Rabu, 30 Mac 2016

REVOLUSI MESIR AKIBAT JARI JEMARI PROPAGANDA CIPTAAN INSAN INI?

Perang propaganda untuk mengiyakan sesuatu matlamat sudah dibuktikan di tanah Arab ketika ledakan media sosial yang tidak terkawal. Maka penangan "Arab Spring" sudah dibuktikan apa itu kesengsaraan.

Berkali-kali isu ini dibincangkan, malah sudah berbuih mulut mengatakan taktik radikal serta politik persepsi akan merosakkan sesuatu sistem. Ini kerana demokrasi cara salah akan menaikkan satu kuasa yang akan merosakkan segalanya, segalanya akan rosak dan agak sukar dipulihkan dalam jangka masa yang segera.

Maka yang dirosakkan itu dihadapi dengan sadis oleh orang-orang marhein, si marhein terpaksa menerima akibat keadaan yang paling perit akibat tindakan jari-jari propaganda kemusnahan ini. Demi satu ayat "revolusi".

Ambil iktibar kawan-kawan, ini bukan omong kosong untuk dibicarakan.

Siapakah insan ini? Mengapa dia terlalu menyesal dengan apa terjadi kepada negaranya, malah tindakan dia juga adalah punca segalanya, senjata media sosial.

Saya berpeluang untuk mendengar satu pembentangan pendek oleh Wael Ghonim, seorang admin kepada page 'We Are All Khaled Saeed' yang mencetuskan Revolusi Mesir pada tahun 2011.

Pada mulanya Wael meraikan kejayaan revolusi ini menjatuhkan Diktator Hosni Mubarak, tetapi kesan selepas revolusi ini menyebabkan beliau terasa menyesal dengan apa yang beliau mulakan.

Beliau mengambil keputusan untuk mendiamkan diri di media sosial selama 2 tahun memikirkan apa yang telah beliau lakukan.

Media Sosial selepas Revolusi Mesir hanya dipenuhi oleh fitnah, posting kebencian, khabar angin, trolls dan segala perkara yang menyebabkan masyarakat di Mesir terus berpecah.

Pada pendapat beliau terdapat 5 Cabaran Kritikal yang dihadapi oleh Media Sosial yang mengakibatkan perkara tersebut berlaku.

1. Kita tidak tahu bagaimana hendak mengendalikan khabar angin.

Khabar angin yang mengesahkan pandangan peribadi seseorang (bias), dipercayai dan disebarkan kepada mereka yang mempunyai pandangan yang sama.

2. Kita hanya berinteraksi dengan mereka yang mempunyai pandangan/pendapat yang sama dengan kita.

Media sosial menyediakan kita kebolehan untuk 'mute', 'unfollow' dan 'block' untuk mereka yang tidak bersependapat dengan kita.

3. Perbincangan online hanya akan membawa kepada pergaduhan dan membangkitkan kemarahan.

Kita lebih berhati-hati berkomunikasi di hadapan indivdu tersebut berbanding di hadapan skrin komputer.

4. Ia menjadi sangat sukar untuk mengubah pendapat seseorang.

Kepantasan media sosial menyebarkan khabar angin mengakibatkan pembaca senang untuk membuat kesimpulan, lebih-lebih lagi tentang perkara yang hanya mengesahkan pendapat mereka.

5. Rekabentuk media sosial pada hari ini memberi kelebihan untuk 'broadcast' (sebaran) berbanding dengan perbincangan.

Posting pendek dihargai berbanding posting panjang.

Nota: Arab Spring ini menjadi satu ikutan kepada demonstrasi Bersih. Gerakan menghasut untuk menjatuhkan kerajaan turut digerakkan oleh media sosial di negara kita.

Sekiranya mekanisma untuk mengendalikan khabar angin ini masih gagal ditemui, maka negara kita ini akan menghadapi masalah yang besar.

Ramai yang menggunakan media sosial ini untuk mencari maklumat yang membenarkan, mengiakan atau mengesahkan pendapat mereka sendiri. Maklumat dan informasi yang bercanggah dengan pendapat sendiri dibuang dan ditinggalkan. Malah ada yang bertindak untuk menuduh maklumat tersebut fitnah, palsu dan penipuan semata-mata bercanggah dengan pendapat mereka.

Ini dinamakan Conformity Bias.

Fb Raziz Rashid

#RespectMyPM

3 ulasan:

  1. Itulah MALANGnya bila BANGSA Bumiputera Islam telah diBANGANGkna menjadi EJEN2 ZIONIS/ISrael! Fb yg. ditubuhkan si ZuckerbergZIONIS KEPARAT, juga ada pengkalannya di ISrael - yg. mensasarkan pejuang2 KEMERDEKAAN Bumiputera Palestin untuk diTANGKAP bila berhubung melalui fbSIAL ni! Dan sekrg. EL- Sissy ni yg. disyaki PENYAMAQ ZIONIS, dah berjaya MERAMPAS antara NEGARA ISLAM TERBESAR di Dunia, Mesir - untuk terus mara sbg. "GREATER SATANIC ISrael"! "Rafah Crossing" dan sebarang terowong dari Plaestin terus diTUTUP/diBOM untuk MENGHALANG Bumiputera Palestin ISLAM dari bebas keluar masuk Mesir/Dunia luar supaya lebih MUDAH utk. diHAPUSkan SEMUA akhirnya, oleh rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael (DAPBANGKAI BABI adalah ejen depa di Malaysia dan MOSSAD berpengkalan di SingaPORK)terutamanya melalui GENOSID amat KEJAM di GAZA (Bumiputera Kistian Palestin sebaliknya ramai telah diberi perlindungan pelarian yg. mudah di Barat - spt. pelarian Kristian Syria sekarang)

    Tengok si 'Melayu' PENGGANAS JANTAN PKRHOMO-EJEN ZIONIS sani amat-CILAKA; HARAM JADAH, SIAL si JUBOQ BABI dr. MT*C – yg. begitu BIADAP-mcm. si-ANJING KURAP ZIONIS DAPBANGKAI BABI(aku harap lu dan puak si DAPJUBOQ BABI akan MAMPOS diSAMBAQ HANGUS oleh PETIR, si mamat JUBOQ BABI PKRHOMO OI - balasan utk HATI BANGKAI BABI mcm. lu!)

    Lihat di - http://www.utaranews.com/2016/03/ahli-pkr-bangga-mencarut-di-kongres.html :

    Ahli PKR Bangga Mencarut Di Kongres Rakyat 2016

    TiraGomez/UtaraNews.com

    Ahli Parlimen PKR Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid dilihat begitu gah berucap ketika Kongres Rakyat 2016 yang diadakan tempoh hari. Mana tidaknya, berucap pula dihadapan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad.

    Siap diberi gelaran antara pembahas terbaik dalam Kongres Rakyat 2016 tersebut, terbaik sungguh la siap keluar habis ayat-ayat yang tidak sepatutnya. Memaki hamun pemimpin Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Tapi apa yang peliknya, sekali nama isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pun kena petik sekali!

    Bangga sungguh Abdullah Sani ini mencarut dihadapan Mahathir, ditambah pula mendapat sokongan dan tepukan dari para penyokong yang hadir. Lagi naik minyak la dia… Siap panggil Najib bangang pulak tu.

    “Rakyat disengsarakan kerana semata-mata dia kata kalau tiada GST tak boleh bayar duit penjawat awan, kalau hang cakap macam tu hang berhenti! Letak jawatan perdana menteri! Bangang betoi!” kata Abdullah Sani dengan nada tidak puas hati.

    Bukan itu sahaja, Timbalan Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) itu juga turut menuduh dan mempertikaikan kepimpinan perdana menteri. Katanya Najib tak tahu cara untuk menguruskan pentadbiran negara dan hanya tahu mempergunakan rakyat. Bukan itu sahaja, siap panggil Najib celaka, sial dan haram jadah.

    “Untuk rakyat selamat! Untuk dia tiada apa-apa! Ini namanya betul-betul sial, celaka, haram jadah!! Minta maaf Tun, ini bahasa yang paling sesuai kita gunakan untuk orang tiada akal” katanya lagi.

    Hahaaa… Macam tu rupanya Kongres Rakyat 2016 mengajar rakyat berbudi Bahasa kepada negara. Mengajar rakyat dengan cara memaki hamun, kononnya untuk masa depan negara… Perhhhh, dahsyat sangat!! Itu ke pejuang yang korang banggakan sangat tu?? Pejuangan maki hamun keluarkan kata-kata kesat!

    (Nek Temnpoyak)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  2. Bila si babi berucap....anak2 babi bersorak riang...ha...ha..haa

    BalasPadam