Ahad, 3 April 2016

PROTON BAKAL TERJUNAM DENGAN KERUGIAN MAKSIMUM!

Menyerang 1MDB secara menyeluruh, sudahnya Proton yang bakal lingkup kerana tiada tindakan ginius dari mantan Tun Mahadey.

Salah siapa?

APA JADI KEPADA PROTON?

Terdapat sedikit keraguan bahawa Proton kini sedang mengalami masalah yang agak kritikal.

Pelaburan tempatan Proton ternyata menjunam dari 74% kepada 15% pada 2015 sementara nilai eksport juga jatuh kepada tahap yang agak merunsingkan. Pada tahun sebelum Tun Mahathir memegang tampuk sebagai Pengerusi Proton, nilai tersebut adalah 21%.

Pada tahun 2001, Proton telah berjaya menjual sebanyak 215,000 keretanya, namun jumlah jualan jatuh kepada 158,657 unit pada 2011 dan hanya 102,175 unit berjaya dijual pada tahun lepas.

Jualan semakin direkod rendah bermula pada Jan 2016 iaitu hanya sebanyak 7,743 unit jika dibandingkan dengan 8,900 unit tahun lepas dan 15,806 pada Jan 2012.

Manakala, jualan pada Feb 2016 menunjukkan penurunan angka yang lebih jatuh iaitu hanya 5947 unit berjaya dijual jika dibandingkan dengan 8254 pada Feb tahun lepas, 11459 pada 2013 dan 11,559 pada 2012.

Pada 2011, Proton mempunyai rizab sebanyak RM4.8billion namun pada Mac 2015, rizab ini berkurangan sehingga RM1.8b kerana menampung kerugian semenjak DRB-Hicom mengambil alih.

Tahunan kewangan Proton berakhir pada bulan Mac setiap tahun dan status tahunan kewangannya pada 2015 menunjukkan kerugian nilai sebanyak RM646 juta (jumlah yang sama dengan kerugian 1MDB pada penyata kewangan tahunan 2014 dan kedua-duanya mempunyai panel auditor yang sama!).

Tun Mahathir meletakkan jawatan sebagai Pengerusi dan Penasihat Proton sebaik sahaja tempoh kewangan tahunan ditutup pada Mac 2016 yang mana Proton berkemungkinan mempunyai nilai kerugian lebih dari RM1billion kerana kejatuhan unit yang terjual.

Kerugian tersebut bukan sahaja boleh menyebabkan Proton kehilangan rizabnya, namun ini memberi risiko yang tinggi kepada seluruh DRB-Hicom group.

Pembekal-pembekal Proton juga sedang mengalami masalah dalam mendapatkan bayaran semula daripada Proton.

Proton kini mempunyai 30,000 unit kenderaan yang masih belum dijual dan telah mencuba menjual kereta mereka kembali kepada pembekal sebagai satu cara untuk membayar hutang-hutang mereka, namun tidak berhasil.

Beberapa hari yang lepas, Menteri MITI iaitu Dato' Sri Mustapa Mohamed telah mengeluarkan kenyataan amaran bahawa Proton kini berada dalam keadaan bahaya dan menyatakan bahawa MITI telah memberikan pinjaman kecemasan sebanyak RM100 juta kepada pembekal-pembekal Proton tahun lepas.

YB Menteri MITI juga menyatakan bahawa Proton telah memohon geran kecemasan sebanyak RM 1.5b daripada pihak kerajaan dalam usaha untuk menyelamatkan syarikat.

Ini tidak termasuk dengan nilai bantuan sebanyak RM14b yang telah disalurkan kepada Proton setiap tahun.

Namun begitu, kerajaan kini mempunyai masa yang sukar untuk membuat keputusan tersebut, berikutan tiada jaminan bahawa kadar kerugian syarikat Proton akan berkurangan namun dana awam sebanyak RM1.5b diberikan dalam kadar yang segera, atau

membiarkan sahaja Proton dan pembekal-pembekalnya untuk bungkus dan hampir 60,000 akan hilang pekerjaan.

Tun Mahathir seolah-olah lepas tangan ketika Proton hampir jatuh dan berada dalam keadaan paling kritikal yang mana ianya juga boleh mengheret Kumpulan DRB-Hicom ke kancah yang sama.

Apabila status kewangan tahunan Mac 2016 dibentangkan nanti, kita akan menyaksikan keadaan sebenar Proton dan sama ada ia telah jatuh ke status bangkrap secara fizikalnya ataupun tidak.

Agak pelik untuk menyaksikan Mahathir menghentam Najib sepanjang 2014 dan 2015 atas isu kerugian 1MDB, sedangkan Proton juga mengalami krisis kerugian dengan amaun RM2b!

Bukankah ironi sekiranya difikirkan apabila rationalisasi 1MDB telah lengkap dan kembali menjana keuntungan, kini masalah tertumpu kepada Proton "milik Mahathir".

Lim Sian See

Diterjemah oleh : KKMM

24 ulasan:

  1. x pyhlah..nak klentong org kampug bolehlah..itu pun bkn semua org kampung percaya..setidak2nya proton ada jg jasa pd rakyat yg pendapatan rendah..silap2 ko yg menulis ini pun pakai proton.
    1MDB ada apa? taik pun tarak...tubuh je..lepas tu kerja bayar hutang..jual habis harta negara..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya ke????.

      Padam
    2. Betul..aku pakai proton..preve..memang terbaik..tak perlulah nak terbalikkan apa proton buat dan apa 1mdb buat..jauh sangat jahatnya tu..


      Proton ibarat ada org beli syarikat untung..org tak beli mungkin ada kerugian di situ..

      Jadi kalau 30000 kereta tersebut masih belum di jual tiba2 proton buat sales..dan habis laku kesemua kereta tersebut..maka..tak ada isu pu pasal kerugian..cuma untu g sedikit..itu sahaja..

      Kelada kepala bom..jgn lah nak spin sangat..tak sama tun dr mahathir dgn anwar..apatah lagi dgn najib..

      Tun dr mahathir tidak ada galang ganti..

      Padam
    3. aku sayang Mahathir gak tapi aku tak setuju dengan apa yang dia buat. aku nak bercakap bukan pasal Tun M tapi pasal angka 30000 yang kau ulas tu.. haiyoo.. ko ni pi sekolah ke idak, 30000 tu kalau habis semuanya pun boleh untung ciput.. ko biar betul.. sedangkan pada tahun lepas sales 102,175 unit dan proton masih kerugian berbilion inikan pulak sales ciput.. 30000 + 7,743 (jan2016) + 5947 (Feb2016) = 43690 (dengan jualan pada bulan 3-12 2016 belum diketahui). Kalau pun dapat 100k sales tahun ni masih lagi kurang berbanding tahun lepas yang mencatatkan kerugian.. kesian aku kat kazen aku yang kerja kat situ..tapi kesian lagi kat ko yang tak mau faham..

      Padam
    4. Dasar lu si - puak PENGGANAS/PENYAMUN/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PENYELEWENG DUIT RAKYAT DAPJUBOQ BABI-CASH is KING!

      OI si anon-anon PORNO/HOMO/RASIS-EJEN ZIONIS HARAM JADAH, lu jgn. nak MENYAMAQlah si PENAKUT-PENAKUT oi! lu manyak sedap itu JILAT JUBOQ BABI JIJIK kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng/kok SUNDAL/TODI puaKA/KENCING NGAnga ming/BABIga/Gobind CILAKA aaahhhh?!!

      Lu manyak sedap aahh itu JILAT sama LENDIR kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng; sampai muka lu yg. mcm. BANGKAI BABI pun penuh berLENDIAQ aaahhhh?! Yg. lu nak HINA Bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu tak habis-habis apasal si BANGKAI-BANGKAI BABI?! Dasar lu si puak JIJIK-nak-MAMPOS-si-PENJILAT JUBOQ BANGKAI BABI!

      TANGKAP PENYAMUN/PERASUAH/LANUN kit SIAL JUBOQ BABI/TONGGENG eng BANGKAI BABI!

      Tau pula TAKUT bila kita minta SPRM/PDRM siasat PKRHOMO/DAPBANGKAI BABI-PERASUAH-no 1! Sebab tu depa dok buat demo TERORIS HARAM JADAH BerSHIT RASIS-PORNO-HOMO ni - utk- MENIPU Dunia terutamanya!

      Yg. akan diKUBURkan dan diTERAJANG adalah TERORIS DAPBANGKAI BABI-amat-SIAL-si EJEN/KULI YAHUDI ZIONIS-no-1!

      Apahal puak BABI lu asyik nak MENGHINA UMNO serta YAB PM/MENTERI-MENTERI BUMIPUTERA Islam/Melayu kami aahhhh?!

      Nasib baik si DIKTATOR PENYANGAK/PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey ANAK-BERANAK berIJAZAH yg. juga PENJAHANAM hak dan identiti BUMIPUTERA ni dah diNYAHkan dari PROT*N, LAD*, PETRO*AS dsbnya!

      #NYAHkan si PETUALANG-PETUALANG Kitul si PENYANGAK-PENYANGAK/PENYAMAQ ZIONIS Botak SIAL-anak madey/si KULI SEMBAP-yidin depa dari UMN*!#

      #Selamatkan MALAYSIA/RAKYAT/UMNO/BUMIPUTERA (juga bermaksud PRIBUMI/ORANG ASAL-ASLI/INDIGENOUS/NATIVE/ABORIGINAL/FIRST NATION PEOPLES/TRIBAL) – dari DEKLARASI PENJAJAHAN SIAL madey-kit SIAL BANGKAI BABI-EJEN2-KANIBAL ZIONIS/ISrael KEPARAT!# (Lihat di - https://helenang.wordpress.com/2016/03/19/dap-using-malay-haters-to-attack-umno/ , DAP using Malay haters to attack Umno, March 19, 2016)

      Selamatkan UMN*/BUMIPUTERA TERCINTA kita dari EJEN-EJEN PENYANGAK PENYAMAQ ZIONIS si DIKTATOR madey-amat BANGSAT/DAPBANGKAI/PKRHOMO KEPARAT (Lihat di
      -http://snapshot2016.blogspot.my/2016/03/pegawai-media-bn-iqbal-irwandy-jelas.html#more , Pegawai media BN, Iqbal Irwandy jelas penyokong PKR! , 19 March 2016)


      Padam
  2. Tak kan nak sokong mamak yg bersekongkol dng pluralist... syiah..dan komunis....lagi bahaya.. lu fikir la sendiri

    BalasPadam
  3. Sedih dan kesian..
    Usaha tdm utk menjatuhkan najib telah menjatuhkan reputasi dia.
    Dulu dia menang di setiap peringkat krn jwtn dia sebagai pm dan pengaruh yg masih kuat.Kegagalan menjatuhkan najib dgn segala dusta akhirnya memalukan dirinya sendiri.
    Adakah fuckaton berkeinginan legasi tdm berulang kembali????!!!Secara umumnya tidak akan berlaku.Dendam lama tidak mgkin akan padam.Mrk semua berada di pentas kepura-puraan menentang kerajaan sedia ada dgn teori dan provokatif yg penuh dgn pembohongan dan penipuan.
    Deklarasi rakyat yg dicipta 3M telah mengukuhkan umno/bn hampir 100% sblm isu 1mdb hangat diperkatakan dulu.Kini isu tersebut semakin hambar dan tidak memihak kpd puak mrk.
    Doa kami agar tdm bermuhasabahkan diri dan percayalah tiada kuasa yg lebih hebat selain Allah swt.Kpd pengikut2 dia...berhentilah menyusahkan tdm utk kepentingan diri anda.Anda telah meletakkan salah satu kaki anda ke dlm kebinasaan yg memburukkan bangsa..agama dan negara.

    BalasPadam
  4. Bila dh taksub akal pun dia letak kat taik. Ini cerita pasal tggungjawab.. Bhagal punya protong

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai tuan admin. Proton berniaga sejak tahun 1985, rugi ratus2 juta ringgit sahaja. 1MDB mula berniaga sejak tahun 2009 tapi rugi billion2 ringgit. Mana yg tanggungjawab dia lebih patut kita persoalkan? Proton bila ada isu atau apa2 masalah, pegawai2 yg berkenaan akan ditukarkan atau ditamatkan perkhidmatan. Ini terbukti sejak penubuhannya, sudah beberapa CEO dan pegawai2 dilantik dan ditukar mengikut prestasi syarikat Proton. 1MDB dah terbukti byk mengalami kerugian tapi tak dgr pun berita yg menyatakan pegawai2 terbabit ditukar atau ditamatkan perkhidmatan. Yg ada hanyalah CEO yg meletakkan jawatan sbb tahu byk salahlaku yg berlaku dan dilantik CEO baru(Arul Kanda) utk buat pelan bayar balik hutang. Tak nampak pun apa hala tuju 1MDB lepas ni. Tuan admin ada apa2 maklumat tak apa yg 1MDB nak buat pasni?

      Padam
    2. zakir zakir.. orang suh baca tak mau baca.. 1MDB rugi berbillion ker atau punyai laibiliti berbillion.. kena faham betul betul la brader. Jangan pejam mata kat angka dan fakta yang diberikan. Ko pun cakap hutang kat tulisan ko kat atas kan..

      Padam
    3. Alahai anony 3 April 2016 1:49 PTG,

      Ckp pasal liabiliti konon nak nampak pandai la kan. Cuba kira income(inflow) dgn hutang(outflow) 1MDB. Mana yg lebih byk? Kalo inflow lebih byk drp outflow, maknanya 1MDB make profit. Kalo outflow lebih byk drp inflow, maknanya 1MDB make loss(rugi). Basic accounting je ni takleh paham ke?

      Skang ni liabiliti 1MDB lebih drp profit(jika ada) kan? Takkan nak harapkan jual asset je kot, berniaga apa 1MDB ni asyik jual asset je, xde cashflow lain ke?

      Padam
  5. Malah nok komen sgt....paling mudah Proton lagi more value...
    Dok payoh kiro all assets of Proton pasal value more than 3 billions...kalu liquify all Proton assets.

    Tanah di Tg.Malim 1500 acres dan tanah di S.Alam 500 acres.

    Nilai commercial value tanah S.Alam pun dah lebih drp 3 billions.
    Belum kira lain lain lagi.

    Berapo nilai all asset 1MDB bila liquify and net worth value??
    Liability > Asset value
    Not viable business model...with Internal Return Rate (IRR) less than 1% almost to zero.

    BalasPadam
  6. Malah nok komen sgt....paling mudah Proton lagi more value...
    Dok payoh kiro all assets of Proton pasal value more than 3 billions...kalu liquify all Proton assets.

    Tanah di Tg.Malim 1500 acres dan tanah di S.Alam 500 acres.

    Nilai commercial value tanah S.Alam pun dah lebih drp 3 billions.
    Belum kira lain lain lagi.

    Berapo nilai all asset 1MDB bila liquify and net worth value??
    Liability > Asset value
    Not viable business model...with Internal Return Rate (IRR) less than 1% almost to zero.

    BalasPadam
  7. OI si anon 203-PENYANGAK/BANGANG-nak-MAMPOS, PROTON yg. sebenaqnya KEPUNYAAN negara dan rakyat, si PENYAMUN madey ni buat mcm,. BAPA/KETURUNAN/KRONI KEPARAT dia punya; dan terus diJAHANAMkan! Nasib baik dah di NYAHkan si LANUN-SIAL ni!

    Lihat di http://www.utaranews.com/2016/01/mahathir-naikkan-harga-kereta-proton.html :

    Mahathir Naikkan Harga Kereta Proton Untuk Tebalkan Poket Kroni-kroninya

    AndyBolat/Utaranews.com

    Nampak gayanya Pengerusi Proton Holding Berhad, Tun Dr Mahathir Mohamad mahu menebalkan poket kroni-kroninya apabila Ketua Pegawai Eksekutif Proton itu, mengumumkan harga kereta buatan nasional tersebut akan dinaikkan selepas Tahun Baru Cina ini.

    Bagi mengurangkan kemarahan rakyat terhadap syarikat automotif tempatan itu, Proton menuding jari menyalahkan kerajaan kononnya kerajaan telah menyebabkan syarikat kereta itu terpaksa menaikkan harga kereta.

    Memang senang buat duit betul Mahathir ni... Asal nak naikkan harga kereta tuding jari kat kerajaan... Sebelum ni pasal GST tuduh kata harga kereta terpaksa naik sebabkan kerajaan melaksanakan sistem cukai tersebut.

    Apabila kerajaan laksanakan GST sepatutnya harga kereta boleh turun kepada 6-10%, tapi Mahathir cuma turunkan harga kereta kepada 2-3%.. Lepas tu naikkan semula harga kononnya barang semakin mahal disebabkan GST.

    Ni nak naikkan harga kereta, lepas tu tuduh kerajaan lagi kononnya nilai Ringgit jatuh.... Cukup-cukuplah Mahathir nak salahkan kerajaan kalau nak naikkan harga kereta tu... Orang pun dah muak dengan Mahathir yang sememangnya telah memperbodohkan rakyat di negara ini.

    Kalau Mahathir nak naikkan harga kereta untuk tampung hutang Proton sebelum ini, Mahathir disaran naikkan saja harga kereta tanpa menuding jari kepada kerajaan... Orang pun tahu Mahathir telah menyebabkan Proton kerugian selama ini.

    Tak payah nak ambil kesempatan dengan kejatuhan nilai Ringgit untuk Proton naikkan harga kereta.. Lepas dah naikkan harga kereta tu, kalau tak laku jangan nak salahkan kerajaan lagi ye!!

    Sepatutnya Mahathir sebagai kepala nombor 1 Proton perlu mengurangkan harga kereta syarikat automotif tempatan itu... Biar untung sikit tapi pembelinya ramai... Jangan hanya fikir nak untung besar semata-mata je!!

    (Nek Tempoyak)

    BalasPadam
  8. Tu dia - ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS RASIS PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL/CILAKA/HARAM JADAH-si-PORNO/HOMO/RASIS/FASIS-EJEN/KULI- "ZIONIST NWO"-CIA-NATO/ SOROS-ISrael-MOSSAD/FREEMASON/ILLUMINATI-PENYANGAK/PENIPU/PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH/LANUN-no 1 - dah MENGGELUPAR mcm. ANJING KURAP sbb depa punya KULI, si DIKTATOR PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH tu; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Agaknya DAPBANGKAI BABI ni pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey; skrg. dah HANCOQ semuanya!

    Selama ni si keturunan PENYAMAQ/PEROMPAK madey-ejen ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kita, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kita!

    Sampaikan PETRON*S pun habis diROMPAK si LANUN/PENYANGAK madey ni dan TOKEY PENJILAT dia! Tapi JANGAN haraplah si SPRM yg. sungguh MENCURIGAkan itu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

    Jadi SPRM oi - awatlah hang liat sangat no nak buka balik kes-kes ni sedgkan. PENINDASAN si puak Madey dan Tokey-tokey PENJILATnya masih menimpa dgn. DURJANA ke atas RAKYAT! SIAL lu si Madey dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPBANGKAI BABI! Lihat di http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

    December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

    YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

    Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
    ________________________________________

    Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

    Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

    Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

    Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia...... (teruskan membaca)

    #Hormat UMNO/YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu TERCINTA kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abd. Razak#

    #NYAHkan si PETUALANG-PETUALANG Kitul si PENYANGAK-PENYANGAK/PENYAMAQ ZIONIS Botak SIAL-anak madey/si KULI SEMBAP-yidin depa dari UMN*!#

    BalasPadam
  9. Mari beli Proton sekarang Below Market Price. Nasib baik dapat hadih rumah Banglo ada swimming pool

    BalasPadam
  10. Dengan diNYAHkan si LANUN-madey ni dari LAD*, nasib baik juga LANGKAW* terutamanya bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita dgn. kpg-kpg. SAWAH PADI/NELAYAN amat INDAH, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA Islam/Melayu berzaman kita AKHIRNYA, telah di SELAMATkan dari GENGGAMAN KUKU BESI puaka-puaka LANUN/PENYANGAK-madey ANAK BERANAK/TOKEY-TOKEY PENJILAT depa! Tengoklah tanah-atnah KAMPUNG Bumiputera TIOM*N dan juga Langkaw* yg. telah diKUASAI Tokey-Tokey SingaPORK serta TOKEY-PENJILAT-madey no.1, VincentSIAL (jugaPENYOKONG DAPBANGKAI-no-1 - BERJUTA yg. diROMPAK dari duit RAKYAT terutamanya bangsa BUMIPUTERA kita termasuk dari hasil rompakan termasuk dari tanah-tanah KAMPUNG pusaka nenek moyang BUMIPUTERA Islam/Melayu kita, di Langkaw* dan Tiom*n telah didermakan si KULI-Tokey VincentSIAL ni pd. TUAN dia, PENGGANAS KANIBAL-dilatih-MOSSAD/ISrael, DAPBANGKAI BABI!)

    Pi Pantai Cenang - dah jadi mcm. Bt. Feringghi, nak cari PERNIAGAAN perhotelan dan kedai-kedai BUMIPUTERA, bukan main susah! MASJID-MASJID besaq pun boleh kira kat Langkawi dan Tioman tu! Aku ingat lagi hotel 'Islam' diberi nama yg. PELIK; nasib baik dah diTUKAQ sikit! Baik TUKAQ terus kpd. nama yg. bercorak Islam kalau betul hotel Islam! Dan JANGAN pula si lanun-madey ANAK BERANAK ni ada pegangan SAHAM dlm tu!

    Dan ada tpt. dan jln. di pusat bandar, nama seolah nama PENJAJAH - De Ba*on! APA KEJADAHnya ni! TUKAQ cepat - MENCEMARkan nama TRADISI Bumiputera saja!

    Nek Tempoyak.

    #PULANGkan tanah-tanah LANGKAWI dan TIOMAN kepada pemilikan bangsa BUMIPUTERAnya, terutamanya jenerasi MUDA; yg. terpaksa BERPINDAH ke luar dan PERBANYAKkan flat/rumah-KOS RENDAH di LANGKAWI/TIOMAN untuk jenerasi muda BUMIPUTERAnya#

    BalasPadam
  11. Nek tempoyak...kau pegi kawan dgn babi2...selayaknya org yg kuat mencarut dikurung dlm kandang babi...

    Utk tuan punya blog nie...jgn bandingkan Proton dgn 1MDB...mmg mcm sial la kau punya perbandingan semata2 benci kat Tun M. Anything goes termasuk maruah kau dgn duit2 haram dedak yg kau makan. Proton still ada asset2...kalau dah melayu bodoh sgt nak manage company canggih nie kau suruh je la si najib arah jual proton...silap2 dgn hutang2 1MDB yg takde hasil tu pon proton bleh cover la bahalol. Mcm Tun Dol arah jual MGV Augusta satu Euro...last skrg harga dah beratus2 juta Euro. Dasar melayu skrg nie bodoh2 belaka...kuat makan dedak tapi babi tanak makan...tau pulak haram. Buta mata...buta hati...jgn lupa jual sekali UMNO dekat sapa2 yg berminat...biar melayu2 UMNO yg dungu2 tu ikut masuk lubang taik...selayaknya melayu2 bangang mcm korang nie kat situ.

    BalasPadam
  12. proton syarikat kereta nasional..
    1mdb syarikat najib buat hutang negara..

    BalasPadam
  13. Blh jalan lah mamak tonhkang sahabatvkarib dapigs laknatullah...

    BalasPadam
  14. Gelaran 'syarikat kereta nasional' tu tinggal nama saja.
    Proton skrg sebuah sykt senaraian awam, bukan lagi GLC.

    Mengapa mesti minta bantuan kerajaan?
    Buatlah cara bagaimana sykt awam lain selesaikan masalah kewangan.

    Lebih 30 thn beroperasi masih tak jugak mampu berdaya saing, apa yg Proton buat selama ni?

    BalasPadam
  15. Proton amat Baru dlm industri antomatif memang perlu bantuan kerajaan,sekurang2nya Ada org melayu mampu Bina kereta Dr a sampai z.kelemahan memang Ada tapi proton byr cukai pd kerajaan meyediakan peluang kerja kepada Puluhan ribu Rakyat msia Malaysia Dr jurutera hinggalah kpd jurujual.najib dpt 2. 6 bilion tak byr cukai he222

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mahathir pegang duit UMNO melalui proksi sampai skrg tak mau bagi balik sampai beratus bilion rgt tu ada bayar cukai ke?
      Tlg tanya Mahathir bila nak masukkan kedlm akaun UMNO balik? Kemut sampai mati ...

      Padam
    2. duit derma kena bayar cukai ke?? Bapak ko yang ajar camtu ye??

      Padam