Jumaat, 18 November 2016

[SHARE/VIRAL] BERSIH 5.0 YANG BUSUK, KEJI, HINA DAN KARUT, MELAYU BODOH SAHAJA IKUT BERSIH

HIPOKRASI TUNTUTAN BERSIH 5.0 - SIRI 3

Tuntutan ketiga himpunan haram BERSIH 5.0 adalah mahukan hak membantah dan bersuara tanpa sebarang rasa takut jika ditangkap dan didakwa di mahkamah.

Realitinya, hak kebebasan bersuara, berpersatuan dan berbeza pandangan termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Malaysia.

Rakyat Malaysia yang tidak bersetuju dengan pelbagai dasar, program dan aspirasi kerajaan mempunyai banyak saluran untuk mengemukakan bantahan melalui wakil-wakil mereka di Parlimen selain diizinkan menganjurkan sebarang seminar, bengkel, persidangan dan seumpamanya.

Malah untuk mengadakan sebarang himpunan sebagaimana BERSIH 5.0 pun kerajaan Malaysia izinkan dengan syarat mematuhi undang-undang kecil pihak berkuasa tempatan (dalam konteks ini DBKL) dan Akta Perhimpunan Aman (APA 2012).

Isunya adalah penganjur BERSIH 5.0 sendiri GAGAL MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG YANG TELAH DIBAHASKAN DAN DIGUBAL DI PARLIMEN SEMENJAK MERDEKA lagi.

8 ulasan:

  1. Demonstrasi Aman

    Ya, tiada siapa yang bersetuju dengan demonstrasi ganas. Rakyat diharapkan keluar ke jalan dengan aman sebagai tanda bantahan atas kezaliman rejim-rejim mereka. Ia salah satu dari menzahirkan bantahan terhadap kemungkaran.
    Dalam hadis seorang lelaki datang mengadu kepada kepada Rasulullah s.a.w, katanya:“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”.
    Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).
    Demikian, Nabi mengajar bahawa kadang-kala cara menyelesaikan kezaliman dengan mendapat sokongan ramai di jalan. Bantahan orang ramai boleh menakutkan orang yang zalim. Jika sekadar kezaliman jiran kita boleh bertindak sedemikian, apatahlagi kezaliman rejim yang jauh lebih besar dan sukar disingkirkan. Pasti sokongan yang lebih besar dan bantahan di jalan yang lebih hebat diperlukan. Apa yang penting, penunjuk perasaan tidak boleh menumpahkan darah sesama umat Islam dan rakyat, juga tidak merosakkan harta awam dan mereka yang tidak bersalah.
    – Dr Asri Zainul Abidin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerja Bodohhhhh.

      Padam
    2. Hadis atas dinilai sebagai sahih bukan betul-betul sahih. Macam ada tak kena dengan hadis tersebut. mungkin ada tokok tambah. Tak mungkin sahabat minta dilaknati sahabat yang lain. Apa kesalahan jiran itu.

      Padam
  2. zalim yg mcmana cik minah? ko duduk dlm negara aman..ko nak cari makan kat mana pun takde yg larang..sampai berpusu2 org luar masuk ke sini..sebab bangsa kita kuat konplen..kerja malas..ahaknya sampai nak kena suap ke mulut pun masih nak bising tak puas hati...ada hati nak guna hadis bagai..tak sedar ke diri tu dipralat oleh kafir nak mnjatuhkan hak kita..mcmana pulak tu..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tak pasti di mana kejamnya negara skrg.Klu zaman mamak kerala jd pm mgkinlah.Nak bersuara sikit kena tahan tanpa bicara.Mana tak sukati jer beruk tua tu mengagih kekayaan negara kpd waris..anak..proksi dan kroninya.
      Masalah skrg beruk2 kuning tak faham akta.Klu pihak keselamatan minta mrk berhimpun atau berguling2...biarlah di tempat2 yg sesuai spt di stadium.Nie nak berdemo mcm yg lepas2.Merusuh dan mghancur harta awam.
      Yang heran beruk2 yg dikatakan tinggi ilmu dan berjawatan tinggi tak mampu pergi sendiri ke pjbt pm utk menyatakan maksud kekejaman tersebut.Yang ada adalah akal dangkal mghasut rakyat dlm menyatakan kekejaman tersebut.
      Msh ingat seorg yg berjawatan mencdgkan agar peliwat tua dan mangsanya bermubahalah spt yg disunahkan zaman nabi.Mgkin dia merasakan peliwat tua kwn baiknya itu difitnah.Malang sekali sipeliwat tua gagal melakukannya sehingga dipenjara dan mangsa pulak rela melafazkan mubahalah tersebut.Akhirnya beruk agama tersebut gagal menunjukkan reaksi krn kegagalan peliwat tua bermubahalah yg disangkanya mgkin difitnah.
      Skrg mghasut konon kerajaan kejam.Kejam bagaimana?Kenapa dgn jawatan tinggi tersebut dia berkereta atau dipandu oleh drebar singgah ke pjbt pm dpd melalak di alam maya.Tak berdosa rasanya mghasut sedangkan dia berpeluang bercakap sendiri dgn jwtn tingginya itu.Bacul!!!!
      Tak guna ilmu yg tinggi tapi dangkal caranya digunakan.

      Padam
  3. Dr...asri...yang cik.minah copy paste...mufti terlajak perasan makan gaji pun Bn yang bayor...klau ckp mengalahkan..Dap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mufti sesat lagi menyesatkannnn.

      Padam
  4. Pelik sangat mufti tu pendapat yg amat bertentangan dgn mufti2 lain. Entah lah kenapa jadi mcm tu.

    BalasPadam