UMNO PAS

TIDAK PERLU BERMUSUH DENGAN UMNO LAGI, KERJASAMA UNTUK RAKYAT PALING UTAMA!

Kalau diikutkan, Hadi Awang telah melampirkan sesuatu perkara untuk kebaikan ummah, kebaikan dan kekuatan umat Islam di bumi bertuah ini.

Bukan bermaksud bergabung, tetapi kerjasama untuk kebaikan rakyat terutamanya, umat Islam khususnya, jadi tidak ada salahnya Hadi Awang berkata Pas boleh bekerjasama dengan Umno.

Itupun sangat ramai yang cukup teruk jadi sawan dengan ungkapan Hadi itu, ibarat bisa menusuk punat jantung, ibarat jarum tertusuk ibu jari.

Bukan dikalangan pakatan harapan, bukan ahli Pan, Pkr dan Dap yang meroyan, malah ada juga totok Pas juga menjadi terlampau emosi apa yang diperkatakan Hadi itu.

Kata totok Pas, buat apa nak kerjasama dengan parti kafir, mungkin yang ungkapkan perkataan  ini adalah segelintir golongan emosi yang terbawa-bawa sikap membenci keterlaluan, apa yang parti Amanah lakukan sama sahaja perilakunya.

Jadi kepada penyokong Pas, kita teruskan bermusuh, Dap akan lebih kuat, kita juga kena lanyak kalau mereka berkuasa, tidak ada makna lagi nama Umno dan Pas kalau dap itu berkuasa.

PAS DAN UMNO BOLEH BEKERJASAMA

PAS sedia bekerjasama dengan UMNO dan kerajaan BN – Hadi
PAS melakukan kejutan dengan sedia bekerjasama dengan UMNO dan kerajaan Barisan Nasional (BN) dalam perkara-perkara yang meletakkan rakyat sebagai keutamaan.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata perkara tersebut adalah pendekatan terbaru yang diambil oleh parti Islam itu dengan menolak segala fahaman politik yang berbeza.

“Kita akan berjumpa dengan menteri tentang isu-isu rakyat, kita perlu berjumpa tak cukup hanya di Parlimen,

“Kita akan bekerjasama dalam perkara yang baik dan tidak akan bekerjasama dalam perkara yang tak baik, ini adalah pendekatan baru yang kita ambil,” katanya pada sidang media di Lobi Parlimen, Selasa yang disertai ahli-ahli parlimen PAS lain.

Menurutnya lagi, keputusan terbaru ini bukan satu tindakan berpatah balik (u-turn) namun lebih bersikap professional dengan semua pihak demi kepentingan rakyat.

“Kita adalah parti yang mempunyai pengalaman lebih jauh daripada parti lain, kita dah menyertai kerajaan campuran pada zaman 1970 an, 74 masuk BN, keluar balik.

“Kata kita tak akan bekerjasama dengan Barisan tu tak betul, kita akan bekerjasama dalam perkara yang baik dan tidak akan bekerjasama yang tak baik,” kata Ahli Parlimen Marang itu.

Mengulas lanjut, Hadi menegaskan tidak akan sesekali menyertai Pakatan Harapan.
“Kita bekerjasama dengan semua termasuk DAP, PKR dan PAS, cuma kita tak akan sertai Pakatan Harapan sebab kita tak ada harapan dengan harapan yang tak sampai destinasi, macam saya sebut tadi, nak pergi Kuantan ikut jalan ke Kuala Lipis, mana boleh sampai,” sindirnya.

Katanya, PAS lebih selesa mengambil langkah untuk berdiri sendiri kerana parti Islam itu mempunyai kekuatan sehingga parti lain menumpang pada kekuatan yang ada pada PAS.

“Bukan sahaja boleh bersendiri, malah dah lama kita bersendiri pun, banyak parti lain bergantung dengan parti kita, kita ada banyak cawangan, demo jalanan pun PAS tak sertai, ramai orang Islam tak hadir, kamu boleh saksikan, ini kekuatan yang ada pada kita.

“Bagi orang Islam dan bukan Islam yang nak perubahan, mereka perlu pilih PAS,” ujarnya.
-BNBBC-

5 ulasan:

KHABAR ANGIN MENGATAKAN AZMIN AKAN DITENDANG JAWATANNYA NOVEMBER INI?


Walau nampak macam tidak betul, sudah panas dikalangan dalaman PKR sendiri yang rebutan kuasa semakin teruk berlaku walau diluarnya nampak indah-indah kononnya, hakikat Azmin sudah rasa jawatan Menteri Besar yang disandang tahun lepas belum lagi selamat.

Apakah sebenar yang berlaku di Selangor? Adakah habuan duit berbillion yang azmin cuba-cuba main belakang sudah memberi satu impak pecah belah diantara mereka?

Sebelum ini, dikatakan juga, Dun Rawang akan dikosongkan untuk memberi laluan prk, kerana langkah kajang sudah gagal, kali ini langkah rawang pula, penukaran lagi sekali Menteri Besar Selangor kalau berlaku sekali lagi, akan menolak habisan pemerintahan Pakatan Harapan, kerana retorik mereka hanyalah berpolitik dan menjaja kepalsuan.

Kita tunggu dan lihat, apakah benar perkara ini berlaku? Undi tidak percaya terhadap Azmin berlaku November ini?

SOKONGAN TERHADAP AZMIN TERUJI NOVEMBER INI?

(Agenda Daily) – Serangan terhadap Mohamed Azmin Ali berterusan apabila timbul desas-desus terbaharu yang mendakwa wujud gerakan untuk mengadakan undi tidak percaya terhadap Menteri Besar Selangor itu.

Ia dikatakan bakal diadakan dalam sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) pada November ini.

Gerakan menjatuhkan Azmin itu didakwa dirancang oleh beberapa pemimpin PKR dan DAP yang tidak puas hati kerana Azmin tidak memecat Exco dari PAS.

Beberapa ahli akar umbi PKR mengesahkan ada mendengar desas-desus itu tetapi tidak diketahui akan kebenarannya.

Dakwaan itu mula tersebar di media sosial dan hangat diperkatakan ketika ini.

Azmin yang baharu setahun menjadi Menteri Besar baru-baru ini mengumumkan bahawa Selangor tidak ada kaitan dengan Pakatan Harapan.

Ahli Parlimen Gombak dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa itu diketahui umum mempunyai hubungan lebih rapat dengan kepimpinan PAS.

Beliau bertegas mahukan PAS kekal dalam pentadbiran negeri walaupun didesak oleh pemimpin PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) supaya menyingkirkan PAS selepas terkuburnya Pakatan Rakyat.

Baru-baru ini, tersebar gerakan dikenali Langkah Rawang untuk menyingkirkan Azmin dan digantikan dengan Datuk Saifuddin Abdullah.

Bagaimanapun, dakwaan itu dinafikan sekeras-kerasnya oleh Azmin dan pemimpin PKR manakala PAS pula menganggap ia untuk menghancurkan hubungan PAS-PKR.

PKR diketahui berpecah kepada dua kumpulan iaitu yang mahu Pakatan Rakyat terus kekal dan kumpulan menyokong Pakatan Harapan.

http://www.malaysia-today.net/sokongan-terhadap-azmin-teruji-november-ini/

4 ulasan:

TUDUHAN KEBENCIAN TERHADAP NAJIB BERKENAAN #BAJET2016 YANG BOLEH DIANGGAP BODOH MELANTUN!!


Bila berkoyan kebencian, buatlah apa sahaja, kebencian itu akan mengawal habis anergy dalam badan seseorang yang sentiasa negatif, perasan bukan modal kebencian yang digunakan pembangkang selalunya berjaya pada awal-awalnya sahaja, bila auranya negatif dapat dilenyapkan dengan persepsi positif, malah negatif dilanyak dengan negatif tidak mampu akan memenangi apa-apa, malah si pemula aura negatif itulah yang mengawal kita bila kita melawan mereka dengan negatif.

Apa yang kita lihat dengan cara PM kita, Najib Razak? Beliau menggunakan cara positif untuk melawan segala bentuk kebodohan negatif, diserang bukan hanya oleh pembangkang yang bodoh, tetapi diserang tanpa belas oleh segerombolan serigala lapar pimpinan Tun Mahathir yang sentiasa dikawal amarah, benci, dendam, anergy negatif mengawal puak-puak ini.

Tuduhan yang hanya Najib sahaja menentukan nilai Bajet yang dibentangkan baru-baru ini amatlah jahat, terlelalu terpaksa, modal tiada dan hanyalah melepaskan energy negatif untuk mewarnai modal menghentam Najib.

SEKADAR BERTANYA, BENARKAH HANYA NAJIB YANG MENENTUKAN NILAI-NILAI BAJET 2016?

The PM Department has many different units under it.

It is not just Najib alone lah. For the operating budget (operating budget includes CAPEX an OPEX for existing operations) the PMD (as opposed to PMO) was allocated RM9 billion and for development budget it is RM13 billion.


The budget is allocated here so it can be centrally controlled at the PMO level. Much of the budget are then passed thru to the various ministries and agencies for implementation.

The following are all under the PMO:

Commissions:
1. Human Rights Commission of Malaysia (SUHAKAM)
2. Malaysian Anti-Corruption Commission (SPRM)
3. Public Services Commission (SPA)
4. Education Service Commission (SPP)
5. Judicial Appointments Commission (SPK) JAC
6. Land Public Transport Commission (L.P.T.C)
7. Enforcement Agency Integrity Commission EAIC
8. Election Comission of Malaysia

Central Agencies
1. Public Service Department (JPA)
2. Implementation Coordination Unit (ICU)
3. Economic Planning Unit (EPU)
4. Malaysia Administrative Modernisation and Management Planning Unit (MAMPU)
5. Public Private Partnership Unit (UKAS)

Department and Agencies
1. Malaysian Maritime Enforcement Agency (APMM)
2. Legal Affairs Division (BHEUU)
- Malaysian Legal Aid Department (JBG)
- Malaysia Department of Insolvency (MdI)
3. Maritime Enforcement Affairs Division (BHEPMM)
4. Ceremonial and International Conference Secretariat Division (BIUPA)
5. Cabinet, Constitution and Inter-Government Relation (BKPP)
6. Property and Land Management Division (BPH)
7. Research Division
8. Public Complaints Bureau (BPA)
9. National Civics Bureau (BTN)
10. Judicial and Legal Training Institute (ILKAP)
11. National Audit  Department
12. Malaysia Department of Syariah Court (JKSM)
- Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan (MSWP)
13. Malaysia Department of Islamic Development (JAKIM)
 - Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (JAWI)
14. Parliament of Malaysia
15. Department of Statistics
16. Department of National
17. Attorney General Chambers
18. Department of Awqaf, Zakat and Haji (JAWHAR)
19. Advisor Board
20. Sabah Commercial Vehicle Licensing Board
21. Sarawak Commercial Vehicle Licensing Board
22. National Security Council (MKN)
23. Prime Minister's Office
24. Chief Government Security Office (KPKK)
25. Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
26.  Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan
27. Pejabat Penasihat Sains
28. Prime Minister's Department
29. Unit Inovasi Khas
30. National Palace of Malaysia
31. Office of the Keeper of the Rulers' Seal the Conference of Rulers'
32. Secretariat Office of Ex-Prime Minister Y.A.Bhg Tun Dr. Mahathir Mohammad
33. Secretariat Office of Ex-Prime Minister Y.A.Bhg Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi
34. Pejabat Seranta Felda
35. Office of Federal Secretary, Sabah
36. Office of Federal Secretary, Sarawak
37. Bahagian Pendidikan Awal Kanak-Kanak
38. Unit Kawal Selia Felda (UKSF)
39. Performance Management & Delivery Unit PEMANDU
40. Protection Division UPS
41. Eastern Sabah Security Command (ESSCOM)
42. Federal Territories Director Of Lands And Mines Office

Statutory Bodies
1. Federal Land Development Authority (FELDA)
2. Pilgrims Fund Board (LTH)
3. Penang Regional Development Authority (PERDA)
4. Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
5. Agensi Inovasi Malaysia (AIM)

Corporations
1. Institut Integriti Malaysia (IIM)
2. Malaysian Industry-Government Group for High Technology
3. Talent Corp
4. TERAJU
5. PEMANDU Corporation
6. UNIK Corporation

Other than above, there is also a new dept there now to take care of Chinese New Village Affairs and Small and Medium Industries (SMI) under Wee Ka Siong where the budget and role was taken over from other ministries.

Mah Siew Keong also took over the Hindu Endowment Fund and Hawker development from other ministries.

http://www.jpm.gov.my/post/modules/pajpm/vbulletin.php?bulletin_id=27&page=1

http://thekl-chronicle.blogspot.my/2015/10/a-respond-to-macais-comment-on-prime.html?m=1

12 ulasan:

#KekalNajib,

AWAK NAK FAHAMI 1MDB? MUDAH SAHAJA, BELAJAR APA ITU FAKTA!!

Permasalahan kita, walau tuduhan berbelit-belit 1mdb tidak langsung menunjukkan bukti ianya memang rugi, ambil duit rakyat, masuk RM ke  akaun Najib.

Malah tuduhan tersebut sudah menjadi bahan jenaka sebabnya sampai sekarang bukti jelas 1mdb itu menyeleweng tidak dapat dilampirkan. Jadi nampak bukan 1mdb sengaja diserang, dirosakkan kerana mereka tahu 1mdb itu menguntungkan rakyat.

DENGKI BETUL DENGAN 1MDB

1MDB discussion #1

Dulu aku pernah kerja di NY di PE firm. Kerja aku adalah buat company valuation for acquisition. Mana-mana syarikat biasanya kita lihat kepada dua isu: 

1. Liquidity (Cashflow)
2. Solvency

Masalah liquidity (Cashflow) ini adalah perkara biasa, terutama bagi perniagaan yang baru mula atau baru membuat pelaburan ke atas aset-aset baru. Contohnya, seperti kita buka restoran baru, mungkin kena tunggu sikit masa sebelum ramai orang datang makan di restoran dan generate cash. Masalah ini tidak serius dan perkara biasa dalam bisnes.

Masalah kedua ialah masalah solvency. Masalah ini pula berlaku jika syarikat ada hutang lebih daripada nilai aset. Masalah ini adalah serius dan boleh bawa syarikat ke bankruptcy.

1MDB ada masalah liquidity yang biasa dan boleh diselesaikan. Ia tidak ada masalah solvency langsung. Oleh itu dari segi pelaburan, ia adalah baik terutamanya kerana aset-asetnya mostly are good tangible aset (aset nyata) seperti power plants, tanah etc.
P/S: Kalau aku ada duit, aku dah lama beli 1MDB ini.


10 ulasan: