[SEJARAH] RUSUHAN DI PULAU PINANG PADA TAHUN 1967 YANG PATUT KITA TAHU

KEPADA ANAK MUDA, KETAHUILAH SEJARAH DAHULU, IA BUKAN BERKISAR PERIHAL TRAGEDI 13 MEI 1969 SEMATA-MATA, TETAPI IA BERKISAR TENTANG TEKANAN DAN KEANGKUHAN MANUSIA YANG TAMAK, TEKANAN EKONOMI MEMBUATKAN PEMBERONTAKAN BERLAKU, MALAH BERMULANYA BIBIT-BIBIT TRAGEDI ITU DI PULAU PINANG KETIKA ITU, SEDARKAH KITA KEADAAN YANG HANGAT PADA 60-AN DAHULU?

KOMUNIS BILA NAIK TOCANG, KITA HABUK CABUT LARI, KOMUNIS SEMAKIN BIADAB KITA SEMAKIN LAYU.. SELAMILAH SEJARAH, BUKAN HANYA BERKATA, SEJARAH TIDAK MUNGKIN BERLAKU.

FIKIR BUKAN EMOSI!!
TOLAK CHAUVANIS DAN ULTRA KIASU






RUSUHAN KAUM PULAU PINANG

1. Sebelum berlakunya rusuhan kaum paling dashat di Tanah Melayu pada 1969, bibit bibit awal telahpun timbul di kawasan penguasaan masyarakat Cina di Pulau Pinang pada tahun 1967.

2. Kaum cina Pulau Pinang sebelum itu telah pun kerap melakukan Hartal (Protest besar besaran) dengan paling signifikan memprotest Perlembagaan Persekutuan Malaya pada tahun 1947 yang mengandungi Kontrak Sosial melibatkan kelebihan orang Melayu di Tanah Melayu.

3. Malangnya 24 November 1967 satu rusuhan besar besaran terjadi yang berlanjutan sehingga dua bulan kemudian berakhir pada bulan December 1967.

4. Ketua Menteri pertama Pulau Pinang, Tan Sri Wong Pow Nee mengakui rusuhan kaum di Pulau Pinang tersebut adalah bibit bibit awal yang menyemarakkan sentimen perkauman yang membawa kepada rusukan besar besaran anti cina di seluruh Malaya dua tahun kemudiannya.

Kisah sebenar faktor2 punca rusuhan kaum tersebut...

5. Pada awal tahun 1960an, ekonomi Malaya sedang mengalami kejatuhan setelah pihak British menarik keluar pelaburan2 strategik disini. Ekonomi tenat dan perniagaan merosot teruk. Pendapatan perkapita negara merosot jatuh 12 peratus dengan gaji purata rakyat jatuh dibawah purata pendapatan kebangsaan. Konfrontasi dan boikot ekonomi dengan pihak Indonesia dibawah pimpinan Sukarno masa itu menambahkan kedukaan. Selain persaingan sengit antara pelabuhan Malaya dengan Singapurak pada masa tersebut.

6. Hubungan antara kaum juga semakin merosot. Kaum cina yang menguasai ekonomi dilihat sebagai pengkhianat dengan mengabaikan pengambilan pekerja Melayu dan lebih suka mengimport klan klan luar dari tanah besar China. Bisnes menderita akibat kejatuhan matawang Ringgit Malaya pada masa itu. Kadar pengangguran meroket tinggi dengan beribu2 rakyat tempatan hilang pekerjaan. Ketidakpuasan hati semakin menjadi jadi pada masa itu.

7. Tindakan kerajaan Malaysia pada Nov 1967 untuk menurunkan nilai matawang Malaysia Ringgit berbanding Pound Sterling British menambah parah kejatuhan ekonomi. Pada masa itu ada dua jenis nilai Ringgit, yang lama bersandarkan nilai Pound Sterling dan yang baru bersandarkan pada Emas. Nilai ringgit baru matawang Malaysia sedang mengalami transisi ''phasing out'' nilai Ringgit yang lama bersandarkan Pound Sterling kepada Emas. Tetapi tidak berjalan lancar.

8. Dengan penurunan nilai Ringgit berdasarkan Pound Sterling sebanyak 15% secara mendadak, menyebabkan rakyat naik angin dan keliru terutama golongan bawahan. Petani, Nelayan dan peniaga kecil yang paling terkesan kerana mereka ini tidak memiliki akaun bank. Mereka ini juga tinggal daif diluar bandar masih menyimpan stok2 simpanan matawang Ringgit yang lama. Semestinya kejatuhan nilai Ringgit menyebabkan mereka semakin cemas dan marah.

9. Peniaga2 cina dibawah pengerusi Parti Buruh Pulau Pinang, Lim Kean Siwe melancarkan hartal atau protest tunjuk perasaan. Malangnya Kerajaan pusat mengambil ringan protest tersebut.

10. Tentera dan Polis telah dikerah menenteramkan penunjuk perasaan tersebut. Malangnya terdapat segolongan cauvinis pro Komunis mengambil kesempatan menghasut para penunjuk perasaan terutama kaum cina pada masa itu bertindak lebih radikal dan ganas. Kebanyakan rumah kedai pemilik cina menyahut seruan dan menutup kedai kedai mereka kepada awam.

11. Tindakan boikot oleh peniaga Cina ini dilihat berjaya oleh para penganjur iaitu Parti Buruh Penang. Mereka mendabik dada orang Cina berkuasa untuk membuka dan menutup seluruh bandar di Malaysia. Seperti terbukti di Pulau Pinang tersebut. Para politik Cauvinis Komunis Cina mula memasang angan2 memasuki politik secara lebih tersusun dengan perancangan untuk menakluki Pilihanraya Umum 1969 kelak.

12. Dua bulan keadaan tidak tenteram di Pulau Pinang. Kongsi2 Gelap Cina bermahajalela dengan menindas orang2 Melayu yang tidak terlibat dalam hartal tersebut. Ini yang memulakan bibit kebencian orang Melayu kepada Peniaga Cina yang mula besar kepala tersebut. Kegagalan pihak Polis dan Tentera mengawal situasi juga menambahkan kecelaruan antara kaum pada masa tersebut. Pihak Kongsi2 Gelap Cina jugak dilaporkan berani sehingga sanggup membuli para agen Keselamatan Negara. (Pihak Polis)

13. Dilaporkan sekumpulan Kongsi Gelap Cina malah sanggup bergaduh dengan penjual pisang goreng tepi jalan Melayu di jalan Datuk Keramat. Seorang pengawal keselamatan Bank StanChart terbunuh. Bermulalah gangguan harassment secara keji dan berterusan oleh pemuda2 Cina dengan pemuda2 Melayu. Dilaporkan masa itu ramai yang cedera parah bertempur sesama sendiri.

14. Dilaluan utama Jalan George Town, dari Lebuh Chulia hingga ke Jalan Penang, Jalan Prangin dan Lebuh Pantai berlaku aktiviti radikal terhadap kedai kedai milik orang Cina. Pintu kedai dipecahkan, tinggap dipecahkan dengan batu, yang juga dilakukan oleh penunjuk2 perasaan cauvinis Cina dibawah payung Parti Buruh. Banyak kedai2 dirosakkan sambil mereka melaung slogan Anti Penyelarasan Nilai Ringgit. (Anti-devaluation). Aktiviti laluan bas dihentikan sementara kerana pemuda2 cauvinis Cina tersebut semakin kurang ajar dengan merosakkan bas bas dengan dibaling batuan. Ada bas yang dilaporkan terbalik.

15. Pihak Polis melaksanakan perintah berkurung. Barricade dan laluan dihalang dengan sekatan jalan.

16. Sejumlah 8 maut dan 137 orang cedera. Pasukan bantuan Polis dan Tentera dikerahkan dari Kuala Lumpur untuk mengawal situasi. Dalam satu tindakan khas Operasi X yang dijalankan oleh KDN, Lim dan 23 orang kanan Parti Buruh dan Kongsi Gelap Cina ditahan ISA. Pejabatnya disita dan ditutup diikuti dengan 8 cawangan diseluruh Pulau Pinang.

17. Senjata2 tajam dirampas dan beratus2 pemuda keturunan Cina cauvinis ditahan Polis.

18. Apa yang bermula sebagai protest penurunan Nilai Ringgit telah merebak menjadi pertempuran antara kaum paling teruk dalam sejarah. Kegiatan subversif Komunis Cina di sana menjadi tunjang kepada pertumpahan darah tersebut. Ia kemudian digelar Sino-Malay Conflict.

19. Jika pihak kerajaan bertindak pantas memantau aktiviti subversif dan cauvinis Parti Buruh lebih awal mungkin perkara ini tidak terjadi, kata Perdana Menteri pada masa tersebut Tungku Abdul Rahman.

ps: sejarah dahulu juga berkisar tentang kita kaum yang lemah, kaum yang banyak bertoleransi, kaum yang hormat menghormati, bukan kita membakar, tetapi sibiadab yang mulakan, bukan kita yang angkuh tetapi keturunan komunis yang angkuh ingin menunjukkan mereka hebat.

#TurunHargaBarang
#BoikotPeniagaTamak
sumber dari facebook Amzarul Yuzrin Bin Mohd Yusof

5 ulasan:

SEBAB APA MELENTING BENAR MCA BERKISAR PERKATAAN 'CINA' KETIKA RAKYAT NAK HARGA BARANG TURUN?


ia bermula dengan kisah yang tidak berapa nak best pasal turun harga barang, kononnya kenyataan ismail sabri berkisar isu rasis, hanya ada perkataan cina, jadinya segerombolan pemimpin yang nak cepat popular keluar macam kelkatu lepas hujan.

dari ketua pemuda mca tanpa usul periksa terus serang mengejut terhadap ismail sabri, maka segerombolan pemimpin mca yang lain pun nak jadi hero juga, walaupun asasnya tidak sikitpun ia berkisar isu rasis, tetapi inilah masanya untuk menjadi hero kepada orang cina, takpelah kalau itu caranya, tapi sangat kelakar badak kerana isu turunkan harga barang sepatutnya mca bersama-sama menjadi pejuang supaya harga barang boleh turun.


bukan hanya parti komponen mca, malah pembangkang pun nak jadi super penyelamat, bermula dengan kit siang, mahfuz omar, nik abduh, khalid samad, sekarang rara othman pun nak tumpang sekaki, semua nak ambil kesempatan diatas kenyataan ismail sabri hanya kerana ada perkataan cina.


sekarang ni kita di malaysia kalau sebut perkataan cina akan menjadi masalah besar, bukan memerli, sebab isu kecil menjadi besar, isu ini hanya inginkan modal popular, terutama pemimpin yang berminded kiasu dan berminded pasu bunga

jadi kita sebagai rakyat biasa fahamilah, pembangkang tetap inginkan menjadi hero, dapat modal politik, konon penyelamat, tetapi hakikat tidak ada apa pun isu perkataan cina tu, sudah jadi pelawak yang inginkan lawak yang disukai ramai, maka segerombolan pemimpin mengambil kesempatan sangat-sangat dengan isu yang tak seberapa ini, kelakar seram.. hahaha..

ps: mca kena tunjukkan mereka masih relevan untuk kaum cina kononnya. oklah, itu beza orang melayu dan orang cina, mereka bersatu dalam satu unit sekirang mereka diusik, nampak? kita yang melayu hanya cerdik nak jatuhkan sesama melayu sahaja, aduhai.

6 ulasan:

MAHFUZ OMAR KATA KESEMUA 92 KETUA BAHAGIAN UMNO 'MABUK TODI' DAN SEWEL!


akhirnya mahfuz nak jadi hero juga dalam memberi hujahan secara mental yang waras terhadap isu ismail sabri yang mengaitkan tokey-tokey tamak menjadikan isu rasis, biasalah mahfuz ni kalau bersuara cukup best, asal apa terkeluar dari otaknya keluarlah terus ke mulutnya, jadinya terpampang kata mabuk todi.

kelakar seram pas nak menjadi hero padahal mereka juga yang bukan main garang untuk kempen turun harga barang, bukan kah kata mereka bn barang naik, eh dah nak buat kempen #TurunHargaBarang menjadi kesalahan pula bagi mahfuz disebabkan ada perkataan cina dalam disebut oleh ismail sabri berkenaan isu turun barang ini.

gila tak? haha.. pas memang nak cari modal, modal yang sememangnya membolehkan mereka jadi sebutan kembali setelah isu berat melanda mereka dalam pakatan, malah bibit pergaduhan mereka dengan dap semakin tak terkawal dengan serang menyerang antara team UG dan team kiasu dap.

dalam politik rencahnya kadang-kadang boleh buat orang gelak dengan sendirinya, terima kasih buat mahfuz kerana sentiasa menyelamatkan keadaan yang panas, setiap perkataan yang keluar dari mulut mahfuz cukup memberikan impak lawak untuk semua, cayalah mahfut hahaha.

launch kan,


5 ulasan:

MINYAK TURUN, HARGA BARANG PUN BOLEH TURUN KATA RAFIZI


dulu semasa kempen pr dulu, masa minyak naik, bukan main hebat peranan mereka buat supaya kos hidup diturunkan, setiap demonstrasi yang datang bukan sikit anak sebabnya mereka menghala muncung senapang ke arah bn katanya bn punca harga barang naik.

sekarang minyak petrol dan diesel sudah turun, penurunan paling rendah harganya sejak 10 tahun dahulu, jadinya kemana relevennya kempen turun yang macai pr buat sebelum ini? paling lawak tak berbunyi langsung idea-idea untuk buat demonstrasi supaya harga barang patut diturunkan kerana minyak sudah turun.


kadang-kadang cukup kelakar seram perangai macai alketum yang dikepalai rafizi, bila otak penuh air ketum, segalanya tak mampu nak dipulihkan lagi. apa mereka tidak berasa malukah kerana yang beria-ia yang nak harga barang diturunkan adalah orang pro kerajaan, malah agresifnya menteri seperti ismail sabri yang menuntut peniaga dan pemborong tamak menurunkan harga barang menjadi buat mulut.



tidak ada satupun kenyataan rafizi yang boleh digunapakai setakat ini, kempen minyak turun yang dia buat baru-baru ini cukup gagal, sudah minyak diturunkan sehingga menjadi rm1.70 seliter, rafizi konar baring mengatakan pengusaha minyak pula akan rugi, serius makin gila sohai rafizi, tak mampu diungkap dengan kata-kata, pr sudah kena penampar siam berkenaan kempen turun harga barang ini. haha..


ps: mungkin dalam hati setiap pemimpin pr, mintaklah masa pru14 nanti harga minyak mentah dunia akan naik mendadak, kami perlu modal minyak naik.. hahaha.. stupid

1 ulasan:

NIK ABDUH KATA ISMAIL SABRI PERLU CUCI OTAKNYA!


bukan nak marah, kadang-kadang pesen perangai pas ni dah tak boleh nak buat baik dah, perangai orang cakap, perihal hadi awang yang lantang mengherdik berkenaan pilihanraya pbt dan dikaitkan dengan rasis, boleh dikatakan pemimpin umno pun back up hadi, tu pasal kita kata pas payah nak dibuat kawan, perangai serupa tuhik kulup.

sudahlah angkuh, berlagak bagus, sudahnya dengan dap juga dia jilat, poodah..

bukan suruh sokong pun apa yang ismail sabri tu katakan, cuma pas dah lupa mereka juga antara pejuang supaya #TurunHargaBarang, bila jiwa sudah diganyang dengan kepalsuan, sudahlah beri muka dengan pas ni.

nampaknya wave turun harga barang sudah menjadi hebahan kutuk mengutuk antara kaum, hina menghina sampai ketahap yang teruk, memang pada mulanya tidak sikitpun dikaitkan dengan rasis, akhirnya sebutan perkataan cina tidak boleh diusik sama sekali.

kalau dikalangan anda tidak percaya, pergilah ke portal malaysian insider, malaysia kini, the star, kadang-kadang komennya sampai kearah kebencian melampau.

APA SALAH KE KEMPEN DAN BERI KESEDARAN KEPADA PENGGUNA? APA SALAH KE KEMPEN TURUNKAN HARGA BARANG? EH EH GILA NI, DULU PR KATA BN BARANG NAIK, SEKARANG INILAH MASANYA BERSAMA UNTUK TURUNKAN HARGA BARANG!!

ps: bang non angin sebab akibat penangan perihal peniaga tamak ini menjadi viral sampai kes dia pun orang tak peduli, hehe..

20 ulasan:

BIAR ISMAIL SABRI MENJADI PEJUANG UNTUK PENGGUNA, KITA PERLU SEDAR MAINAN KIASU!!


perihal dan peranan kita, sebagai pengguna terbesar, sebagai kaum terbesar, walau kita tahu boleh dikatakan 70% kawal selia ekonomi dikawal oleh kaum kiasu yang dari zaman british lagi mereka diberi hak istimewa berniaga, orang melayu hanya mampu terpalit mencari sesuap nasi di sawah, tanah pertanian.

jadi kita tidak perlu hairan dengan kekayaan dan kehebatan si kiasu kerana mereka beratus tahun sudah kawal selia ekonomi di tanah melayu dengan bantuan british.

kita bukan lemah, tetapi kita terlalu baik, kita bukan bersikap perkauman, tetapi kita hormat tetamu luar, kita bukan suka berbalah, tetapi kadang-kadang keterlaluan si pelaku tidak menghormati kaum melayu menjadikan perkara jadi lain.

itu cerita dulu, sekarang bila kekayaan dan kesenangan mereka sikit pun kita tidak pertikaikan, malah kita berterima kasih dengan mereka kerana adanya urusan jual beli membantu ekonomi itu berjalan, tetapi itulah, segelintir si tamak haloba yang kerjanya mengambil kesempatan membuatkan perihal yang sepatutnya adil sudah tidak menjadi adil.

apakah dengan memperjuangkan hak asasi pengguna di malaysia yang inginkan harga barang turun, menteri pertanian dan asas tani di tuduh rasis? adakah kenyataan ds ismail sabri itu rasis? dia membuat kenyataan itu kerana dasar inginkan keadilan kepada pengguna sebenarnya, peniaga monopoli urusan pengedar, pemborong, siapa? dah tentu tak payah sebut pun kita tahu, jadi salah ke kenyataan itu?

inilah masalah sebenarnya kita ni, bila harga barang naik bukan main marah, tetapi niat nak berjuang supaya harga barang menjadi stabil dan turun kita pulak jadi tak bodoh tak bertempat.

APA TAK SUKA KE KALAU HARGA BARANG TU TURUN? OH BILA HARGA NAIK, SAKA BERUANG MERASUK BUKAN? MAKI HAMUN BUKAN? JADI SALAHKAH UNTUK MEMPERJUANGKAN TURUNKAN HARGA BARANG KERANA MINYAK PETROL DAN DIESEL PUN DAH TURUN MENDADAK HARGANYA.


ps: takkanlah kita sampai kebila nak kena sailang, asik-asik playsafe, bosan.

1 ulasan:

KETUA PEMUDA MCA YANG TERLAMPAU MENUNJUK DIA DAN DAP ADALAH GENG!!

setiakawan BN yang terang-terang mca lacurkan untuk menjadi balaci dap, pru13 dah buktikan siapa mca ni, talam dua muka yang memang niat sama sahaja macam dap.

Patutnya dia baca dahulu kenyataan menteri ismail sabri bukan menyondol macam babi nak mengawan.

Akhirnya dia yang bakal dijadikan bahan untuk dibangkaikan oleh majoriti orang, bodoh tak boleh diajar, ego membawa ke lombong.

Apa sumbangan dia untuk menaikkan nama mca? Jom ramai-ramai kita mensibaikan dia, Jenis kepala rasis yang menjilat komunis.

Dia tidak layak pegang jawatan ketua pemuda mca. Memalukan.

11 ulasan:

PERCAYA KE PAS DENGAN DAP BETUL-BETUL BERTINJU?

Bagi penulis, ketegangan dap dan pas sengaja dirancang, percaya tak? Drama sinitron politikus gila sememangnya perlu dilakukan untuk close demage perihal tertentu.

Semasa banjir besar berlaku di kelantan balak bersepah, siapakah yang tak senang duduk? dap dan husam musa bukan?

Drama ini licik tuan-tuan, sebab jarum mereka nak supaya umno dan bn pun terjebak dengan sengketa mereka, jadinya yang bakal dituding jari adalah umno dan BN selepas itu.

Nampak macam mengarut, tetapi game politik liberal dap dan pasma cukup cerdik bermain politik tuan, kita tengok dan study bukan hulur kepala.

3 ulasan: