Isnin, 4 Januari 2016

1MDB BERJAYA MEMBERI PUKULAN KO KEPADA MUSUH-MUSUHNYA

Dulu tuduhan daripada musuh 1mdb, pelbagai versi serangan keterlaluan dilakukan oleh Rafizi, Tony Pua, Tun
Mahathir dan pengikut media taksubnya. Antara serangan berangkai dilakukan.

- Besi buruk siapa nak beli?

- Hutang 1mdb akan merosakkan ekonomi negara.

- Mana pergi 42 billion?

- Najib hilang serta curi Wang 42 Bilion.

- Duit 1mdb Najib ambil untuk Rosmah

Banyak lagi tuduhan hilang akal dilakukan demi merencanakan impian "Undur Najib". War command dan strategi darkside pihak berkaitan untuk merosakkan bisnes 1mdb ternyata gagal. Gagal yang sangat memalukan.

Jadi apa agaknya serangan yang bakal dilakukan ketika mana wave 1, 2, 3, 4, 5, bla bla ternyata GAGAL, GAGAL.. GAGAL.

INGAT KATA-KATA INI, PERANG KOTOR SELALUNYA SUKAR UNTUK MENANG DENGAN MUDAH.

MASALAHNYA KATA RAFIZI RAMLI SI PAKAR STRATEGI "LANGKAH KAJANG" ORANG PERCAYA BULAT-BULAT!! JADI APA NIKMATNYA PERCAYA CAKAP SEORANG PENIPU SEPERTI RAFIZI?

APA HASIL RASIONALISASI 1MDB?

1MDB adalah sebuah syarikat kerajaan yang menyasarkan perolehan berganda daripada aset yang tidak nampak boleh dikomersialkan oleh pihak swasta.

Seperti lima janakuasa IPP yg dibeli oleh 1MDB adalah legasi Tun Mahathir yang hampir tamat tempoh lesen operasinya. Namun kerajaan melalui 1MDB telah membelinya agar dapat mengurangkan tarif letrik bagi semenanjung serta menstabilkan GRID KEBANGSAAN.

Oleh kerana 1MDB adalah milik penuh kerajaan melalui Kementerian Kewangan Diperbadankan, maka jika tempoh lesen operasi TAMAT sekalipun, ia akan diperbaharui.

Ia tidak sama dgn 2 janakuasa YTL yg tidak disambungkan lesen operasinya. Itu hak kerajaan utk sambung atau tidak, kerana ia adalah milik swasta. Tambahan pula YTL adalah kroni Tun Mahatihir yang selalu mempertikaikan pentadbiran kerajaan DS Najib.

Maka lima buah janakuasa di bawah 1MDB yang dikenali sebagai EDRA itu mempunyai nilai yang tinggi, walaupun Tun Mahathir pernah melabelkan sebagai “membeli besi buruk”.

Saya diberitahu bahawa pembelian IPP tesebut melibatkan wang sejumlah RM12 billion.

Dari manakah 1MDB boleh memperolehi wang yang sebanyak itu utk membeli IPP sedangkan ia adalah sebuah syarikat bermodalkan RM1 juta serta jaminan kerajaan sejumlah RM970 juta.

Maka 1MDB terpaksa meminjam wang dari dalam dan luar negara bagi membeli aset IPP. Manakala pihak kerajaan menjadi “penjamin” terhadap pinjaman itu.

Sebab itulah 1MDB lebih mudah memperolehi pinjaman sama ada secara bersidiket atau kepada satu-satu institusi kewangan antarabangsa.

Inilah permulaan HUTANG yang dipegang oleh 1MDB. Ia adalah suatu urusan perniagaan, tidak ada kaitan langsung dengan WANG RAKYAT atau WANG NEGARA.

Ia adalah sama kaedahnya dengan mana-mana syarikat yang membuat pinjaman dari institusi kewangan dalam dan  luar negara.

Yang berbeza ialah 1MDB adalah milik penuh Kementerian Kewangan Diperbadankan.

Maka setiap pinjaman harus dibayar hutangnya.

Inilah yang dilakukan oleh 1MDB dengan membayar balik HUTANGnya, ia tidak melibatkan wang kerajaan.

Apakah pemilikan lima IPP dalam negara serta beberapa IPP di luar negara seperti Mesir, Bangladesh dan Pakistan yg dikenali sebagai EDRA ini mendatangkan keuntungan kepada 1MDB ?

Cuba lihat perbandingan ini :

Jualan Edra kepada syarikat Cina berjumlah RM9.83 bilion

Jumlah liability yang diambil oleh syarikat Cina ialah RM8 bilion

Dalam tempoh pemilikan 1MDB, ia memperolehi RM2 bilion dari segi dividen (rujuk temubual Arul Kanda)

Maka dalam tempoh pemilikan 1MDB terhadap EDRA, ia memperolehi (RM9.83 + RM8 + RM2) billion = RM19.83 bilion.

Setelah ditolak kos belian sejumlah RM12 billion, (RM19.83 – RM12) billion = RM7.83 bilion

Ini bermakna dalam tempoh yg singkat, 1MDB telah memperolehi KEUNTUNGAN RM7.83 bilion

Wang sebanyak RM7.83 bilion ini digunakan pula untuk mengurangkan HUTANG yang lain pula.

Setelah proses rasionalisasi 1MDB yg terbahagi kpd 3 bahagian :

Bahagian Pertama : Penjualan Edra sebannyak RM9.83 bilion dalam bentuk tunai dan saham serta RM8 bilion dalam bentuk liability

Bahagian kedua : Pertukaran aset dengan IPIC dan 1MDB dapat mengurangkan hutang sebanyak 16 biliion

Bahagian ketiga : Penjualan 60% kepentingan dalam Bandar Malaysia kepada Konsortium Inskandar Water Front dgn Syarikat Cina.

Kesemua rasionalisasi ini melibatkan pemansuhan HUTANG sebangayk RM40 bilion.

Kini 1MDB hanya menanggung RM2 bilion HUTANG

Apa yang tinggal pada 1MDB ?

Ia masih memiliki 40% kepentingkan dalam Bandar Malaysia

Memiliki aset di Tun Razak Excahange (TRX)

Masih memiliki aset tanah di Pualau Pinang dan di Pulau Indah

Sudah sah sekarang, ASET 1MDB adalah lebih besar daripada hutang RM2 bilion

Maka selepas ini, sudah tentu 1MDB akan membangunkan lagi tanah-tanah di TRX dan Bandar Malaysia serta menjana lebih banyak keuntungan.

DI manakah RUGInya 1MDB ?

Sumber whatsap group

36 ulasan:

  1. Salam Bro,Najib jual harta negara nak settle hutang 1MDB,ape ke bendenya ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pala hotak hang Najib jual harta bapak hang ke ckp mcm tu? suka jd suara dajjal fitnah sana sini.. utk sapa kau bercakap?

      Krn fitnah lah IMDB gagak keluarkan IPO penyenaraian awam akhirnya terpaksa ubah halatuju pelaburan.. spaa yg bodoh? Melayu memang kekal bahlol sbb suka jilat fitnah!

      Padam
    2. Ha Ha..... Melayu suka baca headline, baca whatapps, gebang kedai kopi aje. Suruh kaji malas, fikir hanya pakai kepala lutut patut le asyik dengki dan komplen aje.

      Padam
    3. Apa yang penting untuk disebut adalah 60% tanah Bandar Malaysia telah diJUAL kepada syarikat luar dan hasil jualannya satu sen pun tidak akan dinikmati oleh kerajaan atau rakyat kerana semuanya akan digunakan buat bayar hutang. SAMA seperti kes 1MDB jual Edra kepada syarikat dari negara China.

      Hasilnya sudah terlebih dahulu dinikmati oleh beberapa pihak berkepentingan dalam 1MDB sebelum ini. Apa yang berlaku sekarang adalah bab membayar balik tanggungan yang ditinggalkan.

      Kalau dalam kes Edra hari tu, mungkin boleh didebatkan apakah ada untung atau rugi disebalik penjualan aset negara itu kepada pihak luar. Beli 12 bil, jual 10 bil ..... 2 bil lagi susutnilai la, dividen pun sama nilai la  bla bla bla ........

      Tapi dalam kes Bandar Malaysia ini, 1MDB cuma bayar RM363 juta untuk keseluruhan tanah, maknanya kos 60% Bandar Malaysia yang dijual semalam cuma RM218 juta.

      Beli RM218 juta dan dijual pada RM7.41 bil ..... hampir 100% hasil jualan merupakan untung bersih !!! 34 kali ganda !terbaharu syarikat china sahkan untuk urusan tersebut hanya RM5.13 bilion...mana pergi RM 2Billion..derma ke

      Peeeergh ! Memang hebat Arul Kanda ! 

      Tapi ...... bila 1MDB terpaksa gunakan kesemua untung itu untuk bayar hutang, tidakkah itu bermakna kesemua amaun itu merupakan satu keRUGIan kepada 1MDB ?

      Saya ulang balik ya, beli Edra secara hutang..... jual Edra dan hasil jualan buat bayar hutang. So settle bab IPP .......

      Dapat tanah hampir FREE ........  jual tanah dan hasil jualan buat bayar hutang juga ..... hutang beli apa ? RM7.41 bilion tuh !

      Tanah milik negara, milik rakyat Malaysia ..... dijual dan hasil jualannya untuk bayar hutang apa ?

      Rakyat Malaysia berhak tahu. Tidakkah itu BUKTI bahawa 1MDB sememangnya telah RUGI BESAR ? RM7.41 bilion.

      Rancangan pertukaran aset dengan IPIC sebanyak RM16 bilion pula ....... apakah aset yang mahu digadaikan kepada IPIC yang bernilai RM16 bilion itu ?

      Apakah tanah TRX pula yang bakal menjadi mangsa ? 

      Jadi disebalik kegembiraan Najib, Arul Kanda dan cai2 Najib di atas kejayaan Plan Rasionalisasi Hutang 1MDB, perlu diingatkan bahawa apa yang berlaku sebenarnya adalah -

      Negara ketika ini sedang bayar hutang apa yang SUDAH dinikmati oleh sesetengah pihak melalui 1MDB !

      Umpama bini dan anak tiri yang telah berjoli sakan menggunakan kad kredit sisuami. Kini bank sudah bekukan kad kredit kerana terlebih belanja dengan banyak dan sedang kejar sisuami untuk bayar hutang2. Sisuami pula pecah kepala menjual segala harta benda yang dimilikinya untuk bayar hutang kad2 kredit itu ......

      Apakah sisuami harus bersorak gembira dengan penuh kebanggaan bila berjaya jual hartanya demi bayar sebahagian besar hutang2 bank itu ?

      Samalah dengan kerajaan dan rakyat Malaysia ..... apakah perlu kita bangga dengan Plan Rasionalisasi Hutang 1MDB itu ? Ia seharusnya menjadi satu perkara yang menyedihkan kita  ...... 1MDB ini langsung tidak menguntungkan kita sebagai rakyat Malaysia ! 

      Malah membebankan rakyat bila terpaksa dijual harta negara demi menanggung hutang 1MDB ...... hutang yang diterjemahkan sebagai keuntungan oleh pihak yang telah mengaut keuntungan melalui 1MDB sebelum ini.

      Seharusnya selepas ini, kita kaji kenapa yang 1MDB boleh rugi berbilion ringgit. Apakah mereka yang bertanggungjawab dalam 1MDB sudah melakukan segalanya yang patut mengikut SOP yang sedia termaktub sebelum membuat sebarang keputusan yang melibatkan kewangan ?

      Siapakah mereka yang bertanggungjawab itu ?

      Itulah yang kita duk bising selama ini ...... itulah masalah 1MDB yang harus diselesaikan. 

      Selagi tidak terjawab semuanya, selagi itu masalah 1MDB belum selesai ....... harap Najib faham perkara ini.

      Padam
  2. berbeza kes kerugian Yayasan Selangor dan bersiri bail out zaman Madey, 1MDB xde pakai dana awam mana2 pun utk survive.

    Cuma dlm malaysia ini ramai berok yg berkepala manusia.. sbb itulah bende baik jd jahanam..bende tak betul di julang!

    rba berjaya lagi slps kes NFC.. seronok lapiji tony puaka.. lps ni berbillion lg wang proksi asing masuk dlm akaun PR!

    BalasPadam
  3. Kalau NFC tu Berjaya... org Melayu takde lagi bergantung dengan Dapigs untuk daging lembu/kambing... tapi Melayu sendiri sokong Dapigs supaya hancurkan bisnes Melayu...

    BalasPadam
  4. umno tak jual ke pada cina?

    BalasPadam
  5. Bahasa yang indah-indah dari Pro Najib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bersepah lagi bahasa indah pro DAP kat sana sini.... Lu aje bute mato

      Padam
    2. memang najib sendiri yang ajar pakai bahasa macamni.....kenapa nak herankan..

      Padam
  6. Alangkah indahnya sekiranya 1MDB TIDAK pernah wujud...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah impian rba dan syetan2 belaan PRngok..

      Padam
    2. Indahnya bahasa pencacai. Bahasa mencerminkan Bangsa.

      Padam
    3. Alangkah indah pula kalau anjing2 madey cepat sikit mampus..

      Padam
  7. Hiduplah kamu semua di alam MIMPI.
    MIMPI itu indah.
    Harap MIMPI korang tak berubah jadi IGAUAN YANG MENGERIKAN
    dalam PRU14 nanti.

    Semua orang sedang menunggunya.

    BalasPadam
  8. 2016, Jibby merasa bangga hutang 1MDB hampir settle..
    40 billion beb..bukan sikit..melabur berbillion ringgit last last pupus bayar huntang..tapi ada banyak monyet yg kenyang termasuk ketua monyet....

    BalasPadam
    Balasan
    1. melabur 100billion tp tak kacau kocek rakyat tkpe.. ini baru 7 billion buat projek, Ekran yg sapu lebih. bail out habis tabung2 negara utk bela kroni.

      Melabur 40 billion kau ingt mcm berniaga roti canai ke esok dpt 100 billion? ngok? yg penting strategik planning dan tak kacau wang perbendaharaan negara. spt satu pm mamak pernah buat.. petronas jd tabung keluarganya!

      Kalau citer di penang.. separuh pulau dah jd tanah Singapork...negara ?

      jing..rba.. nyalak..

      Padam
    2. najib da cekau dah......sebab tu dia mati2 cakap dah settle.....biar org lupa..........

      Padam
    3. Najib dah cekau brape bilion?

      Pergi la buat laporan polis cepat2...

      Padam
  9. hanJing anti Najib menyalak lagi..
    dulu ckp hutang banyak muflis negara.
    hari ini hutang 40 billion settel dlm masa yg cukup singkat..
    kau ckp pupus bayar hutang..

    masa nk keluar IPO puak Jing kau serang habis2an spy pelaburan tak berkembang.. so hebatlah 1MDB ni sbb bermasalah kunun cmtu pon boleh settel hutang.

    Org yg bermasalah hutang xboleh settel.. sampai muflis.. kalau berniaga boleh langsia hutang itukejayaan. Untung akan dtg selepas beban hutang di langsai.

    Sakit hati bernanah panjang nampaknya pembenci Najib. Lagi di caci hina Najib lagi berjaya jadinya.. Tuhan Maha Esa punya kuasa, makhluk xdk kuasa!

    BalasPadam
  10. NFC bukan buat jenayah apa.. cuma melabur strategik dalam hartanah beli kondo sbg 'pelindungan modal' bukan labur buka rumah pelacoran atau rumah urut..

    tp syg sebahagian besar bangsa bodoh melayoo malaya ni sama2 berjoget dgn musuh..dgn Pakatan Haram yg diketuai DAPig.

    sejarah tak berjay aubah minda bangsa Melayoo jd bangsa yg tidak menjadi talibarut penjahanam atau pengkhianat atau bodoh spt zaman Portugis masuk Melaka dulu.

    semoga Malaysia ini diperintah oleh kumpulan Muslim lain dr bangsa bukan Melayo..sbb Melayoo akan jd jahanam dan membaham sesama sendiri jika berkuasa.. bangsa yg DNA yg problematic.. ckp pandai lagak mcm prof di kedai kopi tp tanah sendiri kena jajah..


    proudly I'm not purely melayooo!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jangan takutlah, wak.
      Rezeki itu ALLAH yang berikan.
      Selagi kita kuat berusaha, rezeki sentiasa ada.
      Toksahlah bergantung pada TABURAN DEDAK.
      Makan dedak bukan sehat sangat.
      Ubahlah diet kepada yang lebih menyihatkan.
      Makanlah sayuran organik.


      Pengundi Hantu.

      Padam
    2. Ko makan dedak ke anus 11:49??

      Kami hari-hari makan nasi...

      Padam
  11. Apasal SEMUA PEMAKAN dedak membuat posting penuh dengan maki hamun........?????????????????????????????????
    Baca posting pun aku dah menyampah, jadi macam mana nak
    pujuk orang percaya NAJIB ITU SUCI BAK EMBUN PAGI dan 1MDB dah mengaut untung 405 kali ganda berbanding utangnya 42 BILLION+++++++++++
    Bailing out zaman Tun tak cecah billion.
    Sekarang semua syarikat yang dibail out sudah berjaya dan membayar semula segala duit bailing out berserta memberi sumbangan dalam bentuk cukai kepada negara. Yang penting, syarikat-syarikat itu KEKAL DI TANGAN KETUANAN MELAYU bukan berpindah ke KETUAN PRC.............HAHAHAHA.
    Jangan maki hamun aku ye.
    Sesiapa yang maki hamun aku adalah anak haram.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak kesahlah najib tak sesuci mahdey...yg penting najib tak pernah buat perjanjian bodoh dan bangang mcm mahdey.
      Perjanjian konsesi tol...naik setiap 5 tahun...dilanjutkan sampai 30 tahun.Klu pm puak mahdey mgkin dinaikkan ke 50 tahun...
      Kenapa mahdey bodo sgt sampai tak terfikir cara dan kaedah agar perjanjian tersebut tidak menyusahkan rakyat di kemudian hari dan tidak membazirkan wang berbilion2 ringgit utk dibayar subsidi???.Perjanjian berat sblh yg hanya memewahkan kroni dan waris sampai kiamat.
      Erl pulak dah lah dpt pada kroni wajib mahdey dan kenaikan mendadak hingga 30 tahun lamanya.Dpt untung dpd tambang yg tinggi dan kemudian dpt pulak separuh dpd cukai penumpang kapalterbang.Betul2 untung atas angin!!!Sapa yg bagi arahan???!!!Mahdey!!!
      Utk tampung kos...cukai gerenti naik krn separuh dpt percuma kpd kroni.
      Cukup2lah kroni dpt untung sikit tapi ini dh melampau sangat.
      Tanah!!!!Jual dgn kroni rm3xxjuta dgn jaminan bank oleh kerajaan.Kerajaan era 22tahun beli balik dgn nilai hampir rm3billion....hampir 7 kali ganda.Kenapa mrk tidak usahakan terus tanah tersebut dpd dibazirkan dgn percuma rm3billion....kenapa????!!!!!Kawtim ker??!!!!!
      Klu tak kerana 1mdb...rahsia2 bangsat mcm tu mgkin tidak diketahui oleh rakyat.Tapi kena ingat....bukan najib yg pecahkan rahsia tersebut tetapi oleh rakyat sendiri yg dah muak dgn gelagat mahdey yg menyalak demi kepentingan waris dan kroni.
      Gila...sampai sanggup berdamping dgn dapigs dlm bershit 4.0 demi berjuang mendaulatkan waris dan kroni yg kaya dan terus kaya.
      Mmg mahdey banyak jasa tetapi di sebalik jasa2 tersebut terpalit juga noda dan najis yg ditinggalkan yg perlu dibersihkan oleh pemimpin sedia ada.
      Bagi kami rakyat yg faham...sesiapa pemimpin yg berpuak dgn mahdey adalah pemimpin atas nama jer...kerana dia hanya keldai tunggangan atau boneka kpd mahdey...kroni dan warisnya.Maka...tsmy..tak payahlah mengutuk di belakang krn rskyat sedar tuan hanya bercakap atas arahan mahdey.Tiada prinsip perjuangan krn perjuangan mendaulatkan kroni hanya merugikan rakyat!!!!!!!
      Satu lagi....JANGAN INGAT RAKYAT TIDAK TAHU MAINAN POLITIK PUAK YG MENDAULATKAN KRONI.TOLONG BAGI KEUTAMAAN KEPADA RAKYAT!!!
      JANGAN ADA LAGI PERJANJIAN BODO DAN BANGANG YG MENGUNTUNGKAN KRONI TETAPI MENYUSAHKAN RAKYAT.
      TAK PERLU BERLAKONLAH MAHDEY...OII

      Padam
    2. Inilah kenyataan ANON 4 Januari 2016 4:45 PTG Paling Bangang dalam sejarah... Kalau Madey bersalah Buktikan dengan Fakta dan Hukum Dia BUKANNYA DENGAN ALASAN Klau Madey Buat salah Ahjib Gor pun Boleh Buat Salah..kERAJAAN SEKARANG ADE hAK UNTUK BERUNDING BERKAITAN HARGA KONSESI TOL, ADE RUANG2 YG BOLEH DIGUNAKAN...Begitu juga beban sara hidup rakyat..Kalu inilah x boleh fikir baik Tukar PM lain... sia sia saje mengundi pak2 menteri yg x boleh buat kerja.

      Padam
    3. Kalau najib salah pun pergi la buat laporan polis... Tak payah nak menyalak hari-hari macam anjing kelaparan...

      Padam
  12. KAHKAHKAH..........hari ni INDEX KOMPOSIT BSKL dah jatuh 40 point. Maknanya penjualan Asset 1MDB kepada PRC tidak dianggap satu kejayaan di kalangan investors luar dan dalam negara. Hari pertama 2016 dah kena pukulan KO - menjelang pertengahan penggal mawu-mawu Index jatuh bawah 1500!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anjing 5:07... Apsal indeks bskl lepas tutup tadi naik eh??

      Najib suntik modal banyak2 dalam unit saham kat malaysia ni ke hari ni??

      Saje je tanye... Nak tengok apa alasan hebat ko lepas ni lak..

      Padam
  13. apa kebenda yang dah settle ntah........jual aset untuk bayar hutang......aset dah kena share dgn org luar.......klu jadi ceo kat company, dah lama kena sack......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hebat 1mdb... Jual tanah, tapi bagi tanah baru pada anggota tentera berserta kemudahan-kemudahan lengkap untuk mereka di negeri sembilan.

      Tapi tokong lim guan eng jual tanah, satu keuntungan pada rakyat pun tak dapat... Tak dengar lak anjing atas aku bising pun pasal tokong tu..

      Padam
  14. Tahukah anda sebelum ni rakyat tak berapa kisah 1MDB ni. Tapi sekarang rakyat dah ambil tahu semua pasal 1MDB.Terpulang kalau dah nak angkat ibu jari keatas.Apa pun selagi kerajaan tak dapat nafikan secara bermaruah tentang apa yang telah terkandung didalam WSJ mahupun Washington Post, selagi tu orang ramai tidak pandang 'kebaikan' pada 1MDB ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerajaan tak nafikan??

      Ye ke??

      Ko tengah bermimpi barangkali tu...

      Padam
  15. Harga yg diumumkan oleh 1mbodo tu jauh beza dgn harga yg diumumkan oleh pembeli di china. Rm 5b jadi rm7b? Typo error ke? Apsal tak buat correction awal2?

    Atau itulah sebenarnya model bisnes 1mbodo tu? Menipu dan menyonglap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pergi baca suratkhabar hari ni...

      1mdb dah jelaskan sejelas-jelasnya...

      Kalau ko bodoh juga tak payah tunjukkan kat sini lak...!!!!

      Padam