derma RM 400 juta Kepada @dapmalaysia?

    Amin Yatim, Wednesday, August 5, 2015

    Nek Tempoyak.

    BalasPadam
  5. Pengkhianat 'musang berbulu ayam' ialah MAHATHIR MOHAMAD,
    Tanpa org ini musuh luar PR DAPig PAS PKR tk dapat robek kesatuan dan kekuatan org UMNO.

    Sama seoerti Iblis yg dikenali sebagai Azazil, begitu hebat beribadat pd Allah SWT mengatasi malaikat, tetapi kerana enggan sujud pd Nabi Adam A.S., dgn sifat angkuh bongkak Iblis telah bertukar menjadi PENGKHIANAT pd Tuhan. Walaupun satu masa dulu Iblis sgt tinggi ibadah pd Tuhan.

    Apakah krn seorang ini dikatakan 'berjasa' 22 tahun dengan monumen2 megah dimata, (to miskin dihati), ?maka skrg layak bg dia utk hasut dan jahanamkan kekukuhan parti dgn caranya sesuka hati?

    Beliau gunakan alasan2 yg dia shj betul, akhirnya skrg musuh amat seronok. UMNO di sarafkn akan mesti tumbng krn Najib, sedngkn dialah skrg yg menumbngkn UMNO sblm pertandingan sebenar dijalankan., apakah buta kayu blogger2 yg dlm list pro UMNO BN turut jd oarasit..

    Blogger2 jahanam spt DinTeloqPenyu, KluangDiomong, OutsideBongokmamak, PutraMangkokMerdeka, CelahKangkangGelenyar, dgn greenlight dr bapak blogger Munapik GAP totok PKR ANWAR ini berterusan menyerang NAJIB dn kepimpinannya 24jam dr mereka sibuk menyerang DAP laknatullah.. atau GHB PR.. apa ini???

    Ahli UMNO xde sumber blog yg kuat.. Utusan pun sudah meloyakan.. sdngkn PR kukuh dgn ejen media fitnah mereka ber jaringan kukuh, dihidang baca setiap hari olh penyokong PR yg terus berikan kekuatam moral kpd penyokong mereks!

    UMNO dijahanamkn oleh org UMNO sndiri.. amat sedih kesalahan Najib sbg manusia di letakkn mengatasi KEJAHATAN group Mahathir Mohamad yg mmg terkenal dgn 'hati kering'..

    Jadi.. fikir2lah.. apakh krn isu2 tertentu kita mesti kurang sjar dn jatuhkn pemimpin.. apakh itu bngsa berjaya? Ada mslh je pemimpin 'disembelih'.. jd bila nk kuat dn mudahlh musuh bergerak!

    Islam ajr jgn Bughah pd pemimpin, xberkat tp itulah yg Mamak Mahathir sedang lakukn.. zmn dia dulu? Semua wajib taat wpun bnuh org Memali, halalkan judi, arak, ratu cantik, Israel, rasuah .. ??

    BalasPadam
  6. Aku setuju dgn tanpa nama 5.30 ptg Dan 8.14 ptg. Sebenarnya kebanyakan kita risau sebab kita dh terbiasa hidup dalam kemewahan. Tapi kalau kita hidup secara sederhana, tidak bermewah2 seperti saranan islam, bila ekonomi yang jatuh sedikit ini tidak lah sampai tertekan Dan menyalahkan bangsa sendiri macamlah kalau bangsa lain ambil alih Malaysia ni ekonomi tak akan jatuh punya. Kalau rasa macam tu kenapa negara cina, India pun masih ada pengangguran sehingga terpaksa rakyat dia dtg ke Malaysia cari kerja. Aku saja cakap 2 negara tu sebab kedua2 jenama tu ada di Malaysia. Seolah2 kalau mereka terajui negara ni akan maju. Hello saudara2 seislamku dan sebangsa ku bersatulah kita atas nama ukhwah. Ini baru sedikit ujian yg Allah bagi utk peringatan kita supaya merapatkan
    persaudaraan diantara kita dan perbanyakan doa pada nya bukan menghentam Dan memaki sesama kita. Setiap rezeki dari dia kepada dia kita berdoa Dan bertawakal setelah berusaha bukan bercakap yg bukan2 seperti tidak percaya akan rezeki dtg drpd Allah. Jgnlah kita terlalu memaki hamun kerana ada masanya percakapan kita itulah doa untuk setiap bala. Kalau pemimpin kita buat kesilapan minta lah pada Allah agar dilembutkan hatinya untuk perbetulkan apa yg silap. Jgnlah terlalu risau selagi kita berpegang rezeki itu datang dari Allah dengan syarat kita berusaha. Aku tidak rela kiranya ketua pemimpin negara ku bukan seagama dgn ku. Doaku ketua pemimpin ku adalah seagama dengan ku. Amin

    BalasPadam