Sabtu, 24 Oktober 2015

MALAYSIA NEGARA BAKAL MUFLIS, TERUK, KUKU BESI, BULI RAKYAT DAN TIADA PERIKEMANUSIAAN?

Kalau baca apa yang terlintas difikiran pembangkang, negara Malaysia ini dalam keadaan tenat, teruk dan segalanya negatif.

Tetapi kalau negeri pemerintahan mereka, suci, indah, power, hebat, semualah yang gempak-gempak sampai kuman pun perlu mengaku yang negeri pemerintahan merekalah teristimewa, itulah pembangkang di Malaysia yang cap kepala tenuk, ungka dan seangkatan dengannya.

Hakikat sebenar perlulah kita tahu, bersyukurlah, tapi bila nilai bersyukur itu kita kena belajar. Kalaulah Allah tarik balik nilai kesistimewaan negara bertuah ini, yang kita patut kesian adalah anak dan cucu cicit kita.

BANDINGKANLAH, BIAR SEMUA BELAJAR DAN SEDAR!!

No point talking about sustainable growth, fiscal discipline, economic and government transformations etc, zombies are just too dumb to understand, so let's just compare stuffs that affect their day to day lives......

(1) Petrol
(a) Malaysia RM 2.15  - RON95
(b) Indonesia IDR 8626.76 (RM 2.69) - RON88
(c) Thailand THB 32.11 (RM 3.83) - RON92
(d) Philippines PHP 42.51 (RM3.87)  RON 92

(2) Rice (white), (1kg)
(a) Malaysia RM 4.06
(b) Indonesia IDR 12,959.71 (RM 4.15)
(c) Thailand THB 37.90 (RM 4.52)
(d) Philippines PHP 43.86 (RM3.64)

(3) Chicken Breasts (Boneless, Skinless), (1kg)
(a) Malaysia RM 11.08
(b) Indonesia IDR 47,102.98 (RM 14.69)
(c) Thailand THB 100.87 (RM 12.04)
(d) Philippines PHP 149.94 (RM 13.64)

(4) Sugar  (White), (1kg)
(a) Malaysia RM 2.90
(b) Indonesia IDR 11,600.00 (RM 3.62)
(c) Thailand THB 73.13 (RM 8.73)
(d) Philippines PHP 52.00 (RM 4.73)

(5) Basic (Electricity, Heating, Water, Garbage) for 85m2 Apartment
(a) Malaysia RM 180.94
(b) Indonesia IDR 841,536.35 (RM 262.41)
(c) Thailand THB 2,341.70 (RM 279.57)
(d) Philippines PHP 3,290.08 (RM 299.25)

(6) Mortgage Interest Rate in Percentages (%), Yearly
(a) Malaysia 4.67%
(b) Indonesia 9.76%
(c) Thailand 6.35%
(d) Philippines 8.15%

Now, compare these....

(7) GDP per capita in US$ (2014)
(a) Malaysia $10.304
(b) Indonesia $ 3.592
(c) Thailand $ 5,678
(d) Philippines $2,614

(8) Average Monthly Disposable Salary (After Tax)
(a) Malaysia RM 3,531.20
(b) Indonesia IDR 4220827.00  (RM 1,316.54)
(c) Thailand THB 13,608.72 (RM 1624.71)
(d) Philippines PHP 14,698.97 (RM 1,336.96)

(9) GST
(a) Malaysia 6%
(b) Indonesia 10% going up to 15%
(cw) Thailand 7%
(d) Philippines 12%

Talk is cheap but the Opposition really think they can do much better than these?

By Daniel Goh

7 ulasan:

  1. TAK TAHU NAK CAKAP APA DAH.....YANG TAHU BERSYUKUR TU ALHAMDULLILLAH LAA......YANG TAK TUU....BIAR TUHAN YANG BALAS.

    BalasPadam
  2. Betoi betoi betoi....bangun pagi start kereta nak pergi kerja,berenti makan nasi lemak,roti canai, teh kopi tarik...kerja pejabat air.con..petang balik..bolih main golf,bowling, pergi gym..ngeteh lagi...betapa mewahnya...Adakah pergerakan dihalang..
    Miskin lagi kah kita..takde kebebasan kah kita hidup dimalaysia ini...MUKA MINDA DAN BERSYUKUR LAH MEREKA YG BUTA NI.

    BalasPadam
  3. Yang tak puas hati tu memang dah jenis sifat nya macam tu,....tau komplen je. Apa pun komplen, komplen , komplen. Kita sekali jumpa orang macam ni ...adik beradik ke , kat majlis orang kahwin ke, kat kenduri ke, apa orang lain buat srmua tak betul. Kat surau Dan masjid pun ada .....aayik komplen je, suruh buat pandai lak dia lari. Sabor je lah.

    BalasPadam
  4. Bersyukur hidup di Malaysia....

    Mereka yg tak pernah kenegara lain, mungkin tak dapat menghargainya

    BalasPadam
  5. Beras di thailand rm27 10 kg...tu pun kalau dikira quality utk beras yg sama harganya sekitar 40-45 10kg di mlysia..utgnya

    BalasPadam
  6. Patut la ramai pendatang berebut2 dtg cni. Mati pun sanggup.

    BalasPadam
  7. Ini orang semasa student lagi sudah jadi anak emas Aljuburi. Kini penjilat Scrotum Alsyeikh Alanwar Aljuburi.

    BalasPadam